söndag 10 mars 2024

Ja ja, nej nej

 På tisdag kommer kyrkans biskopsmöte att samlas till ett extrainsatt möte. Ärendet på agendan är äktenskapsfrågan, och det förslag som ligger på bordet (och som torde bli godkänt av biskoparna) är att vår kyrka ska gå in för att ha två syner på äktenskapet. En syn (som de präster som vill följa den) som innebär att man inte viger samkönade par och en syn (som de präster som väljer att följa den) som gör det möjligt att viga samkönade par. Med detta skulle dock följa kravet att en församling bör se till att alla par som vill vigas till äktenskapet - oberoende av kön - ska få bli vigda. Om församlingens präst/präster inte kan tänka sig att göra det bör församlingen tillhandahålla en präst (och lokaler) som gör det. 

Detta är givetvis fullständigt BS. (Ursäkta min franska!) En kyrka kan inte ha två olika syner/praxis i äktenskapsfrågan. Antingen har man inte samkönade äktenskap eller så hart man det inte. Detta är inget annat än bedrägeri och ett sätt att försöka föra in den obibliska praxisen med samkönade äktenskap i kyrkan genom bakdörren. Faktum är nämligen att ifall detta förslag godkänns (av biskopsmötet och sedan av kyrkomötet) innebär det att vår kyrka HAR godkänt samkönade äktenskap. Och sedan går det givetvis som i frågan om kvinnliga präster när det begav sig. Efter något år tas möjligheten att vägra viga bort eftersom alla så småningom inser just det jag skrev ovan: Alltså att antingen har man inte eller så har man. Och har man så, ja, då har man. 

Låt mig till sist påpeka att det visst var Jesus som sade att "ert ja ska vara ja och ert nej ska vara nej". (Jak. 5:12) "Annars drabbas ni av domen".

Detta är allvarliga ord, och etta är en mycket allvarlig fråga. Vi får verkligen hoppas att biskoparna inte säljer sig själva på världens och samtidens köttmarknad. 

32 kommentarer:

  1. Det vore ju enkelt, om frågan vore entydig, men bara denna lilla skara visar, hur osäkra ni är i den "tvärsäkra" frågan, ta nu tex Nonumous, som kommer in med påståendet om vad Kristi brud egentligen är, att alla män är feminina:

    "Inför Gud är vi alla feminina, alla män lider av könsförvirring i någon grad."

    Då är vi väl alla lite homosexuella och ändå har vi ingått äktenskap. Om vi män ändå är lite feminina, så då måste vi ju också se kvinnliga präster som exakt lika jämbördiga, eller hur?

    Jak 5:12 handlar visst om att då det var nödvändigt att svära för att övertyga nån att man pratade sanning, var det samtidigt ett bevis för att man sällan pratade just sanning. Därför man alltid prata sanning, så man kunde undvika dessa löften.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktalobby. Efter en sådan kommentar behöver du inte förundras över att det skrattas åt dig och ingen tar dig på allvar.

      Radera
    2. Det du skrattar över, är det jag hittar bland kommentarerna här. Det är ju inte nånting jag tror på, utan, lite som du, något jag finner rätt komiskt.

      Men skratt är inget mått på att med skrattröstning försöka bevisa något som sanning. Anonym har förstås inget vettigt att kommentera om dessa kommentarer.

      Radera
  2. Både du och nonymus är okända för andra än ip: adresspanare. Så det Är som ett bakgårdsgräl om vilket Herren Herren vet allt. Lammets bröllop har ingenting med könstillhörighet eller sexualitet att göra. Det torde Kristi andliga människor veta.
    Min diagnos är att faktalobby anar ogudaktigas seger igen och nonymus gjorde en tabbe. Men det Är ju så att homosexfrågan blir så viktig eftersom ingen vågar sig på äktenskapsbrytarna:äktenskapsbrytarna tror sig vara vill ha ett ord med i laget. Fram med namnet bara go vänner så kan nonymus frälsa sin själ och faktalobby bära sin ogudaktigheten bland allmänheten och på jobbet på jobbet oxå ulrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns inget som adresspanare, alla subnät har viss adressrymd som tilldelas användare, som ständigt ändras, och som får nya adresser utanför dessa subnät. Det är möjligt att få fram personen bakom en ip, men det går till så, att du måste ha fått polisen att göra en förundersökning, som kan få operatören för internetförmedlaren, att gå igenom loggar för den specifika tidpunkten.

      Men det är ju inte så konstigt att det finns tretton religiösa rörelser på dussinet, då alla har så stort svängrum att tolka, så ingen är överens. Så mycket för den absoluta bokstavssanningen.

      Radera
    2. Har du ens en gång anat eller veta att du var delaktig av Guds fförlåtelse och ett växande behov av mera nåd. Faktalobby????

      Radera
    3. Hur är det med spdcimenhackers då. Kan någon grupp få koll på enskilda? Faktaintresserad

      Radera
    4. Läste just att Yle eller svenska Yle spårat simkort på trollplattfoirmar som de kanske kallas. Behöver fakta nu

      Radera
    5. Anonym 10 mars 2024 kl. 18:25, tror att jag läst detsamma som dig.. frågan jag ställde mig själv var att kanske de som grundat det ursprungliga kontot gjort det " i god tro" men att det i efterhand utnyttjats av andra ?

      Radera
  3. Namnet var Erik Ewalds. Jag satte inte ut citationstecken först för att FL:s reaktion inte skulle påverkas. - N.

    SvaraRadera
    Svar
    1. N. , kom din kommentar under "fel" inlägg eller har din föregående kommentar inte publicerats ?

      Radera
    2. Jo, 20:42, den kom fel. Avsikten var att skriva att den mening som Faktalobby tillskriver mig kl. 12:40 ("Inför Gud...") är ett citat av Erik Ewalds. Jag borde förstås ha satt citationstecken och genast skrivit ut källan men jag tänkte att FL inte kommer att göra EE rättvisa och kontrollera hans sammanhang. Därför ville jag först se om FL som vanligt väljer att vantolka det, vilket han gjorde.

      Nonymos

      Radera
  4. En kort fråga, är Förvirringslobbyn samma som Eflop tidigare här på bloggen ? Mycket tyder på det eftersom båda bevistat "andliga möten" och därefter dragit egna slutsatser...

    SvaraRadera
  5. Majoriteten av personer i vår civiliserade värld som bevistat "andliga möten" har redan förstått att religioner är bara bluff. De som är indoktrinerade från barn har bara svårt att ta ut sej ur dom korkade tankebanorna. Sen finns de ju sinnessvaga personer som "finner gud" men det betyder inte att nån av de 4000 påhittade gudarna finns på riktigt.

    Eflop (int sama som na aader)

    SvaraRadera
  6. Jaja. Hundarna skäller, men karavanen går vidare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mot stupkanten.

      Radera
    2. Jag är astupist. Det finns inget stup!

      Radera
    3. Det försvinner inte för att man inte tror på det.

      Radera
    4. Det finns inte bara för att nån påstår det.

      Radera
  7. Anonym borde kunna se skillnaden, eflop riktar sin kritik mot religioner och tron överlag, jag igen kunde inte bry mig mindre om folk väljer att tro på gunghästar, profeter, eller vad som helst, så länge de håller det sig för sig själva och inte tvingar det på nån annan.
    Jag skulle fatta logiken i Kristian vendetta mot hbtq, om det är en epidemi bland fårskocken, bland era egna, som inte klarar av att leva efter deras tolkning om barnskändare och lever ut sin homosexualitet (eller feminina sida, om man ska tro nonymous). Men då det gäller okända, som inte syns ens i samhället, som är för denna sekt osynliga människor, så låt bli att ha det som en käpphäst att applciera er tro på dessa människor, och skapa en aversion mot hbtq bland er i sekten. Än mindre påstå att kriget i Ukraina är guds straff för att homosexuella lever ut sin homosexualitet. "jomen det är kärl..." nej, det är det inte.

    Och läs då om självrättfärdigheten i 1 Rom 2, vill ni tro på er bibel, så tro då på allt som står där. Men ni är rätt duktiga på att välja och vraka bland det som står, trots att det som står allra sist i bibeln.

    Men det är ju förstås besvärligt att skapa dissonans i ledet, så då bestämmer man sig att inte ens titta på frågorna, utan föra diskussionen mot och om dem som lyft fram frågorna. "vem är de", "hittar man ip", "är de samma" :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktalobby. Du avslöjar dig med varje kommentar du skriver. Vendetta? Hur sjukt sinne behövs för att få det som skrivs här till en "vendetta"? Väldigt sjukt, får man förmoda.

      Radera
    2. Kanske du anonym tar fram din bibel och läser 1 Rom 2, eller börja med 1 Rom 1.

      Radera
    3. Faktalobby. Det har jag gjort. Ursäkta, men jag håller mig till den korrekta förståelsen/betydelsen och struntar i din förvrängning av bibeltexten.

      Radera
    4. Jag håller inte på med bibeltolkning, men tycker det är underhållande att läsa andras, och jämföra, vem som på riktigt förvränger. Har ju inte nämnt mycket mera än självrättfärdigheten, och det hittar man på rätt många sajter, rätt stora också, verkar det som. Men ge nu gärna den "korrekta versionen", det vore intressant att ta del av.

      Men visst är det som med det mesta annat, då man börjar fråga er detaljer, då försvinner ni nog och gömmer er, tills ni tror världen har glömt bort allt.

      Radera
    5. Faktalobby. Du har helt rätt. Du tolkar inte. Du misstolkar, avsiktligt och med onda avsikter.

      Radera
    6. När det gällde Romarbrev 1 och Trons Lydnad en gång här på bloggen var det en som skrek i högan sky att inte finns det något sådant i bibeln och inte i världen. Jag minns inte Vilken typ av anonym eller pseudonnym som då bortförklarade synderna som.. Ulrikbeskrevs i slutet på kapitlet

      Radera
    7. Jag minns inte Vilken typ av anonym eller pseudonnym som då bortförklarade hela Bibelns morallagar och synderna som beskrevs i slutet på kapitlet. Så hade jag tänkt skriva och underteckna med mitt namn. Men o ve och fasa plötsligt står där 'Ulrik beskrevs i slutet på kapitlet.' (sic) Ja under mina sista två tonår och ännu några år som ung vuxen så nog var det mitt hjärtas och veka själ och utan Guds Ord styrkande predikan varande veka själ som beskrevs ty jag fann mig vara en modernt utbildad människas som tycktes vara en medlöparev till den sekulära världen, vetenskapen den från Guds Ord avfälliga och superiet. Horeriet och inte ville jag säga något 'fult' om frånskilda och homosexuella heller. ochinte ens skriftligt kunde jag förmana världen och mig själv. Jag var nog nykter en bra och skötsam människa i mångas ögonMen jag minns mmitt prat och Min livsinriktning som var för mig själv då före väckelsen helt fysisk inomvärdslig eller immmanent som det heter bland de som skolats i vetenskapligt språk. Ulrik Med Tron återställd och med många minnen

      Radera
    8. Tron blev återställd genom mången Bibelbaserad predikan om Syndernas Förlåtelse i Jesu Kristi Namn och Blodvsom innefattar allt vad en människa behöver för att bli en Trons bekännare ett Guds barn en tjänare och lärjunge oxå i denna sena tid där det blir allt mer uppenbart att lögnens och anfäktelsens onda ande inte tycks tröttna på att ljuga bedra också genom förment ärliga mönniskor, förvilla hota och håna och få oss upptagna på fel sätt. Som teolog med lite skrivkunnighet ännu passar det mig bra med dagsverken på bloggen. Torsten Nils Ulrik ibland slarvskrivare

      Radera
  8. Bara en biskop som har förståndet i behåll. Hemskt!

    SvaraRadera
  9. https://svenska.yle.fi/a/7-10052926 , "Det lutherska biskopsmötet påminner om att kyrkan redan har anvisningar för hur man bygger en "trygg församling" " En trygg församling finns inte där man inte förlitar sig på Guds ord ! Nu är det nog dags att lämna Ev. Luth.fi för den som inte redan gjort det ! "Lutherska biskopsmötet"... är nog allt annat än Lutherskt !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 21:10. Den utsagan bygger på hbt-lobbyns tes att det ska finnas "trygga rum" där deras ideologi inte får utmanas. Målet torde vara i slutändan att hela samhället ska vara ett sådant "tryggt rum". Lyckligtvis torde kyrkomötet ännu ha förstånd och integritet kvar, åtminstone till mer än 1/4, att detta bedrövliga förslag inte går igenom. Men pressen att ge med sig kommer att vara oerhört hård inför omröstningen.

      Radera