Denna insändare är publicerad i dagens ÖT:
Jag har svårt att förstå på vilket sätt Björn Vikström
läser. Detta både när det gäller Bibeln, men också när det gäller Chrys
Caragounis bok "Homoerotik". Till de mest elementära
bibelläsningsredskapen hör detta att man läser så som det står skrivet och att
man låter Bibeln berätta vad som är evigt gällande och vad som är tidsbundet.
Detta gör den nämligen, och detta är också något som Caragounis är medveten om
och också ger exempel på. Detta missar Vikström helt, och därför får han det
att bli motsägelsefullt när Caragounis sedan menar att de etiska utsagor, som
Bibeln gör klart att är evigt gällande, faktiskt är just detta. Jag har svårt
att tro att detta handlar om okunskap från Vikströms sida.
Det blir i stället fullständigt uppenbart att Vikström här
ägnar sig åt Eisegetik i stället för Exegetik. Alltså att han i stället för att
försöka förstå vad författarna menat – och Bibeln lär – går in för att läsa in
sina egna uppfattningar i texterna och att finna stöd för dessa uppfattningar
där något sådant stöd inte kan uppbringas. Utan att explicit nämna den lutar
han sig tillbaka på den av John Vikström formulerade "tvåkorgsläran",
en lära som det inte finns något som helst stöd för i Bibeln utan som har
formulerats för att skapa en väg runt idag obekväma, men enligt Bibeln själv,
evigt gällande bibelord som talar om etiska frågor.
Sedan läser Vikström slarvigt när han citerar Caragounis. Om
han skulle ha läst mera noggrant skulle han ha kunnat undvika att missförstå
hur Caragounis ser på sexualiteten. I notapparaten på sid 72 skriver han
nämligen, angående detta med sexualiteten som något självtillfredsställande och
som en god Guds gåva att "Detta bör inte missförstås som en nedvärdering
av sexualiteten som sådan. Den är en Guds gåva när den förverkligas inom de
ramar som Gud har fastställt: Äktenskapet!" (Underförstått: Mellan en man
och en kvinna.) Det Caragounis säger om sexualiteten måste läsas som en helhet,
något som Vikström alltså inte gör när han på detta sätt plockar ut ett citat
ur sitt sammanhang. Bakgrunden som Caragounis tecknar här är vår
översexualiserade tid och den förvrängda syn på sexualiteten som florerar idag,
något som också jag var inne på i mitt senaste inlägg.
Det centrala i denna diskussion är huruvida det fanns
jämbördiga homosexuella relationer på Bibelns tid, och om Paulus kände till att
sådana fanns. Vikström hävdar att de relationer Caragounis ger som exempel på
sådana jämbördiga relationer inte var jämbördiga. Här står Caragounis ord mot Vikströms
ord, eller tolkning mot tolkning, men det står nog klart för envar som är ens
lite teologiskt bevandrad var den större teologiska tyngden finns. Ja, man
behöver inte ens vara teologiskt bevandrad. Det räcker med att läsa det jag
skrivit ovan för att förstå hur det ligger till med den saken.
Kristian Nyman, Esse
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar