onsdag 17 juni 2020

Hebr. 11-12: Tappa inte modet!

Det finns många härliga kapitel och avsnitt i Guds ord, och jag har många favoritställen. Ett av de härligaste avsnitten, enligt mitt tycke, är Hebreerbrevets elfte och tolfte kapitel. Det är förstås givet att jag, som historiker, tilltalas av detta avsnitt som lyfter fram hela uppenbarelsehistorien, men där finns så mycket mera. I kapitel elva finns tre av dessa fullständigt lysande meningar/ordvändningar (som är vanliga i Hebreerbrevet) som bara blir härligare ju mera man betraktar dem. "I tron dog alla dessa utan att ha fått det som var utlovat. Men de såg det i fjärran och hälsade det och bekände sig vara gäster och främlingar på jorden." (11:13) "Därför att han (Mose) liksom såg den Osynlige härdade han ut." (11:27) Samt detta att "världen förtjänade inte att hysa dem". (11:38) Smaka på dessa! Är det inte fullständigt fantastiskt? Men språket i hela brevet är oerhört härligt. Liksom det övergripande budskapet som kommer fram så tydligt just här i detta avsnitt.  

Hebreerbrevets budskap är att vi inte ska ge upp. Vi ska inte tröttna och tappa modet. Visst kan det vara tungt och svårt, men vi ska inte ge upp! I stället ska vi se på alla dessa som har gått före, hur de kämpade och hur de gick segrande ut ur kampen. 11:32-40 är sedan ett sådant avsnitt som är så sprängfyllt med innehåll att det inte spelar någon roll hur många gånger man läser det – man kan alltid hitta något nytt där som man inte insett tidigare. Här finns en lista på sådana män och kvinnor som genom historien "genom tron besegrade ... kungariken, skipade rätt, fick löften uppfyllda, täppte till lejons gap, släckte rasande eld och undkom svärdsegg." Människor som "var svaga men blev starka, de blev väldiga i strid och drev främmande härar på flykten." Härligt! Men det är bara den ena sidan av myntet, och det vet också vi. För sedan kommer en annan lista. Jag klistrar in några verser:

Andra torterades, och de vägrade att låta sig befrias för att få en bättre uppståndelse. Andra utstod hån och gisselslag, ja, även bojor och fängelse. De blev stenade, söndersågade eller dödade med svärd. De gick omkring i fårskinn och gethudar, led brist, blev plågade och misshandlade. Världen förtjänade inte att hysa dem. De irrade omkring i öknar och på berg, i grottor och hålor. Och fast alla dessa hade fått vittnesbördet att de trodde, fick de inte det som var utlovat. Ty Gud har förutbestämt något bättre åt oss: först tillsammans med oss skall de nå målet. (11:35-40)

Vi vet att det är så här det är för Guds folk, här i världen. Ibland går det oss väl, men andra gånger gör det inte det. Så har det alltid varit för Guds folk, men oberoende av om det går oss väl eller om vi hamnar att dela deras öde som det berättas om i den andra listan i Hebr. 11 så behöver vi hålla detta i minnet: Slutmålet är värt allt det vi möter här! Om det så skulle vara martyriet. Sedan kommer så den härliga sammanfattningen och slutklämmen på detta "trons kapitel" i de tre första verserna i det tolfte kapitlet. Jag klistrar in också dessa eftersom det inte går att säga det bättre än så här:

När vi alltså har en så stor sky av vittnen omkring oss, låt oss då lägga bort allt som tynger, och särskilt synden som snärjer oss så hårt, och löpa uthålligt i det lopp som vi har framför oss. Och låt oss ha blicken fäst vid Jesus, trons upphovsman och fullkomnare, som i stället för den glädje som låg framför honom utstod korsets lidande utan att bry sig om skammen och som nu sitter på högra sidan om Guds tron. Tänk på honom som måste uthärda sådan fiendskap från syndare, annars tröttnar ni och tappar modet. (12:1-3)

Bibelcitaten i texten är ur SFB2015.


16 kommentarer:

  1. Tack Kristian ! Detta inlägg kommer jag att printa ut och dela vidare, hoppas det inte stör dig ?

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt!!

    Cecilia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cecilia. Så är det! Som sagt så slutar jag aldrig att förundras av hur härliga dessa ord i Hebreerbrevet är.

      Radera
  3. Smaka på dessa! Är det inte fullständigt fantastiskt? Men språket i hela versen är oerhört härligt.

    4 Moseboken 5:21-23
    21 – prästen ska nu läsa upp förbannelseeden för kvinnan och säga till henne: – ”så ska Herren göra dig till en förbannelse och en ed bland ditt folk. Herren ska låta ditt moderliv skrumpna och din buk svälla upp, 22 och det förbannelsebringande vattnet ska gå in i dina inälvor och få din buk att svälla upp och ditt moderliv att skrumpna.” Och kvinnan ska säga: ”Amen, amen.”

    23 Sedan ska prästen skriva upp dessa förbannelser i en bokrulle och tvätta av dem i det bittra vattnet.

    Eflop

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eflop tycks sakna känsla för nyanser - och insikt om olika typer av texter och deras relevans. Samt för kontext. Och mycket annat därtill. Det han däremot inte saknar är nit när det gäller att sprida sitt "evangelium"...

      Radera
    2. Jisses vilken text Eflop hittat. Gud gör abort?

      Radera
  4. Kristian. "I stället ska vi se på alla dessa som har gått före, hur de kämpade och hur de gick segrande ut ur kampen".

    Hur vet du att dom gick segrande ur kampen?

    Ingen har ännu återvänt från "den andra sidan" och vittnat om någonting. Bygger du dina åsikter på fantasier nu igen? Önsketänkande?

    Q

    SvaraRadera
    Svar
    1. Q. Här bygger jag på Guds ords vittnesbörd och på Jesu död och uppståndelse. Det förra bekräftas, och är i kraft, på basen av det senare, och det senare är något vars giltighet är, på alla sätt vi betraktar historien och vad vi menar oss kunna veta om historien, ett historiskt faktum.

      Radera
    2. Spagettilogik..

      Radera
    3. Anonym 11.54. Förklara gärna vad du menar!

      Radera
    4. Kristian. Bibeln är full av motsägelser. Om två vittnesbörd går emot varandra, måste det ena helt logiskt vara en lögn. Därför är bibeln full av historiska lögner och därför inte någon "historisk fakta". Motsägelserna finns också när det gäller Jesu uppståndelse! Men, det vet du nog själv, eftersom du läst bibeln.

      Q

      Radera
    5. Q. NT är skrivet för nästan 2000 år sedan. Smaka lite på det. Som en teolog konstaterade: Det är lite märkligt att vi överhuvudtaget förstår något alls när vi läser dessa texter. Nå, det var kanske att ta i lite, men har du läst den 700 år yngre Koranen? Den är fullständigt obegriplig. Men poängen är denna: Vi som lever idag tänker lite annorlunda än människorna för 2000 år sedan. Eller så ser det åtminstone ut. (I själva verket finns det en hel del paralleller... Hur tror du t.ex. att en människa som, om världen står om 2000 år, då läser dagens ÖT och hittar orden "Solen gick upp kl 04:32"? Tror du att det finns en liten risk att den människan suckar och tänker att "Ja, på den tiden trodde människorna att det var solen som rörde sig och att jorden stod stilla".

      "Om två vittnesbörd går emot varandra, måste det ena helt logiskt vara en lögn."

      Så nej, det måste det inte. Det kan mycket väl hända att det är något vi missförstår.

      Radera
    6. Kristian. Du har själv sagt att vi inte ska tolka bibeln och läsa den som den är skriven. Du har själv sagt att bibeln är historisk fakta. Nu säger du att vi trots det inte förstår allt och att det är 2000 år gamla texter. Ska bibeln nu alltså tolkas nu ändå?

      Förövrigt håller ditt exempel med "Solen gick upp kl 04:32" inte. Om du har någonslags utbildning, förstår du säkert varför. Annars, kan du meditera på problemet under midsommarhelgen.

      Q

      Radera
    7. Q. Jag tycker nog att du griper efter halmstrån nu. Det att vi inte förstår allt - och speciellt inte om vi inte har studerat den judiska kulturen från den här tiden - är INTE det samma som att vi ska börja tolka Bibelns texter hit och dit. Det handlar om att försöka FÖRSTÅ texterna på bästa sätt. Inte om att tolka dem.

      Mitt exempel gällande 04:32 håller det visst - beroende givetvis på vilka av de SKENBARA motsägelserna vi talar om.

      Radera
  5. Texten som ' Eflop' tog är en allvarlig text om proceduren när en man misstänkte att hans äkta hustru kunde ha varit otrogen. Om hon inte hade varit otrogen i äktenskapet och sade så åt mannen och han ändå ville ha henne att inför ed testas så var proceduren för israels folk så länge de hade en fast ordning det som eflop citerade. Var hon oskyldig eller en man oskyldig likaväl så hände dem inget ont. När laglösheten i människosläktet insåg faran misshandlade de privat människor så att de skulle se ut att vara skyldiga till särskild synd fast de i enskilda saker hade haft kristi frihet att som vanliga troende lätt fromma människor att i kraft av den Ende Guds Israels nåd varit straff-fria och troende enligt Löftet som gällde hela världen dåtida åtminstone. I Kristi tid är Kristi frihet. Var och en må i Nya Testamentet läsa vad som gäller människan idag och om de ser att se har synder vilket alla har så må de i kraft av Kristi löfte vända sig Till den Helige AndeFadernJesusKristus i krafta av vad Han vill ge dem i Församlingarna Anden och Ordet och i Livet vara trygga och ge akt på privatbruk av Guds Heliga Lagar inför vilken ingen består utan Gud Själv och hans livets och helige Andes Allsmäktiga ordning i de heligas samfund apostoliska kyrka och Guds enväliga rätt över allt skapat och allt levande och alla människor. Bedjan om nåd går de flesta kristna och anmäler när de ser missbruk och brott döljas av envetna lögnare ocgh människor som försvarar en undergångskultur som to m öppnare än kristnas förmaningar visar förakt för Gud.

    SvaraRadera