onsdag 26 december 2018

Julfråga!

Julens enskilda höjdpunkt för mig i år var utan vidare julottan i Esse kyrka. Höjdpunkten i julottan var när vi fick sjunga - på sin rätta tidpunkt - psalmen "Dagen är kommen". Det är min favorit bland många fina och teologiskt starka julpsalmer. Detta för den enorma teologiska styrka som psalmen besitter. Kombinerat förstås med en fin melodi, men det samma gäller för många andra psalmer och sånger.

Nu undrar jag: Vilken är din favoritjulpsalm eller -sång? Sätt gärna också med en motivering. (Inte obligatoriskt.)

Det skulle vara intressant att veta vilken bloggläsarnas favorit är!

God fortsättning på julhelgen!

8 kommentarer:

  1. "O helga natt" är min favorit!! Vacker sång med stark text om Frälsaren/frälsningen!

    Cecilia

    SvaraRadera
  2. Kristian,julfrågan vilken är min favorit psalm eller sång finns många,men "O helga natt", med Sissel Kyrkjebö är en favorit i juletider.Den andra är ingen speciell julsång,men har under hösten ringt i mina öron,"Det enda som bär"en inspelning med Kristoffer Streng,bägge finns på Yuotube.
    Förövrigt rekommenderar jag en roman om julevangeliet, "Erik" av Kristian,

    SvaraRadera
  3. -"O helga natt" med Jussi Björling,
    -"Härlig är jorden"
    -http://notes.evl.fi/psalmbok.nsf/ps/031?OpenDocument
    -"Giv mig ej glans"
    -http://notes.evl.fi/psalmbok.nsf/ps/032?OpenDocument
    -"Ett himelskt ljus i natten" Lyssna på mp3 här !,
    https://logosmappen.net/uppbyggelse/sanger/jm/
    Observera även texten längst ner på sidan !
    "Upphovsrättsliga anmärkningar:
    Framförande av verken är fritt, liksom nödigt mångfaldigande
    av noterna för framförandet. Spridning i kommersiellt syfte
    förutsätter upphovsrättsinnehavarens tillstånd."
    Finns många fler fina sånger där !, Sjung av hjärtats fröjd och låt sången ljuda högt i slott och koja till vår Herres ära !

    SvaraRadera
  4. Originalet till "Dagen är kommen" torde låta såhär ( finns engelsk text under "mera"... https://www.youtube.com/watch?v=FtTj7ZMzK0w

    SvaraRadera
  5. Dagen är kommen är en värdig kandidat också från min sida, men den överglänses nog av Luthers starka Av himlens höjd. Särskilt djupheten i v 9, ett faktum som vår begränsade tanke inte kan fatta: "Du Herre, som har allting gjort, vars välde är så högt och stort, du ligger nu på hö och strå. Hur har du dig förnedrat så!"

    O helga natt talar också klarspråk om frälsningen, men den finns inte i psalmboken, helt enkelt för att den inte är sångbar som unison psalm.

    SvaraRadera
  6. Man kan söka och försöka men till slut så står Jussi Björling där med sin O helga natt.

    Annars så gillar jag finska julsånger. Bland de andliga schlagerna finns bla "Sydämeeni Joulun Teen"
    Jarkko Ahola har kanske framfört den intressantaste versionen
    https://www.youtube.com/watch?v=tLjNzvjoG1Y

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker också att "Sydämeeni Joulun Teen" är en stämningsfull sång, dock innehåller den ett fel ! "Kuin yhtä puhdas itse olla voisin" - Vi är redan vita som snö pga. Kristi gärning ! "Han har kastat alla våra synder bak sin rygg och ser dem aldrig mer, och ser dem aldrig mer" !

      Radera
  7. Eflop,vill du berätta vilken är din favorit Yul sång-er....

    SvaraRadera