lördag 1 augusti 2015

Behovet av medieskolning


Jag ogillar egentligen alla former av obligatorium. Men nu tänkte jag faktiskt skriva att det borde vara obligatoriskt för alla med någon form av medieskolning innan man öppnar sin första tidning eller tar in nyheter från andra kanaler. Men nu ogillar jag alltså obligatorium, så därför skriver jag inte det. Jag nöjer mig i stället med att konstatera att det skulle vara oerhört nyttigt med någon form av medieskolning. Alltså hur man ska bete sig när man läser tidningen. Vad man behöver tänka på och vad man behöver akta sig för. För det är precis som en god vän en gång sade till mig: Du ska inte tro på allt du läser i tidningen!

Denna blogg är mediekritisk. Så är det sagt ifall någon till äventyrs skulle ha missat det. Det finns en orsak till denna mediekritiskhet. Eller egentligen flera orsaker. Här tre av de viktigaste: För det första för att verkligheten ofta är åtminstone relativt komplicerad. Det vi får oss serverat i media är ofta tuggat och tillrättalagt. "Dekomplicerat", om vi säger så. När nyheter tuggas och tillrättaläggs - dekompliceras - tappar de ofta en eller flera dimensioner. Vissa gånger kanske t.o.m. så att sanningen går förlorad. Eller åtminstone en del av den. Alltid när detta tuggande sker går nyheten inte bara genom ett ordbehandlingsprogram utan också genom en människas huvud. Det innebär att de värderingar och åsikter denna människa har med nödvändighet kommer att färga av sig på den artikel vi som nyhetskonsumenter kommer att få ta del av.

För det andra så sker det så oerhört mycket i dagens värld, och allt detta blir till nyheter i någon form. Alla dessa nyheter kan inte publiceras, och därför måste det ske ett urval. Detta urval görs av redaktionerna och de människor som sitter där. De väljer ut sådana nyheter som DE menar intresserar oss läsare. Som de menar är viktiga, och, vad värre är, ofta sådana nyheter som bejakar den världsbild dessa människor har. Andra nyheter - som kanske är minst lika viktiga men som kanske kunde ge oss en annorlunda bild av verkligheten - kommer kanske aldrig över nyhetströskeln.

För det tredje så blir nyheterna ofta beskurna. Alla nyheter kan inte publiceras, och sällan heller hela nyheter. Av utrymmesskäl, om inte annat. Detta beskärande kan vissa gånger leda till att den bild som nyheten förmedlar av det som skett kan bli förvrängd. Oftast säkert omedvetet, men ibland (allt för ofta) medvetet. Så sker t.ex. ofta när det gäller frågor där det finns mycket känslor och olika frontlinjer. Som t.ex. i allt som har med Israel att göra.

Medieskolning, var det alltså. Jag hade ett seminarium om media på SLEF:s årsfest, och jag kommer att ha ett liknande seminarium på Kyrkhelgen i Karleby i höst. Dessa seminarier kan utan vidare fungera som en form av medieskolning. Menar jag.

Den här texten har sin upprinnelse i en artikel som publicerades på ÖT igår och som berättade att ÖT fått en ny chefredaktör. Denna nya chefredaktör är hämtad inifrån huset, och det innebär - tyvärr - att ÖT:s inriktning inte kommer att förändras. Nå, denna nyvalda chefredaktör sade i intervjun att "Med all den information som finns runt omkring oss i dag, inte minst i sociala medier, behövs det någon som filtrerar, väljer och analyserar. Och framför allt, tar reda på vad som är sant. Därför är journalistiken fortfarande viktig, oberoende av vilka kanaler den använder."

Detta är givetvis sant. Allt kan som sagt inte publiceras. Men det var när jag läste en kommentar som detta behov av medieskolning kom för mig. En Benita Brännbacka skriver att "Är det inte bra att man tar reda på sanningen så långt det är möjligt och filtrerar bort rykten, halvsanningar och spekulationer?" På detta kontrade jag att "Det är nog mycket annat som "filtreras" bort också. Vi borde inse att dagens mainstream-media (dit också ÖT räknas) har en agenda, och sådant som går mot denna agenda kommer väldigt sällan förbi portvakterna."

Denna min kommentar har i skrivande stund dubbelt fler tummen ner-klickningar än tummen upp-klickningar, och detta om något visar, menar jag, på hur viktigt det skulle vara med någon form av medieskolning. Nu är jag förstås mycket medveten om att det finns sådana som, redan när de ser mitt namn under en kommentar på ÖT, mer än gärna klickar "gillar inte". Men ändå. Om det faktiskt finns sådana som, på allvar, menar att dagens media är fullt pålitlig och helt objektiv, ja då borde det nog skolas. Och det ordentligt. För vi kan - och får - inte tro på allt vi läser i tidningen.   

10 kommentarer:

  1. men det som står i bibeln som skrevs på bronsåldern av ökenvildar skall vi tro på bokstavligen ;) kom igen nu Kristian.

    Eflop

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eflop. Bibeln är Guds ord. Tidningar är människors ord. Där är en oerhörd skillnad.

      Radera
  2. Tack för (ännu) ett tankeväckande inlägg, Kristian.
    Det är säkert så att det inte finns något som heter helt objektiv rapportering, eftersom det som händer tolkas och uppfattas så olika. Det som är hårresande för mig kanske är helt irrelevant för grannen osv.
    Men är det inte sist och slutligen så att ALLA har en agenda, oavsett om de räknas till "mainstream media" eller inte? På samma sätt har även Kyrkpressen en agenda, alla präster har en agenda, alla politiker, bloggare (även du!) och alla som ens vädrar en åsikt har en agenda, eftersom de också har processerat den information de fått enligt sin egen värdering.
    Mediekritik är bra. Men jag anser att samma kritiska hållning som du uppmanar alla att använda när man läser ÖT och andra dagstidningar också ska användas när man läser tex din blogg, Kyrkpressen och bibeln. Eller kan man skilja på agenda och agenda?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 15.39. Exakt! Ett exempel: Det är inte så att det inte publicerats digra forskningsresultat om hur regnbågsfamiljers barn klarar sig precis lika bra som heterofamiljers. Dessa rapporter är både väldigt aktuella och lättillgängliga. Men av någon anledning så lyfts de inte fram på bloggen fast här ivrigt diskuteras just såna frågor och hela tiden lyfts fram hur fruktansvärda följder den nya äktenskapslagen kommer att få. Vetenskapen stöder inte agendan i fråga.

      Radera
    2. Anonym 15:39. Tack för din kommentar! Min blogg har givetvis en agenda. Den är inte ens dold. Politiskt sett är jag/min blogg i stort sett liberal. Värderingsmässigt är den konservativ. Teologiskt är den bibliskt-konservativ. Skillnaden mot mainstream-media är att jag inte låtsas vara agenda-fri och i den meningen objektiv. Så på det sättet är det nog skillnad på agenda och agenda. Ja.

      Radera
    3. Anonym 18:09. Jag skriver inte om sådant som är så tendentiöst som dessa rapporter du talar om. Jag är medveten om dessa rapporter, men de är som sagt väldigt tendentiösa. En sak som du, t.ex. kan fundera på är följande: Du skriver att "regnbågsfamiljers barn klarar sig precis lika bra som heterofamiljers". Definiera gärna "klarar sig". Redan här inser du att det finns värderingar med i de resultat som publicerats. Eller klarar du av att se det?

      Radera
    4. Jag förstår vad du menar, men tänker att "klarar sig" betyder allt sådant som samhället behöver för att kunna omformulera lagar. Alltså, om de klarar sig bra i samhället och blir dugliga människor så kan inte samhället kräva mycket mer. Du eller jag som privatpersoner kan ju tycka vad vi vill rent subjektivt om när en människa klarar sig, men det hör kanske inte riktigt hit.

      Jag vill också kontra med en motfråga. Du skriver ofta här om att den nya lagen kommer att få fruktansvärda konsekvenser. Definiera gärna konsekvenserna. På vilket sätt menar du att de barnen eller samhället i stort kommer att gå katastrofer till mötes för att det finns en liten minoritet av familjer där föräldrarna har samma kön?

      Radera
    5. Anonym 23:24. Problemet är inte de få par som bildar denna typ av "nyfamilj", utan problemet är den omdefiniering av äktenskapet som har gjorts. Denna förändring har redan fått en hel del följder, och dessa kommer att bli allt flera - och dessa följder drabbar hela befolkningen och framför allt det uppväxande släktet.

      Radera
    6. Ja, vad menar du att är "problemet"? Vilka "följder" pratar du om? Kan du definiera?

      Radera
    7. Anonym 08:50. Det har jag gjort många gånger här på bloggen. Om du inte hittar det går det alltid att googla.

      Radera