lördag 24 oktober 2020

Ännu om valdebatten i USA

Ja, jag är oerhört intresserad av amerikansk politik. (Är det någon som är överraskad av att min favorit bland alla världens TV-serier är "West Wing?) Så det kommer att bli en hel del av den sorten här de närmaste veckorna. 

Jag läser kommentarer efter gårdagens valdebatt, och jag återkommer till Wolfgang Hanssons intressanta texter på Aftonbladet. Jag håller inte alltid med honom, men han är väldigt insatt i det han skriver om. Han konstaterar att ingen av de två kandidaterna fick in något knockout-slag på den andre, vilket torde vara helt korrekt. Hansson menar att Trump borde ha lyckats med det för att kunna vinna, men det är inte jag alls säker på. Speciellt som Biden lyckades med konststycket att slå knock på sig själv - inte mindre än två gånger - något som jag inte sett att någon uppmärksammat. Annat då än i högermedia i USA. 

Under diskussionen om klimatpolitiken släppte Biden ur sig den oerhörda grodan, pressad av Trump, att han kommer att köra ner oljeindustrin i USA för att ersätta den med alternativ energiproduktion. Det här var givetvis Trump snabb att hugga på och han uppmanade väljarna i speciellt Pennsylvania och Texas att notera detta. När Biden sedan också medgav att han är för ett förbud mot fracking på all federal mark kom det andra slaget som han bjöd på. 

I så gott som alla mätningar har Biden haft ledningen i Pennsylvania. En ganska tydlig sådan, och även i Trafalgar Groups mätningar har Biden varit i ledning, om än inte lika stort. Det ska bli oerhört intressant om detta knockoutslag som Biden gav sig själv och sin kampanj vänder styrkeförhållandena i Pennsylvania. Det är inte omöjligt att det gör det, så stor och viktig är de facto oljeindustrin i just Pennsylvania. Om det blir resultatet av Bidens groda är det mycket möjligt att detta kostade honom segern i valet. Det lär ska visa sig.   

2 kommentarer:

  1. Biden kommer att försöka göra det mindre lönsamt för oljeindustrin, men jag har nu inte uppfattat att han sagt att han kommer att att köra ner oljeindustrin. Snarare göra det mindre lönsamt, samtidigt som han vill göra satsningar på förnyelsebart energi. Så att det på såvis skulle bli en omställning pga skiftande lönsamhet i de olika industrierna. Sen med fracking pratar han väl om ett förbud mot nya tillstånd på federal mark. Alltså inte ett tillbakadragande av befintliga tillstånd. Men trots att jag kanske tycker du överdriver lite så håller jag ändå med om att detta kan komma att påverka utgången i Pennsylvania. Särskilt som Trump pumpar ut (det överdrivna) budskapet om att Biden vill skrota oljeindustrin.

    /G

    SvaraRadera
    Svar
    1. G. Det var just så Trump tolkade Bidens uttalande, och samma tolkning tycker jag att jag hör överlag från högersidan av mediefältet. Det är förstås ingen överraskning i sig - det är så det fungerar inom politiken speciellt i USA idag.

      Som sagt ska det bli intressant att se hur det påverkar valresultatet. Att det gör det är väl ganska klart, men det är inte givet att de får vågen att tippa över.

      Radera