fredag 9 september 2016

En debatt med lögner


Så har då, igen, riksdagen behandlat äktenskapsfrågan i en remissdebatt. Vårt medborgarinitiativ ledde (som väntat) till en både ordrik och polariserad debatt, men det är iögonenfallande hur enormt de båda lägrens argument skiljer sig från varandra. I kvalitet, vill säga. I sak är de ju förstås diametralt motsatta. De som försvar den nya äktenskapsformen använder sig av känsloargument, felaktigheter och rena lögner, och det är synnerligen beklämmande att de själva tycks tro på det de säger. Låt mig ta några exempel:

Det här är en onödig debatt. Det finns inga nya argument vare sig för eller emot.

Fel. Det finns massor av argument. Nya sådana, till och med. Rätten att få prövas för adoption är en sak som har tillkommit sedan den nya lagen godkändes i riksdagen. Det här innebär att samkönade par efter mars 2017 har samma rättigheter att adoptera som andra par – något som många som annars är för den nya lagen motsätter sig. I de olika sakkunnigutlåtandena som avgavs inför den förra rundan i riksdagen finns också många goda argument. Argument som man helt enkelt väljer att bortse ifrån. Jag misstänker starkt att många av de riksdagsledamöter som är för den nya lagen ens har bemödat sig om att läsa t.ex. professor Tapio Puolimatkas mycket välskrivna och informativa utlåtande.

Det finns ingen neutral forskning som visar att samkönade pars barn skulle må sämre än heterosexuella pars barn. Inte en enda. Tvärt om finns det en hel hop undersökningar som visar att det inte finns någon skillnad.

Lögn. T.ex. i länken ovan (till professor Puolimatkas sakkunnigutlåtande) finns det referenser till undersökningar som citatet ovan hävdar att inte existerar. Det man också behöver komma ihåg här är att det här finns en ideologisk beställning på "gynnsamma" forskningsresultat. De undersökningar som visar det förespråkarna till den nya äktenskapslagen vill att de ska visa är ofta (jag säger inte alltid eftersom alltid är ett starkt ord) sådana beställningsverk. Vetenskapen är, speciellt när det gäller dylika saker, ytterst lättmanipulerad. Något som inte minst de illfamösa Kinseyrapporterna har visat. (Genom att aktivt gå in för att styra det sampel man använder får man de resultat man vill ha.)

En könsneutral äktenskapslag tar inte något ifrån någon. Äktenskapsbegreppet utvidgas bara.

Fel igen. Det finns länder som inte ger barn till adoption till länder med könsneutral äktenskapslagstiftning. Med rätta, kan tilläggas. Detta innebär att vanliga par inte längre kommer att kunna adoptera barn från dessa länder. Detta är kanske inte någon stor sak, men det är en konkret sak som ingen kan bestrida. Sedan har vi det faktum att ett utvidgat äktenskapsbegrepp kommer att förändra hela äktenskapsinstitutionen. Devalvera den, om vi säger så. Vidare följer en normupplösning på den samhälleliga acceptansen av homosexualitet som något normalt. Följderna av denna normupplösning är sådana att de svårligen kan överblickas och sannerligen inte nedvärderas.

Homosexuella människor föds sådan. Alltså är homosexualitet normalt och något som inte får leda till någon form av diskriminering.

Fel, fel och åter fel. Det finns ingen tillförlitlig och oberoende forskning som skulle visa att homosexualiteten skulle vara medfödd. Jag upprepar ordet oberoende. Här gäller det samma som jag skrev om forskning på detta område ovan. Tvärtom finns det ny forskning som visar det motsatta. (Hur oberoende den är har jag inte haft möjlighet att kontrollera.) Dessutom finns det beskrivet fall efter fall där traumatiska händelser i barndomen och dåliga (far)förhållanden har lett till störningar i den egna sexualiteten.) Det sista "fel" här härrör sig från orden om diskriminering. Det är inte diskriminerande att ha en äktenskapslagstiftning som begränsar rätten att gifta sig till par av olika kön. Om det ändå vore så skulle den nya äktenskapslagen likafullt vara diskriminerande eftersom också den begränsar rätten att gifta sig. Nu talar jag givetvis om antalsneutralitet. Om det är att diskriminera att inte låta två kvinnor gifta sig, på vilken grund kan man då hävda att det INTE är diskriminerande att inte låta tre eller fyra kvinnor gifta sig med varandra?


Slutsatsen av detta blir att vi av allt att döma kommer att fatta ett av vår tids största (kanske det allra största) politiska beslut baserat på okunskap, felaktig information och rena lögner. (Nu utgår jag då alltså ifrån att detta nya medborgarinitiativ kommer att röstas ner. Jag har gärna fel!) Detta för att förespråkarna för förändring antingen inte har brytt sig om att ta reda på fakta eller för att de helt enkelt inte vill göra det. Gånger som denna, när dumheten visar sig regera, blir till och med en demokratiförespråkare som jag tveksam till om demokratin faktiskt är ett fungerande styrelseskick...


21 kommentarer:

  1. Lika med: All forskning som visar att samkönade äktenskap inte leder till någon katastrof för någon, inte ens för barnen, avvisar du kategoriskt med att den inte kan vara oberoende. För eftersom du "vet" att du har rätt måste all forskning som motbevisar dig vara köpt.

    Däremot är t.ex Tapio Puolimatkas Huuhaa-belönade forskning något att förlita sig på då han ju kom fram till "rätt" resultat...

    Det enda som stämmer är din rubrik, men kanske inte som du tänkte den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 10:54. Inte "inte kan vara" utan ÄR INTE oberoende. Det finns så oerhört mycket vilja (på båda sidor) i denna fråga att forskningen svårligen kan hållas oberoende. När dessutom de flesta idag påverkas av medias fullständigt snedvridna propagandaverksamhet så får man med fog anta att knappast någon längre förmår vara fullständigt objektiv i denna fråga.

      Vad sedan gäller Huhaa-priset så bevisade föreningen Skepsis, om inte förr så med att ge sitt pris åt professor Puolimatka, att de inte är seriösa. Jag skulle snarast säga att detta pris (i Puolimatkas fall) snarast är att betrakta som en fjäder i hatten. Om du dessutom skulle ha bemödat dig om att läsa hans sakkunnigutlåtande skulle du ha sett att det kommer med en litteraturlista som är lång som min arm. Och det säger inte lite... Det bevisar förstås inget i sig, annat än att det finns forskning och att han har bemödat sig om att göra ett noggrant arbete.

      Radera
  2. Hittade inga länkar till undersökningar som du hittat, däremot fanns det bland Puolimatkas referenser sånt han bara har med för att maskera sina åsikter som vetenskap. Han har väl räknat med att ingen går igenom länkarna men bla det nedanstående omkullkastar Puolimatkas teser.

    "Lasten kehitys edellyttää rakastavia ihmissuhteita ja vastuullista vanhemmuutta, mikä vaatii paneutumista ja antautumista vanhemmalta, oli hän sitten nainen tai mies. Perherakenne ja vanhempien sukupuoli eivät sitä vastoin näytä olevan erityisen tärkeitä. Lasten kehityksen vaikeuksiin puolestaan vaikuttavat samat tekijät niin hetero- kuin homoperheissä: ongelmat perheen ihmissuhteissa ja erityisesti vanhempien keskinäisissä väleissä, vanhempien mielenterveyden häiriöt, vanhemmuuden pettäminen ja perheen taloudellisen tilanteen romahtaminen. Nämä ongelmat eivät ole riippuvaisia vanhempien sukupuolesta."

    En annan paper, skriven av Amato, tar fram två svaga punkter i tidigare artiklar, ena om vetenskapligheten och det andra gällande civil rätt. Det förra var rätt intressant, orsaken till att barn konstaterats må illa beror generellt mest på skilsmässor och föräldrar som inte är överens. I de två undersökningar som Amato sett på, har man inte särskådat dessa två faktorer utan buntat ihop dem. Det går så att säga inte att slå fast orsakerna till varför vissa barn mår illa. Marks och Regnerus valde att tolka det till sin fördel.

    Men precis som du har sagt så är fakta fakta, och tolkning en tolkning, Puolimatka har bara sin tolkning, och väldigt ovetenskaplig dessutom. I all vetenskap är det av allra största vikt att beakta alla faktorer, om det inte är möjligt, så möjligast många. Tåls väl att nämnas att Puolimatka har erhållit Skepsis ry:s pris för ovetenskapligt förfarande :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rekommenderar att man går igenom alla referenser till Puolimatkas artikel, det finns riktigt bra innehåll, här påpekas det att flera studier visar att homosexuella par är generellt gladare, visar mera uppskattning osv än heterosexuella par. Puolimatka skjuter sig i foten, inte bara en gång... :-D

      http://www.baylorisr.org/wp-content/uploads/Amato.pdf

      Of interest, we found that same-sex couples reported more positive relationship quality and less conflict than heterosexual married couples on nearly all of the measures included in the study. This result is similar to results found in some prior studies of same-sex couples. For example, Kurdek’s (2004) longitudinal research comparing same-sex cou- ples in cohabiting relationships and heterosexual married couples over time used a wide variety of relationship measures, including psychological adjustment, personality traits, relationship styles, conflict resolution, and social support. Kurdek concluded that same-sex couples fared better than heterosexual married couples on 76% of all variables. Gottman et al. (2003), in a study of physiological and behavioral observations of couples in a labora- tory, found that same-sex couples showed less negative affect, belligerence, whining, and fear/tension and showed greater affec- tion, humor, and joy/excitement than the heterosexual married couples.

      Radera
    2. Mattias. "Tåls väl att nämnas att Puolimatka har erhållit Skepsis ry:s pris för ovetenskapligt förfarande."

      Givetvis har han det. Men om du skulle ha kollat upp det ordentligt så skulle du ha sett att han fick "priset" för sina böcker innehållande evolutionskritik. Evolutionskritik är per definition ovetenskaplig enligt de kriterier som evolutionister ställer upp. (Jag var inne på och förklarade hur detta fungerar här: http://kristiannyman.blogspot.fi/2016/08/nar-filosofi-blir-vetenskap.html

      Att du sedan drar över detta till denna diskussion om äktenskapet visar bara att du inte har förstått vad Puolimatka kritiserats för och av vilken sort denna kritik är.

      Sedan är det av yttersta vikt att, just när vi talar om vetenskapliga studier rörande barn och samkönade par, förutom att hålla i minnet det jag skrivit ovan angående objektiviteten även förstå att det inte KAN finnas några stora och brett upplagda studier angående denna sak ännu. Om några tiotals år kan vi kanske vara där. Dessutom, och detta är också en viktig sak att beakta, behöver man definiera vad som är normalt och en normal utveckling. Det kan hända att du och jag, för att ta två oss närliggande exempel, inte är överens på denna punkt.

      Radera
    3. Mattias. Sedan kan du inte bara klippa ur Puolimatkas källor de avsnitt du gillar. Du behöver se på hur han har använt det material han hänvisar till. Ser du, man kan inom vetenskapen mycket väl använda sig av material ur undersökningar som kommit till en annan slutsats än man själv kommer till.

      Radera
    4. Filosofi kan inte bli vetenskap, lika lite som religion och tro kan. Om ens tro är stark nog utan vetenskap så ska man inte beskylla vetenskapen för det. Det fungerar ju inte heller så att du plockar in valda och märkligt förvrängd vetenskap så det fyller det syfte du är ute efter. Bara för att Kristian inte tror på evolution förändrar inte faktum alls. Var tillfreds med din tro och ids inte försöka ljuga med påhittad vetenskap-det fungerar inte.

      Du behöver verkligen inte upplysa mig om forskning och metodiken kring detta, det kan jag. Jag har inte valt bland Puolimatkas källor, tog bara det första bästa och uppmanade andra att nagelfara dem. Vetenskap är inte det att man börjar skriva slutdiskussionen och först därefter fylla på med metoder, datainsamling och teoridel, utan tvärtom. Du har Kristian din slutdiskussion klar, och har lite problem nu med att fylla på resten och därför haltar det. Därför väljer du klumpigt nog att förbise vissa saker och fokusera på andra. Du har inte beaktat stycket i kommentaren där undersökningar som jämför hur samkönade förhållanden fungerar jämfört med heteroförhållanden? Puolimatka hade detta i sin källförteckning men även han lät bli att nämna det. "Det visade sig finnas mera kvalitet och mindre konflikter i samkönade förhållanden".

      Kort: du får visa din personliga avsky bäst du vill, men begränsa det till din tro och göm dig inte bakom förvrängd, påhittad och lögnaktig vetenskap.

      Radera
    5. Precis, Mattias!

      Radera
    6. Mattias. Givetvis kan filosofi bli vetenskap. Eller rättare sagt: filosofi kan göras till vetenskap. Den som hävdar något annat har nog en alltför stark tilltro till vetenskapen och vetenskapens förmåga att förbli objektiv.

      Vad gäller Puolimatkas källor så har andra, mycket mera vetenskapligt bevandrade, granskat dessa med förstoringsglas och inte hittat några felaktigheter. Så där är du nog ute på oerhört tunn is. Jag pratade lite med Puolimatka nu i helgen om just detta sakkunnigutlåtande, och sedan berättade han att han, på grund av detta, blev anmäld till rektorn för Jyväskylä universitet. Just med motiveringen att källorna var bristfälliga. Som ett resultat härav blev det en utredning (med målet att fälla både Puolimatka och hans utlåtande), men slutresultatet blev att anmälan förfall. Källorna, och metoden, befanns hålla. Så lögnaktigheten, den påhittade vetenskapen och förvrängningarna får du nog leta efter någon annanstans.

      Radera
    7. En formell granskning, som en rektor kan begära bli utförd, kan sträcka sig till att granska källor, och de existerar, förutom en som inte längre nås via nätet. Metoder kan också granskas, men Puolimatkas alster är ett utlåtande, ingen pro gradu eller paper, och följaktligen finns inga metoder att beskrivna. Vet inte var du hittar dem.

      Eftersom du nu då klänger hårt fast vid Puolimatkas utlåtande och källor, då borde du ju stå bakom utredningens referenser som, efter reviews, publicerats och konstaterats hålla, slår fast att homosexuella förhållanden innefattar mera kvalitet och mindre konflikter, samtidigt som all barnuppfostran konstaterar att barn mår bättre ju mindre konflikter det finns i ett förhållande?

      Klart att du inte tänker stå bakom detta, och nu måste du hitta på nånting för att bortförklara just denna undersökning. Vetenskap är inte det att man plockar, för stunden, lämpliga utdrag och utelämnar andra, för då hamnar man i återvändsgränder. Man mister lätt sin akademiska trovärdighet.

      Följande akademiska stolpskott Pasi Turunen påstod i direktsändning att 35% av barn i Kanada klarar sig sämre i skolan. Istället för att beakta de femtiotal undersökningar som gjorts, och som inte finner nån sorts skillnad, så väljer Pasi en gjord av en ekonom, Douglas W. Allen. Undersökningen är inte reviewed av någon pedagogisk board, och Douglas medger att det finns brister i denna kvantitativa undersökning. Pedagogiska undersökningar är nästan alltid av kvalitativ art eftersom faktorer som påverkar objekten är så många så det är i praktiken omöjligt att nå pålitliga resultat. Då Douglas väljer high school graduation som enda faktor vore det som att en läkare väljer att endast beakta blodtrycket i alla undersökningar. Men det är klart-har man i slutdiskussionen bestämt sig för att avvika från femtio andra enstämmiga undersökningar så kräver det att man tänjer. Rejält.

      Radera
    8. Mattias. Igen en gång: Man kan använda delar av källor (t.ex. undersökningar) trots att man inte ansluter sig till de slutsatser dessa källor kommer fram till. Som jag tidigare har konstaterat så finns det på detta område så oerhört mycket vilja att komma fram till ett visst resultat. Detta gör att allt som publiceras i vetenskapens namn inte är objektivt. Du borde ha varit med och lyssnat på Puolimatka. Han hade mycket att berätta angående detta också.

      Radera
    9. Självklart, och då man gör det vetenskapligt så tar man fram alla synvinklar och låter resultaten tala för sig-inte den personliga åsikten. Eller visst, men då är det inte längre vetenskapligt.

      Vad 50-tal undersökningar "vill" komma fram till är helt och hållet dina personliga och vetenskapslösa åsikt-ingen sådan slutsats har uppstått på forskningsbasis.

      Puolimatka må vara en talare som sänker din misstänksamhet, men innehållet är direkt skrämmande. Om barns hjärntvätt nämner han konstruktivism och något helt taget ur luften. Han påstår vidare att den medfödda kristna tron leder till schizofreni om barnet inte får utvecklas i en kristen miljö. Han hänvisar till undersökningAR, trots att hans enda referens är Justin Barrets bok som inte är någon undersökning, bara en hög med hypoteser. Man kan alltid fråga sig VARFÖR nån nödgas ta till lögner om sanningen är god nog?

      Du vågar inte tangera undersökningarna som påvisar att homosexuella relationer upplevs som mer kvalitativa och mindre konfliktfyllda än heterosexuella?

      Radera
    10. Mattias. Visst vågar jag det, och det har jag också gjort. Jag nämnde att det finns oerhört mycket vilja att få fram ett visst resultat och att detta gör att mycket som publiceras i vetenskapens namn inte är objektivt. Detta i kombination med det som Amato skriver (http://www.baylorisr.org/wp-content/uploads/Amato.pdf) under 2.1. (Samples) om att de undersökningar som har gjorts är baserade på ett ytterst litet material gör att det är svårt att anse någon forskning på detta område vara seriös och fullt objektiv. (Jag antar, utan att veta det, att det är detta avsnitt Puolimatka har lutat sig mot i den aktuella källan.)

      "Innehållet är direkt skrämmande". Så sant. Man blir mörkrädd av att lyssna på honom, och det värsta är att mannen har rätt.

      Radera
    11. Som sagt, det är enbart din egen åsikt, och du själv har oerhört stor vilja att få fram ett resultat du vill ha. Diskvalificerar 50-tal undersökningar av pedagoger för att framhäva en ekonom.

      Mannen har inte rätt, går du igen tillbaka till källan så kan du läsa hur Puolimatka förvrängt ursprunget. Puolimatka hade givetvis inga siffror över hur otroligt många schizofrena barn vi har i våra skolor? :-D

      Det förvånade mig nog hur mycket lögn och osanning som troende står bakom, nånting har du Kristian lyckats med genom din blogg :-)

      Radera
    12. Mattias. Jag beklagar djupt att du enbart tycks klara av att se sådant du vill se. Du klarar inte av att se och förstå det som Amato säger att alla undersöknignar i detta ämne har ett för litet sample för att kunna vara fullt tillförlitliga. Detta innebär att de "50-tal undersökningar" du talar om alla är behäftade med denna svaghet. Ja, det skulle inte spela någon roll fastän det skulle vara fråga om 50 000 undersökningar. Om samplet är för litet blir resultatet inte tillförlitligt och undersökningen kan så mycket lättare styras så att man får det resultat man vill.

      Sedan begriper jag inte varifrån det här med schizofrenin kom. Var det ytterligare något som du förde in i denna diskussion för att misskreditera Puolimatka? Jag har överhuvudtaget inte diskuterat denna sak. Följaktligen är slutet på min senaste kommentar inte avsett på detta påstående. Vid tillfälle ska jag bekanta mig med detta påstående också, men det får bli till ett senare skede.

      Radera
    13. Schizofrenin är han inne på i denna video som är länkad i en kommentar nedan.
      http://www.tv7.fi/vod/player/38767/

      Det första pedagoger får ta till sig i grundläggande studier i forskningsmetodik är skillnaden mellan kvalitativ och kvantitativ metod, det grundläggande pedagoger som inser är att ämnet lämpar sig väldigt illa för kvantitativ forskning eftersom lärande innefattar väldigt många faktorer. Forskning i skolsammanhang har oftast 10-30 observationer. De 50-tal undersökningar gjorda av pedagoger kan inte en teolog avfärda. Lika lite som en pedagog kan avfärda teologiska undersökningar.

      Radera
    14. Mattias. Hoppsan! Nu talar vi tydligen om helt olika saker här. Du talar om schizofreni - något som har inget som helst med det vi diskuterar att göra.

      Radera
    15. Njä, det handlar inte om vad du och jag diskuterar, utan vad du tackade för i kommentaren nedan, trodde du kunde hålla isär två olika stycken men det sägs ju att män klarar av bara en sak åt gången... :-D

      Radera
  3. Det var en upplevelse att få lyssna live till Puolimatkas gedigna undervisning i Karleby. Han var verkligen en både god föreläsare och en man med humor. Ifall någon har tvivel på hans vetenskapliga kompetens så föreslår jag att man kan börja plöja igenom några av hans verk, eller varför inte försöka lyssna på undervisning från något av seminarierna från kyrkhelgen. Det kan rekommenderas! Själv köpte jag boken "Yhteiskuntakoe lapsilla" o har nog tillräckligt med att stava igenom den på finska för egen del...H. Benita Nyman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra Benita !
      Några länkar som tangerar ämnet med Tapio Puolimatka, att se och på samma gång höra en person ger så mycket mera...
      Yhteiskuntakoe lapsilla - http://www.tv7.fi/vod/player/47798/
      Onko perinteinen avioliittokäsitys syrjivää? - http://www.tv7.fi/vod/player/38371/ Avioliitto ja lapsen oikeus - http://www.tv7.fi/vod/player/47662/ Onko kristillinen opetus lapsille aivopesua? -http://www.tv7.fi/vod/player/38767/
      Hälsn. E

      Radera
    2. Tack, E, för länkarna, och Benita för din kommentar! Jag köpte boken "Viisauden ja tiedon aarteet Kristuksessa" (500 sidor), så där har jag nog att bita i... :)

      Radera