Biskopsmötets uttalande senaste vecka får genomslag på plats efter plats. I morse lyssnade jag på programmet "Andrum" i Yle Vega, och jag blev oerhört besviken. Främst på andaktshållarens (brist på) exeges, men också på bristen på stringens i resonemanget. Men jag ids inte debattera med en andakt, utan det följande ska snarast ses som mina reaktioner på det hörda.
Först slogs jag av tanken att det tydligen går att ta
ställning i en under diskussion varande fråga i en andakt i radion. Att göra
ett inlägg i debatten, så att säga. Är det sådant andakten är till för?
Dessutom: Skulle det ha gått an att göra detta om slutsatsen skulle ha varit
den motsatta, alltså att kyrkan INTE bör viga samkönade par? Jag tvivlar.
Sedan var det detta med kärleken. Som kristna ska vi predika
kärlek. Detta är ju en fullständig självklarhet. "Gud är kärlek",
säger ju oss Guds ord, och då måste ju detta både synas och höras i våra liv
och i vår förkunnelse. Men sedan behöver naturligtvis denna kärlek definieras.
All kärlek är nämligen inte bra kärlek. "Kärleken till pengar är roten
till allt ont", skriver ju t.ex. Paulus. Nu kunde man ju kanske förvänta
sig att Gud, som alltså säger sig vara kärlek, också skulle ha något att säga
angående denna kärlek. Hur den är beskaffad, hur den kommer till uttryck, vad
och vem som omfattas av den osv. Föga överraskande har han faktiskt en hel del
att säga om den i sitt ord. Detta till och med så att vi till och med kunde
tala om just en definition.
"Ty så älskade Gud världen att han utgav sin ende son
för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt
liv." Så säger Jesus i Joh. 3:16, och det är ett bra ställe att ta avstamp
ifrån. "Världen". Det är i Guds ord inte något trevligt ord,
egentligen. Världen är gudsfrånvänd. Ond. Men ändå sägs det att Gud
älskade/älskar världen så högt att han gav den det mest värdefulla han har,
alltså sin son, Jesus. "Världen" innefattar alla människor. Alla,
utan undantag. Alltså är vi alla älskade av Gud. Alla, utan undantag. Denna
Guds kärlek till oss alla har sin grund i Gud själv. Inte i oss, inte i vad vi
har gjort eller inte gjort, utan i själva Guds person. I hans natur. Jesus kom,
och han gav allt för oss människor. Detta eftersom han älskar oss. "Gud
bevisar sin kärlek till oss genom att Jesus dog för oss medan vi ännu var
syndare." (Rom. 5:8) Jesus gav sitt liv för oss innan vi hade gjort något
alls för att visa någon slags gensvar på Guds kärlek. "Medan vi ännu var
syndare." Här har vi redan början till en definition på vad kärleken är
och hur den fungerar. Kärleken är utgivande, och den ger utan att räkna med att
få något igen. Kärleken är i grunden en envägsrörelse. Kärleken älskar för sin
egen skull, helt utan beräknande om att få något i gengäld. "Gengäld"
är i själva verket ett bra ord. Det innehåller ordet "gäld" som
betyder skuld. Kärleken älskar och ger utan att det uppstår någon skuld att
betala tillbaka. Sådan är Guds kärlek, och sådan är Gud. För "Gud är
kärlek".
Men kärleken är ändå sådan till sin natur att den helt
enkelt inte kan finnas utan att åstadkomma ett gensvar. Inte för att den som
älskas måste ge tillbaka, utan för att han/hon vill ge tillbaka. Kärlek föder
nämligen kärlek som ett gensvar. "Vi älskar för att han först har älskat
oss", skriver kärlekens apostel Johannes i sitt första brev. (4:19) I
detta ord finns, får man förmoda, både en förklaring, incitamentet och själva
drivkraften bakom vår kärlek. Gud har älskat oss, och när han har gjort det
både kan och vill vi älska vidare i vår tur. Både Gud och människor.
Men det slutar inte där. Som kristna är vi kallade att
älska, ja, Jesus uttrycker det till och med så att han ger oss ett nytt bud som
går ut på just detta. "Ett nytt bud ger jag er: Att ni ska älska varandra.
Så som jag har älskat er ska också ni älska varandra." (Joh. 13:34) Detta "så
som jag har älskat er" för här in något helt nytt och något oerhört stort i
synen på kärleken och på förhållandet oss människor emellan. Guds kärlek är som
sagt en utgivande kärlek och en kärlek som inte förväntar sig något igen, och
med en sådan kärlek ska vi alltså också älska varandra. Eftersom Gud har slösat
sin utgivande kärlek på oss kan och får vi slösa en likadan kärlek på våra
medmänniskor. En sådan kärlek som förändrar världen. (Här infinner sig en lite
fråga: Är vi där idag? Svaret är tyvärr att nej, det är vi inte. Men detta får
vi som kristna jobba på!)
Guds kärlek till oss människor är gränslös till sin
omfattning. Ingen står utanför den, och inget vi gör eller inte gör kan ställa
oss utanför den. Men detta betyder inte att Guds kärlek inte skulle tala om
gränser. All sann och äkta kärlek vill det allra bästa för objektet för
kärleken, och när det är så – ja speciellt när det är så – måste kärleken
berätta vad som är gott och rätt och vad som är fel och till skada för den
älskade. Det har Gud också gjort. Just för att han älskar oss människor så
högt. I sitt ord, Bibeln, berättar Gud därför för oss vilken hans vilja är för
oss människor. Bland mycket annat får vi här veta hur Gud har tänkt det med
sexualiteten. Dess plats är i det livslånga äktenskapet mellan en man och en
kvinna. Dessa gåvor, äktenskapet och sexualiteten, gav Gud oss människor i sin
kärlek till oss. Men samtidigt gav han oss också, i och av kärlek till oss,
förhållningsregler och instruktioner för hur vi skulle handskas med dessa
härliga gåvor för att vi inte skulle skada oss själva och andra.
Som kristna och som kristen kyrka har vi att hålla oss till
dessa Guds instruktioner. Om vi alltså verkligen älskar våra medmänniskor och
vill dem väl. Vi kan inte och får inte gå utöver dessa instruktioner. Speciellt
allvarligt blir detta om och när vi underkänner Guds instruktioner med (den
kanske outtalade) motiveringen att vi vet bättre än Gud vad som är
kärleksfullt, rätt och gott. För kan vår kärlek faktiskt vara större än Guds
kärlek, han som är kärlek och som först har älskat oss? Och kan vår insikt i
dessa saker vara större än hans som gav oss dessa gåvor (äktenskapet och
sexualiteten) och de instruktioner som följde med dem? Svaret på dessa två
frågor är förstås nej. Om vi verkligen älskar våra medmänniskor, ja då håller
vi oss till Guds ord och de instruktioner han har gett oss och undervisar
människorna i enlighet med dessa. Större kärlek än så kan vi inte visa våra
medmänniskor.
Idag får vi ofta hör att eftersom Gud är kärlek så måste allt
det vi människor kallar kärlek vara gott och bra. Problemet är då bara det att
vi har tappat bort vad Guds ord säger om det mänskliga livet, om kärleken och
om äktenskapet. Gud är kärlek, ja, men allt som vi människor kommer på att
kalla kärlek är inte av Gud och är inte sådant som han bekänner sig till och
kan eller vill välsigna. Gud har satt gränser, och dessa gränser har han satt
för att han älskar oss människor så oerhört högt att han inte vill att vi ska
fara illa och bli skadade.
Så kommer vi alltså in på detta med välsignelsen, och det är
ju i grund och botten det som hela denna fråga just nu handlar om. I andakten
fick vi höra att kyrkan, å Guds vägnar, välsignar både det ena och det andra.
Exempelvis årets skörd, en (metall/trä)svarv osv. Varför ska vi då inte också
kunna välsigna ett samkönat parförhållande? Misstaget som andaktshållaren här gjorde,
eller snarare missgreppet som han gjorde sig skyldig till, var att han talade
om å ena sidan saker som Gud i sitt ord inte förbjuder (utan snarare uppmuntrar
till, nämligen arbete och tillvaratagande av markens frukt) och sådant som Gud
i sitt ord varnar oss för och kallar för synd. Sådant som ligger utanför de
gränser han har satt upp. Det förra kan vi, med Guds goda minne och på hans
vägnar, välsigna. Det senare kan vi inte välsigna eftersom Gud inte välsignar
det. Om vi skulle göra så skulle vi inte handla kärleksfullt utan tvärtom
fullständigt kärlekslöst. Att lura människorna angående Guds vilja är inte
kärleksfullt utan enbart kärlekslöst. Välsignelsen är inget som utgår från oss
människor, utan vår roll är endast att förmedla Guds välsignelse. I de fall
alltså där han de facto välsignar. Om vi tar oss för att försöka välsigna
sådant som Gud inte välsignar (eller omvänt, förbanna sådant som Gud välsignar)
går vi inte längre på hans vägar och talar och verkar vi inte längre på hans
mandat. Snarare verkar vi då mot honom och mot hans vilja. Något sådant kan
inte en kristen kyrka göra.
(Texten ändrad 6/9 kl 16:21)
Eftersom du talar om detta i kontexten av kärlek mellan två människor blir följden av ditt resonemang att det inte bland 100-tals miljoner hinduiska, buddistiska och t.ex muslimska äktenskap finns någon sann kärlek. Åtminstone ingen "lika bra" kärlek som här i norra Europa. Så kan man också se på sina medmänniskor.
SvaraRaderaAnonym. Tack för ditt påpekande! I hastigheten gjorde jag ett tankehopp som gjorde att texten kan uppfattas så som du uppfattade den. Jag tar därför tillfälligt ner den och korrigerar den så att den blir klarare.
RaderaOk. Kan du förklara på vilket sätt jag och min älskade far så "illa" och blir så "skadade" att gud skulle förbjuda oss vårt förhållande? Vi lever uteslutande monogamt men är av samma kön. Vad är det vi missar när vi tror oss vara lyckliga och goda medmänniskor?
RaderaAnonym 08:52. När Gud ger oss sina instruktioner i Bibeln gör han det för att han älskar oss och bryr sig om oss. Sedan har han, som vår Skapare, en lite bättre utsiktspunkt in i hur människan fungerar, vad vi mår bra av och vad vi inte mår bra av, än vi har. I klartext: Vi människor förstår inte alltid hur vi själva fungerar. Skaparen vet och förstår. Orsakerna till att vi inte alltid förstår kan vara olika, men framför allt är vi jäviga inför vår egen livssituation. Blinda, om vi så vill. Detta är det viktigaste, och egentligen allt som behöver sägas som svar på denna fråga. Speciellt som vi, vilket Ulrik insett, diskuterar äktenskapet och äktenskapssynen i en luthersk kyrka.
RaderaSedan, om vi går vidare, är jag knappast rätt person att börja analysera ett homosexuellt förhållande i sig. Det finns andra som kan göra detta bättre. Men på ett allmänt plan finns det säkert ett par saker man kan säga. För det första har vi barnen. Barn behöver en far och en mor. Sedan har vi allt detta med normkritiken och normupplösningen. Hbt-ideologin går (ofta, kanske alltid?) hand i hand med en vilja att upplösa tvåkönsnormen. Som jag vid många tillfällen har konstaterat är denna normupplösning ett av de största hoten mot individens välmående och i förlängningen mot vårt ordnade samhälle idag. Speciellt som alla inte tycks inse det. Eller rättare sagt: Väldigt få tycks inse det.
Börjar med ditt andra stycke. Många samkönade förhållanden är barnlösa. Även de med barn har ofta både en mamma och pappa med i bilden (barn från tidigare förhållanden).
RaderaIngen av alla de homosexuella jag känner har någon agenda kring att upplösa tvåkönsnormen.
Sen ditt första stycke. Det du talar om är en blind tro som går stick i stäv med människors erfarenhet. Du får förstås fortsätta tro så men alternativet är att öppna ögonen och prata med oss. Var vi lyckligare som fanatiskt bibeltrogna, självförnekande, självmordsbenägna hetero-wannabes (jag syftar på bl.a. mig själv här, men jag är långt ifrån ensam!)? Gissa tre gånger.
Anonym 07:57. Ditt problemet är att du börjar med det andra stycket. Nu diskuterar vi kyrkan och äktenskapet, och då är det egentligen bara det första stycket som är relevant.
RaderaSedan ställer du erfarenheten mot det du kallar "en blind tro". Här är problemet det att vår erfarenhet kan ljuga. Om vi ser dåligt kan en giraff mycket väl se ut att vara mindre än en myra. Guds ord däremot ljuger inte.
En blind bokstavstro kan också ljuga. Det kan bli precis som för fariséerna. Fast de krampaktigt försökte hålla precis varenda litet bud så blev det helt fel. Tro inte att det inte finns nutida motsvarigheter till dem även inom kristendomen.
RaderaAnonym kl 16.49: De som har både tro, Gudskärlek och barmhärtighet samt bokstav och ande avvisar ditt skitprat och mångas sätt att söka ära och berömmelse med den typ av otrogna kärlek som du kanske representerar.
RaderaSista meningen som du skriver tål vi var och en att tänka på särskilt som du tycks vilja undervisa Herren själv eller göra domslutsatser vilket satan ständigt frestar alla även levande kristna till att göra.
Herren som uppenbarar sitt Ord genom sin Helige Ande enligt den Heliga Skrift och livets händelser avvisar allas våra försöka att lägga Något eget till Frälsningens och Skriftens Glada uppenbarelse om syndernas förlåtelse för Kristi skull.
Att hålla Herrens Skriftenliga Bud är att inte göra någon av nya testamentet nämnda synder och laster lovliga utan att med vårt högmod tystat inför Herrens eviga bud och stadgar Ta emot Nåd förlåtelse I Jesu Kristi Messias Namn i kraft av försoningsblodet och kämpa sig fram i tro i Kraft av Anden Tron i Ordet i den Heliga Herrens Nattvard och om möjligt i Kristi gemenskaper.
Eller t ex som Bibeln också säger i kraft av Jesu Namn och blod vilket innefattas i vilket I Ande och Sanning givet Herrens Nådeliga Ord som helst;säger anonyma skrivaren torsten nils Ulrik.
P.S. Du Anonym, fariseerna bara talade om lagen och hittade på nya egna tillämpningar som passade dem själva och deras ekonomi bäst utan att som Kristi församlingar förkunna Förlossning I Herren Kristus från de samvetstryckande kraven som redan I Herrens egen Lag var tillräckligt tunga och omöliga för Andra än Jesus, Guds Heliga Offerlamm att uppfylla och därmed bringa försoning för människornas synder och leda dem till den nyfödda Skapelsen där Rättfärdigheten bor.
Frukta Gud och be om Ångerns och insiktens och Trons Nåd i Kraft av Dopet Ordet och den Helige Ande i Kristi Församlingar, Bekänn Den Heliga Skrift som evig Sanning och vandra inte mer i andlig mening enligt världens sed som syndare eller styggelsegörare i världens dypöl av skamliga lustar och avguderi och upphöjandet av människoverk och människans intellekt och dess Gudsförnekelse och dess vinningar utan se med rätt insikt att Förändrande av Herrens Eviga Lagar tider och seder gör att vi redan ser och hör och känner vredesdomarnas fasa o domedagens obönhörlighet om vi inte ångrat vår synd och otro Varit Kristi Glada Budskap enligt den Heliga Skrift lydiga. Det verkar som du inte vore det?????? säger Ulrik Torsten Nils
Svar till Anonym 7.9. kl 8.52: För att Guds Ord säger så, är så och i evighet skall vara så+ hälsningar torsten nils ulrik
SvaraRaderaJag är inte olycklig för att någon säger så eller för att det står i en bok. Jag kan också säga att giraffer är mindre än myror - men det påverkar inte giraffens storlek nämnvärt.
RaderaMånga säger att Guds Lagar Bud och Stadgar är människopåhitt. Men det ändrar inte på den saken att Guds Heliga Lagar Rätter och Stadgar ÄR FAKTUM och de skall driva oss till Kristus;Guds Försoning, och till ett Liv som det så kallade Nya Testamentet stadgar och Lär.
RaderaAtt alla människor behöver tro bekännelse och förlåtelse och Full Nåd i allt ändrar inte på Det Faktum att olika synder INTE kan göras lovliga varken i Jorderike eller Kristi Församlingar utan vi uppmanas till att Ångra tro och Bekänna Herren Gud till Ära att Herre Jesus DITT ORD ja Dina Apostlars och Profeters ord och Mose Heliga Böcker om dina Väldiga Gärningar och ditt egendomsfolks skickelser och öden och i Dina Rätter Är Evig Sanning som skall följas i Psaltare Vishet och Minnen av ditt Rike Under Davids och Salomos Tid och senare fram till Kristus och därför må vi ropa Herre förbarma dig och återställ Kyrkosamfundens och Samhällens Princip enligt DIN VILJA Evige Gud och Fader Allsmäktige Tålmodige helige Milde Herre Gud och upprätta ur syndens slaveri så många som DU Herre vill has som tillägnare och bekännare av din Lära Tro och Frälsning så barmhärtigt man kan för att syndarefloden av obotfärdiga avfällighetslärare och obotfärdiga avfällighetsgörare och villolärare inte mera skall bedra sina medmänniskor.
säger skrivaren Ulrik Torsten Nils Fagerholm i Trons uppdrag