tisdag 13 oktober 2020

Förvrängda opinionsundersökningar?

En av de riktigt stora skandalerna inför presidentvalet 2016 var att i flera stora opinionsundersökningar (bl.a. de gjorda av CNN) var andelen demokrater som tillfrågades avsevärt större än andelen republikaner. Avsiktligt, givetvis, för att ge en bild av att Clinton ledde stort över Trump och därmed skapa modlöshet hos Trumpanhängare och få dem att ge slaget förlorat redan på förhand och inte bry sig om att rösta. Jag har, förstås, misstänkt att samma sak gäller också inför detta val, och idag hittade jag en text som bekräftar detta. Texten är från juli i år och redogör för den överrepresentation demokrater som flera opinionsundersökningar då hade.

Det finns givetvis ingen orsak att tro att det samma inte skulle gälla för de undersökningar som gjorts den senaste tiden och som visar att Biden har ett massivt övertag i väljaropinionerna. Så blir det förstås om man frågar klart flera sådana man redan på förhand vet torde vara Bidensupportrar. Avsikten med detta är förstås den samma som för fyra år sedan. Lägg därtill sedan också detta med "shy voters" som jag har skrivit om vid flera tillfällen, och det är inte alls så konstigt att det är stora skillnader mellan opinionsmätning och opinionsmätning.

Nyhetssajter är idag fulla med nyheter om USA-valet, och där det går att kommentera (t.ex. på Svenska Yle) har jag sett flera kommentatorer som har hävdat att valet redan är avgjort. Även mera seriösa politiska kommentatorer har uttryckt sig i liknande banor. Men det visar bara att de har gått på lögnerna som vänstermedia i USA tutar ut och som vår media kopierar och serverar oss nyhetskonsumenter.

Valet den tredje november kommer att bli oerhört spännande. Det är allt annat än avgjort, och det skulle verkligen inte förvåna mig om det kommer att bli så jämt att det kommer att behövas flera omräkningar. Jag misstänker nog att alarmklockan kommer att stå på tre eller fyra här hos oss den fjärde november.    

 

13 kommentarer:

  1. En annan bild av Trump än den media normalt ger ger Ronie Berggren i sin bok Donald Trump - En synnerligen amerikansk president.

    Boken ger en bakgrund för hur och varför Trump valdes och
    mynnar ut i slutsatsen att det vore bra med fyra år till med Trump.
    (Källa:Samhällsnytt)

    Denna bok omnämns kanske inte i finlandssvenska medier?

    Anonym 1

    SvaraRadera
  2. Tycker nog ändå att de flesta mera djuplodade analyserna vidhåller att inget ännu är avgjort och att "the popular vote" nödvändigtvis inte säger så mycket om vem som får flera elektorsröster. I flera swing states är ju fortfarande skillnaderna inom felmarginalerna. I flera medier har jag nog sett att man nämner att det inte ser ut att vara omöjligt med en "landslide", men de allra flesta lägger nog ändå till att mycket kan hända ännu och att det inte går att börja utropa nån segrare ännu.

    Sen så tycker jag det har överdrivits lite hur "fel" galluparna hade vid förra valet. Det var ju snarare så att de var ganska nära sanningen, men att man drog lite felaktiga slutsatser om hur man skulle tolka dem. Felmarginaler och antal som ännu inte bestämt sig togs inte i beaktande i tillräckligt stor utsträckning.

    /G

    SvaraRadera
    Svar
    1. G. Nej, det är nog ännu mycket som är öppet, två veckor före valet. Två saker tycker jag mig ändå kunna vara ganska säker på. Dels att det kommer att bli oerhört jämt i många swingstater, och dels att Biden kommer att få flera röster än Trump sett till hela landet.

      För fyra år sedan justerade de flesta gallupinstitut sina siffror ju närmare valet. Om detta sedan berodde på att man faktiskt såg en skiftning i understödet, eller om det handlade om att urvalet av de som tillfrågades justerades så att det vara mera rättvisande må kanske vara osagt. (I tidiga gallupar, speciellt hos CNN var det då, och även denna gång, så att registrerade demokrater var i majoritet bland de som tillfrågades. Hur det var närmare valet känner jag inte till.)

      Intressant nog visar RCP:s sammanställning av gallupresultaten från en rad swingstater att Trump just nu ligger lite bättre till än han gjorde för fyra år sedan. Men det är förstås vanskligt att dra några långtgående slutsatser från detta eftersom detta val är annorlunda på så många sätt. Men Bidengate, som NY Post avslöjade för några dagar sedan - och den påföljande nedtystandet av den samma - har tydligt satt sina spår i gallupresultaten. https://nypost.com/2020/10/17/joe-bidens-polling-lead-slips-in-wake-of-post-report-on-hunter/

      Radera
  3. Håller helt med dig i första stycket. Biden lär nog med nästan 100% säkerhet få flest röster totalt sett. Och jämnt lär det bli i många delstater.

    Min gissning är nog ändå att Biden vinner iom att Trump ser ut att tappa Wisconsin och Michigan, som han vann 2016. Där leder biden i så gott som alla opinionsundersökningarna med mera än felmarginalen. Detta är dessutom stater med demokratiska guvernörer, så är det några vallokaler som stängs eller flyttas lär det vara sådana där republikanska väljare röstar. OM det går så, så måste trump i princip vinna alla andra swing states som just nu klassas som toss ups. Det kan han förstås göra, men jag skulle tro att biden åtminstone tar sin hemstat Pennsylvania.

    Sen ser jag inte att "bidengate", som du kallar det, skulle vara nån game changer med den information som har kommit fram hittills. Så länge det råder delade meningar om äktheten av mailen och sålänge anklagelserna handlar om ett möte där man eventuellt kan ha haft en suspekt agenda så tror jag inte jättemånga bidenväljare byter sida till Trump. Trump och (kanske framför allt) hans närmaste medarbetare har ju inte heller direkt varit befriade från suspekta förehavanden. Det finns ju förstås ännu tid för att flera detaljer kan komma ut i offentligheten, som kan ge mera fart åt hela historien.

    Vi får se. Det blir minst sagt 2 spännande veckor här framöver!

    /G

    SvaraRadera
    Svar
    1. G. Biden är faktiskt född i Pennsylvania, det hade jag missat. Han representerar Delaware i senaten, så jag trodde att han var född där också. Men ja, han ser ut att vinna Pennsylvania också. Liksom Wisconsin. Men Michigan med sina 16 elektorer är, enligt Trafalgar Groups mätningar (som jag litar mest på) fortfarande rött. Men det slutliga resultatet kommer förstås efter valet. Men som jag ser det just nu kan Michigan bli den delstat som avgör hela valet.

      Detta med guvernörerna och vallokalerna var nytt för mig. Det låter som ett ganska lumpet trick och de gör så, men det brukar ju heta att i kärlek och politik är allt tillåtet...

      Vad gäller Bidengate så är det precis som du säger: Det finns mycket oklart. Vi ska se vad FBI har att säga, om de säger något föra valet. Jag tror ju inte heller att detta får några Biden-anhängare att gå över till Trump, men eventuellt kan det få en del mera osäkra Bidenväljare att stanna hemma. Redan det kan vara avgörande.

      Radera
  4. Jo, det är väl dendär trafalgar mätningen som är den enda som skulle tala för trump. Han får nog hoppas på att den stämmer, för vid sidan av den så ser det onekligen bättre ut för biden.

    Detdär med att stänga vallokaler är faktiskt lite intressant. Detta faktum och den ständiga omritningen av valkretsarna för att maximera det sittande partiets valutgång är väl en av osakerna till att USA brukar rankas ganska lågt på olika demokrati-index.
    (https://www.google.com/amp/s/www.governing.com/topics/politics/sl-polling-place-close-ahead-of-november-elections-black-voters.html%3fAMP)

    /G

    SvaraRadera
    Svar
    1. G. Det finns nog några till, men intressant nog får ingen av dessa vara med i RCP:s sammanställning av gallupresultat. På ett sätt förstår jag det eftersom deras tillvägagångssätt är så okonventionellt. Men i det senaste valet lyckades de bra när de räknade med "shy voters" och bakade in dessa i sina resultat.

      Valgeografin i USA får kritik med jämna mellanrum, och jag kan nog hålla med om att det finns en hel del där som är märkligt. Men å andra sidan, i ett tvåpartisystem tenderar det att bli ganska jämt i långa loppet oberoende av hur gränserna ritas upp. Om t.ex. demokraterna skulle få, som de ser det, ett rättvist valkretssystem och de tack vare detta skulle få makten för en lite längre tid skulle deras politik troligtvis utvecklas i en lite mera extrem riktning vilket i sin tur skulle skrämma över moderata väljare till republikanerna, som i sin tur (för att de är hungriga att vinna val) skulle ha förändrat sin politik för att snappa upp dessa moderata demokrater...

      Radera
  5. Är det nån som frågat de verkliga prognosmakarna, nämligen vadslagningsbyråerna? Man får ju slå vad om allt, kanske till och med amerikanska presidentvalet...

    Själv har jag i ett mycket privat sammanhang satsat en hacka på att Trump får fyra år till. Spänningen stiger...

    Diogenes

    SvaraRadera
    Svar
    1. Googla "betting Trump vs Biden", ser nog ut att vara möjligt, ja..... Om man kan sätta någon större tilltro till resultaten låter jag vara osagt, för det första kan man ju ställa sig frågan vilka som ägnar sig åt vadslagning ? Har tex. på känn att konservativa kanske ägnar sig mindre åt dylika aktiviteter än andra grupper...

      Radera
    2. Anonym 22:43. De konservativa i USA är för de flesta former av fri företagsamhet, och det inkluderar med största sannolikhet även vadslagning. Om det sedan betyder att de själva deltar eller inte i sådana aktiviteter vet jag inte om det finns några undersökningar på. Jag har många gånger förvånat mig över hur galna saker man kan slå vad om i vår tid. "Vem får det första inkastet" och "I vilken minut kommer den första varningen". Sådant är ju bara löjligt - och en farlig fälla för sådana som har benägenhet att fastna i spelberoende. Vem som vinner ett presidentval är ju sedan en lite större sak att slå vad om. Själv ägnar jag mig inte åt sådant, men eftersom oddsen är sådana att en Trumpvinst ger högre avkastning skulle jag nog, likt Diogenes, gå på den linjen. Om jag alltså höll på med sådant.

      Radera
    3. Diogenes. Gör månne vadslagningsfirmorna egna undersökningar som de baserar sina odds på, eller baserar de dem på vanliga opinionsundersökningar? Jag skulle tro det senare, men jag vet inte. Det skulle vara intressant att veta. Har du insikter i detta?

      Radera
  6. Tja, vadslagningsfirmorna analyserar spelandet hos sina kunder, som förmodas representera den breda allmänheten. De flesta som slår vad satsar på den de tror och kanske hoppas att vinner. Bolagen å sin sida vill tjäna pengar och justerar oddsen efter det. Ju sannolikare det är att en viss, i det här fallet kandidat vinner, dess lägre odds delar de ut. Ju större skillnaden i odds är mellan kandidaterna, dess säkrare verkar utgången bli på basen av spelarna. Om oddset för den ena närmar sig 1, dvs ingen vinst alls, dess säkrare anses resultatet vara. Eftersom bolagen är politiskt neutrala och har ett verkligt stort kundunderlag uttrycker oddsen en trovärdig opinion.

    Min gissning är att Trump vinner, men den gissningen uttrycker ingen som helst personlig preferens.

    Att jag slår vad innebär enligt den anonyma kommentatorn att jag inte är konservativ. Mitt i prick! Men jag är nog inte liberal heller.

    Jag satsar en konfektask på att Trump vinner. Mycket privat, således.

    Om man inte är konservativ vågar man sig på nymodigheter. Men man behöver inte vara gränslöst galen för det...

    Diogenes

    SvaraRadera