söndag 18 mars 2018

Om det kontantlösa samhället

Dagens ledare i Österbottens Tidning är mycket bra och läsvärd. Henrik Othman skriver om kontanter och varnar för att "kasta oss huvudstupa in i det kontantlösa samhället". Othman listar olika problem som det kontantlösa samhället skulle föra med sig - bland annat att det skulle bli ojämlikt (äldre människor och människor med betalningsanmärkning har ofta inte/kan inte få bankkort), att en cyberattack mot bankväsendet skulle få katastrofala följder i ett kontantlöst samhälle samt att, och det är det kanske viktigaste enligt mig, ett kontantlöst samhälle gör det möjligt att hålla fullständig koll på alla människors köpbeteende och därmed på deras liv. Othman skriver att med kontanter kan vi ännu "undkomma Storebror K och S". Och visst. K och S (alltså de två dominerande handelskedjorna i Finland) är ett problem här, men jag ser ändå andra aktörer som potentiellt betydligt farligare. K och S är bara (åtminstone i detta nu) intresserade av våra köpbeteenden för att kunna rikta reklam och så sälja oss mera saker vi egentligen inte behöver. Nej, då ser jag t.ex. Storebror Staten som ett större hot. Om, och när, vi inte längre kan göra våra inköp (och alla andra pengatransaktioner) så att säga "under radarn" kan en myndighet som av någon orsak har ont i sinnet kontrollera oss fullständigt. Detta "onda" behöver i själva verket inte vara annat än att just ha koll på oss. Redan en sådan koll förminskar vår frihet. För att sedan inte tala om om och när samhället i ännu högre grad än nu utvecklas till att bara vara en skendemokrati. Då blir dylika uppgifter guld värda för den som vill kontrollera medborgarna.

Jag har i själva verket en bok i min bokhylla som heter "Då blir dina pengar värdelösa" (om jag kommer rätt ihåg) och med underrubriken "Då är det kontantlösa (eller var det kanske "penninglösa"?) samhället här". Det är länge sedan jag bläddrade i den, och jag har inte exakt koll på var den finns. Men någonstans i min bokhylla torde den ännu finnas. Jag köpte den, tror jag, i slutet av 80-talet, och när jag läste den då var jag beredd att avfärda den som produkten av ett mycket sjukt sinne. Jag hade sällan läst något så genomsyrat av konspirationsteorier. Tyckte jag då. I dag är det kontantlösa samhället nästan här, och boken visade sig (åtminstone till den delen) ha helt rätt. Jag borde faktiskt gräva fram boken igen och läsa igenom den på nytt. Tills jag hittar den får jag läsa sidor på nätet som talar om samma sak.

Det finns många fallgropar i ett framtida eventuellt kontantlöst samhälle, men faktum är att vi redan nu sitter fast i flera fällor som är nog så allvarliga och som, om de kombineras med ett avlägsnande av kontanter, blir så mycket värre. Om du inte har läst min skräckhistoria "Historien om FRB" så ska du göra det, tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar