söndag 26 april 2020

Gudstjänster på nätet

I dessa tider av social distansering och restriktioner har kyrkor och föreningar tvingats flytta över sitt gudstjänstliv till nätet. Att det inte finns möjlighet att fira gudstjänst IRL är förstås ett stort problem för oss kristna, och nätgudstjänster är inget fullgott substitut. Men man får ta till de möjligheter som finns när det inte går att göra det som det ska göras.

Men detta har också gjort att det idag finns en massa olika alternativ när man vill "delta" i en gudstjänst. Tyvärr varierar kvaliteten stort, både vad gäller själva återgivningen och innehållet. Jag rekommenderar SLEF:s gudstjänster och samlingar på nätet eftersom kvaliteten på bådadera där är mycket god. Den som vill kan t.ex. lyssna på dagens radiogudstjänst (från senaste söndags Gloria Dei-gudstjänst från EC i Vasa) kl 13 på Radio Vega. Eller så kan man lyssna på dagens gudstjänst från SLEF/Vasa kl 17.

7 kommentarer:

  1. Så tråkigt att man väljer att leva en sådan livstil att man måste rensa sitt samvetskonto varje veckoslut. Men antar att det är en typ av förbannelse det också...

    Q

    SvaraRadera
    Svar
    1. Q. Jag försökte räkna hur många fel/missuppfattningar din kommentar innehöll. Jag kunde inte riktigt komma överens med mig själv hur många de är, men få är de hursomhelst inte. Men dwt blev hur som helst mera än tydligt att du, hur högt utbildad du än må vara, att du inte vet något om den kristna tron och om det kristna gudstjänstfirandet.

      Radera
    2. Kristian. Oj, du har rätt. Skrev ordet livsstil med ett s...

      Du har också rätt i att jag inte vet mycket om den kristna tron, annat än det jag fick lära mig i skolan under den tid när den kristna pekpinnen och skamvrån ännu fanns kvar. Eller, det jag fick lära mig i söndagsskolan och konfirmeringen och det jag insåg under en kort tid när jag faktiskt arbetade för kyrkan...

      På så sätt kan jag tacka den kristna tron för att jag idag är både ateist, feminist och fritänkare.

      Q

      Radera
    3. Q. Det som är mest beklämmande i ditt (och liknande) fall är ju att den tro och den Jesus ni tar avstånd ifrån inte är den tro och den Jesus som finns utan en egen nidbild av de samma. Om jag lite tillspetsar så kunde jag säga att jag också tar avstånd ifrån den kristendom och den Jesus du/ni har tagit avstånd ifrån.

      Radera
  2. S:t Johannes, https://www.youtube.com/watch?v=Gc7XuPnRftY

    SvaraRadera
  3. Några tips till, Redneck Lutherans -https://www.youtube.com/watch?v=mv7ob8cosKw
    Sley på svenska !!, https://www.youtube.com/watch?v=V8hj6rOMeAM tillägg till föregående, https://www.youtube.com/results?search_query=pyh%C3%A4n+syd%C3%A4men+kappeli+jumalanpalvelus

    SvaraRadera