Bibeln, kyrkan och homosexualiteten
Björn Vikströms hållning i frågan om kyrklig
välsignelse/vigsel kan uppfattas som mycket sympatisk, och vem skulle inte
vilja framstå som både vänlig och sympatisk? Problemet med hans hållning är
bara den att den inte håller när vi ställer den bredvid Guds evigt gällande
ord. Att vara vänlig och sympatisk är givetvis en god strävan, men jag menar
nog att den risk som föreligger här är just den som Vikström varnar för i sitt
inlägg, men med motsatta förtecken. När vi, i vår strävan att vara världen till
lags, börjar tumma på och omtolka Bibelns klara undervisning förvandlar vi
Bibelns levande ord till döda bokstäver som vi inte behöver bry oss i.
Vikströms inlägg är intressant och tankeväckande, och där
finns mycket som kunde och borde diskuteras. Men i en kort insändare finns inte
denna möjlighet, varför jag måste begränsa mig till det centrala. Vikström
lyfter fram, som en nyckelfråga, huruvida vi bör bedöma alla former av
homoerotiskt beteende på samma sätt i alla tider. Han menar att när Bibeln
talar om homosexualitet så talar den inte en enda gång om kärlek, trohet och
parförhållanden, utan det de bibliska författarna vände sig mot var
homosexuella våldtäkter, utnyttjanden och olika uttryck för avgudadyrkan. Med
bakgrund i de slutsatser NT-professorn Chrys Caragounis kommer till i sin bok
"Homoerotik" (2000) skulle jag emellertid vilja vända på hela
resonemanget. Caragounis visar nämligen att homosexuella parförhållanden mellan
samtyckande vuxna inte bara var kända under antiken utan till och med välkända.
Paulus var en lärd man som visste vad som pågick i världen, och han kände
därför mycket väl till att det fanns sådana förhållanden. Om hans avsikt därför
skulle ha varit att förklara endast sådana former av homosexualitet som innebar
utnyttjande och övergrepp som synd skulle han utan vidare ha sagt detta klart i
sina texter. Detta gör han dock inte. Tvärtom talar han allmänt om
homosexualitet som ett brott mot naturen och som ett övergivande av det
naturliga umgänget mellan man och kvinna. Det är därför oerhört svårt att komma
ifrån att detta omfattar alla former av homoerotiskt beteende – också de fall
när det handlar om homosexuella relationer mellan samtyckande vuxna.
Vår stora utmaning idag, som kristna och som kristen kyrka,
är att på rätt sätt möta de homosexuella som lider under det kors som deras
läggning innebär. Detta bör ske med kärlek och respekt, men samtidigt också med
sanning och rätt. Vi misslyckas med detta om vi ser ner på och föraktar en
homosexuell människa, men likaså om vi, i strid med Guds eviga ord, tillåter
synden och till och med välsignar den. En homosexuell läggning i sig är ju
inget hinder för en människa att vara en kristen och en himmelrikets
medborgare. Det har alltid funnits goda kristna som haft denna läggning, och
detta har aldrig varit något större problem för kyrkan. Alla har nämligen vetat
vad som gäller. Men idag, i vår extremt översexualiserade tid när allt ska ske
genast, här och nu, och när att vara har blivit det samma som att göra, blir
homosexualiteten ett problem. Också för kyrkan.
Detta problem löser vi inte genom att avskaffa synden och
kalla den för icke-synd. Visst, vi kan ses som sympatiska och vänliga om vi gör
det, och vi får säkert vänner både här och där. Men som sagt så sviker vi de
homosexuella om och när vi gör på detta sätt. Risken är då stor att vi får stå
tills vars för detta, inte bara inför Levande, Helige Gud, utan också inför
alla de människor – i detta fall alltså de homosexuella – som vi bedrar genom
vårt trixande med Guds ord.
Det finns knappast möjlighet att gå in på detta utförligare
än så här på denna plats. I övrigt får jag hänvisa till min blogg där jag har
mera plats att ta ut svängarna.
Kristian Nyman, Esse
Är fortfarande förundrad över hur du och dina åsiktsfränder orkar hålla på med just frågan kring homosexualitet, ja jag förstår, samhällets dekadens, början på slutet, Sodom och Gomorra men ändå...
SvaraRaderaMarkus. Som jag så många gånger redan har konstaterat så skulle jag inte vilja något hellre än att låta denna fråga vara - liksom de homosexuella som onekligen tar illa vid sig av detta debatterande. MEN. Observera nu mycket noggrant att det inte är jag/vi som envisas med att lyfta upp denna fråga på bordet. I detta fall är det Borgå stifts biskop som vill förändra kyrkan så att den går emot det evigt gällande bibelordet. Då måste vi reagera.
RaderaMarkus,
SvaraRaderaOm du "förstår",varför då denna spydiga/kränkande kommentar?!
Undrar också jag!
"Spydiga kommentar"? Verkligen? Det sägs visserligen att anfall är bästa försvar men vi ska kanske inte ta i så vi spricker ändå.
RaderaJag måste nog hålla med Markus här. Förklaringen om att bara reagera, inte agera, håller inte. Det är nämligen just det som ur psykologisk synvinkel är så intressant - vilka frågor som får oss att reagera. För att belysa med ett exempel. Om någon har lätt för att bli arg hittar den alltid anledningar till det. "Folk kör som idioter i den här stan", "han ska alltid lägga sig i", "hon är så provocerande" osv.
Ole. Varför blir du kränkt av Markus kommentar?
RaderaMen det är egentligen bara bra att du blir kränkt. Då kanske du kan bilda dig en uppfattning om hur det är att bli kränkt av din, Kristians och andras förnedrande syn på homosexuella.
Anonym 09:29. Din kommentar är faktiskt ganska lustig. Psykologi?!? Nej, kom igen nu! Det att vi har en person som sitter som biskop i Borgå som försöker reformera vår kyrka och förändra den så att den går emot själva sitt grunddokument kan inte på något sätt "psykologiseras" bort. Nej, här handlar det inte om psykologi, utan om att försvara den tro som en gång för alla har överlämnats åt de heliga.
RaderaAnonym 9:29
RaderaPå tal om psykologi,rent psykologiskt vad får dej att "reagera och agera",på en kommentar som inte är adresserad till dej!?
Ditt exempel med att "folk kör som idioter" är ingen träffande jämförelse med tanke på vad som avhandlas i bloggtexten som du tydligen har missförstått medvetet eller av okunnighet och inte förstår hur allvarliga frågorna är!Har svårt att förstå ditt "budskap" i kommentaren!
Jag reagerar för att jag är homosexuell och därför intresserad av ämnet. Ni då?
RaderaDet handlar i allra högsta grad om psykologi eftersom denna blogg länge handlat väldigt mycket om homosexuella frågor, långt innan biskopen ens var biskop.
Och Ole. Bara för att du har svårt att förstå text eller tillämpa ett exempel på något annat, så betyder det inte att jag missförstått något. Exemplet gällde inte allvaret i frågan.
Anonym 01:09
RaderaDin kommentar visar hur allvarlig och viktig frågan är som diskuteras på bloggen och särskilt inom kyrkan nu när man skall ta ställning till den könsneutrala äktenskapslagen inom Ev.lutherska kyrkan.De nordiska folkyrkorna har anpassat sig till det postkristna samhällets värderingar och i Finland väntar frågan på sin lösning.Krafter utanför och inom kyrkan försöker med alla medel ifrågasätta Bibelns lära och bekännelse(ex.ÖT debatten).Det kampen gäller är kyrkans tro och bekännelse inte mot de homosexuella och de utsatta.Den kristna tron är inkluderande,(vi är alla smålänningar inför vår Herre).
Jobbade på 60-70 talet inom mentalvården och mötte ,homosexuella,transvetiter osv.De var inte intagna på grund av att de var sjuka,depressioner och missbruksproblem var orsaken till vården,mötet med dessa människor blev jag blev helt tappade lusten från att moralisera i dessa frågor.Hur upplever du som homosexuell att denna "frigörelse" har på något sätt förändrat fördomarna och inställningen från omgivningen till din läggning?!
"Frigörelsen" har gjort att omgivningen mer och mer motsvarar verkligheten. Det är ingen skillnad vem man älskar. När omgivningen beter sig insiktsfullt och inte reagerar på något speciellt sätt inför oss så motsvarar det sanningen om vår natur. Varför skulle det vara så himla stor och samhällsomstörtande sak om jag blir kär i och vill leva med en kvinna eller en man?
RaderaDen bokstavstrogna bibeltolkningen har genom tiderna tyvärr drivit många homosexuella in i både mentala problem och självmord. Helt i onödan. Det finns ingen anledning att fortsätta göra fel på den punkten. (Vilket jag tror är biskopens insiktsfulla intention.)
Anonym 10:07
RaderaÄr inte övertygad till det du säjer i första stycket av kommentaren,"att omgivningen mer och mer motsvarar verkligheten...och inte reagerar på något speciellt sätt inför oss så motsvarar det sanningen om vår natur osv ".Homosexualitet och könsneutrala äktenskap har naturen emot sig,genom att se hur vi är skapade(som man kvinna)och kompletterar varandra fysiskt, blir den slutsatsen enkel att dra trots alla försök att övertyga om motsatsen!
Att den "bokstavtrogna bibeltolkningen"(floskel,innehållslöst ord)skulle vara orsak till "att många homosexuella drivits in i självmord och mentala problem" är inget du kan belägga!Hur läser du texter om inte bokstavligt,för att förstå texter måste den läsas i sitt sammanhang och bokstavligt.Det kanske är problemet här på bloggen för många som läser och skriver kommentarer:-)
Jag vet att konservativ bibelsyn har drivit homosexuella till självmord och det är tyvärr alldeles för många fall vi pratar om. Jag kan inte belägga det med något annat än att jag vet att det är så. Jag tror inte heller att någon behöver vara förvånad över det. Samhällets syn på homosexuella har säkert genom tiderna långt präglats av kyrkans fördömande inställning.
RaderaOm du inte kan godkänna uttrycket bokstavstrogen bibeltolkning så låt gå för fariseisk då.
Och angående hur vi kompletterar varandra i samkönade förhållanden så måste jag nog säga att jag förvånas över att få sådana påståenden utifrån. Vad vet du om det? Varför skulle vi alls vara tillsammans om vi inte kände att vi kompletterar varandra!? För mig är inte sexet eller det fysiska det viktigaste, fast det är något som religiösa väldigt ofta tycks fastna för, men även där kompletterar vi varann. För att inte tala om mentalt, känslomässigt och i personligheten. För det är väldigt enkelspårigt att utgå från att alla kvinnor är på ett sätt och alla män på ett annat. Det är ju inte så.
RaderaAnonym 00:44. Nu måste jag bryta in i er diskussion och rätta till ett beklagligt missförstånd. Om och när det har gått så illa att homosexuella har tagit livet av sig så beror detta ingalunda på någon konservativ bibelsyn. Bibeln, rätt läst och förstådd, är ingen storhet i sig, utan den ger uttryck för Skaparens vilja. Denna vilja finns också, om än väldigt grumlad, inpräntad i allas våra samveten. När en människa så flagrant som det här är fråga om bryter både mot Skaparens vilja, naturen och sitt eget samvete gör den människan våld på så mycket både inom och utom sig att det skapar stora sår i henne. Det är detta som ligger bakom de mycket olyckliga fall du talar om. Inte någon "konservativ bibelsyn".
RaderaSå kan du välja att se det om det känns bättre för dig. Men det är nog att göra det alltför lätt för sig.
RaderaAnonym 00:44
RaderaDu säjer att du "vet"vad som är orsaken till självmord bland homosexuella.Tror (vet)att frågan är mer komplicerad än så,att "konservativ eller fareseistisk(nyord)bibelsyn" är orsaken till självmorden bland homosexuella är ett befängt påstående med tanke på frågans allvar.Överhuvudtaget att den kristna tron skulle driva någon till så förtvivlade handlingar.Den kristna tron upprättar och befriar människor.
Till den samaritiska kvinnan som hade begått äktenskapsbrott,sa Jesus"inte heller jag dömer dig,gå och synda inte mer".(Joh.8:11)
Läs Kristians kommentar ovan och försök förstå den"bokstavligt"!(06:56)
Anonym 00:53
RaderaDu försöker med avsikt?missförstå hur man och kvinna kompletterar varandra fysiskt hur det är det naturliga,de är väl det mest uppenbara som är svårt att förneka!
Du säjer "för mej är sexet eller det fysiska inte det det viktigaste...som religiösa ofta tycks fastna för",varför är det bara de "religiösas problem",frågan är nog större än så!Finns väl inget folk eller kultur i världen där homosexualitet inte ses som onaturligt!(Rom 2:14)
Vilket bibelord talar du nu om, Kristian Nyman?
SvaraRaderaJesus själv talade aldrig om homosexuella på nåt kritiskt sätt, däremot botade han en romersk legionärs unga manliga betjänt utan tvekan, trots att det är uppenbart (om vi läser den grekiska ursprungstexten) att deras förhållande kännetecknas som ett mellan två älskande.
M.v.h. Monika Pensar/RegnbågMissionen
Monika. Du lever faktiskt i din egen värld. Att du inte har annat att komma med till stöd för vad du anser än så här visar nog på vilken nivå ditt resonemang rör sig. Samma sak med David och Jonathan också. Det ska till att vi överför vår översexualiserade tids snedvuxna tankesätt och -mönster på de bibliska berättelserna för att få det så här galet.
RaderaHur menar du Kristian? Vi har ju inte börjat diskutera ännu ens.
RaderaMin bibelsyn, är den att den late säger att allt i Bibeln stämmer samtidigt. Den flitige, tar reda på enligt god luthersk anda, vad som "driver Kristus".
Vad gäller sexualitet, så har ju onani och sällskapande före giftemål samt skilsmässor, ofta varit stötestenar för personer med fundamentalistisk inställning till bibelordet. Men ni går inte på om det längre? Nu är det bögarna som ska prickas, så ni kan känna er bättre och förmer?
Tänker du Kristian att du är förmer inför Gud, än en homosexuell kvinna som lever i högsta aktning och i högsta vällust inför och med sin partner och utan att se ner på andras sexualitet?
Är du bättre? Är du mer älskad och accepterad av Gud? Eller är du på exakt samma startlinje, för det handlar inte om att vara och leva ut sitt heterosextande eller inte, eller sitt homosextande eller inte, utan hur du gör det.
Är du etisk i din sexualitet? Respekterar du andras etiska sexualitet? Eller vill du göra dig till deras överman? Du kanske är en maktmänniska, som får tillfredställelse av att vara herre på täppan och trycka ner andra med andligt och religiöst våld? Du kanske är oförmögen att tänka dig vad det kan innebära i praktiken att utöva rättvis och etisk sex? Läs på.
M.v.h. Monika Pensar/RegnbågsMissionen
M homo P har endast det som befinner sig mellan benen i sina tankar... Hur var det nu med den uppställda f-kåtan i H:fors där man kunde gå in och tillfredsställa sig själv för ngt år sedan ? Eller modellerandet av könsorgan ? "Enligt god Luthersk anda", var snäll Monika och låt Luther stå utanför denna diskussion då vi inte längre har ngt som kan kallas Evangeliska Lutherska kyrkan i Finland ! Ja, inte ens SLEF vill kännas vid Luther längre, i alla fall inte då man ser på vad Slef-media saluför... Inte en endaste Luther skrift så långt ögat kan se... Man kunde ha förväntat sig ngn ny upplaga av tex. Resekost eller Kommentar över bergspredikan... Den sistnämnda en verklig guldgruva ! Alldeles speciellt i mitten av boken som behandlar Matteus 6:14-15 ! Har själv massor med understrykningar just här :) "Visst skall en kristen vara beredd att förlåta var och en som gör ngt ont, men om den felande inte vill erkänna och inte heller sluta och dessutom framhärdar med sin synd, då kan du helt enkelt inte förlåta honom, inte för din egen skull utan för den andres, eftersom han inte vill ta emot ngn förlåtelse. Så fort han (eller hon) emellertid erkänner sig skyldig och ber om förlåtelse för sin synd, skall den efterskänkas honom och avlösning skall följa omedelbart." , "Slutligen: där ngn inte vill erkänna sin synd, där skall man i högsta grad belasta hans samvete och inte bevisa ngn nåd mot den som i sin okänslighet vill tillhöra djävulen. Å andra sidan - om ngn bekänner sin synd och gör avbön och du då inte förlåter, då har du lastat över hans synd på dig själv, så att den blir till fördömelse för dig."
RaderaAnonym 02:16. Ett litet klargörande: Slef-media har nog en hel del lutherlitteratur på sitt bokbord. Jag har inte kollat hur framträdande plats den har på webb-butiken dock.
RaderaDet händer inte bra sakerna om man inte följa God.
SvaraRaderahttp://www.reijotelaranta.fi/reijon_blogi/kun_risti_kaatui_ja_teltat_lentelivat/
Det här är vad God tycker om synd. Man måste älska alla människor men syn och syn.
Anonym 21:01. Länken du klistrat in är nog så tydlig. Och skrämmande.
Radera