lördag 15 oktober 2016

Gör något!


I denna veckas nummer av Kyrkpressen finns en nyhet som berättar att Paulus församling i Helsingfors kräver att kyrkan ska göra något angående situationen där samkönade äktenskap blir lagliga från och med mars 2017. Man har reagerat på att kyrkans präster ännu inte har rätt att viga dessa par, och man vädjar till biskops- och kyrkomötet att börja förbereda för konkreta förändringar i kyrkans vigselpraxis. Rubriken i Kp innehåller orden "Gör något!"

Som bekant är det kyrkomötet som fattar dylika beslut i vår kyrka, och när det gäller ärenden av lärokaraktär krävs det två olika behandlingar. I den senare behandlingen måste förslaget få tre fjärdedelar av alla röster för att godkännas. Sett till sammansättningen på kyrkomötet finns det därför inga förutsättningar att få igenom ett beslut för vigning av samkönade under denna kyrkomötesperiod, och knappast heller under den följande. Förändringar i kyrkomötets sammansättning tenderar nämligen att vara mycket långsamma. Orsaken till det hårda majoritetskravet är uppenbart: Man vill undvika att göra misstag. Kyrkans lära ska inte och får inte styras av det som råkar vara populärt just nu, och den allmänna opinionen ska inte vara den som dikterar vad som gäller. Detta speciellt i sådana falla där t.ex. media har gått in för att propagera för någonting och kraftigt bearbetar den allmänna opinionen. Här är just hbt-frågorna ett mycket bra exempel.

Den kristna hållningen i den aktuella frågan har, av nödtvång, kommit att bli väldigt negativ. Nej, kyrkan ska inte viga. Nej, kyrkan har inte mandat att välsigna. Nej, utlevd homosexualitet är synd. Det har blivit en försvarsstrid, och en försvarsstrid som vi som kristna till sist kommer att förlora. Med de majoritetsbestämmelser som finns kommer det att ta kanske tio år, men dock. (Förutsatt att KM inte går in för att ändra på sina bestämmelser angående majoritetsbeslut. En sådan sak är på gång, och orsaken är uppenbar.) Men hur skulle det vara om vår kyrka i stället för att låta sig drivas in i denna negativitetsspiral skulle gå in för att göra något positivt för de homosexuella? Om kyrkan skulle gå in för att agera, och detta utifrån sin egen lärogrund och sitt eget grunddokument? Då talar jag givetvis inte om att börja viga och välsigna. Att gå in för något sådant skulle i själva verket vara något oerhört negativt och det skulle innebära ett gruvligt svek mot de homosexuella. Men tyvärr är det få som inser detta. Men hur skulle det vara om kyrkan skulle ta uppmaningen från Paulus församling på allvar och börja göra något? Och uttryckligen då någonting positivt. Jag kan ge en lista på saker som kyrkan skulle kunna satsa på!

1. Ta fram ett brett informationspaket om vad Bibeln och kyrkan lär om homosexualitet. Visa på alternativen till att leva ut de onaturliga böjelserna och ge de drabbade människorna ett seriöst alternativ till ett liv i synd. Detta material finns redan på flera håll, och kyrkans linje i denna fråga är klar och tydlig – om än den långt har tystats ner under de senaste åren.

2. Gå in för att undervisa kyrkans anställda om kyrkans linje i frågan om homosexualiteten. Här finns ett oerhört stort arbetsfält eftersom många av kyrkans anställda har glidit bort från Bibelns klara undervisning och i stället drabbats av den hbt-propaganda som vi alla matas med jämt och ständigt, främst genom medias försorg. Tänd en moteld, helt enkelt, och börja med de församlingsanställda!

3. Satsa på att sprida kunskap om vad homosexualiteten är och vad Bibeln lär också bland församlingsmedlemmarna. Detta genom att ordna skolningstillfällen (samlingar) dit församlingsmedlemmarna bjuds in. Som moteld mot medias ytterst ensidiga rapportering kunde kyrkan också använda de kyrkliga tidningarna för allmän informationsspridning.

4. Anställ, i ett inledningsskede, ett tiotal psykologer och psykoterapeuter som står stabilt på Bibelns och kyrkans lärogrund i denna fråga och erbjud de homosexuella konkret hjälp i form av terapi. Denna service kunde vara gratis, och vartefter behovet , eller insikten om behovet, ökar kunde flera arbetare anställas. Terapibehovet här är stort, och det har visat sig att personlighetsstörningar av denna art, och trasighet på sexualitetens område överlag, kräver ett långt klientförhållande, varför en psykolog/psykoterapeut givetvis inte kan ta sig an hur många klienter som helst.

Detta är ett förslag till vad kyrkan kunde göra, rent konkret, för att hjälpa sina homosexuella medlemmar. (Och varför inte också icke-medlemmar.) Detta alltså om vi som kyrka vill närma oss denna sak på ett positivt sätt och inte som hittills bara genom att säga nej till allt. Och observera nu mycket noggrant att dessa fyra förslag går helt i linje med kyrkans gällande lära och linje i denna fråga.

Till sist en vädjan till dig som läser: Kommentera gärna, men utgå då ifrån kyrkans lärogrund i denna fråga! 

35 kommentarer:

  1. År 2016 och kyrkan grälar ännu om syndaren ska få ingå äktenskap, som om alla heterosexuella vore fri från synd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skillnad på att leva i synd och falla i synd!!!

      Radera
    2. Att falla i synd betyder att man gör en ond gärning, som att t.ex. provocera och hata sin nästa. Att leva i synd betyder att man vägrar förlåta och erkänna sin synd.

      Homosexuallitet är inte en gärning, det är en läggning! Som hårfärg, ögonfärg, kroppsbyggnad...
      Man kan inte säga att t.ex. smala människor är syndiga eftersom dom är smala. Det är ologiskt.

      Människan ÄR sexuell. Det är det som driver hela mänskligheten!
      Att begå en sexuell handling däremot, kan betyda t.ex våldtäckt eller horeri. Det är en syndig handling och även straffbart i lag!

      Radera
    3. Anonym 10:43. Nu blandar du ihop två saker som inte har något alls med varandra att göra. Det att heterosexuella människor är syndare liksom alla andra har inget alls att göra med huruvida kyrkan bör viga homosexuella par eller inte. Om du skulle förstå detta skulle du ha lättare att hänga med i denna diskussion.

      Radera
    4. Anonym 19:19. Helt riktigt. Homosexualitet i sig är ingen synd, det är en läggning. En homosexuell människa är en syndare som alla andra, varken mera eller mindre. Men sexuella handlingar kan vara rätta eller felaktiga, och Guds ord ger oss ramarna för vad som är rätt och vad som är fel. Finlands lag kan vi med fördel lämna utanför detta.

      Radera
    5. "Finlands lag kan vi med fördel lämna utanför detta".
      Nej, Finland är ett kristet land och lagen speglar den kristna moralkoden och kristna traditioner. Kristna har sannerligen varit med och skrivit lagen!

      "En homosexuell människa är en syndare som alla andra, varken mera eller mindre".
      Sant är det, och här kommer "År 2016 och kyrkan grälar ännu om syndaren ska få ingå äktenskap, som om alla heterosexuella vore fri från synd".
      Även heterosexuella är syndare och som du själv sa, "Men sexuella handlingar kan vara rätta eller felaktiga, och Guds ord ger oss ramarna för vad som är rätt och vad som är fel". Sant är det och de ramar som Gud ger, är att missbruk, utnyttjande och allt sådant som är destruktivt mot anden, är synd eftersom det styr anden bort ifrån Gud.
      Kärlek till sin nästa kan aldrig vara synd eftersom det är en av förutsättningarna för att nå himmelriket och i själen är vi alla utan kön! Att två själar finner varandra i kärlek kan därför aldrig bli en synd.





      Radera
    6. Anonym/11:05. Du är ju förvirrad på riktigt du. Man kan inte göra våld på Guds ord på det där sättet som du gör.

      Radera
    7. Anonym 11.12. Varför skulle man inte kunna göra våld på Guds ord? Det är snarast en mänsklig plikt att göra det, i synnerhet när det har lett till att såna som du anser sig ha rätt att degradera dina homosexuella medmänniskor.
      Bibeln har gjort dig förvirrad. Lev med det.

      Radera
    8. Svar till Anonym 11.12

      Vet inte vad som förvirrar dig i min text. Du kan ju förklara ifall det är något du inte förstår. Men gör det då sakligt.

      Allt står klart och tydligt i Bibeln och jag behöver inte våldföra mig på någonting.

      Radera
  2. Är mycket tacksam för att vi slipper höra de "seriösa alternativen" till homosexualitet samt kyrklig "kunskap om vad homosexualiteten är".

    Fjärde punkten är så absurd i sin förmätenhet att det är svårt att ta in att nån på allvar kan tänka så. Utan att inse vilken oerhörd skada ett sådant påfund skulle åsamka de stackars människor det skulle drabba.

    Ibland hoppas jag att ni ska få leva kvar i er bekväma bubbla av oförstånd. För skulle ni någon gång förstå hur okänsligt och ignorant ni egentligen uttryckt er i de här frågorna angående andra människors liv och vardag tror jag ni skulle skämmas ihjäl er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 17:19. Din kommentar illustrerar det stora problemet vi har att kämpa med idag. Den massiva propagandan vi har varit utsatt för i flera år nu har lett till att vi har duperats att tro att homosexualitet är något naturligt och medfött. Detta stänger effektivt dörren till helande för dessa människor. Det du skriver i det andra stycket är väl ganska långt vad människor idag allmänt anser. Men ack så fel de har!

      Jag läser ganska ofta Iltalehti på nätet. Som andra tidningar har också de en stor förkärlek för att göra reklam för homosexualiteten genom att publicera olika artiklar där homosexuella människor/kändisar får komma till tals. När de berättar sina livshistorier är det frapperande hur ofta de berättar om olika sexuella övergrepp i barndomen eller om en brusten fadersrelation. Vad som är ännu mera uppseendeväckande är att INGEN längre ser sambandet mellan dessa saker och deras homosexualitet. Orsaken är givetvis att vi har matats med så mycket lögner om "den medfödda homosexualiteten" att vi har blivit blinda för det uppenbara. Man behöver inte vara någon psykolog eller psykoanalytiker för att se detta samband, och litteratur från en annan tid inom ämnet var inte blyg för att säga som det är. Men denna litteratur har idag mer eller mindre hamnat på det politiskt korrektas bokbål. Således har vägen till helande och en sund sexualitet stängts för en massa människor. Det kyrkan kunde göra, om och när den vill kavla upp ärmarna och verkligen göra något positivt i denna fråga i stället för att fortsätta riva upp och stänga vägen till helande och en sund sexualitet för människorna, skulle vara att, precis som jag föreslår, strunta i det politiskt korrekt och BÖRJA HJÄLPA DESSA MÄNNISKOR genom att erbjuda seriös och professionell psykologhjälp. Trauman bör behandlas, inte sopas under mattan. Det här känner all psykologi värd namnet till. Men i dagens politiskt korrekta klimat får denna psykologiska grundsanning vika. Och detta leder till stort lidande för många människor som tvingas leva med dessa trauman eftersom man inte FÅR göra något åt dem. Homosexualiteten är ju medfödd! Jag vågar påstå att detta är vårt tids största lögn.

      Radera
    2. Klart att de som utsatts för övergrepp ska få terapi. Det tror jag också att de flesta söker sig till. Själv har jag gått många år i professionell terapi (av andra orsaker). Det har då verkligen inte ändrat på min homosexualitet, som inte är något problem. Det har gjort mig till en gladare och mer kärleksfull människa helt enkelt.

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
    4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
    5. Anonym 13:00. En liten korrigering till er diskussion. Inget här handlar om att "degradera" någon. Målet måste ju alltid vara att av omsorg om människan hjälpa. Att vi sedan är av helt olika åsikt om vad som är att hjälpa är en annan sak.

      Radera
  3. Har länge funderat på två frågor. 1. När vi säger, att homosexuell böjning i sig själv inte är synd utan först utlevandet (de sexuella handlingarns), så är denna formulering strängt taget egentligen fel. Dels är också tankarna synd och dels handlar arvsynden enligt vår bekännelse och kyrkolära om ett djupt och Gufsfientligt fördärv av vår mänskliga natur. Det finns därmed egentligen inga böjelser, läggningar eller ens egenskaper som skulle vara på något sätt neutrala i Guds ögon. Ett djupt fördärv av hela vår mänskliga natur, och ändå är vi ofattbart värdefulla och skapade av Gud så, att hans verk syns i oss. 2. Vi nutida kristna har stora svårigheter i att tala om synden som ett brott mot Gud eftersom vi alltför ofta "medikaliserar" och psykologiserar synden. Är superiet synd eller sjukdom? Är homosexualitet och dess utövande synd eller skall man erbjuda terapi för dem som har den läggningen? Flera exempel finns. Jag måste medge att jag - samtidigt som jag uppskattar psykologi och psykiatri högt - har svårt med denna medikalisering. Huvudsaken är ju i alla fall att vi kristna gör en skillnad mellan "personen" och "synden" samt älskar och hjälpa varandra och alla så gått det går.Marko Sjöblom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nog kan ni göra det svårt...

      Radera
    2. Marko. Frågorna är intressanta. 1. All mänsklig aktivitet är behäftad med synd, det är sant. Även i våra godaste och bästa gärningar finns det (åtminstone) element som borde bekännas som synd om vi ser på saken så. Men vi ska, tror jag, akta oss för att blanda ihop arvsynd och verksynd. Här talar vi ju uttryckligen om verk, och då om sådant som Guds ord tillåter och sådant som Guds ord förbjuder. 2. Synden som sådan ska givetvis inte bortförklaras på något sätt. Inte i medicinska termer eller annars heller. Men här talar vi om en läggning/personlighetsstörning som, åtminstone i de flesta fall, är en följd av någon form av trauma. Det finns hjälp att få för detta, i och genom psykologin, och detta borde därför erbjudas. I denna process ser jag inte varför vi alls skulle blanda in talet om synd och icke-synd.

      Det sista du skriver är viktigt.

      Radera
  4. Kristian, den lutherska läran utgår ifrån att just arvsynden betonas: gärningarna är trots allt endast symptom på själva problemet som vi lider av. Av detta följer frågan som jag ställer: Är det teologiskt berättigat om vi medikalisersr synden? Jag anser att det inte är en bra lösning eftersom den leder till en blandning av teologi och psykologi och dessutom så, att båda lätt förlorar din egenart och missbrukas. Dessutom tror jag inte att det numer finns psykologer och psykiatrer som är beredda att behandla homosexuell läggning som sjukdom. Och till sist men inte minst: Enligt de uppgifter som jag har avslutade de amerikanska ex gay- organisationerna sin "helande verksamhet" efter att man konstaterade, att man inte lyckades ändra människornas sexuella läggning. Jag tror själv att den enda gångbara vägen är att uppmuntra kristna homosexuella till avhållsamhet, predika synden till synd och därefter ovillkorligt blodigt evangelium. Och stöda och bry sig om alla människor. Samt påpeka, att i enstaka fall kan människornas sexuella inriktning ändra sig så som det av allt att döma skedde med den berömda"Anni" som gav sitt vittnesbörd i Nuotta för några år sedan. Mvh Marko Sjöblom

    SvaraRadera
  5. Ett tillägg: Jag anser alltså, att vi inte ska göra en alltför skarp skillnad mellan arv- och verksynd även om vi naturligtvis kan göra ganska mycket då det gäller just verksynderna av olika slag. Synd är synd till sitt väsen. Sedan vill jag tillägga, att allting naturligtvis inte är rätt till om en pojke upplever sig vara flicka eller känner sexuell dragning mot någon av samma kön, och samma sak med flickor. Ock att sådant ändå förekommer har inte sitt ursprung i Guds goda skapelseverk utan i syndafallet. I en sådan fallen värld lever vi alla nu och är tvungna att hitta vägar framåt. Marko Sjöblom

    SvaraRadera
  6. Psykologin och psykiatrin har inga verktyg för att bota homosexualitet.Nämnda discipliner bygger på den naturalistiska vetenskapens premisser.På 60-80 talet var insulin/elchock (Etc) en vanlig behandlingsform som användes inom mentalvården.Vanligtvis bra effekt vid depressioner och psykoser.Gjordes också experiment med att behandla homosexuella.Sture Bergvall (Tomas Quick) berättar i sin nyutkomna bok,Bara jag vet vem jag är.(Forum 2016)hur försök gjordes på Säters?mentalsjukhus för att förändra hans läggning.Inget resultat av behandlingen!(sid 241-242).
    Tror att det enda som kan ha effekt och hjälpa en människa med den läggningen är själavård.På -70 talet blev det vanligt med präster och själavårdare på mentalsjukhusen,men det som oftast beklagligtsvis hände var att dessa själavårdare blev psykologer.Erik Ewalds nämdes som på den tiden var var en auktoritet inom själavården,en annan som jag minns var Asser Stenbäck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ole. Jag vet inte om vi behöver dra så strikt gräns mellan psykologi/psykoterapi och själavård. God psykoterapi kan fungera som själavård. Observera också att det finns en uppsjö av olika skolor inom både psykologin och psykoterapin. Det du säger passar säkert in på en del av dessa, men inte på alla. En del skolor har definitivt verktyg för att komma till rätta med den personlighetsstörning som homosexualiteten innebär. Jag pratade så sent som igår med en person som kunde berätta just detta för mig.

      Radera
    2. Kristian. I en kommentar till ditt senare inlägg efterlyser du exempel på förolämpningar på din blogg.
      Här har du ett: "Den personlighetsstörning som homosexualiteten innebär."
      Du borde skämmas.
      Snälla, kom sen inte och säg (vilket du brukar göra) att du inte ser ner på andra.

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    4. Anonym 17:00. Om man har så där tunn hud blir det mesta till en förolämpning. Nej, kom igen! Det där är INGEN förolämpning, det är ett faktum. Det att alla inte vill/klarar av att höra det, och att vår pc-media tutar ut något helt annat, förändrar inte det.

      Radera
    5. Kristian. Har man din tunna hud blir det mesta till en enda stor konspiration. Du skyller på PK-media och åsiktskorridorer i typ vartannat inlägg (och däremellan blir kristna förföljda) bara för att du inte gillar det du hör och läser annanstans än i din älskade Bibel. Nå stackars dig. Bara för att du inte gillar det som andra förespråkar, så existerar inga åsiktskorridorer. Om man inte intalar sig själv att de finns. Det gör du, och du är bra på det.
      Sedan. Att du inte anser att det var en förolämpning, ändrar inte det faktum att det är det.
      Men det är bra att du nu tydligt anger var du sätter ribban för gliringarna. Hädanefter är det alltså fullständigt berättigat, enligt dig själv, att hävda att kristna människor lider av psykiska störningar och borde få hjälp av professionella inom mentalvården. Människor som hör röster i sitt huvud (från ett väsen ingen annan hör), som tror att de lever vidare efter att de dör och som tror att de avnjuter en död människas kött och blod på nattvarden ska/kan inte klassas som psykiskt friska individer.
      Det är heller INGEN förolämpning, Kristian, det är ett faktum.

      Radera
    6. Anonym 00:04 Bra kommentar!

      Radera
    7. 00:04. Excellent slutledningsförmåga!

      Radera
    8. Tänk vad olika vi ser på saker och ting! Anonym 00:04s kommentar är så fullständigt förryckt att jag bestämde mig för att den inte ens behöver bemötas.

      Radera
    9. Kan undra om inte många av dessa debila kommentarer,ex.som anonym 00:04,bleve oskrivna ifall att kommentaren är undertecknad med för och efternamn!?

      Radera
    10. Ole. Man kan undra om förolämpningar om personlighetsstörningar och terapibehov skulle sägas rakt ut om du skulle sitta och dricka kaffe med en homosexuell. Prata lugnt med honom/henne, titta djupt i ögonen och säga "vet du vad, du har en störning och behöver vård".
      Skulle du göra det öga mot öga?
      Tillåt mig att tvivla.

      Radera
    11. Anonym 12:07
      Du har alldeles rätt i ditt tvivel,så skulle jag inte göra....

      Radera
  7. Kristian,ok,jag refererar bara till min erfarenhet från den traditionella psykiatrin/psykologin.Det är ett antal år sedan jag lämnade mentalvården och det har säkert hänt en hel del sedan den tiden som jag missat.Under min verksamhet i "branschen" kom och gick många nya terapiformer och skolor där jag också var med om utbildning.När sjukhusprästen kom till det mentalsjukhus där jag jobbade väckte det många negativa reaktioner,men småningom blev sjukhussjälavårdaren accepterad som en viktig del i terapin.Tror också att god psykiatri kan fungera som god själavård,har också mött många goda psykoterapeuter och psykologer,men tror att bra själavård har sin grund i den kristna tron och som räknar med att Gud finns.
    Intressant vill du ge referenser till de skolor som har "verktyg för att komma till rätta med personlighetsstörning som homosexualitet innebär",vill gärna ta del!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ole. Jag blev utlovad en text där dessa framgår, men jag har inte fått den ännu. Jag får eventuellt återkomma, kanske på annat forum.

      Radera
  8. Tack för en välskriven text!

    SvaraRadera