När Paulus skriver brev till Korinth finns det en hel del som han får lov att ta itu med. En av dessa saker är de partibildningar som finns bland de kristna. Paulus låter förstå att detta är en mycket allvarlig sak. Så allvarlig att han ser sig tvungen att varna för den dom som denna splittring kan komma att föra med sig. ”Vet ni inte att ni är ett Guds tempel och att Guds Ande bor i er? Om någon fördärvar Guds tempel, skall Gud fördärva honom. Ty Guds tempel är heligt, och ni är det templet.” (1Kor. 3:16-17) Sammanhanget talar om för oss att det tempel Paulus här talar om är den kristna församlingen.
Paulus börjar sin tillrättavisning i detta ämne med att tala
om att korinthierna inte klarar av att äta fast föda – att de ännu måste få
mjölk att dricka. När han kom dit första gången och korinthierna var nya i tron
var det naturligt att de behövde få ”mjölk och inte fast föda”. Det ska nämligen
små spädbarn ha. Men detta borde de nu ha lämnat bakom sig. De borde ha vuxit
och börjat klara av mera svårsmälta saker, men det har de inte gjort eftersom
de ännu var ”köttsliga”. Paulus skriver att korinthierna ännu präglas av det
köttsliga sinnet, av den gamla naturen och dess begär. Vår gamla natur vill och
kan inte underordna sig Kristus, utan lever i uppror mot Kristi herravälde och
hans makt. I uppror mot Guds ord och vilja. Detta leder till att de bara kan
dricka mjölk, dvs. ta emot endast grundläggande undervisning om Kristus och om
det kristna livet. När de var spädbarn var detta som sagt naturligt, men att de
nu fortfarande bara kan ta in mjölkmat är allvarligt. De hade stannat i sin
utveckling. Beviset för hur illa det är ställt med dem finner Paulus just i
deras partibildningar.
Nu får vi fundera: Är det på samma sätt också idag bland oss
kristna? Våra partibildningar, beror de på att vi också är köttsligt sinnade?
Att vi lever i uppror mot Kristus och mot Guds ord? Svaret är garanterat
jakande. Se bara på våra stora stridsfrågor idag! Alla har de att göra med att
vi inte vill böja oss för Kristi herravälde och för Guds ord! Ämbetsfrågan (som
har orsakat stor splittring i vår kyrka), homofrågan (som kommer att leda till
ytterligare splittring), dopfrågan (som är inflammerad ännu idag mellan de
äldre och de yngre kyrkorna) osv. Alla dessa frågor handlar om att vi inte vill
böja oss för Guds ord och Kristi herradöme. Dessa stridigheter beror på att vi
vill veta bäst själva – och på att vi tar efter världen och världens åsikter
och synsätt. Världen, som inte på något sätt kan ha klarsyn i dessa frågor
eftersom världen saknar Guds Ande. När vi tar efter världen, ja, då låter vi
oss styras av det köttsliga sinnet och då far vi vilse. Och så blir det
splittring.
Paulus kritiserar i hårda ordalag denna partibildning, men i
1 Kor. 11:19 säger han ändå klart ut: ”Partier måste finnas bland er, för att
det ska visa sig vilka det är som håller provet”. I den situation som rådde i
Korinth var det alltså nödvändigt att det skedde en uppdelning. När vissa for
vilse i köttet var det en nödvändighet att det blev splittring. Många gånger
får vi höra att vi idag borde vara ett och att vi som kristna inte ska låta oss
splittras. Att vi under inga som helst omständigheter t.ex. får gå ut ur kyrkan
oberoende av hur galet det far. Men när köttsligheten får regera i våra
församlingar och våra kyrkor och denna köttslighet visar sig i att man trampar
Guds ord och Guds vilja under fötterna, ja, då måste det bildas partier. För om
någon i en sådan situation vill göra det rätta så kommer det att bli splittring
och partisinne. Det är helt ofrånkomligt. Alternativet är att vi alla blir
köttsliga och slutar tåla fast föda. Även om splittring och partisinne är
allvarligt är detta andra alternativ ändå oerhört mycket värre. Observera nu
detta mycket tydligt: Det är ALDRIG den/de som böjer sig under Guds vilja och
hans ord som skapar denna splittring. Nej, dessa kristna synliggör bara den
splittring som har uppstått när vissa gått bort från ordet och Guds vilja.
Vad handlar då denna splittring om, enligt Paulus? Vad beror
den på? Han nämner detta strax efter att han talat om allvaret med att orsaka
splittring. ”Bedra inte er själva. Om någon av er tycker att han är vis i den
här världen, måste han bli en dåre för att bli vis. Ty den här världens vishet
är dårskap inför Gud.” (1Kor. 3:18-19)
Det handlar alltså om de som menar sig vara visa i den här
världen. Paulus varnar för den vishet som menar att vi behöver forma om
Evangelium så att det passar för denna världen – att det passar för de
strömningar och de tankar som just nu är på modet. Paulus dömer fullständigt ut
tanken att vi behöver göra om budskapet så att det ska passa i dagens värld och
för dagens människa. Nej, i stället för att försöka vara visa i denna världens
ögon och göra om den kristna tron så att den, som vi tycker, passar för dagens
människor säger Paulus att vi behöver bli dårar. Vi ska, i världens ögon, vara
dårar och förkunna det rena och dyra Evangeliet så som det står skrivet. Ett
helt Evangelium. Med Jesu korsdöd och hans uppståndelse och med allt annat som
denna världens visa tar anstöt av och ser ner på. Som får dem att skratta åt
oss och betrakta oss som, just det, dårar. Helt enkelt för att detta fulla
Evangelium är det enda som kan frälsa en människa. Det modifierade och
samtidsanpassade evangeliet kan nämligen inte frälsa. Helt enkelt för att det
är ett falskt evangelium.
Paulus vet vad han talar om. När han kom till Korinth, säger
han, gjorde han det inte med stor vältalighet eller hög visdom. Han hade,
skriver han i 1Kor. 2:2, bestämt sig för att ”inte veta av något annat än Jesus
Kristus och honom som korsfäst.” Detta var i mångas ögon en dårskap, men det
enkla evangeliet bar frukt och blev till stor välsignelse.
Varför är det alltså så stor splittring i våra kristna
sammanhang idag? Paulus har en hel del att säga i denna sak. Vi skulle alla må
bra av att lyssna noggrant på hans budskap och pröva oss alla i ljuset av detta
ord. Den som menar sig stå behöver nämligen också se till att han inte faller.
Du har glömt att nämna kyrkofrågan som en av splittringens orsaker. Den har drabbat de konservativa lutheranerna, som är delade i bekännelsekyrkor, Missionsstiftet, Slef, Lutherläsarna (för att nämna exempel kända i Svenskfinland som jag själv har berörts av). Men samma orsak att ställa frågorna finns: Vägran att underordna sig Guds Ord? Traditioner? Köttslighet? Prestige?
SvaraRaderaEtt svar som man kan ge är: Den som ivrigt försvarar kvarstannandet i skökokyrkan ger utmärkt stöd åt denna. Bättre trygghet kan inte biskoparna och ekonomiansvariga ha än att höra att väckelserörelserna stannar kvar i kyrkan. Tänk om alla dessa kunde arbeta för evangelium tillsammans i frihet, utan att behöva söka stöd av sina motståndare!
Ola. Listan kan nog göras längre. Olika bedömning av läget, olika situationer (lokalt), pragmatism osv. Se, saken är den att vår situation är allt annat än entydig. Dels skiljer sig situationen mycket beroende på vilken församling man tillhör, dels har vi en situation där alternativkartan är milt sagt brokig. Med detta sagt får man ändå tillägga att det senare inte minst beror på en ovilja att på allvar gå in i det arbete som det innebär att verkligen satsa på dessa alternativ.
RaderaMin ståndpunkt här är att vi inte bör döma någon annan för de val han/hon träffar i denna komplex situation. Riktningen är en (inom kyrkan och bland oss som har insett att kyrkan riktning är felaktig), men takten skiljer oss åt. Tyvärr också insikten om behovet att bereda mark för det som händer sedan.
Kristian,
SvaraRaderaOla aktualiserar en mycket viktig och aktuell fråga,kyrkofrågan.Tror kanske att detta forum inte är den rätta för den diskussionen?
Som situationen ser ut i de nordiska folkkyrkorna och den som är bekymrad,engagerad och följer med vad som händer utan att närmare gå in på detaljerna borde nog ha anledning till bekymmer!Bland de exempel som Ola nämner är bl.a. den väckelserörelse (Slef) som jag har min bakgrund i tycks inte finnas något behov? att diskutera (vad jag vet)och aktivt agera i denna fråga,mantrat "kritisk solidaritet" är det närmaste man kommer i denna för vår tid viktiga kyrkofrågan.För mej personligen är Missionsprovinsen (Missionsstiftet) det som jag ser som alternativ,att bygga församlingar med ett evangeliskt-lutherskt gudstjänstliv!
För detta församlingsbyggande om det än gäller de Lutherska frikyrkorna eller Missionsstiftet behövs "alla arga unga män":-)
Ole. Det kan nog hända att en dylik sak diskuteras bäst i andra forum och gärna öga mot öga. Vad gäller framtiden ser jag också på saken ungefär på samma sätt som du gör. Men vad gäller Slef så finns det nog, tycker jag mig uppleva idag, ett behov att diskutera också dessa frågor. Egentligen på alla nivåer, men dessa diskussioner förs ganska långt i det undanskymda.
RaderaKristian: Finns detta behov också ärligt i Slefs ledning är jag samtidigt mycket förvånad och lite förhoppningsfull.
RaderaOla. Vi går i väldigt olika takt, men riktningen är nog den samma. Givetvis finns detta behov, men alla artikulerar det kanske inte. Inte ens i denna sena tid. Men alla som vill stå på sund, biblisk grund inser nog vart vår kära kyrka är på väg. Alla som har ögon i huvudet, vill säga. Läste du intervjun med Tuulikki Koivunen-Bylund i senaste nummer av Kp? Ingen som gjorde det kan väl längre antas vara omedveten om lägets allvar?
RaderaJag hade inte läst intervjun men gjorde det nu. Den innehåller förskräckande tydliga kännetecken på grov falsk lära och en kristen som vill hålla sig till Guds ord ska fly långt bort från detta. Man kan inte tala bara om att gå i olika takt om man vill fortsätta i en dylik gemenskap. Att Slef skriver avtal med en kyrka som godkänner och propagerar för dylik falsk lära, där man förbinder sig att följa kyrkans ordning, talar också ett annat språk.
RaderaTyvärr har villfarelsen det kännetecknet att den kan komma smygande och förföriskt. 1998, för 17 år sedan, när jag drog mina egna slutsatser, var tecknen redan tydliga men de flesta reagerade inte. Jo, en reaktion var att en sådan som vägrade dela den gemenskapen blev utmanövrerad och kallades en falsk lärare (Sändebudet nämnde i en artikel, att somliga falska profeter har utträtt ur kyrkan). Senare (närmare bestämt fem år senare) visade det sig att den kritik som framfördes var helt korrekt, men utan att någon upprättelse eller ursäkt för felet har getts. För min del är jag idag glad att jag blev hjälpt att fly den falska gemenskapen genom dessa hårda metoder.
Är inte läran om kyrkan en sådan biblisk lära som borde undervisas offentligt? Var sker det? Om det finns en verklig vilja att bryta med den falska kyrkan finns också möjligheter att lyssna till och samtala med dem som gått i förväg, inte bara negligera dem. En sådan möjlighet att lyssna och samtala ges på bibelhelgen inkommande veckoslut, på lördag i närbelägna Lepplax bykyrka. Visserligen avhandlas inte problematiken med den falska kyrkan, utan högst jordnära frågor om den kristnes självbild och det allmänna prästadömet, men det finns möjligheter till samtal. Om det inte lyckas går det att hitta vår undervisning på sanktjohannes.info.
I Bibeln talas kort och gott om Guds Församlingar.
RaderaReformationen simplifierar och säger att Kristi Församling(ar) finns Där Ordet Rätt Predikas och Sakramenten förvaltas Rätt. (enligt Kristi Instiftelse).
Därinom och utifrån detta Uppmanas vi till Kärlek och Goda gärningar.Att beflita oss att se till de fattiga säger ock Paulus(Kol))
Vi människor och Kristna har krånglat till detta genom HIstorien och Motståndaren har lyckats rubba och luckra upp mycket av Vår förståelse och uppfattning av det Heliga. Men Ordet Står Fast som Det är Grundat/som Han ÄR FÖRSTFÖDD också ifrån de döda.
Hälsn Ulrik Fagerholm ,Teologie Magister Troende f.d. "Kyrko"medlem"