Eftersom det inte finns utrymme att behandla allt som Björn Vikström skrev i sitt inlägg (ÖT 6/10) i en insändare går jag här igenom det han skrev stycke för stycke och kommenterar det. Detta inlägg torde vara det längsta jag någonsin skrivit här på bloggen, men ämnet är viktigt och förvirringen uppenbarligen stor. Jag är tacksam att ÖT tog in min insändare (kort version av detta), men konstaterar att de lämnade bort slutet där jag hänvisade den som ville ha ett längre svar hit till bloggen. Här kommer nu i vilket fall som helst detta (mycket) längre svar.
Kristian Nyman har en
lovvärd ambition att värna om Bibelns auktoritet. Men när han gör denna
auktoritet beroende av att den syn på samhället och människan, som Bibelns
texter återspeglar, måste gälla oförändrad ännu i dag, urvattnar han Bibelns
och kristendomens egentliga budskap om befrielsen i Jesus Kristus.
Uppriktigt sagt så förstår jag inte vad Björn Vikström är
ute efter här. Om detta beror på mig eller på honom, på det att vi har så olika
utgångspunkter eller på uttryckssättet i citatet ovan kan jag inte avgöra. Jag
har nämligen aldrig hävdat, inte heller nu hävdar jag, att Bibelordets
auktoritet skulle vara beroende av att synen på samhället och människan måste
gälla oförändrad ännu idag. Tvärtom är Bibelns auktoritet absolut oberoende av
hur vi ser på samhället och människan idag. Samhället har förändrats, både på
gott och ont, och detta rubbar inte Bibelns auktoritet. Förändringarna i
samhället innebär att vi som kristen kyrka och som kristna behöver ompröva våra
arbetsmetoder, men innehållet (läran) kan och får vi inte tumma på. Människan däremot
har inte förändrats sedan Bibelns texter skrevs, trots att Vikström tycks anse
det motsatta. Vi är fortfarande i lika utsträckning syndare och i samma behov
av frälsning och upprättelse. I samma behov av befrielse i Jesus Kristus. Det
att vi förkunnar att människan är en syndare – och att vi kallar synden för
synd – urvattnar verkligen inte Bibelns och kristendomens budskap om denna
befrielse. Tvärtom! Endast den som har kämpat med lagens krav, förlorat och dömts
av lagen kan vara medveten som sin skuld inför Gud, och endast den som är
medveten om denna sin skuld inför Gud kan inse sitt behov av nåd och
förlåtelse. Därför kan vi inte, och får vi inte, som kristna och som kristen
kyrka skriva ner lagens krav och kalla synd för icke-synd. Om vi gör detta går
vi inte bara mot Guds ord, vilket är illa nog, utan vi stänger dörren till Guds
eviga rike för människorna. Då sviker vi inte bara vår Herre, utan även det
uppdrag vi har fått av honom och framför allt sviker vi människorna. I detta
fall de homosexuella.
Med samma argument har
under historiens gång försvarats att kvinnan ska vara underordnad mannen i
samhället, kyrkan och familjen. Man har även använt Bibelns auktoritet som stöd
för slaveriet och för att äktenskap mellan personer av olika ras och hudfärg
måste förbjudas.
Här tycks Vikström mena att felaktigt bruk av Bibeln på
något sätt skulle upphäva också ett rätt bruk. Det att vissa, med hjälp av
Bibeln, argumenterat för slaveriets riktighet innebär inte att detta skulle
vara rätt. (Varken slaveriet eller det att någon har missbrukat Bibeln på detta
sätt.) Det innebär inte heller att de evigt gällande sanningarna i Guds ord på
något sätt skulle bli mindre eviga. Nej, här gäller alltid att man bör läsa så
som det står – och att vi behöver försöka förstå vad där står. Vi ska inte
tolka in våra egna förhandsuppfattningar i det Bibeln säger. Inte heller ska vi
forma om det Bibeln säger till försvar för olika fenomen i tiden. Nej, i
stället ska vi låta Guds levande ord forma om våra felaktiga uppfattningar. Tiden
vi lever i och de strömningar som just nu råder får aldrig fungera som
tolkningsnyckel när vi läser Guds ord. Då blir det fort som det brukar heta:
Den som gifter sig med tidsandan blir snart änka.
I dag tror och hoppas
jag att de flesta av oss kristna tvärtom anser, att jämlikheten inför Gud, som
såväl Jesus som Paulus förkunnar, även behöver ta sig synliga uttryck i
jämlikhet mellan människor av olika kön, ras och samhällsklass. Inte så att
alla olikheter suddas ut, men så, att var och en får känna sig älskad och
accepterad som den han eller hon är.
Här finns det kanske inte så mycket att tillägga, eventuellt
behöver vi säga att jämlikhet inför Gud och ett lika värde inför både Gud och
människor inte nödvändigtvis måste betyda att alla kan och ska göra allt. Till
exempel är vissa uppgifter i Guds rike förbehållet mannen – som att vara
församlingens herde och lärare – liksom vissa uppgifter är förbehållet kvinnan.
En man kommer t.ex. aldrig att föda ett barn, och moderns roll och betydelse
för barnet, speciellt under de första månaderna av barnets liv är sådana att
ingen man kan stiga in och ersätta modern.
Enligt luthersk
teologi bör vi som kristna av tacksamhet för det Gud gjort för oss dela med oss
av hans kärlek och allt det goda vi fått. I den uppgiften bör vi i varje
enskild situation enligt den gyllene regeln försöka leva oss in i våra
medmänniskors situation. Genom empati och fantasi ska vi sedan försöka
behandla andra på samma sätt som vi skulle önska bli behandlade i samma situation.
Det här gör inte Bibelns bud överflödiga, eftersom de är uttryck för den
kärlekens lag, som Gud vill att vi förverkligar.
Här stör jag mig på orden "empati och fantasi". I
princip kan jag hålla med, men med det tillägget att vår empati och fantasi
inte får gå utöver vad Gud säger i sitt ord. Ordet ger ramarna för hur vi ska
bete oss mot varandra, liksom ordet också ger oss en riktig definition på ordet
kärlek. Något som vi inte kan poängtera tillräckligt i dagens värld och med de
olika strömningar som finns här.
Men vi behöver fråga
oss, hur buden och Jesu exempel ska tillämpas i dag. Hur skulle vi reagera, om
någon sade: Jag godkänner dig som människa, men det är synd att leva
tillsammans med den du älskar; den, som lovat att vara ditt stöd och din
livskamrat i med- och motgång?!
Det är här det blir problem. Ordet ger som sagt ramarna för
den mänskliga samvaron/samlivet här på jorden, och ordet står fast oberoende av
hur obekvämt eller opassande det ter sig i dagens värld. Våra (positiva) reaktioner
är inte det som gör ordet gällande, liksom inte heller våra negativa reaktioner
gör att ordet inte skulle gälla. Tuktan uppfattas alltid som otrevlig, men om
och när Guds ord tuktar oss behöver vi böja oss för ordet. I annat fall spårar
vi ur i trots och upproriskhet, och den vägen är inte en kristen människas väg.
Det finns en risk att
den goda strävan att vara trogen mot Bibelns ord leder till att vi räddhågset
förvandlar den till en samling döda bokstäver. Då behandlar vi enskilda bibelverser
som ett slags reliker, det vill säga rester av något som en gång var fyllt av
liv. Men Bibeln är tvärtom ett levande ord, som befriar, upprättar och ger
människor människovärde och hopp.
Vikströms hållning i frågan om kyrklig välsignelse/vigsel
kan uppfattas som mycket sympatisk, och vem skulle inte vilja framstå som både
vänlig och sympatisk? Problemet med hans hållning är bara den att den inte
håller när vi ställer den bredvid Guds evigt gällande ord. Att vara vänlig och
sympatisk är givetvis en god strävan, men jag menar nog att den risk som
föreligger här är just den som Vikström varnar för i sitt inlägg, men med
motsatta förtecken. När vi, i vår strävan att vara världen till lags, börjar
tumma på och omtolka Bibelns klara undervisning förvandlar vi Bibelns levande
ord till döda bokstäver som vi inte behöver bry oss i. Om och när vi i trots
och uppror går emot Guds ord, eller struntar i det, då är vi på en farlig väg
som slutar i att vi ställer oss utanför Guds rike. Där finns sedan varken någon
befrielse eller något hopp. Ormens ord från Edens lustgård ekar ännu över
världen och får gensvar både här och där – och ofta också i vårt eget onda
kött. "Skulle då Gud ha sagt?"
Det betyder inte att
allt som vi människor gör skulle vara gott. Det finns förnedrande uttryck för
homosexualitet, liksom det finns nedbrytande former av heterosexualitet. När
Bibeln fördömer homoerotiskt beteende talas det inte en enda gång om kärlek,
trohet och parförhållanden. Tvärtom är det fråga om försök till
gruppvåldtäkter, om förbud att förnedra en annan man, fri eller slav, och om
uttryck för avgudadyrkan. Allt sådant är synd ännu i dag, liksom all annan
sexualitet som innebär att någon blir utnyttjad. Paulus talar om människor som
överger sin naturliga heterosexualitet, men säger inget om dem som upplever
sin homosexualitet vara genuin.
Det kan naturligtvis ha funnits långvariga, jämbördiga samkönade relationer på Paulus tid, men vi har inga säkra belägg för det. De heterosexuella relationerna var ju inte heller jämlika på den tiden. Därför är nyckelfrågan: Ska vi bedöma alla former av homoerotiskt beteende på samma sätt i alla tider; det vill säga är den romerska husbonden som utnyttjar sina manliga slavar i samma mån syndig som de homosexuella, som i dag vill leva i ett troget parförhållande präglat av kärlek, trohet och ömsesidig omsorg? Jag tror inte det, och jag gör det inte för att ifrågasätta Bibeln, utan för att låta dess befriande budskap tala in i vår tid.
Det kan naturligtvis ha funnits långvariga, jämbördiga samkönade relationer på Paulus tid, men vi har inga säkra belägg för det. De heterosexuella relationerna var ju inte heller jämlika på den tiden. Därför är nyckelfrågan: Ska vi bedöma alla former av homoerotiskt beteende på samma sätt i alla tider; det vill säga är den romerska husbonden som utnyttjar sina manliga slavar i samma mån syndig som de homosexuella, som i dag vill leva i ett troget parförhållande präglat av kärlek, trohet och ömsesidig omsorg? Jag tror inte det, och jag gör det inte för att ifrågasätta Bibeln, utan för att låta dess befriande budskap tala in i vår tid.
Vikström lyfter här fram, som en nyckelfråga, huruvida vi
bör bedöma alla former av homoerotiskt beteende på samma sätt i alla tider. Han
menar att när Bibeln talar om homosexualitet så talar den inte en enda gång om
kärlek, trohet och parförhållanden, utan det de bibliska författarna vände sig
mot var homosexuella våldtäkter, utnyttjanden och olika uttryck för avgudadyrkan.
Med bakgrund i de slutsatser professorn i nytestamentlig exegetik Chrys
Caragounis kommer till i sin bok "Homoerotik" (2000) skulle jag vilja
vända på hela resonemanget. Caragounis visar nämligen att homosexuella parförhållanden
mellan samtyckande vuxna inte bara var kända under antiken utan till och med
välkända. Här bör också tilläggas att Caragounis ingalunda är ensam om att föra
fram detta. NT-professorn Robert Gagnon säger även han samma sak. Paulus var en
lärd man som visste vad som pågick i världen, och han kände därför mycket väl
till att det fanns sådana förhållanden. Om hans avsikt därför skulle ha varit
att fördöma endast sådana former av homosexualitet som innebar utnyttjande och
övergrepp skulle han utan vidare ha gjort detta klart i sina texter. Detta gör
han dock inte. Tvärtom talar han om homosexualitet som ett brott mot naturen,
som ett övergivande av det naturliga umgänget mellan man och kvinna. Det är därför
oerhört svårt att komma ifrån att detta omfattar alla former av homosexuellt
beteende – också de fall när det handlar om homosexuella parförhållanden mellan
samtyckande vuxna.
Sedan kan man ännu påtala detta om att "uppleva sin
homosexualitet som genuin". Vi människor kan uppleva och känna både det
ena och det andra. Vissa gånger med fog, andra gånger på grund av att vi inbillat
oss någonting. Som jag tidigare konstaterade så ger Guds ord oss ramarna, och våra
upplevelser och känslor kan inte upphäva det som Guds ord säger. Nu inser jag
förstås att detta med den en homosexuell människas upplevda verklighet är ett
oerhört komplext område, liksom hela frågan om varför en människa blir
homosexuell, och jag varken vill eller kan avhandla detta här och nu. Jag har
emellertid berört detta ämne tidigare, och för den som är intresserad av
fördjupning i ämnet kan jag rekommendera t.ex. Erik Ewalds undervisning. (Den
finns att finna i hans olika själavårdsböcker.)
Jag skulle önska, att
de kristna bröder och systrar, som har funnit en livskamrat av samma kön,
skulle få glädjas över det och tacka Gud för detta, och att vi som kyrkans
representanter skulle få be om Guds välsignelse över dem. Jag vet att det här
är en förändring, som väcker många protester och frågor. Jag vet också att alla
inte kommer att känna, att detta är i överensstämmelse med deras tro och
övertygelse. Därför behöver vi tid att diskutera, be och lyssna på varandra.
Vikström vill välsigna homosexuella parförhållanden. Jag
förstår att detta kan vara en viktig målsättning för de homosexuellas olika
intresseorganisationer, men kanske inte i första hand för att få rätten till
kyrklig välsignelse/vigsel, utan snarast för att besegra och undanröja den sista
bastionen som står emot samhällets erkännande av homosexualiteten som något
lika naturligt som heterosexualiteten. Erfarenheterna från Sverige har visat
att det är ytterst få homosexuella par som sedan verkligen vill gifta sig i
kyrkan och få Guds (förmenta) välsignelse. Exemplet från Sverige visar med all
önskvärd tydlighet att det just är samhällets (på alla nivåer) erkännande detta
handlar om. Det smärtar mig något enormt att en biskop lånar sig till detta och
går med i dessa strävanden på detta sätt som Björn Vikström här gör. Må vara
att det sker av hans goda, men av allt att döma vilseförda, hjärta. Som kyrka,
och som kristna, har vi hur som helst inget mandat att gå emot det Gud har talat
i sitt ord. Om inte annat så för att vi då förleder våra medmänniskor. Låt mig försöka
måla upp en liten bild som illustrerar detta. Om vi försäkrar vår granne att
det visst är helt ok att köra 120 på en 60-väg och han tar oss på orden kommer
han inte bara att träffas av lagens dom när han kör genom polisens radar, utan
han riskerar också att skada både sig själv och sina medtrafikanter. Så fungerar
det också här. Guds ord och hans bud finns inte där för att bråka med oss och
för att komplicera våra liv, utan de finns för att Gud vill vårt bästa. Också
de gånger vi inte förstår det och när vi tycker att Guds bud är tunga. Guds ord
och bud visar oss på vårt behov av nåd och förlåtelse (när vi inser att vi
brutit mot dem), och så skyddar de oss och vår nästa från följderna av vår
synd.
Vår stora utmaning idag, som kristna och som kristen kyrka,
är att på rätt sätt möta de homosexuella som lider under det kors deras
läggning innebär. Med kärlek och respekt, men också med sanning och rätt. Detta
gör vi inte om vi ser ner på och föraktar en homosexuell människa, men inte
heller om vi, i strid med Guds eviga ord, tillåter synden och till och med
välsignar den. Homosexualitet i sig är ju verkligen inget hinder för en
människa att vara en kristen och en himmelrikets medborgare. Det har alltid
funnits goda kristna som varit homosexuella, och detta har aldrig varit något större
problem för kyrkan. Alla har nämligen vetat vad som gäller. Men idag, i vår
extremt översexualiserade tid när allt ska ske genast, här och nu, och när att
vara har blivit det samma som att göra, blir homosexualiteten ett problem.
Också för kyrkan.
Detta problem löser vi inte genom att avskaffa synden och
kalla den för icke-synd. Visst, vi kan ses som sympatiska och vänliga om vi gör
det, och vi får säkert vänner både här och där. Men som sagt så sviker vi de
homosexuella om och när vi gör på detta sätt. Risken är då stor att vi får stå
tills vars för detta, inte bara inför Levande, Helige Gud, utan också inför
alla de människor, i detta fall alltså de homosexuella, som går evigt förlorade
på grund av vårt trixande med Guds ord.
Stefan Gustavssons presentation av Bibelns syn på homosexualitet och samkönade äktenskap finns på länken nedan. Rekommenderas varmt.
SvaraRaderahttps://m.youtube.com/watch?v=jOaz6GlUEKE
Annika Cederborg
Annika,hittade inte presentationen på den angivna länken,googlade,yuotube stefan gustavsson homosexualitet och samkönade äktenskap.Instämmer i rekommendationen!
RaderaKristian,ett sakligt och kraftfullt bemötande av Björn Vikströms inlägg(ÖT 6/10)!
Vill du också publicera din insändare för den som inte har tillgång till ÖT!
Den rätta länken:
Raderahttps://www.youtube.com/watch?v=jOaz6GlUEKE
Annika