fredag 14 oktober 2016

Sammanfattning och en fråga för reflektion


ÖT avslutar, som väntat, min och Björn Vikströms diskussion i och med Vikströms replik i dagens tidning. De sex inläggen blottlade säkert i tillräcklig grad de olika positionerna liksom, hävdar jag, Vikströms brist på intresse att överhuvudtaget ta till sig vad Bibeln säger i denna fråga. Detta blev så tydligt att jag menar att hans hållning till och med kan beskrivas som vad som på annat håll har kallats för "funktionell ateism"  ̽. (Andra diskussioner i andra ämnen på andra platser har också visat i samma riktning.) Vikström läser Bibeln, inte för att förstå vad författarna (i detta fall Paulus) har velat förmedla, utan för att få stöd för sin egen åsikt. Detta innebär att han måste komma runt en del klara och tydliga bibelord, och hans försvar för dessa manövrar blir väldigt krystat. Caragounis bok igen har Vikström uppenbarligen läst mycket slarvigt och enbart för att hitta något i den som han kan använda för att misskreditera Caragounis och det han säger och således inte behöva bry sig i det.

Det är annars intressant hur Vikström i denna diskussion har låtit orden glida över från "samtyckande vuxna" till "jämbördiga relationer". (En sak som jag inte lade märke till i hastigheten utan lät mig luras till att använda de ord Vikström fört in i diskussionen. Detta visar att Vikström är en skicklig debattör, och att jag borde ha varit mera uppmärksam. Men man lär sig så länge man lever!) Men faktum är att det här räcker med "samtyckande vuxna" för att kunna använda de exempel Caragounis ger som argument i diskussionen. På denna tid var ju inte heller äktenskapet mellan man och kvinna någon "jämbördig relation", så varför ska vi då kräva detta av ett homosexuellt parförhållande vid den här tiden?

Tvåkorgsläran, som möjliggör hela denna heretiska rörelse som just nu är på gång i vår kyrka och som Vikström av allt att döma vill göra sig till talesperson för och leda, må vara av Mannermaas hand, men John Vikström är den som gjort den känd och också den som har börjat tillämpa den i praktiken. Denna tvåkorgslära går ut på att evangeliet är tidlöst och alltid gällande, medan etiska frågor är tidsbundna och därmed underställda den tid vi lever i och de värderingar som nu råder. När man generaliserar på detta sätt bortser man från Bibelns eget vittnesbörd gällande vilka utsagor som ska förstås som tidsbundna och vilka som ska ses som evigt gällande. Att dessutom, som Vikström gör, hävda att Jesus på något sätt skulle ligga bakom denna tvåkorgslära och göra honom till garant för den är nog att misshandla både bibelordet och Jesu person och det han sade och gjorde. Dessutom går man, när man försöker göra homosexualiteten till icke-synd, emot hela Bibelns samlade undervisning gällande såväl sexualiteten som människosyn och – kan man med fog hävda – även kristologin och brudmystiken. För att ta en bild från barnens lekrum: Man försöker här byta ut en fyrkantig kloss i ett tornbygge och ersätta den med en rundare bit som inte passar och som kommer att leda till att hela bygget blir rankt och inte sitter ihop.

Vår diskussion har, menar jag, visat att den reformation Vikström vill pådyvla vår kyrka när han säger sig vilja förändra den går emot själva vår kyrkas grunddokument, Bibeln. Detta struntar han emellertid i och försöker få läsarna att tro att det är motsägelsefullt att hävda att vissa ord i Bibeln (som Bibeln själv säger är tids- och kulturbundna) är tids- och kulturbundna, medan andra ord (som Bibeln själv säger är evigt gällande) är evigt gällande. Att på detta sätt lura människorna att tro att Bibeln inte håller ihop och att den inte är att lita på är grovt. Att det dessutom är en biskop som ägnar sig åt detta är helt ofattbart. Men det visar bara på prioriteringarna. Guds ords sanning är inte viktigast för Vikström, utan det viktigaste för honom är att få fram sin syn i frågan om homosexualiteten. Strunta sedan i vilka och hur många offer som blir liggande utefter vägen mot målet att reformera (läs: deformera) vår kyrka.

Med detta sagt skulle jag vilja ställa en fråga. Nu ges det inte tillfälle för mig att göra detta inför en bredare läsekrets i tidningen, men jag får göra det här i stället. (Du får gärna länka till denna text och på så sätt hjälpa till att sprida den!) När det är så här tydligt att den förändring Vikström vill åstadkomma är skriftvidrig, varför kan inte han, och hans gelikar, i stället för att tvinga på vår kyrka en hållning och en praxis som går tvärt emot vår kyrkas lärogrund och även kyrkoordningens första paragraf, gå ut ur vår kyrka och starta en egen? Varför ockupera denna kyrka med sina heresier, och kämpa sig själva och andra blodiga med att införa dessa, när det skulle vara så mycket enklare, ärligare och renhårigare att bara gå ut och starta en ny kyrka där man själva får bestämma vilken lärogrund man väljer att ha? Varför tar helt enkelt inte Björn Vikström Monika Pensar, Kari Kanala, Irja Askola, Kari Mäkinen och andra likasinnade vid handen och går ut och startar eget?


̽Funktionell ateism går ut på att man i handling och hållning (i olika frågor) beter sig som om det inte finns någon Gud som har talat till oss människor och för oss uppenbarat sin vilja. En funktionell ateist skiljer sig från en "äkta" ateist genom att han/hon nog kan läsa med i trosbekännelsen och med ord hävda att Gud finns, men gärningarna/hållningen i olika frågor visar på att man inte räknar med någon Gud som har talat. Jag vet inte om det är Dag Sandahl som har myntat uttrycket, men han har åtminstone använt det.

8 kommentarer:

  1. Tack, Kristian, för din debatt i ÖT. Två tankar. Det är inte funktionell ateism som Björn Vikström representerar utan en konsekvent inställning enligt vilken Bibeln inte är någon utan-vidare-auktoritet i frågor som vi möter i dag. Precis som du påpekat i
    frågan om tvåkorgsläran (som naturligtvis kan tillämpas på olika sätt i praktiken). För det andra är det samtidigt svårt att använda det historiska argumentet i fråga om homosexualitet. Caragounis bok uppskattar jag högt. Men det var faktiskt så att mycket i den dåtida synen på sexualitet var annorlunda än i dag. En del av de grekiska småstaterna uppmuntrade till homosex för att begränsa nativiteten (Så enligt Aristoteles Om pedagogiken). Och romarna gillade inte homosexualitet men det som en romersk medborgare (fri man) gjorde med sina slavar var helt och hållet hans privatsak. Och då du insinuerar att BV & andra borde fara ut ur kyrkan så det är nog vi konservativa och bekännelsetrogna som på allvar måste förbereda oss inför att ta det steget i dagens läge. På samma sätt som CFW Walther i tiderna fick fara till USA för att hålla fast vid sin biblisk-lutherska tro. Gud ske lov behöver vi inte fara så långt. Men visst känns det tungt då ens andliga hem känns som ockuperat område och man inte vet hur länge man kan leva kvar i sitt hem. Mvh Marko Sjöblom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marko. Tack för din kommentar! Det kan hända att det inte är fråga om funktionell ateism, men det påminner påfallande mycket om det.

      Radera
  2. Tack Kristian för dina visa inlägg. Tack Marko också för ditt stöd. Saken är helt klar. Vi hamnar att stiga av det sjunkande skeppet. Det har lutat länge, men då kyrkans ledning överger Bibeln måste man nog som medlem reagera. Då välter skutan. Det kan inte vara meningen att man ska måsta vara någon större teolog för att förstå Jesu egna ord på flere ställen i Bibeln där det står att vi är skapade till man och kvinna. Mannen ska överge sin far och mor, hålla sig till sin hustru o.s.v. dessa har Gud sammanfogat.
    Då kyrkan börjar viga samkönade måste vi lämna skeppet annars finns risken att man förhärdar sig och blir likgiltig... Detta sker redan i många församlingar o har skett med många präster, tyvärr.

    P.s.Jag tycker att du Kristian i fortsättninen skall radera alla inlägg på din blogg där man inte vågar skriva under sin åsikt med eget namn. Du behöver inte ta emot smutskastning bara för att du har en traditionell bibelsyn på äktenskapet.
    Mvh Benita Nyman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Benita. Tack för kommentaren! Jag är ännu inte så säker på det där med att det är vi som måste lämna det sjunkande skeppet. Som jag skrev i den senaste texten är beslutsordningen i KM sådan att det mycket väl kan dröja tio år (eller mera) innan vi har samkönade vigslar, och den oerhörda frustration detta kommer att leda till bland tillskyndarna kan mycket väl leda till massutskrivningar av aldrig tidigare skådad storlek. Det är lite vad jag går och hoppas på...

      Radera
  3. Också jag vill tacka dig Kristian för en tapper kamp! Till din fråga vill jag citera Rom 16:17-18: "Jag uppmanar er, bröder, att se upp för dem som skapar splittring och väcker anstöt mot den lära som ni har fått undervisning i. Håll er borta från dem, för sådana människor tjänar inte vår Herre Kristus utan sin egen buk, och med fina ord och vackert tal bedrar de godtrogna människor."

    Lägg särskilt märke till ”Håll er borta” och ”med fina ord och vackert tal bedrar de godtrogna människor”. Sedan ska du också ta vara på Tit 3:10f, som ger en direkt order att inte fortsätta med ändlösa debatter med villolärarna: ”En villolärare ska du ge en första och en andra varning och sedan avvisa, eftersom du vet att en sådan är på fel väg.” Att avvisa kan inte betyda att fortsätta i samma gemenskap som han. Kristi kyrka (fåret) ska inte gå till villoläraren (vargen) och be om att få ett litet hörn i hans gemenskap.

    Att vänta sig att en villolärare ska avstå från sin position och gå ut med andra likasinnade är tvärt emot djävulens strategi. Jfr Uppenbarelsebokens beskrivning av de två vilddjuren (från kap 13 och senare), där vilddjuret från jorden (det andra, som senare kallas den falske profeten och den stora skökan) utövar det första vilddjurets hela makt (vilddjuret från havet, dvs. statsmakten) och förleder jordens invånare. Av detta måste vi inse att vi inte kan vänta oss någon kapitulation från villolärarnas sida. De har redan tillskansat sig makten och kommer inte att avvika. Det är de som följer Lammet som ska dra gränserna och gå ut. ”Gå ut från henne, mitt folk, så att ni inte deltar i hennes synder och drabbas av hennes plågor.” (Upp 18:4)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ola. Tack för din kommentar! Jag tror nog att den tiden är förbi när vi med hatten i hand gick till biskopen för att be ett litet hörn. De flesta har insett, tror och hoppas jag, att något sådant hörn inte finns att få, och att viljan att ge oss det också är försvunnen. Frågan är bara hur radikala vi ska/behöver vara när det gäller att själva skapa oss utrymme inom kyrkan.

      Sedan väntar jag mig förstås inte att Vikström ska avstå från sin position. Min fråga finns där för att visa det orimliga i att det är vi som ska gå ut i stället för de som, i strid med vår kyrkas grunddokument och lära, vill deformera den. Men, som sagt, jag är nog mycket medveten om att detta inte kommer att ske. Orsaken ger Halvar Sandell i klara ord på din facebook-sida.

      Radera
    2. ”Hur radikala”? Så att vi i vår församling/kyrka kan lita på att Guds ord predikas rent och klart, och att, ifall oklarheter av misstag dyker upp i denna ofullkomliga värld, detta beivras på Ordets grund och rättas till. Men vi kan inte acceptera att den falska läran råder. I så fall kommer apostelns bud att varna en eller två gånger, och sedan avvisa, dvs vägra gemenskap i någon form.

      Eftersom jag inte själv ens vet vilka ord av HS du hänvisar till så får du gärna citera dem.

      Radera
    3. Ola. J visade mig vad som skrivits på din fb-sida på sin telefon. Jag har inte tillgång till det själv, så jag kan inte citera. Men det handlade om just detta med min fråga varför irrlärarna inte går ut, och ordet heterodoxi förekom i texten. Du hittar det säkert.

      Radera