fredag 2 september 2016

Om biskopsmötet och äktenskapet II


Efter biskopsmötet i onsdags slog fast att kyrkan inte kommer att viga samkönade par har diskussionens vågor gått höga. Biskoparna har, som jag konstaterade i den senaste texten, i media försökt mildra "nyhetsbombens" effekter, och idag finns det i flera tidningar artiklar där biskoparna närmast slår ifrån sig och ytterligare försöker försvara sig mot allmänhetens (läs: en högljudd minoritets och medias) indignation.

Media är ju som bekant i en absolut nyckelroll när det gäller att forma opinionerna, och nu är det givetvis läge att smida medan järnet är varmt och nyheten färsk. Till exempel ÖT läter inte detta tillfälle gå sig ur händerna. Idag finns det på ÖT:s webb inte mindre än tre mer eller mindre kraftigt vinklade artiklar i detta ämne, och kommentarfältet är fullt av den ovan nämnda indignationen. Speciellt en av artiklarna tar i ögonen.

Redan rubriken gör klart vad det hela handlar om och vad ÖT vill förmedla: "Vill höra: Ni är inte annorlunda". I artikeln får sedan tre hbt-aktivister komma till tals, och anmärkningsvärt är att två av dessa klart säger att de inte är medlemmar i kyrkan, medan den tredje klargör att hon inte kommer att låta viga sig i kyrkan. (Orsaken är kanhända också här att hon inte är medlem?) Men alla menar de att det skulle vara viktigt att kyrkan skulle sluta göra skillnad på folk och utmåla homosexuella som "andra klassens församlingsmedlemmar". En av de intervjuade säger att "kyrkan hade en chans att visa att de står på alla människors sida, men att de nu går mot att inte göra det". Artikeln slutar sedan med orden om att "Det skulle vara viktigt att stora institutioner skulle säga: nej, ni är inte ­annorlunda – det skulle betyda mycket".

Det är anmärkningsvärt att ÖT på detta sätt, helt reflexionslöst, låter icke-kyrkomedlemmar kommentera en intern kyrklig angelägenhet, och att en av dem dessutom ges tillfälle att säga vad hon anser att kyrkan bör göra i denna situation. (Avsäga sig vigselrätten.) Att dessa hbt-aktivister sedan, igen med ÖT:s goda minne och uppenbarliga välsignelse, fullständigt blandar ihop begreppen gör att det hela blir etter värre. Men det är ju så "god" propaganda fungerar. Blanda bort allmänheten genom att blanda bort begreppen.

Homosexuella är lika värdefulla som alla andra människor. Detta har aldrig, och får aldrig, vara ens ett ämne för diskussion. De är människor som alla andra, och således inte annorlunda. Men om en människa väljer att leva ut en onormal sexuell natur/böjelse så får detta givetvis följder. Människan i sig blir inte annorlunda för det, men detta val får följder. Så när kyrkan säger att "Äktenskapet är ett förbund mellan en man och en kvinna" så innebär detta inte att man stämplar någon som annorlunda. Men äktenskapet är vad det är, och den som väljer att leva utanför det som kyrkan välsignar har givetvis denna rättighet. Men då ska man inte förundra eller förarga sig över att detta får följder. Men det är så här propagandan fungerar. Och bevisligen så fungerar den. Nu ska ingen sväva i okunskap om vad ÖT, och annan media, eftersträvar med detta skamliga grepp. Det handlar om att påverka opinionerna, och i förlängningen att påverka kyrkans beslutsprocess. För, som jag konstaterade i den senaste texten, kommer de mjukaste av kyrkans beslutsfattare att lägga sig precis där hbt-lobbyn vill att de ska ligga.

En sak till behöver vi vara uppmärksamma på. Denna fråga handlar förstås inte om kyrklig vigsel. Det visar redan det att ÖT inte lyckades hitta en enda hbt-aktivist som sade sig vilja ha kyrklig vigsel, ja knappast ens en enda som hör till kyrkan. Så detta handlar således inte om kyrklig vigsel, utan det som detta handlar om är samhällets acceptans, samhällets sanktion. Om att samhället ska stiga upp och säga med en mun att "Ni är inte annorlunda. Homosexualiteten är fullt normal." Nu när riksdagen har böjt sig är kyrkan nästa instans som förväntas lägga sig vid hbt-lobbyns fötter och lova hbt-ideologin tro och lydnad. Det här framkommer, undantagvis, mycket tydligt i artikeln i ÖT. Eller kanske det inte längre är något undantag? Kanske det redan nu har gått så långt att man kan säga klart ut det som hittills bara har skymtat mellan raderna? Även här flyttas tydligen positionerna framåt hela tiden.

8 kommentarer:

  1. Tre hbt-aktivister skriver du. Intressant vinkling må jag säga. Läste artikeln och det var alltså tre helt vanliga homosexuella människor som blivit kontaktade av tidningen. Du tycker tydligen att det räcker med att leva som homosexuell för att kallas hbt-aktivist... Typisk propaganda mot homosexuella skulle jag säga. Är en vänsterhänt också aktivist för att hen öppet skriver med vänster hand?Det är en uppenbart medveten vinkling från din sida och inte speciellt snyggt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör att man förstår ditt återkommande uttryck "hbt-lobbyn" bättre. Det låter som en organisation men kan väl vara vem som helst som inte håller med dig i de här frågorna.

      Radera
    2. Anonym 08:53. Om man går med i ett Pride-tåg är man nog aktivist. Likaså om man medverkar i en dylik propagandatext. Dessutom var en av de intervjuade miss gay Finland 2015. Kan man bli mera aktivist än så?

      Radera
    3. Alla de tvåtusen som gick prideparaden i Jakobstad 2014 var alltså också aktivister som snöat in sig på propaganda och svurit trohet till hbt-lobbyn? Hur är det med de tretusen som såg på och hurrade? Än de 30 000 som gick paraden i Helsingfors för två månader sedan? Är det kanske möjligt att det bland dem också fanns åtminstone ett par helt vanliga människor som helt enkelt bara ville visa sitt stöd för kärlek och mångfald?

      Radera
    4. Anonym 11:21. Man använder orden "kärlek" och "mångfald" för att lura folk att delta/bli aktiva (för det är ju vad ordet aktivist handlar om). Men Pride och Pride-parader handlar inte om kärlek och mångfald, utan om krav på individens, samhällets (och nu också kyrkans) acceptans av en onaturlig sexualitet. Samt om krav på att samkönade par ska få rätt att adoptera barn. Och ja, sådana som deltar i detta spektakel är utan vidare aktivister.

      Radera
    5. "Om man går med i ett Pride-tåg är man nog aktivist." Underbart! Det formligen kryllar av hbt-aktivister med andra ord! Stockholm pride t.ex börjar vara rätt stort - hundratusentals aktivister - härligt!!!
      Så om du som essebo blir uppringd av öt för en kommentar om låt oss säga vattenfestivalen som vi låtsas att du brukar delta i som publik varje gång den ordnas så är du festivalaktivist! Eller en som sitter i rullstol är handikappsaktivist.

      En av dem har blivit vald till Miss Gay Finland, jo. Men de två andra har mig veterligen inte "aktivistat" sig mer än att de svarat på frågor i en tidningsintervju. Spänn av lite nu.

      Radera
  2. Alla 2000 som gick ptide var givetvis inte aktivister. En del var där för att de blivit vilseledda och tror att det är av något äkta värde att delta. En del är där för husfrdens skull, en del är där för att upprätthålla en fasad. Vad gäller åskådarna så tillkommer en kategori, de som åser spektaklet på samma sätt som de ser apor i bur. Jag hör till den kategorin.

    Men de drivande krafterna är nog aktivister. De är ute efter att synas och bli bekräftade överallt. Det skall inte få finnas nån plats som underlåter att följa deras värderingar. De tränger sig på i sammanhang som de inte bryr sig om, bara för att få sätta agendan överallt. De är inte bara aktivister, de är maktfullkomliga översittare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "...de drivande krafterna är nog aktivister". Ja men visst! Det är vad aktivism handlar om. Men att som homosexuell bli tillfrågad om ens åsikt i någon fråga ger ingen automatisk aktivist-titel.

      Radera