Vi ska se på ännu ett bibelställe som visar att detta med att Jesus är Gud har funnits med redan från början. Det finns ju de som hävdar att Johannesevangeliet är så sent skrivet att den kristna läran/evangeliet kan ha hunnit utvecklas innan dessa ord skrevs. Därför ska vi gå till Matteus och det 14. kapitlet. Hela detta kapitel är, om vi läser noggrant, ett vittnesbörd om Jesu gudom. Situationen är denna: Johannes döparen hade avrättats, och lärjungarna var förskräckta. De kom tillbaka till Jesus och var rädda att Jesus är näst på tur och att de kan råka illa ut efter det. Vad gör då Jesus? När lärjungarna fruktar för sitt och Jesu liv.
Jo, de drar sig undan till en öde plats där de får vara för sig
själva. Där finns vatten. Människor kommer dit och blir botade och mättade.
Jesus låter människorna slå sig ner i gräset. (Viktig poäng som vi ofta
missar.) Gör alla dess saker som Jesus gör att det ringer någon liten klocka
hos någon? Hur bra kan ni, låt oss säga psaltaren? Psaltaren 23? Ska vi läsa
den?
"En psalm av David. Herren är min herde, mig ska inget fattas. Han låter
mig vila på gröna ängar, han för mig till vatten där jag finner ro.
Han ger liv åt min själ, han leder mig
på rätta vägar för sitt namns skull. Även om jag vandrar i dödsskuggans dal fruktar jag inget ont, för du är med
mig. Din käpp och stav, de tröstar mig. Du dukar
för mig ett bord i mina fienders åsyn, du smörjer mitt huvud med olja och låter min bägare flöda över. Ja, godhet
och nåd ska följa mig i alla mina livsdagar, och jag ska bo i Herrens hus för
alltid."
Ser du nu? Det Jesus gör i Matt. 14 är att han tar psalm 23 och
praktiserar den. (Åtminstone de ord som är svärtade i texten ovan är sådant som sker i Matt.14.) Och notera att det är Jesus som agerar. Vem är det som agerar i Ps 23?
Det är Gud själv. Det är Herren som är den gode herden. I Matt. 14 visar Jesus tydligt
att det är han som är den gode herden. (Han säger det rakt ut också på flera
ställen.) Och inte bara det. Herodes hade dödat Johannes döparen. Han var i
princip en envåldshärskare, och envåldshärskare har alltid sina spioner ute där
det rör sig folk. Således var Herodes spioner med här också. Budskapet och
utmaningen som Jesus sänder till Herodes genom dessa spioner är tydligt nog: Du
ordnade en fest för alla de betydelsefulla i landet. En fest där Johannes miste
livet. En dödens fest. Jag ordnar här en fest för alla de små i landet. En fest
dit alla är välkomna. En livets fest där sjukdomar blir botade och människorna
blir mättade. På gröna ängar och vid vatten där de som vandrar i dödsskuggans
dal finner ro. En livets fest. Jesus visar vad Gud, den gode herden, har att
erbjuda. I skarp kontrast till det som människor har att erbjuda.
Om vi läser det som står skrivet så ser vi att detta med Jesus som Gud
funnits med redan från första början. Evangeliet var klart, fixt och färdigt
redan från första början. Också till den del som handlar om Jesu uppståndelse. För
det är ju en sak som kritikerna allra helst attackerar och vill få till något
som hittades på först långt senare. Detta ska vi återkomma till i nästa text.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar