torsdag 22 februari 2024

Oerhört fegt!

Svenska Yle rapporterar att EBU - som arrangerar Eurovision Song Contest - planerar att kasta ut Israel ur tävlingen. Detta trots att man tidigare har tagit det korrekta beslutet att tillåta Israel att delta. Motiveringen är att Israels bidrag skulle ha ett politiskt budskap och handla om Hamas attack på Israel 7/10 2023. 

Det är faktiskt så att EBU:s regler förbjuder politiska budskap i sångerna, men eftersom EBU bröt grovt mot detta beslut genom att godkänna Ukrainas bidrag ifjol är det svårt att se hur denna motivering håller. Om ett land som blir fegt attackerat får framföra en sång med ett politiskt budskap, varför får inte ett annat land göra det samma efter att ha råkat ut för en minst lika feg attack? 

Om EBU verkligen beter sig på detta sätt är det svårt att se att orsaken skulle vara något annat än att de faller till föga för de massiva påtryckningar som de har utsatts för i avsikt att få Israel utslängd ur tävlingen. Det handlar i så fall om feghet, helt enkelt.

Nu bryr jag ju mig inte alls i ESC som numera inte längre är någon "song contest" utan snarare en Pride-parad i musikalisk tappning, men detta handlar förstås om principer.

---

Jag kan inte heller låta bli att kommentera det upprop som 41 vänster-riksdagsledamöter i Finland har undertecknat i vilket de kräver att Finlands bistånd till terroristmisstänkta UNWRA återupptas. Jag har svårt att förstå hur någon kan ta så lätt på de anklagelser som har framförts som dessa 41 gör. Om UNWRA visar sig på något sätt vara inblandat i terrorattacken 7/10 måste det få följder och inte en enda euro till föras över till organisationen. Givetvis bör hjälp till de nödlidande ändå säkerställas, och jag förutsätter att regeringen gör allt som står i dess makt att hitta alternativa hjälpkanaler. 

De 41 framförde dessutom i sitt upprop fyra punkter som de vädjar till regeringen om, och mycket av det de framför här är sådant som alla borde kunna skriva under på. 

- Göra allt för att se till att humanitär hjälp når fram till Gaza.

- Kräva att Hamas släpper gisslan.

- Jobba för ett omedelbart eldupphör.

- Påverka Israel så att landet gör allt i sin makt för att för att undvika att begå folkmord i de palestinska områdena.

Den tredje punkten är förstås lite knepig eftersom vi vet att det bästa Israel kan göra för det palestinska folket är att i grunden få bort Hamas. Detta kan inte åstadkommas med mindre än att kriget fortsätter i någon form. Men detta måste absolut göras så att de civila på alla sätt som är möjligt skonas. Men samtidigt vet vi att Hamas är fullkomligt hänsynslöst när deras terrorister gömmer sig bakom civila institutioner och t.o.m. använder civila som sköldar. Israel är dock en rättsstat och en demokrati, och av en sådan nation måste man kunna kräva en högre standard. Också i en dylik situation.

  

22 kommentarer:

  1. "There's no air left to breathe. No place, no me from day to day.

    They were all good children each one of them

    Evening/Everything is black and white. Who is the fool. Who told you boys don't cry/Hours and hours/ and flowers/Life is not a game for the cowards."

    Klart som korvspad! Israel MÅSTE diskas. (Obs! Ironi!!!)

    SvaraRadera
  2. Nu har tre riksdagsdamer från extremvänstern som sitter i Yles förvaltningsråd gått ut och krävt att Finland ska bojkotta Euroviisun om Israel får vara med. De tre Hamaskramarna borde exporteras till gaza.

    SvaraRadera
  3. Ukrainska bidraget godkändes, eftersom det inte finns något politiskt budskap i det. Är man lite osäker, kan man försöka hitta det här, i den översatta versionen:

    Stefania mamma mamma Stefania
    Åkern blommar, men hon håller på att bli grå
    Sjung en vaggvisa för mig
    Jag vill höra ditt inhemska ord

    Hon gungade mig; gav mig rytm och förmodligen viljans kraft; tog inte, men hon gav
    Visste förmodligen ännu mer och från Salomo
    Jag kommer alltid att gå till dig på trasiga vägar
    Hon kommer inte att vakna, kommer inte att vakna, jag i starka stormar
    Hon ska ta två fikontecken från mormor, som om de vore kulor
    Hon kände mig mycket väl; hon blev inte lurad, som om hon var mycket trött; hon gungade mig i tid
    Lyuli lyuli lyuli...

    Stefania mamma mamma Stefania
    Åkern blommar, men hon håller på att bli grå
    Sjung en vaggvisa för mig
    Jag vill höra ditt inhemska ord

    Jag har inte blöjor men mamma men mamma, nog, som om jag inte växte upp för att växa för att betala för saker
    Jag är inte ett litet barn, hon tappar fortfarande humöret, jag gick, "som slaggen skulle träffa dig" [ukrainsk förbannelse] Ni är alla unga åh mamma på toppen, om jag inte värderar förmynderskapet på toppen av ära jag är i återvändsgränd
    Döda toppen den toppen, skulle jag sjunga med min kärlek
    Lyuli lyuli lyuli...

    Stefania mamma mamma Stefania
    Åkern blommar, men hon håller på att bli grå
    Sjung en vaggvisa för mig
    Jag vill höra ditt inhemska ord

    Stefania mamma mamma Stefania
    Åkern blommar, men hon håller på att bli grå
    Sjung en vaggvisa för mig
    Jag vill höra ditt inhemska ord

    Det israeliska bidraget handlar direkt om kriget, October Rain hänvisar till massakern.

    Stå med mig
    Titta in i mina ögon och se
    Folk går bort men säger aldrig adjö


    Någon stal månen ikväll
    Tog mitt ljus
    Allt är svart och vitt
    Vem är dåren som sa till dig
    Pojkar gråter inte

    Timmar och timmar och blommor
    Livet är ingen lek för fegisarna
    Varför går tiden vild
    Varje dag tappar jag förståndet
    Håll ut i denna mystiska åktur

    Dansar i stormen
    Vi har inget att dölja
    Ta mig hem
    Och lämna världen bakom sig
    Och det lovar jag dig aldrig igen
    Jag är fortfarande blöt av det här oktoberregnet
    Oktober Regn

    Att leva i en fantasi
    Extas
    Allt är tänkt att vara
    Vi kommer att passera men kärleken kommer aldrig att dö


    Timmar och timmar och blommor
    Livet är ingen lek för fegisarna
    Varför går tiden vild
    Varje dag tappar jag förståndet
    Håll ut i denna mystiska åktur

    Dansar i stormen
    Vi har inget att dölja
    Ta mig hem
    Och lämna världen bakom sig
    Och det lovar jag dig aldrig igen
    Jag är fortfarande blöt av det här oktoberregnet
    Oktober Regn
    Oktober Regn

    Det finns ingen luft kvar att andas
    Det finns inget utrymme
    Jag är borta dag för dag
    De är alla bra barn, en efter en

    (Det finns ingen luft kvar att andas
    Det finns inget utrymme
    Jag är borta dag för dag
    Alla är bra barn en efter en)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och exakt var hittar du den hänvisningen?

      Radera
    2. Massakern skedde sjunde oktober, blommor är ett slangord för fallna soldater. Det är inte jag som är EBU, inte jag som gjort tolkningen. Däremot påstår Kristian att det ukrainska bidraget skulle ha ett politiskt budskap, och då Kristian påstår att

      "EBU bröt grovt mot detta beslut genom att godkänna Ukrainas bidrag ifjol"

      får var och en försöka jämföra, åtminstone hittar jag ingen politik i det förstnämnda.

      Radera
    3. Jag hittar ingen i det senare.

      Radera
    4. Flera länder har tidigare tvingats göra ändringar för att fasa ut det politiska budskapet, men Israel väljer att inte minska på det. Alltså, det politiska budskapet. Om EBU hittar ett politiskt budskap, betyder det också det, att du inte har öppnat dina ögon för att se, åtminstone hur EBU ser.
      Själv har jag inte lyssnat på ett enda bidrag ännu, och kommer knappast att göra det. Anser dock att om ett land försöker rentvå och rättfärdiga dödandet på en internationell arena, kan de gott och väl stängas ut.

      Radera
    5. Poängen var väl att EBU på ett fegt sätt använder detta som medel att kasta ut Israel utan att kasta ut Israel.

      Radera
    6. Samma regler gäller alla, det ska inte bli en arena för vare sig martyrer eller stater som söker rättfärdighet, och att rösterna för musiken hävdas stå för de politiska budskapen. Själv har jag inte sett på Eurovisionen på tiotals år, den hade en funktion innan internet, då omvärlden var mindre känd.

      Israel har nått samma status som Ryssland, och det har alltid förvånat mig att Israel så väl anammat de samma grymma metoder som nazisterna använde sig av i utrotningen av judarna. Man tycker de hade lärt sig undvika dessa, istället för att utnyttja dem för egna syften. Ghetton heter Gaza numera, och på samma sätt förminskas och krymps livsvillkoren, tills inget återstår. Det om nånting är fegt.

      Radera
    7. Du faktalobby och Guds Kärleks Lags förnekare och förfalskkare vittnar i människoförnufts blod på en kristen blogg för att för svara världens lösaktighhet. Det vittnar ditt sinne och kropps sveda oxå om du inte måhända fått medicin för att inte skrika medan du förtröstar på ggoogles snabbhet som är försvinnande när Gud så vill. Stå still och sluta klaga på Kristians budskap.
      Om man tar det bästa av er två och håller tro på Jesus och Bibeln. Så vet man att du har mest skuld av oss alla.
      . Se dikten i tidigare blogg som Kom idag som svar på dikten om bosunzpojken som börjat bögas. Påhittat kanske. Ulrik

      Radera
    8. Dessutom står det ju om blommor i den ukrainska sången oxå. Eller måste det stå exakt blommor för att det uskalla passata ihop med Din blomstersymbolik?.
      Var hittade du plötsligt symbolspråk som var så bra. Kristian använder ju symboliskt Marxens maktlära.
      Jag vill lära ut Bibelns Guds Allsmäktige Sons Jesu maktlära Han som underlade sig Alla Makter i Himmelen och jorden Han om Vilken Fadern säger i Gamla Testamentet: Hyllen Sonen och given Honom Ära för Hastigt kan Hans vrede upptändas. Och på ett Annat ställe:HAN Kristus bryter förbund. Efter sin Egen och Fadern och den helige ANDES INRE konferenssi antar jag Ty Herrens vår Gud Är En (nasarenus) och så Hänvisar jag till de tre Gamla Trosbekännelsernna för dem som har tid att ännu rannsaka kristendomen i skrift.
      Vi övriga får nöja oss med att Jesus måste lära oss mycket många ggr medan vi håller på att lära oss åkalla honom i Ande och Sanning i nödens stunder och bland alla folk och släkter har Hans Jeschua Jesu Namn olika klang och Han sägs Ha många Namn enligt uppebarelseboken. Jag har till och med hört om språk som inte har s-ljud att Han där heter ikka( jämför asiens Ischa eller issa) ulrik torsten nils

      Radera
    9. Själv har jag inte heller sett på "Eurovision Song Contest" efter att lordi vann och jag utstötte ett "vrål i natten" likt "Hullu mylläri" konsanaan...

      Radera
    10. Halleluja jag är en Ischa-issataliban. Det betyder att jag är ett Guds barn en Jesu lärjunge. Och jag spara lite på lovsången eller sjunger stillsamare nu ty afton för mig är livets summa och en farlig tid. Ulrik

      Radera
    11. Anonym 22.36.
      Du menar kanske "ulvova mylläri," som titeln på paasilinnas bok hette.

      Radera
    12. Ja, "ulvova mylläri" var nog det jag menade. ( inte ens den gången såg eller lyssnade jag till ESC, har minne av att det kan ha varit via några sena nyheter på radion som jag hörde om det.. )

      Radera
    13. Jag råkade höra rytmen när jag gick förbi eller för att öppna tv den kvällen. Exakt minns jag inte Men jag förstod att det skulle bli finlands bidrag det året. När jag senare efter Lardis seger i europaskränet en gång vid nyheterna lyssnade närmare på orden att " fåren inte har någon herde" förstod jag att det också var äkta djävulsdyrkan bakom den tunga musiken och de vidrigt barnsliga maskerna och scenklädseln. Den onde Ville ljuga mot Gud och Fadern Allsmäktig ja mot Jesus Kristus den Allmäktige Herden i den helige Ande som är Ordet själv som Bibeln lär.
      Men knappt hade man glömt bort lordi så skulle det komma en utspökad 'käärijä' med ett totalt intetsägande cha cha cha och en massa scenilluminsationer och kroppsutsmyckningar..
      Finland hade så gärna ha velat segra på nytt förstår jagoch nu är den senaste avguden käärijä reda lagd som väggmålning i sin hemstad så att alla som tillfrågas vid förbifarten skall säga något vänligt om underhållningvärlden.
      käärijä med sina eldstungor nej huh huh sådant dravel och Snart har vi Krig för all idoldyrkan =avgudadyrkan av levande avgudar = idoler. Ulrik

      Radera
  4. Kristian, du kunde kanske bättre svara på kommentarer riktade till dig än du på sistone gjort ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 23:03. Jag har slutat svara på "faktalobbys" kommentarer. Det tjänar absolut ingenting till eftersom denne lever helt i sin egen bubbla och vägrar se och förstå något annat än han vill se och förstå.

      Radera
    2. Det förstår jag, tänkte nog främst på övriga.

      Radera
    3. Den här bloggen har nog levt ut sin roll som diskussionsforum. För något år sedan väckte bloggdebatten rätt stor uppmärksamhet rentav på riksplanet. Nu har luften gått ur och bloggen har mest blivit en anslagstavla för konservativa åsikter, men bra så, i navelskåderiets och självmedvetenhetens bloggvärld finns det säkert en plats för en sådan också.

      Radera
    4. Anonym 29 februari 2024 kl. 08:20, Du kan nog ha rätt i vad du skriver, idag verkar allt ha "cementerats" -ingen verkar på riktigt vilja förstå vad den andra säger, "polariseringen" är större än vad den någonsin varit ! Det gäller inte bara i USA, det är överallt !

      Radera
    5. Ja det känns nästan som om Gog och M'gog. ( M' gog= dem som är med Gog) skulle på många sätt ryckt fram mot alla och då blir det så här Men ännu ger Gud tid att leva och verka i Tron efter Bibelns Jesus..
      DEsom är med GOG(= den störste antikristen och TILLÄMPARENuppfinnaren som inte givit Gud Äran utan bara handlat och vandlat med mångas trygghet medan Han försöker igen fåå oss till förnekare eller ännu lösaktigare liv än tidigare är ännu inte farliga förty utan Guds sons Jesu kallelsen kommer ingen att ha varit förrän allt är Fullbordat efter Guds Vilja i Tiden. .
      Så jag börjar tänka better would be To be asleep at eleven änd perhaps wake up In heaven rather tähän be disturbed by this little debate. U T N. Ulrik

      Radera