fredag 11 februari 2022

Svagt av Svenska Yle

Jag blev för några dagar sedan invecklad i en diskussion i kommentarfältet på Svenska Yle. Jag försöker att inte skriva några kommentarer på nämnda webbplats, och igen blev orsaken till varför jag inte vill skriva aktuell. Problemet är givetvis den omfattande censuren. Det går helt enkelt inte att föra en diskussion om webbplatsen tillåter att man blir påhoppad för det man skriver men sedan inte får svara utan svaret fastnar i nämnda censur. 

Att mitt svar på artikelförfattarens svar inte publicerades är kanske inte så farligt, men att mitt svar på Roland Kronqvists kommentar fastnade i censuren gillar jag verkligen inte. Kronqvist skrev, angående mitt påstående att mainstreammedia är både vänster och värdeliberal idag och att detta avspeglar sig på nyheterna, att "Nyheter är vad de är, de kan ha en vänsterliberal ton bara för att ämnet som det rapporteras om har en sådan ton. Men det betyder inte att man vinklar den."

Så är det givetvis inte. Nyheter är rapportering av vad som har hänt, och en sådan rapportering går genom åtminstone ett filter (journalisten som skriver artikeln) - och om journalisten är vänster och värdeliberal (vilket de flesta journalister idag tyvärr är) kommer detta oundvikligen att återspeglas i hur nyheten presenteras. Detta ser vi idag speciellt i de frågor där det finns en stark spänning mellan höger och vänster och värdeliberalism och värdekonservatism. T.ex. i nyheter som behandlar Israel, eller varför inte dagens geopolitiska kris. Eller klimatfrågan. För att inte tala om allt som har med hbt att göra. 

Som för att bekräfta det jag skrev publicerade Svenska Yle idag en nyhet om just den geopolitiska krisen som inleddes med ett synnerligen vinklat påstående. "Ryssland kom på torsdagen med nya hotelser i säkerhetskonflikten med väst som landet trappat upp de senaste månaderna."

Visst är det förmodligen sant att Ryssland har den största skulden när det gäller den pågående krisen. Men USA:s och Bidenadministrationens roll i upptrappningen kan inte förbigås så som Svenska Yle gjorde här. Det är som bekant aldrig ens fel när två grälar. Man kunde förvänta sig en mer balanserad hållning av Svenska Yle, men tyvärr är det ett faktum att vi idag utsätts för propaganda. Också, och kanske framför allt, i nyheternas form. Jag har tidigare varit inne på varför det är så viktigt att vi inte kan ges en balanserad bild av vad som pågår i den geopolitiska krisen. 

9 kommentarer:

  1. Det har sina sidor att presentera en balanserad redogörelse för händelseförlopp i allmänhet och storpolitiska skeenden i synnerhet. Det blir långa utredningar som ingen orkar läsa och ju mer komplicerat ett scenario är, desto mer kräver det av både redaktionen och läsaren.

    Och frågan är om man någonsin kan nå en så mångsidig och balanserad framställning att alla läsare skulle kännas sig nöjda.

    För dig passar det att ge USAs nuvarande president och administration en släng med sleven, men varför stanna där? Före Biden fanns en rad presidenter som alla har bidragit till spänningarna mellan öst och väst. Det var inte Biden som utvidgade NATO till flera fd Warszawapaktsländer - och därmed har jag inte tagit ställning till om det var en bra eller dålig idé.

    Och gräl ska vi inte tala om här. Ska vi söka bland populärpsykologiska begrepp handlar det mera om mobbning i en relation där den "mottagande" parten är i alla avseenden underlägsen, personlig integritet mig hit och personlig integritet mig dit.

    Spectator

    SvaraRadera
  2. OT Visste inte ens att vi har en grön Klimat- och miljöminister, Emma Kari. Normalt läser jag ytterst få artiklar på Svenska Yle men denna gång gjorde jag ett undantag, https://svenska.yle.fi/a/7-10012734, och det är precis som du Kristian brukar skriva/varna för vad som kommer att hända om de gröna skulle få sin vilja igenom !

    Anonym 2

    SvaraRadera
  3. Nu hittar man inte ens längre några kommentarer på Yle under din länk, https://svenska.yle.fi/a/7-10012690....

    Anonym 2

    SvaraRadera
  4. Nu är denne Jonas Jungar innehållschef och ansvarig för journalistik och etik, i ditt fall (Kristian Nyman)innebär etiken att du publiceras en gång men censurerades två gånger.

    Kommenterade själv tidigare på svenska yle men uppfattade att där fanns en censur av opinion
    man ej gillade så jag slutade.

    Anonym1

    SvaraRadera
  5. "Ens fel om två grälar"? Ryssland våldför sig på Ukraina (2014) och har sedan dess aktivt hållit konflikten vid liv, över 10000 Ukrainare har dött, byar ödelagts osv. Ryska soldater sköt bla ner ett passagerarplan i sin iver att skjuta ner Ukrainska plan (glömt det?) och har inte ens kuraget att erkänna det (vilket tex Iran haft i ett liknande fall efter detta och betalat ersättning). Nu har samma Ryssland bullat upp med över 100000 soldater kring Ukrainas gräns i Putinstyrets iver att uppleva 1930 talets slut igen. Samma Putinistan håller aktivt Europas sista diktator under armarna, människor försvinner, mördas misshandlad. Ibland undrar jag, ursäkta min finska, mitä vi**ua är det för fel i huvudet på folk som dig. Jo, det kan vara ens fel, faktiskt. Du gör ett kategorifel när du kallar det för gräl, det är mobbning, misshandel, mord, imperialism. Samma sak som mina mor- och farföräldrar sloddes mot, faktiskt med sina bara händer o lappokniv vid ett tillfälle. Det ÄR ens fel i detta fall och du bidrar till denna dödssynd genom att försöka finna nyanser och har mage att påstå dig censurerad fast du vräker ur dig vad dutt tangentbord råkar spotta ur sig här. Skäms karl, skäms!

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Anonym 12 februari 2022 22:21, du framför många goda argument ! Jag håller med och jag håller INTE med...! Din text får mig att minnas varför inte USA "lyckades" i Vietnam ! Törni "himself" förklarade detta nog så bra med att vi inte strider för vårt fosterland och kommer därför att förlora ! Det finns inget som ger en soldat mera motivation än att ge igen för förlorad mor/far, syster och bror förrän man själv flyger härifrån i kilosbitar ! Hoppas detta gäller för dig också fast du önskar att Kristian skulle skämmas !

      Anonym 2

      Radera
    2. Anonym 22:21. Nej, jag skäms inte för att jag ser nyanser där du bara ser svart och vitt. Ser du, det är väldigt sällan något är svart och vitt. Visst menar också jag att Ryssland bär det mesta av ansvaret för dagens situation, men väst, och speciellt Biden-administrationen, är nog absolut inte heller utan skuld. Biden går kräftgång i opinionsmätningarna och det sista halmstrået är att visa upp en tuff attityd mot Ryssland. Låt sedan vara att detta gör en redan inflammerad situation mycket värre.

      Radera
    3. Ibland är svart svart. Du vill se nyanser men gör kategorimisstaget att försöka finna en felfri motpart. Då du inte finner en felfri motpart är det inte ens fel enligt dig. Men det finns inget krav på felfrihet, och vem avgör det? Putin? Kristian Nyman? Kinas kommunistiska parti?

      Radera
    4. Anonym 15:04. Nu förstår jag faktiskt inte vad du menar. Vad menar du med att jag "försöker finna en felfri motpart"?

      Jag konstaterar att Ryssland är att skylla, men att USA inte heller är utan skuld. Så var hittar du det att jag försöker se att någon skulle vara felfri?

      Din kommentar är synnerligen svårförståelig.

      Radera