tisdag 1 september 2015

September

September brukar vanligen vara den kanske mest intensiva månaden för mig när det gäller olika förkunnar- och undervisningsuppdrag. Så också detta år. Nedan en lista över var jag kommer att röra mig - ifall det finns någon som vill veta...

Tisdag 8/9 kl 19. Flynängens bönehus, Kållby. Samling för unga vuxna. Tema: Bibelns trovärdighet.

Torsdag 10/9 kl 10-12. Korsholms skolor. Genetik för päsdjursuppfödare. (Sluten föreläsning)

Lördag 12/9 kl 15-17. Karleby. Seminarium under Kyrkhelgen. "Med skinn på näsan - Kristen i mediebruset."

Lördag 19/9 kl 19. Pensala bönehus. Skörde och tacksägelsefest.

Onsdag 23/9 kl 14-16. Korsholms skolor. Kurs i grunderna i minkuppfödning. (Sluten föreläsning)

Torsdag 24/9 kl 9:30-11:30. Hotell Polaris, Edsevö. Genetik för pälsdjursuppfödare. (Sluten föreläsning)

Torsdag 24/9 kl 18. Gamlakarleby. Kvällssamling i Församlingshemmet.

Lördag 26/9 kl 15. Höstläger på Klippan, Monäs. Seminarium om Bibeln och Bibelns tillförlitlighet.

6 kommentarer:

  1. Inget illa menat Kristian men det ter sig på något sätt så komiskt att du av alla sysslar med genetik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Markus. Påvilket sätt komiskt? Förklara gärna vad du avser! Genetiken är en vetenskap som inte är beroende av någon evolutioism - tvärtom talar genetiken klart och tydligt MOT evolutioismen. (Om man vill se det.)

      Radera
  2. Om den som anpassar sig bäst överlever pga. mutation och får avkomma ärver den nya generationen dessa egenskaper som igen hjälper dem att överleva osv. är det inte evolution och naturligt urval? Det ni sysslar med när ni parar ihop minkar är dock ingen evolution utan i dagens läge bara "nödvändigt ont".

    Vad jag menade ursprungligen var att genetik är inte det första jag tänker på när jag tänker på dina åsikter och din tro utifrån det du skriver just därför att jag kopplar starkt ihop genetik med evolution, därav det komiska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Markus. Så det komiska satt alltså i betraktarens ögon. Nå, det är väl helt ok.

      Grejen med mutationerna är bara den att en mutation är en SKADA på genomet, och som sådan uteslutande negativ för överlevnaden.

      Radera
  3. Genetik är verkligen inte mitt ämne men vad jag vet så kan mutationer ibland ha positiv inverkan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Markus. Så har vi fått lära oss, ja, men det håller inte streck. Det finns, mig veterligen, inga levande varelser där man kan påvis att en mutation skulle ha stärkt arten eller gett den - om man ser till helheten - bättre förutsättningar att överleva. Faktum kvarstår orubbligt att mutationer är en SKADA på genomet. En skada som i många fall är letal, men i resten av fallen kanske bara är skadlig.

      Radera