Jag fick i lördags (30/12) vara med på nyårslägret för ungdomar i Karleby. Min uppgift var att hålla ett seminariepass om Bibeln under rubriken "Upptäck Bibeln". Redan medan jag höll på med förberedelserna slogs jag av tanken att detta är något som jag kanske kunde arbeta om till en serie bloggtexter, och så blev det. Här kommer nu den första i (den långa) raden av texter. Vi börjar med en presentation av ämnet samt en inledning.
Först ska vi ställa oss frågan hur vi ska läsa Bibeln. (Och när vi
svarar på den kanske vi samtidigt svarar på frågan varför vi ska läsa Bibeln.) Efter
det ska vi se på Bibelns trovärdighet, alltså frågan om vad Bibeln är och om vi
kan lita på det som står i den. Mitt mål är att inspirera dig att läsa Bibeln
och att visa på att vi kan lita på det vi läser i Bibeln. Kort och enkelt sagt.
Så vi ska alltså börja med frågan hur vi ska läsa vår Bibel. Och
samtidigt kommer vi att svara på frågan hur vi INTE ska läsa vår Bibel. De
gamla brukade säga att vi ska läsa Bibeln i frälsningsavsikt. Vad betyder det? Att
läsa Bibeln i frälsningsavsikt? Det betyder att vi ska läsa Bibeln med avsikt
att höra Gud tala till oss genom de ord vi läser. Och vad säger han då? Jo, han
talar om vår situation. Han berättar att vi människor är syndare och att synden
skiljer oss från honom. Krasst sagt: Gud talar till oss och säger att vår
situation är hopplös. Gud berättar vad han kräver av oss (=fullkomlighet) och
han berättar också/gör klart för oss att vi inte klarar av detta. Bibeln gör
klart för oss att vår situation är att vi en dag kommer att dö och sedan dömas,
och denna dom kommer att bli hård, rättvis och slutgiltig. Och för oss alla
gäller att domen kommer att vara ett stort SKYLDIG och straffet kommer att bli
en evighet utan Gud. Det vi också kallar för helvetet. Det är vår situation.
Men det lämnar inte med detta, tack och lov. Gud berättar också
för oss att han såg denna vår hopplösa situation och att han, redan före
världens begynnelse, hade beslutat att göra något åt denna situation. Därför
kom, när tiden var inne, Jesus. Han föddes som ett litet barn i mycket fattiga
förhållanden. Han led under syndens följder (utan att själv synda). Han led
under grymma människors ondska och till sist dog han en brottslings död. Allt
detta utan egen skuld. Och sedan, och detta kommer vi att återkomma till om en
stund, uppstod han från de döda och for tillbaka till himlens härlighet.
Efter detta har budskapet, som är Bibelns huvudbudskap, predikats
över hela världen: Att det finns hopp i vår hopplösa situation. Att vi syndiga
människor som inte klarar av att nå upp till det som Gud kräver kan få byta med
Jesus. Han tar vår synd på sig och i stället får vi hans fullkomliga lydnad och
lönen för denna lydnad, en evighet tillsammans med Gud. Det vi också kallar
himlen. Och allt detta som gåva, om vi tror och litar på Jesus och hans
ställföreträdande lidande och död. (Som det heter på teologiska.) Ställföreträdande
betyder i att han gjort något i vårt ställe, i stället för oss.
Att läsa Bibeln i frälsningsavsikt innebär att vi läser Bibeln för
att höra Gud tala till oss – och uttryckligen tala till oss om dessa saker. Om
vår frälsning. Vi brukar säga att Bibeln talar lag och evangelium. Lagen säger
åt oss vad vi behöver klara av och den dömer oss som de syndare vi är när vi
inte klarar av att göra allt det som vi borde. Evangeliet berättar för oss att
Jesus har uppfyllt lagen i vårt ställe och att Gud ser Jesu fullkomlighet när
han ser på oss – om och när vi lever i trons gemenskap med Jesus. Evangeliet
berättar för oss att det inte blir någon fällande dom för oss. Trots att vi i
oss själva har förtjänat en sådan fällande dom. Evangeliet berättar om att vi
blir frikända i domen för Jesu skull.
Att läsa Bibeln i frälsningsavsikt betyder alltså att vi läser den
för att höra Gud tala till oss om detta. Det är så vi ska läsa Bibeln. I
frälsningsavsikt.
Hoppsan,"Vi får ge honom hans synd och han ger oss sin fullkomliga lydnad och lönen för denna lydnad, en evighet tillsammans med Gud." Det skall väl nog stå "vår synd" ?
SvaraRaderaForts. Sedan uppstår ju frågan om vi verkligen KAN ge bort våra synder... ? Kan vi tex. ge bort våra världsliga pengaskulder... ? Det torde knappast finnas ngn som är villig att helt frivilligt ta emot sådana även om det kanske påtvingas via arv. Sanningen är väl nog den att vi får vara väldigt tacksamma för att Kristus tog på sig vår syndaskuld i vårt ställe annars hade det varit ute med oss !
RaderaAnonym 22:11. Det ska det. Jag har ändrat i texten ovan. Så där kan det gå när man skriver och tänker på samma gång - pronomenen blandas ihop... Samma sak med ditt andra påpekande (tack också för det!). Ett mera korrekt sätt att uttrycka samma sak är att "vi får ge" eller kanske ännu hellre "han tar".
RaderaAnonym av första Januari kl. 22.34 eller cirkumhumoristiskt småskärmsminnandes ungefär.
SvaraRaderaTänk att floden Themsen blev nästan fiskfri när britterna började väästvärldens nu mot samma räkneskalle Antikrist dåförledes också en skuldsättare och krävare började b l a tillverka svänghjul ock annat maskininnanmäte för att betala " skulderna" som vvår Himmelske Fader aldrig annat än att lova oss att bedja Fader Vår... dock tagande Gammmaltestamentlig och Nytestamentlig visdom till hjälp i vår vandel och handel och jordbruk och annat. Att hela världen och t o m kina nöjde sig med masdkuld och produktvansinne efter att haft alla skuldfrihetsmöjligheter p g a vår lättja och dekadens gör att jag börjar tro att den stora skökan som rider på vilddjuret och skapar mjukisar till njutning och horeri faktiskt är värre än den tid som aldrig mera med sådana hädelser och styggelse som när Juda och Israel var som värst och fram till 1948 officeiellt var uta land är så farlig att mitt fnissande över språkets möjligheter genast ersattes av prutta-fjärtar och tacksamhet till den Eviga Fadern som kanske förlät wislööfs försök att rättfärdiga världsvildjurets konstiga mullerflygfän och vår fruktan som endast i arbetet är lite lindrad för Jesu Nåder skull säger anonym ulrik torsten nils pisse-skvätt.
Annars, den goda nyheten om den är aktuell att floden Themsen restaurerats många gånger. Liv repar sig intill Kristi återkomst. Tack alla märkliga människor och Amen på den heliga Skrift som uppmanar oss att tacka för allt och alla. Jag förstår dem som inte alltid orkar tänka så postivt. Bed och arbeta. Låt ingen bedraga eder. Antikristus är slugare och farligare än den onde. Ty de förnekar allt Gudomligt Faderligt och Moderligt barnsnligt naturligt arbetssamt och även flexibelt ordningsfullt vårderligt och rusar fram i sina berusningsogudaktighet. Jag förstår dem kanske men håller icke med om avfälligheten och andeliga skökoliga och lögntillåtande listigheter. I Jesu Nåd och av Tron kommer i himmelens fullbordan oräkneliga frälsta skaror att jubla sin Fader till Glädje och Fröjd och ingen bitter sorg och död där mera plågar friköpta himlar och den nya jorden. (Fritt efter Bibeln ord skrivet av ulrik torsten nils
SvaraRadera