fredag 19 augusti 2022

Skryt på SDP

Nu ska jag göra något jag vanligen inte brukar göra. Jag ska skryta på SDP. Sanna Marin kan nämligen göra annat än att festa och dansa. I går publicerade SDP ett niopunktsprogram för att underlätta för de människor (= oss alla) som lider av följderna av den skenande inflationen. En av dessa punkter handlar om att släppa ut fler utsläppsrätter på marknaden för att dämpa trycket på elpriserna. Detta skulle möjliggöra ökad elproduktion (till lägre pris) med hjälp av fossila bränslen. 

Jag är överhuvudtaget inte alls någon vän av hela denna konstlade marknad för utsläppsrätter utan anser att den borde skrotas helt och hållet eftersom den styr energimarknaden mot alternativ som inte är hållbara ur ett tillförlitlighetsperspektiv. Men detta är ändå en åtgärd jag kan stöda i detta utsatta läge. 

Men givetvis fick detta förslag skarp kritik. Mai Kivelä (VF) som många gånger har visat att hon inte har någon som helst kontakt med verkligheten och Bella Forsgren (Gröna) som hör till ett parti som i sin helhet har tappat kontakten med verkligheten fördömer förslaget i kraftiga ordalag. Kivelä och de Gröna (Forsgren i detta fall) menar uppenbarligen att denna situation kommer att lösa sig av sig själv. Eller så vill de inte alls att den ska lösa sig. 

SDP beter sig här som ett statsministerparti bör bete sig. Det ska de ha en eloge för!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar