torsdag 1 mars 2018

Vargkramarcensur


Jag har flera gånger slutat kommentera på svenska.yle.fi. Det är ingen idé att sätta tid på att skriva en kommentar om den ändå bara blir censurerad. Ovis som jag tydligen är har jag ändå inte klarat av att låta bli att skriva när jag läst något vridet (som man kan få läsa på den sajten allt som oftast), ofta med det resultatet att jag igen blir censurerad. Trots att jag, givetvis, inte bryter mot några kommentarregler. Det räcker tydligen mer än väl med att man påpekar vissa missförhållanden (i det som skrivits) för att man bli censurerad. Igår hände igen samma sak. Två gånger, till och med. Så nu slutar jag igen kommentera. Det är som sagt inte lönt att sätta tid på att skriva en kommentar för att sedan fastna i censorernas fullständigt godtyckliga nät. Så igen säger jag samma sak jag sagt tidigare: Var kan man säga upp prenumerationen på detta skräp? Jag har helt enkelt ingen som helst lust att vara med och betala lön åt dessa propagandanissar som sitter och motarbetar allt som är rätt sant och riktigt. Ja, och som dessutom censurerar mina i sig förstås rätt så obetydliga kommentarer.

Igår handlade det om vargarna. Artikeln jag kommenterade handlade om att någon i Borgå trodde sig ha sett en vargflock. Men det var osäkert om så var fallet. Det kan ha handlat om ett par vildsvin eller rådjur i stället. Men detta var alltså en nyhet. Jag påpekade bristen på stringens när svenska Yle skriver om detta samtidigt som de inte med ett enda ord har rapporterat om att en vargflock i förra veckan tog sig in på en inhägnad pälsdjursfarm i Sorvist, Nykarleby och slet ihjäl fem rävar genom bottengallret på deras burar. Samma vargflock har också, av spåren att döma, rört sig över ett par gårdsplaner. Men detta är alltså ingen nyhet. Enligt svenska Yle. Men att någon Borgåbo tror sig ha sett en vargflock, som troligtvis bara var några vildsvin eller hundar, det är en nyhet. (Sedan visade det sig att de faktiskt hade nämnt Sorvist-händelsen. I en bisats i en annan artikel.)

Det är väldigt tydligt att det är skillnad på människor och människor i det här landet idag. Men det får man alltså inte säga, då blir man censurerad. Samma sak också när det var fullt pådrag för drygt två veckor sedan i Seinäjoki när en ensam varg hade förirrat sig in i staden. Polisen ryckte ut och media rapporterade kontinuerligt om var vargen rörde sig. Detta alltså i Seinäjoki. När en vargflock springer över gårdsplaner där barn borde vara ute och leka (om de skulle våga) och längs barnens skolväg bara 60 kilometer norr om Seinäjoki bryr är det tydligen inte alls lika allvarligt. Får och rävar blir vargföda, men skjuta får man inte. Jag undrar vad som skulle ha hänt ifall den förvirrade vargen i Seinäjoki, som inte hade gjort någon något illa, inte skulle ha tagit sig bort från staden. Skulle den ha överlevt? Knappast. Den skulle nog snabbt ha skjutits bort, får man förmoda. Vi lever som sagt i ett land där det är skillnad på människor och människor. Men det får man alltså inte säga. För då censureras man. Åtminstone om man försöker säga det på svenska Yles sidor.

Ja, så kommenterade jag också en äldre text som hävdade att "kossor är farligare än vargar". Jag påpekade där skevheten i det skrivna och hur skribenterna, som för övrigt alla (utom eventuellt en) var från Helsingfors, totalt misstolkade statistik för att framhålla hur vargen inte alls är så farlig som många av oss anser. Men den kommentaren censurerades också. Det finns helt tydligt saker som inte får sägas. Åtminstone inte i kommentarfältet på svenska Yle.

2 kommentarer:

  1. Har själv 4-5gånger försökt kommentera olika vargartiklar på Yle, bl.a med utdrag från 1 Mos 1:26-28 om förhållandet mellan människa och djur utan att lyckas.... Då "fågelmannen" var på tapeten var det ngn som ondgjorde sig över att han hänvisade till Bibeln i sitt försvar. Även då försökte jag kommentera från 1 Mosebok... Hittade senare anatgligen det rätta ordet från 5 Mos 22:6, helt tydligt ett fullgott försvar ! ( om han nu sedan handlat just så..) Jag tror att dagens vargkramande och "Rewilding" helt enkelt beror på andlig blindhet, mångfalt större idag än när man "utrotade" vargen i Finland vid förra sekelskiftet. På youtube kan man se två serier videor från Sverige: "Vargkriget" och "Utplantering av varg", man mår illa över mannen som fick krypa i fängelse för att ha skjutit vargen då den för andra gången besökte fårhagen. Resurserna är det heller inget fel på då man jagar varg med helikopter för att utrusta dem med sändare....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 16:04. Ja, blindhet är det definitivt fråga om, och andlig är den säkert också i många fall.

      När det gäller fängelsedomar så får man nog förundra sig. Vargar tycks vara värdefullare än människoliv idag. Det skulle vara (ska bli?) intressant att se hur mycket resurser som kommer att sättas på att få fast gärningsmännen när det hittas några döda vargkadaver i någon skogsdunge någonstans med tydliga kulhål men där kulorna är "bortopererade" för att det inte ska gå att se vilket vapen de är skjutna med...

      Radera