Vi läser som bäst första Korinthierbrevet i vår husandakt, och i går hade turen kommit till det femtonde kapitlet. 1Kor. 15 brukar kallas för "Uppståndelsekapitlet", och det är ett namn som beskriver det mycket bra. Allt från kapitlets inledningsord ("Bröder, jag vill påminna er om evangeliet som jag predikade för er...") är temat just uppståndelsen. Först, och främst, Kristi uppståndelse, men sedan också vår kommande uppståndelse. Och över allt detta – eller rättare sagt bakom allt – Guds nåd och kärlek gentemot oss människor i Jesus Kristus.
Paulus gör här klart att allt hänger på Kristi uppståndelse.
Kristendomens sanningsanspråk, allt det kristna arbetet, alla gudstjänster,
alla predikningar, alla böner, ja till och med vår evighet – allt hänger på det
faktum att Kristus verkligen har uppstått från de döda. "Om Kristus inte
har uppstått då är er tro meningslös och ni är ännu kvar i era synder...Om vi i
detta livet sätter vårt hopp endast till Kristus, och han inte har uppstått, då
är vi de mest beklagansvärda av alla människor." Allt hänger på Kristi
uppståndelse. Och det är nu, efter denna uppräkning av vad som inte gäller
ifall Kristus inte har uppstått, som Bibelns härligaste ord kommer.
MEN. Ett litet ord med endast tre bokstäver. Men nu HAR
Kristus uppstått från de döda. Som den förste. Därför ska också alla i Kristus
göras levande. Eftersom Kristus har uppstått
är vår tro inte meningslös. Eftersom Kristus har uppstått kommer också
alla vi som i detta livet sätter vårt hopp och vår tro till honom inte heller
att bli i våra mörka och kalla gravar. Eftersom Kristus har uppstått kommer
också vi att uppstå. Döden kommer inte att få sista ordet.
Man kan förstås vara av olika uppfattning om vilket som är
Bibelns härligaste ord, men jag menar att detta "Men" står ut framom
alla andra ord, namnen givetvis borträknade. "Men nu har Kristus
uppstått."
Vår Frälsare Lever, jag vet att Han lever vad världen än säger och gör...( variant a la torsten nils ulrik på sluttampen av en strof med glädje)
SvaraRadera