fredag 5 januari 2018

Upptäck Bibeln 5. Om när och var


Hur många av er har läst eller hört julevangeliet denna jul? Alla, hoppas jag. Nu skulle jag vilja sätta fokus på en sak i julevangeliet som vi ofta, kanske alltid, missar när vi läser det. Vi missar denna sak för att det inte är julevangeliets huvudbudskap, men likväl finns det där som en mycket viktig del av helheten. Om jag frågar er så här: Vem är den första person som nämns i julevangeliet i Luk 2?

Det är faktiskt inte Maria, inte Josef och inte Jesus, utan kejsar Augustus. Varför? Jo för att Lukas vill visa att detta inte är en saga eller något som han eller någon annan har hittat på. Detta är en verklig händelse som skedde vid en klart angiven tidpunkt i historien. När kejsar Augustus regerade i Rom och Quirinius styrde i Syrien. Om vi läser Matteus får vi också veta att detta skedde medan Herodes satt som kung i Jerusalem. När man plockar in alla dessa tidsangivelser i vår tideräkning, och lägger till vissa andra fakta som vi vet, då landar vi i tidsspannet mellan juli och december år 5 f.Kr. (Munken som räknade fel på 500-talet och som får bära skulden för att Jesus inte föddes år 0(1) hette Dionysius Exiguus. Skulle han ha räknat rätt skulle vi vid årsskiftet nu fira övergången från år 2022 till 2023 e.Kr...)

Sedan en sak till angående julevangeliet. Där finns inte bara tidsangivelser, där finns också en hel del geografiska hänvisningar. Nasaret i Galiléen, Betlehem i Judéen, Jerusalem. Och detta inte bara i julevangeliet: Hela Bibeln är full av en massa, verkligen en massa, geografiska namn. Namn på städer, byar, hav, sjöar, bäckar osv, osv.

Vet du, detta är en av de starkaste apologetiska argumenten för den kristna tron och Bibelns trovärdighet. Om man ljuger ihop en historia så ska man noga akta sig för att ge några tidsangivelser eller ortsangivelser. Det är oerhört farligt. Gör man det så kan sådana som känner till fakta lätt visa att detta är en lögn. Men Bibeln är full av dessa tids- och platsangivelser. Så antingen var de bibliska författarna dumma i huvudet eller så... talar de sanning. Hur börjar en saga? Jo den börjar med orden : "Det var en gång". Eller som en modern saga: "För länge sen, i en galax långt, långt borta..." Så börjar en saga. Där finns inget om var eller när. I Bibeln möter vi detta med var och när hela tiden. Som t.ex. i julevangeliet. "Och det hände sig vid den tiden, att från kejsar Augustus..."

För det är ju så: Den som talar sant behöver inte gömma sig bakom någon anonymitet vad ankommer på tid och plats. Inte då, och inte nu. Har du registrerat vad Paulus säger åt kung Agrippa när han stod inför rätta i Apg 26? När han talar om Jesu död och uppståndelse konstaterar han: "Detta är inte obekant för kungen! Det har ju inte hänt i någon avkrok!" Alla visste var detta hade hänt och när det hade hänt. Kung Agrippa inte undantagen.

Och vet du vad? Bibeln är som sagt full av platsnamn. Verkliga, handgripliga platser. Platser som finns ännu idag. Platser som har hittats och till en del grävts ut i arkeologiska utgrävningar. Det har gjorts en uppskattning att hela 93% av alla platsnamn som nämns i Bibeln är kända idag. 93%!!! Ingen har ännu funnit t.ex. Eden, eller Havila, men 93%!

Ingen annan religions heliga skrifter gör ens något försök att matcha detta. Ingen annan religion gör ens anspråk på att tala om händelser som verkligen har hänt och som kan bindas upp till en konkret plats och en given tidpunkt. Nu kanske någon säger att, nå men Koranen då? Muslimerna räknar ju sin tid från Muhammeds hijra från Mecka till Medina år 622? Det är oerhört intressant, men det får vi lämna till nästa text.

11 kommentarer:

  1. Julevangeliet är verkligen inte ett gott belägg för att Bibeln är en uppenbarelse från Gud (eller en historisk händelse). Låt oss se varför.

    ”Detta är en verklig händelse [Jesu födelse] som skedde vid en klart angiven tidpunkt i historien. När kejsar Augustus regerade i Rom och Quirinius styrde i Syrien. Om vi läser Matteus får vi också veta att detta skedde medan Herodes satt som kung i Jerusalem.”

    Kejsar Augustus är en av de mest kända kejsarna i romarriket. Således har vi relativt gott om historiska källor om tiden när Augustus regerade. Augustus befaller i Lukasevangeliets andra kapitel, vers ett, att ”hela världen skulle skattskrivas.”. Menas nu här hela romarriket – alltså nästan hela området kring Medelhavet? Därefter står det att var och en färdades till sin hemstad för att skattskriva sig. Tänk nu efter. Detta är en omöjlighet! Måste alla i hela riket (eller åtminstone Palestina) färdas till sina fäders gamla städer? Hur långt tillbaka? Det står att Josef var en avlägsen släkting till kung David – för ungefär 1000 år sedan! Samhället skulle falla sönder om någon sådan idiotisk massvandring ägde rum. Det finns heller inga historiska källor som stöder denna vandring.

    Frågan återstår då varför författaren till Lukasevangeliet skulle skriva något sådant? Svaret är att alla visste att denne Jesus hade kommit från Nasaret, och vuxit upp där. Men enligt profetiorna måste Messias komma från Betlehem. Jesus måste alltså födas i Betlehem! Detta sker flera gånger i flera av evangelierna. Judarnas profetior om Messias måste uppfyllas, varför författaren till evangeliet hittar på en ibland märklig historia för att uppfylla profetian.

    Dessutom motsäger berättelserna om Jesu födelse i Matteusevangeliet och Lukasevangeliet varandra. Enligt den romerske historikern Tacitus, den judiske historikern Josefus, samt flera andra antika inskriptioner, blev Quirinus landshövding i Syrien först 6 e.Kr. (googla detta), vilket sker tio år efter kung Herodes har dött (Herodes dog ca 4-1 f.Kr.).

    I Matteusevangeliet flyr Josef, Maria och Jesus till Egypten från Herodes. Varför? Därför att en annan profetia om Messias skulle uppfyllas, vilket författaren till Matteusevangeliet oblygt berättar för oss i andra kapitlet. Således vistas de där i Egypten ända tills Herodes dör, varefter de bosätter sig i Nasaret, återigen enligt profetiorna. I Lukasevangeliet åker de aldrig till Egypten, utan Jesus omskars åtta dagar efter födelsen, och de åkte senare till Jerusalem för att utföra de judiska riterna.

    SvaraRadera
  2. (forts.)

    Det finns många fler motsägelser i evangelierna, om man läser dem sida vid sida. Detta är inte så konstigt, med tanke på att de skrevs tiotals år senare, högst sannolikt av grekisktalande, lärda män som skrev ner hörsägnerna om denna Jesus från Nasaret.

    ”Hela Bibeln är full av en massa, verkligen en massa, geografiska namn. Vet du, detta är en av de starkaste apologetiska argumenten för den kristna tron och Bibelns trovärdighet.”

    Verkligen inte! Även i romaner finns det korrekta geografiska benämningar, men inte är romanen då automatiskt sann! Koranen innehåller korrekta geografiska namn. Vilket ofattbart idiotiskt resonemang… Om du läser ett påstående som säger att ”Paris är Frankrikes huvudstad och grisar kan flyga.” – menar du nu att vi bör acceptera påståendet att grisar kan flyga? Alla påståenden måste granskas för sig själva. Som kristen fundamentalist måste man acceptera och tro på hela Bibeln, man kan tydligen inte förkasta t.ex. Domarboken medan man håller resten av Bibeln för sann. Bara för att platsen Golgata existerar och har existerat, gör detta inte historien om Jesu uppståndelse sann. Vilken löjlig logik!

    Humanisten

    SvaraRadera
  3. Humanisten. Julevangeliet är tvärt om ett mycket bra exempel på Bibelns historicitet.

    Det finns hugget i sten (eller egentligen i brons) att Augustus genomförde tre skattskrivningar under sin livstid. Av hela riket. Den mittersta av dessa beslöts om ca 8 f.Kr. Det var uppenbarligen denna som här hänvisas till.

    Sedan är det fullständigt självklart att var och en skulle skattskrivas i sin hemstad. Om det skulle ha gjorts på annat sätt skulle det ju ha blivit fullständigt kaos! Josef var således från Betlehem. Varför han befann sig i Nasaret vid denna tid sägs inte, men det är möjligt att han fanns där å arbetets vägnar. Stadens Saphoris var under uppbyggnad, och Josefs yrkeskunskaper behövdes säkert här. Detta som ett alternativ.

    Ditt fjärde stycke är en typisk efterhandskonstruktion som man inte behöver kommentera desto mera. Den springer fram ur ditt behov att hitta fel i evangeliernas uppgifter.

    Vad sedan gäller Quirinius så blir det faktiskt lite knepigare, men saken är faktiskt den att det inte står att Quirinius var landshövding över Syrien, utan att han var "hägemoneuontos täs Syrias Kyräniou". Överbefälhavare/primas är en bättre översättning. Och visst! Quirinius VAR överbefälhavare. Syrien var i krig , och den civila förvaltningen var underställd den militära. Vem var militär överbefälhavare i Syrien? Jo, just denne Quirinius! Herodes dog för övrigt i april år 4 f.Kr. Sista stycket i första kommentaren faller under samma dom som det fjärde stycket. Liksom första stycket i andra kommentaren. Detta stycke visar, ännu en gång, att du inte alls känner till ämnet du debatterar.

    Till sist angående logiken: Att de historiska och geografiska uppgifter stämmer gör givetvis inte, precis som du konstaterar, att alla andra uppgifter blir sanna för det. MEN. Eftersom de historiska och geografiska uppgifterna stämmer kan man inte utesluta att de andra uppgifterna också gör det. Och vidare: Varför skulle t.ex. Lukas ha varit så extremt noggrann med alla geografiska detaljer (t.ex. när det gäller Paulus resa till Rom) för att sedan ljuga när det gäller andra saker? Att göra så är ju helt galet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sant att jag inte är någon historiker, eller Bibelexpert, men läs nu bara detta på Wikipedia:

      https://en.wikipedia.org/wiki/Census_of_Quirinius

      Jag antar, med goda anledningar, att du Kristian enbart läser kristen propagandalitteratur, skriven av kristna pseudovetenskapsmän som inte godkänns av riktiga historiker som verkligen är kunniga inom sitt ämne och som verkligen studerat ursprungskällorna och dokumenten.

      Tror du nu verkligen att det är rimligt att kräva att man skall skattskrivas i den stad från vilken släkten härstammar? Detta hade lett till en kaotisk massvandring i hela Romarriket! Vet du vilka dina förfäder är för bara 500 år sedan? Tänk dig om vi var tvungna att åka tillbaka till våra förfäders hemorter? Vilken idioti!

      Det helt logiska, och förståeliga, är att författaren till Lukasevangeliet kokade ihop en historia om varför Jesus föddes i Betlehem, denne Jesus som alla visste hade vuxit upp i Nasaret. Allt blir enkelt om man använder sitt förnuft.

      Humanisten

      Radera
    2. Humanisten. Se där högg du i sten. Ännu en gång. Min huvudsakliga (obs! huvudsakliga - det finns många fler) källa är en professor i antikens historia som har gett ut en rad böcker i ämnet. (Paul Maier) Inte wikipedia, märk väl. Visserligen kan jag gott nu som då konsultera wikipedia för att bekräfta sådant som jag har läst på annat håll i en annan tid men sedan glömt bort/förträngt.

      Quirinius är ett knepigt kapitel, det förnekar jag inte. Jag har tidigare diskuterat honom med bl.a. Roger Viklund i dessa spalter, så jag vet att det finns mycket vilja att få det hela att inte gå ihop där ute i cyberrymden. Följaktligen också på wikipedia.

      Sedan lyckades du igen missa vad jag skrev. Josef var sannolikt hemma från Betlehem. Alltså FÖDD och permanent boende i Betlehem, men han befann sig vid denna tid i Nasaret där han hittade sin blivande fru. Därför reste han ner dit för att skattskriva sig. Varifrån du får detta med 1000 eller 500 år vet jag inte, men det är nog taget ur luften, skulle jag anta.

      Mycket blir enklare om man använder sitt förnuft, men mycket kan också bli krångligare. Vilket du mycket tydligt har visat här.

      Radera
    3. En liten tillrättaläggning: Orden "permanent boende" ger kanske fel bild. Han hade förstås inget eget hus där. Men mycket möjligt hade han kusiner och andra nära släktingar där. Till exempel.

      Radera
    4. Intressant det här med historia ! Du skriver Kristian att det uppenbarligen var frågan om den "andra skattskrivningen" men i SFB15 står det att det var frågan om den första skattskrivningen...(2:2 den första skattskrivningen   Längre fram genomförde Quirinius år 6 e Kr en andra skattskrivning som ledde till ett lokalt uppror (jfr Apg 5:37).) Även i 1917 står det om den första skattskrivningen... En annan sak jag reagerat på är att det talas om "Så for också Josef från staden Nasaret i Galileen UPP till Judeen, till Davids stad som heter Betlehem" Kollade lite på Bibliska kartor och konstaterade att Nasaret ligger norr om Betlehem, borde Josef då inte ha rest NER till Betlehem ? Kanske ligger Betlehem högre i förhållande till havet än Nasaret men det låter ändå underligt... Vi österbottningar reser ju tex. UPP till Brahestad eller NER till H.fors.. UPP till ngn ort inåt land eller NER mot kusten...

      Radera
    5. Anonym 23:37. Tack för din kommentar! Du har helt rätt angående skattskrivningarna. Det var den första under Quirinius. Den andra genomfördes troligen år 6 e.Kr.

      Termen upp till Betlehem kommer, precis som du antar, från det geografiska faktum att Betlehem (som ligger strax utanför Jerusalem) ligger högre upp än Nasaret. Jämför det vi sjunger i fastepsalmen: "Se vi går upp till Jerusalem..."

      Radera
  4. Humanisten, lepo! Humanisten, skäms!!!
    Visste du att allt som endel bibliska ordböcker från slutet av adertohundatalet och T e x Fjällsteds Bibelutgåva vittnar samma kunniga bevisade detaljer som nu teologer och isrseliska forskare och arkeologer presenterar som ngt nytt. Svinets ande dolde edert anfall och svek genom er ohelighet och vanliga vardagskristnas ovetenhet i sådan kunskap för att alltsånsvinandens och svinfolkens svek och grymhet mot Riket i Juda fram till 500-talet skulle fortgå intill också masintidens oheliga ogudaktighetsallianse skulle komma den oxå med tillämpad Newton fungerande teologin skulle se att edert slughets girighets barnatroskändande ondska skulle komma på skam när Abrahams i Kristus förenade stammar blekna skakar tänder och fruktar ocjmh som allt för förvetna självberömmande släkten inför följdrna av avfällighet produktvansinne och synd glömde hur disciplinen var på och efter 67 nittohundrakallt. Jesus Kristus Gud och Fadern Vare Äran Makten och över allt och Alla och Skall vara i evighet Allsmäktig som var av begynnelsen Nu Är och intill allt är fullbordat enligt Biblia. Vet du hur många barn sövs med sluskbabels svinerier och mistar tron meda bildrutorna dag och natt och glammet elektroniskt söver i tro eller av sådana som du? i världen stora och mördande och fröcka anser att man skall vara så dä passligt kyrktillhörligt folkväldeligt syndig utan varningar om det evuga straffet för Falskt Vittnesbörd framförallt i BibelBibliaden Heliga Skrifttron. Allsmäktig Gud vare dem ännu ovetande Nådig i Kristi Jesu allsmäktiga handakubikgrandsVöldelighetsOmsorg och obeveklighet mot det männeskeliga vildjurskonglomeratet varhelst det ör. Amen. Ulrik Torsten Nils

    SvaraRadera
  5. Jag fick tidigare bland dårhushjonen en impuls att tänka på fysik; jag arma brainstormande plocksysslare bland larmade bladapuffare; -:), nåväl, jag menar alltså att Herren Herren Är Allsmäktig i handakubikgrandsoändlighetspotensikubikVöldelighetsomsorgsmakt över allt Skapat Skapat Skapat och Skapat även av människor uoofunnet tiillämpate eller tillverkat och sannerligen går Han tillrätta dagligen och fäller Sina Rättfärdiga Outgrundliga ibland för vårt rättssinne orättvisa domar.
    Jag dröjde länge att öppet och glatt tala om förlåtelsen från Gud över mina bröölande ölaktiviters fysiskt excessiva prat och gärningar på offentliga ställen medveten om att på andra mentalvårdsbesöket 1986 nittohundrafyllsigt,frågade de om jag gått ofta ensam på fyllestråt.Jag som inte visste varför man stöllde frågan så när jag bara kände mig socialt inkompetent sade. Hmn.
    Hm, nu svarar jag: En gång i kalkstaden satt jag i en skogsdunge i kalkstaden och trånsorgerligt jömrande en jämnårig studie-kollegas namn såsom en galen oxå längtar förälskalsens och sällskapandets omöjliga möjlighet, och på våren 1986 på landsvägskanten i staden densamma i vårgräset och då förstod jag som själv är rädd för mellanölslarmare fast jag då var tyst och lugn och vemodig att en studiekollegans i förbifarten av mig uppsnappat antydande om skändningar;ni vet; den förödelsens Styggelse; som efter andra världskriget varit en av de de mest skadliga för enskilda; ja kanske jordens undergångs främsta incitament inför den Sanne och Heligt Rene Domaren Jesus Kristus vars Människosonens som Lammet på Guds och Hans Faders vredesdag blir jämmer bland alla folk och släkten;och en av de andras paranoijadbesvikna frågekonstaterande ibland då jag så lite hade att tala om att jag högljutt alltid sade vart vartåt jag var på väg då jag lämnade internatet,att man oxå i den staden var beredd att döda och lämna falskt vittnesbörd ty jag som ännu trodde lite friare på Gud än att fasthålla för mig själv totalnykterhet trodde som snäll människa att min ensamma bädds "orenhetsfrökenhögergärning" med mogen fru(kt)tanke under tak var min enda synd... hmm och nu här i samboland seda 96 har jag av Nåd i Jesu Tro Frimodig i Bibeltron t o m varnat förmanat på verbalt sätt egna och andras synd och glatt talat om Bibeln,Förlåtelse, varit präst, dragit slutsatser om tidens tecken och oxå om allt möjligt skojigt i historien och farorna med att utan tro på Guds Ord gå till evigheten ur tiden... Teologen Ulrik Torsten Nils sjunger ibland till melodin Vinterland vetande mångas hat. SAMBOLAND, ÄN ÄR JAG KVAR, hänvisar ibland var måhända oxå på nätet Rätt Predikan är tillhanda. I övrigt så är nu den kristna sedligheten på Sakarja bok nivå om den ringaste är då som konung David men sådana gärningar tillstäder jag inte som medvetna eller sig till omedvetehet såsom låtsandes att gärningar som i såda fall är kallblodigt planerade där monogami och engifte mellan man och kvinna är enda borgerliga rätta jämte kyrkliga ordningen för bullerduva av motståndskaraktär maximalt Gudshjälpt bortstöttskaraktär.

    SvaraRadera
  6. Hela världen är i någon mpn sambolaland och trots Guds till Synes Oändliga Nåd är mångas avfällighet ett faktum... måtte ånger tro hinna dem som Han vill hinna... ulrik torsten nils

    SvaraRadera