lördag 8 februari 2020

Obegriplig censur

Det har varit primärval(skaos) i USA. En knapp vecka efter primärvalet i Iowa har demokraterna ännu inte lyckats få fram några slutgiltiga resultat på vem som vann nomineringsmötena. Knappast har någon missat att det står mellan två radikaler (men på olika sätt) Bernie Sanders och Pete Buttigieg (uttalas Buttidjedj). Svenska Yle frågade om "den homosexuelle krigsveteranen" Buttigieg kan ta sig ända fram till Vita huset. Jag skrev en kommentar där jag dels konstaterade att valresultatet i Iowa ännu inte är klart (vilket påstods i artikeln) samt att en homosexuell kandidat inte kan vinna ett presidentval i USA. Åtminstone inte ännu.

Min kommentar blev censurerad. Tydligen får man i dag inte ens längre säga en sådan sak. Trots att alla vet att det är sant. Rengbågsfascismens inflytande håller på att bli i det närmast skrattretande. Eller skulle hålla på att bli det om det inte skulle vara så oerhört förödande för såväl yttrandefriheten, demokratin och det fria utbytet av fakta och information.

Korrigering 9/2 kl 11:38. Efter en mycket lång fördröjning togs min kommentar ändå in. Tack för det!

83 kommentarer:

  1. Vad exakt menar du med regnbågsfascism?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mimmi. Du kan googla "Nära mitt hjärta regnbågsfascism" om du vill veta det. Jag har en hel del texter om just detta ämne här på bloggen.

      Radera
    2. Nyman är dålig på att svara på frågor, så kan hjälpa till.

      Han har en paranoia där "nån" eller "några" med ofantlig makt har sett till att all media skriver, mot sin vilja, så positivt om hbqt så allmänheten, som inte kan tänka själv, har blivit hjärntvättade. Nyman är dock den enda, i denna paranoia syn, som undgått denna hjärntvätt. Nu är hela allmänheten så rädd för repressalier att ingen vågar tänka annorlunda, och det stör Nyman, eftersom ett så förfallet samhälle, som jämställer hbqt, leder till att alla hjärntvättade inte kommer till himlen.

      Hans logik har uppenbara brister, men det roliga är ju att han ser dem inte själv. Det uppenbara är ju att fast hjärntvätt fungerar i små religiösa grupper, så tror han att det även fungerar utanför deras egen bubbla. Det gör hans övertygelse så otroligt komisk. Han avslöjar också hur dessa små sekter fungerar.

      Eftersom Nyman skrivit så mycket om hbqt borde han döpa om sin blogg till Nära min stjärt. :-)

      Radera
    3. Anonym:
      Nära min stjärt :D :D :D

      Jag tänkte också att pratar man fascism så är den oftast högerriktad medan hbtq oftast är vänsterriktad? Ja man kan ju fråga sig vem som är hjärntvättad.

      Radera
    4. Bäst känner man sig när man är tvättad och Ren och tvättad och ren. Ni vet det. Man svettas ibland.

      Radera
    5. Bäst är att inte bli tvingad att tvätta sig då man efter polisens list förs till mentalsjukhus.

      Radera
  2. Anonym8 februari 2020 10:09

    Inte mycket till konstruktivitet där utan lite stjärt-skämt till de redan frälstas stora förtjusning och dåligt raljerande. Ditt inlägg visar verkligen nivån på hbtq-maffian.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det håller minst samma nivå som Kristians inlägg och övriga kommentarer här, lika konstruktivt och ögonöppnande

      Radera
    2. Patrik, jag är ingen hbqt-maffia, men har i min ungdom varvat ungdomssamlingar i Österbotten kors om tvärs, men aldrig, inte ens en gång, upplevt att en grupp skulle behandlas så lågt som Kristian behandlar hbqt. Vi lärde oss om kärlek till vår nästa, att inte döma, inte förkasta, inte tänka onda och dåliga tankar, än mindre säga dem rakt ut.

      Behandlas Kristian dåligt nu? Det är iallafall mångfalt bättre än vad han behandlar hbqt. Inte för att jag läst igenom biblen, men inte finner jag heller där minsta likheter till Kristians agerande.

      Vad jag sett så försöker också andra kommentatorer bjuda in till konstruktiv diskussion, men vad får de till svar? Alla läser alltid fel eller fattar fel. Är det konstruktivt?

      Radera
    3. Anonym8 februari 2020 19:30
      Kristian och övriga religiösa och hbtq-motståndare har ingen makt över hbtq-folket. Hbtq-maffian däremot förföljer folk som inte är dem till viljes. Kristian har tagit upp ett par exempel. Det finns ett par nyheter om bagare/konditorer som inte levererat tårtor till samkönade par och som blivit stämda och även dömda. Det är bara att googla.

      Vad Kristian och vi andra gör är att opponera oss mot att hbtq-maffian har fått makt att förfölja de som inte omfattar deras syn på parrelationer. En bagare skall alltså inte ens ha rätt att vägra leverera? En privat bagare? Man måste alltså aktivt delta i hbtq-evenemang? I Karleby gymnasium ville man ge böter åt elever som inte ville se homoerotik. Hbtq-maffian har skaffat sig makt så att de kan tvinga andra att aktivt delta i sina spektakel. Någon sådan makt har inte Kristian eller någon annan hbtq-motståndare, inte är vi intresserade av det heller. Vi är bara intresserade av att inte behöva ta del utav det men den rätten är redan delvis fråntagen oss. Det borde inte vara så svårt att inse att det faktiskt är relevant att kalla det vid hbtq-maffia.

      Radera
    4. Jag upprepar: jag har inte mött på så nedrigt, kyligt, nedlåtande förhållande nånsin under alla de år jag tillbringat på ungdomssamlingar, bibelstudier eller dylikt, som jag läst på denna blogg.

      Det enda du kan försvara dig med är a) ett tillfälle i USA där hatare fick vad de förtjänade, och b) där man inte lyssnat för att avboka i tid.

      Räcker det för mig att söka upp ett par exempel som skulle då ge mig fri lejd att skriva hundratals inlägg under flera år om er, utan att ni ska tycka att det är nedlåtande?

      Så det enda ni är intresserade av är inte behöva ta del av "nånting" som redan är fråntagen er. Och det gör ni genom att skriva en massa nedlåtande om hbqt. Utan att veta vad detta "nånting" är, måste jag säga att med er logik gör man inga stora landvinningar.

      Om ni nu helst kunde klara av att defininera "nånting" och kanske vända det hat som gror inom er mot er imaginära maffia istället för hela hbqt-minoriteten. Men det är nog för mycket krävt.

      Radera
    5. Anonym 22:07. "Om ni nu helst kunde klara av att defininera "nånting" och kanske vända det hat som gror inom er mot er imaginära maffia istället för hela hbqt-minoriteten."

      Här finns absolut inget hat, men det är kanske för mycket begärt att du ska se det? "Någonting" är också definierat i text efter text, men det ser du tydligen inte heller. Kanske för att du inte vill se det? Och sist men inte minst, det är väldigt sällan jag skriver om homosexualitet, och jag skriver så gott som aldrig om homosexuella människor. De texter jag skriver i ämnet handlar nästan uteslutande om just "hbt-maffian"/regnbågsfascismen/hbt-lobbyn. Men det vill du tydligen inte heller se. I stället står du och kastar sten på en halmgubbe. Men det är kanske lättast så?

      Radera
    6. Anonym8 februari 2020 22:07

      Du är tydligen helt oförmögen att diskutera sak.

      "Jag upprepar: jag har inte mött på så nedrigt, kyligt, nedlåtande förhållande nånsin under alla de år jag tillbringat på ungdomssamlingar, bibelstudier eller dylikt, som jag läst på denna blogg."

      Detta är bara ett känsloutfall som inte går att försvara sig mot då det inte innehåller något konkret.

      Jag tog upp två fall där hbtq-maffian tränger sig på och Kristian upprepar sen i sin kommentar att han uteslutande talat om hbtq- och regnbågsfascismen. Men du och dina själsftänder snyftar på "det är så nedrigt, snyft".

      Jag kan säga som så att jag slutat bry mig. Eftersom ni är oförmögna till att ta till er sakliga argument så är jag numera bekväm med att vara rasist, antifeminist och homofob. Ja jag har gått all in på alla områden.

      Vad jag upptäckt för flera år sen är att problemet med sexuella avvikelser inte är att folk sysslar med det utan alla muppar som gör väsen av det. Bihanget som förpestar samhället är det stora problemet. Problemet är sådana som du som gör att viktiga saker som borde tas itu med faller i skymundan för era queer-ideer.

      Radera
    7. Patrik. Mitt i prick, jag kunde inte ha sagt det lika bra själv. Tack!

      Radera
    8. Patrik ska iallafall få credits för att han är ärlig med att vara rasist, antifeminist och homofob, Kristian vågar inte visa sitt sanna jag för att det inte är pk. Kristian kan inte dölja det, försöker nog med att vrida och vända på orden men det lyckas ju inte.

      Det jag undrar är hur ni får det att passa in i en kristen livssyn. För det är inte ett kristet synsätt, det passar inte ihop med kyrkan än mindre med Bibeln. Jesus var varken rasist, antifeminist eller homofob. Men det är kanske så att tron är mindre viktig än den ideologi som alla texter dryper av. Inget fel med det heller, men det är alltid bättre än vara öppet uppriktig än att ljuga dåligt.

      Radera
    9. Har jag förstått rätt att det är endast är icke kristna som stöder hbtq som anses höra till hbtq-maffian? Kristna som stöder hbtq hör inte till maffian? Vilka sakliga argument har du framfört? Vad än jag säger här, oavsett fakta jag presenterar är det ingen som bemöter det utan som svar får jag osakliga kommentarer och kommentarer som att jag är djävulens träl och borde tvätta mig. Det anser jag vara att sätta ribban för diskussionen.
      Jag är uppriktigt sagt intresserad av att förstå ert resonemang. Du pratar om bihanget som förpestar samhället, jag tycker att de som verkligen förpestar samhället är de som medvetet gör andra människor illa pga. deras ideologi och tro.
      Jag tror inte på gud och jag är inte hjärntvättad. Jag är uppväxt nära Kristian och har sett tillräckligt av bibelbältet och resten av världen för att bilda mig en egen uppfattning om livet. Jag tror på att låta alla leva som de vill sålänge de inte skadar andra. Vad skulle ni göra om era barn skulle komma ut som homosexuella? Jag har själv två pojkar och om nån av dem visar sig vara homosexuell skulle jag inte sluta älska dem eller försöka omvända dem, jag vill ju att de ska må bra.

      Radera
    10. Kloka ord av Mimmi. Tack för det!

      Hbt maffian/fascisterna är enligt Kristian alla vi med homosexuella barn, barnbarn, vänner, släktingar m.m... och som stöder de homosexuella. När Kristian och hans likasinnade får tystat oss, är det sedan enkelt att tysta de homosexuella. Det verkar ju som om deras onda plan redan fungerar, eftersom de fått igenom sin censur i ÖT. De homosexuellas synlighet har därmed minskat. Dags för en ny regnbågsparad då för att få upp synligheten. Något för seta att tänka på.

      Q

      Radera
    11. Q "eftersom de fått igenom sin censur i ÖT"

      Nu förstår jag verkligen inte vad du pratar om. Den censur ÖT införde var ju riktad mot alla som vågar tala sanning om hbt. Det är verkligen inte "vår censur".

      Radera
    12. Anonym 11:43. Du använder ordet homofob fel. Ordet betyder ordagrant "en människa som är rädd för de homosexuella". Jag kan ju inte prata för någon annan än mig själv, men jag är verkligen inte rädd för någon homosexuell. De jag känner med den läggningen är verkligen inte farliga. Snarare är det fråga om trevliga människor. Inga som man behöver vara rädda för. Det vi alla däremot borde vara rädda för är de som försöker tysta samhällsdebatten och bara tillåta en sorts åsikter att höras. Alltså de jag brukar kalla för hbt-lobbyn. Nu vet jag inte i vilken värld signaturen Q lever, men i den värld vi andra lever är det inte de som driver hbt-frågorna som riskerar att tystas. Om jag inte missminner mig är inga sådana under utredning av riksåklagaren, men däremot Päivi Räsänen som ju Q knappast kan avse med sin utsaga. Och rasist tror jag inte att du får mig till hur du än försöker!

      Vad sedan gäller vad som är en kristen livssyn så finns det ett och endast ett sätt att ta reda på det: Kolla vad Bibeln säger!

      Radera
    13. Jag använder inte ordet homofob, Patrik använder det och "du kunde inte ha sagt det bättre själv".

      Med dina uttalanden har du inga vänner med homosexuell läggning.

      Radera
    14. Anonym 15:40. Jag kan inte begripa hur svårt det kan vara att läsa innantill och förstå det som står skrivet. Ta nu och läs Patriks kommentar en gång till! Och snälla, försök förstå vad han säger!

      Radera
    15. Mimmi9 februari 2020 12:07

      "Jag tror på att låta alla leva som de vill sålänge de inte skadar andra."

      Då måste du förutsätta att det sexuella hålls privat och att ingen tvingas medverka i situationer som berör andras sexualitet. Jag tog två exempel som visade det motsatta hos hbtq-maffian. Ni lever helt enkelt inte som ni lär. Ni gör allt det ni beskyller andra för.

      Jag känner också homosexuella personer och har inte nåt problem med deras sexualitet. Problemet är alla som försöker göra alla delaktiga.

      Angående homofobi, antifeminism och rasism. Samhället är fullt av mänskor som gladeligen har accepterat den stämpeln. Det är en ära att höra till den kategorin då det visar att man tagit avstånd från den delen av folket som delar ut dessa hedersomnämnanden.

      Radera
    16. Du är homofob, rasist och antifeminist, varför inte visa att du har ryggrad och bara acceptera vad du är. Alla ser ju att du vill och låtsas vara en god människa men det du tycker och skriver är helt det motsatta.

      Radera
    17. Patrik:
      Nej jag förutsätter inte att det sexuella hålls privat. Det skadar inte mig på nåt sätt att ett homosexuellt par gifter sig, går hand i hand på stan osv... Jag försöker inte göra någon delaktig, min önskan är endast att folk skulle respektera och acceptera andra oavsett sexuell läggning, etnicitet osv. Älska din nästa osv.
      Vad menar du med "tvingas medverka i situationer som berör andras sexualitet", sexlivet? Är det så du ser på saken?

      En av mina värsta mardrömmar vore att bli kallad homofob, antifeminist och rasist. DÅ skulle jag verkligen känna mig som en dålig elak människa och känna mig misslyckad. Känner du nåt annat än hat?

      Radera
    18. Patrik, nu är det ju så att hbqt har inget problem med er hard core-religiösa heller, de känner säkert också såna men vänner är det ju inte. Problemet är ju då hard core-religiösa inte låter det bli, utan måste basunera ut sina tolkningar hundratals gånger på en blogg hur mycket de ser ner på synd och därmed hbqt. Denna tolkning är dessutom väldigt vag, frågar man var queer fördöms i bibeln så får man svar? Nej, det får man inte :D Frågar man om bibeln och äktenskap så finns inte ens det i bibeln :D Och så tror ni att ni hard core kan er skrift.

      Radera
    19. Mimmi. Att bli kallad något betyder inte att man är det. Speciellt inte i dagens diskussionsklimat där mycket övertolkas och (avsiktligt) förstås fel för att misskreditera den man diskuterar med.

      Anonym 07:36. Nu pratar du nog om sådant du inte riktigt känner till. Du kan t.ex. kolla upp denna länk. https://www.himlentv7.se/vod/player/62226/

      Denna fråga handlar inte om att "hard core-religiösa inte låter det bli, utan måste basunera ut sina tolkningar hundratals gånger på en blogg hur mycket de ser ner på synd och därmed hbqt", utan om att det idag finns en stark strävan i media och i samhället i stort att normalisera det onormala och bredda normen, ja inte bara bredda normen utan att helt och hållet omstörta normen. Det är DETTA vi reagerar mot, inte mot de homosexuella. Om ni skulle försöka ens lite begripa detta skulle det finnas en större chans att diskussionerna skulle hållas mycket mera städade och balanserade. Men icke. I stället misstolkas det friskt och ställs det upp halmgubbar som ni pucklar på i stället för att vilja diskutera det som vi lyfter fram.

      Sedan har du valt den lata vägen. Har du hört någon säga att Bibeln är vag när det gäller "Queer" och äktenskapet? Eller har du studerat saken själv? Ser du, saken är den att Bibeln är VÄLDIGT tydlig när det gäller dessa saker. Du kan se t.ex. 1 Kor. 6:9-10 och 1 Mos 2:24 samt Matt. 19:15 och Mark. 10:7. Det här är så tydliga ställen att man aktivt måste misstolka för att inte få det hela klart för sig.

      Radera
    20. Kristian:
      Nu läser du in nåt i min kommentar som jag inte skrev. Oavsett så blir man inte kallad rasist, homofob och antifeminist utan orsak.

      Radera
    21. Mimmi. Exakt vad läste jag in som inte fanns där? Och ja, i dagens kränkthetsklimat där saker misstolkas, många gånger avsiktligt, kan man mycket väl bli kallad mycket som man inte är.

      Radera
    22. Ottosen säger vid ca 24 min, att man inte ska behandla icke kristna homosexuella på annat sätt än icke kristna sambopar. Det är just precis vad du gör, jag har inte sett dig skuldbelägga sambopar eller frånskilda med 200 blogginlägg, har du ens nämnt det ämnet?

      "Varför ska vi behandla homosexuella sambopar på ett hårdare sätt än heterosexuella par", frågar Ottosen.

      Han säger också att man i ett möte inte ska ta upp frågan om homosexualitet till en fråga om moral, om det är rätt eller fel, utan bara prata om Jesus. Inte om hbqt-lobby eller maffia eller nånting anant heller.

      Du har Kristian tydligen inte själv sett videon du länkat till. Eller om du har sett den, eller varit på plats, så får man faktiskt bli riktigt orolig över hur du förvränger vad du tar in.

      Radera
    23. Anonym 10:25. Jag var på plats. Och Ottesen har givetvis helt rätt. Problemet är att du blandar ihop saker här. Jag diskuterar väldigt sällan homosexualitet och så gott som aldrig enskilda homosexuella. har jag överhuvudtaget gjort det? Du kanske kan svara på det som tycks vara insatt i vad jag har skrivit. Jag skriver om vad som är på gång i samhället. Om hbt-agendan och de som driver på denna. (Och ofta är detta fråga om heterosexuella människor!) Varför skulle vi som kristna - som ser hur galet detta kommer att gå - inte få ta del i samhällsdebatten i en fråga där tillskyndarna gång på gång arbetar på att flytta fram positionerna? Eller menar du att vi stillatigande ska sitta och se på när samhället orsakar oerhört mycket lidande för människor som förleds att tro att det onaturliga är naturligt och att det inte finns andra alternativ än att leva i uppror mot Skaparens vilja och hans goda ordningar? Det är verkligen inte alls empatiskt att bete sig så, måste jag säga!

      Radera
    24. Googla empati Kristian, du tycks helt sakna det, samt ödjmukhet.
      Det är väl inte heterosexuella som gör först i kampen för hbtq rättigheter, det skulle ju inte existera ens om det inte fanns homosexuella? Homosexuella går först, hbtq kampen finns pga dem. PUNKT.
      Och vilket samhälle är det du lever i där det orsakas "oerhört mycket lidande för människor som förleds att tro att det onaturliga är naturligt och att det inte finns andra alternativ än att leva i uppror mot Skaparens vilja och hans goda ordningar"
      Det är ju precis tvärtom, såna som du som orsakar lidande för andra människor som skuldbelägger och fördömer!
      Vad gör du om ditt barn meddelar att hen är homosexuell?

      Radera
    25. Mimmi. Jag lever i den verkliga världen. Ibland undrar jag vilken värld dessa normnihilister som ska ställa allt på ändan lever i. Och att sedan skjuta budbäraren, som du nu gör, det leder verkligen ingenstans.

      Radera
    26. Ska du följa Ottesens råd så slutar du prata om hbqt överhuvudtaget, inte om maffia, inte om lobby utan bara om Jesus. Men det gör du inte.

      Eller så ska du skriva 200 inlägg om sambor och hur syndigt de lever, om frånskilda också.

      Det är ju ingen idé att du lyssnar, läser eller hör eftersom du inte tar in nånting överhuvudtaget. Varför länkar du till Otteson då du struntar i vad han säger och agerar helt motsatt?

      Det enda som människor mår dåligt över är precis det som Otteson pratar om-att man gör sig till en moraliserande överhuvud. Det att du använder bibeln för att tillskansa dig själv makt man inte har gör inte saken bättre.

      Mimmi: i extremhögern bland våra religiösa avarter behövs bevis för att bla Ordspråksboken gör sig giltig. Det vill säga: om det som står i bibeln inte kan ses i samhället, så då är väl bibeln inte rätt? Men om man börjar inbilla sig själv att det finns lidande precis som det i ordspråksboken talas om vid yttersta tiden, så ja, då stämmer ju bibeln. Så med att intala sig själv om hur "alla" mår så dåligt, så har man konstruerat bevis att bibeln stämmer. Homosexuella är nu en minoritet som får bli bevis för vissa att bibeln är sann. Andra säger också att då tron är svag så måste man hitta bevis på att bibeln är sann, och finns det inga bevis så skapar man dem...

      Radera
    27. Att du lever i den verkliga världen är verkligen ett skämt. Med åsikter som dina kan du inte ha sett mycket av världen. Skjuta budbäraren?? Kul att vara martyr..........
      Nej jag vet att det inte leder nån vart för såna som du är så inskränkta och kommer dö sådana också. Däremot kanske det finns nån läsare här som förstår vad jag skriver.

      Radera
    28. Anonym 11:32. Jag tror nog att du missförstod nu. Men det har ju hänt förr också.

      Sedan förstår jag inte alls vad Ordspråksboken har med något att göra. Den talar inte om den yttersta tiden heller, så jag begriper inte alls vad du håller på med.

      Radera
    29. Anonym:
      Tack för att du förklarade! Nu förstår jag varför Kristian tänker som han gör men tycker fortfarande inte att hans tankar är vare sig rätt eller moraliskt försvarbart

      Radera
    30. Uppenbarelseboken menade jag förstås.

      Radera
    31. Anonym 12:03. Nå, då blev det lite rim och reson på det hela. Men menar du verkligen att människorna inte mår dåligt idag? Nu rör jag mig mest på axeln arbetet-hemmet, men ändå ser jag alldeles för många exempel på människor som farit illa som ett resultat av att man har struntat i Guds bud och vilja speciellt rörande det sjätte budet. Men givetvis också som en följd av andra budbrott. Den sexuella revolutionen har oerhört mycket blod på sina "händer"! Och mera och värre blir det när listan på brott mot Guds bud och vilja bara blir längre. Det här är verkligen inget vi, jag eller någon annan, behöver hitta på eller skapa. Det finns där rakt framför näsan på oss var och en. Men om vi väljer att aktivt blunda för det kanske vi kan undgå att se det. Jag förstår inte hur det är möjligt, men tydligen går det t.o.m. att bli blind också för en sådan sak.

      Radera
    32. Mimmi: helt klart är det inte försvarbart, men du torde se nu tankegångarna i meddelandet ovan. Om livet är gott, så har inte domedagssekterna några kunder. För att hålla kvar sin skara, måste skenbilden av profetian hållas vid liv. Som i alla andra sekter bör medlemmarna avhålla sig från att hålla kontakt med omvärlden, för att inte misstänkliggöra lögnen.

      Kristian: säg då vem som mår dåligt, om det är en viss grupp och hur det kommer sig att det handlar om den sexuella revolutionen som fick sin början på 50-talet? Ganska lång inkubationstid, inte sant? Däremot sjunker den sexuella aktiviteten hela tiden, har gjort det sedan början av 2000-talet.

      Eftersom du på allvar tror att illamåendet i din domedagsprofetia beror på att just och enbart homosexuella idkar könsumgänge, förstår alla mycket väl att ingen förstår dig och vad du skriver. Det sjätte budet, äktenskapsbrott, skulle ju hänvisa till hundratusentals sambor och frånskilda, men du anklagar ju inte dem överhuvudtaget? Din logik är lika ihålig som en emmentalost, och frågar man dig nånting så först då inser du att du bara hittat på allt och försöker byta samtalsämne.

      Så listan över brott blir bara längre? Det är ju inte en kollektiv lista utan du har din, jag har min, och vi döms som enskilda. Gud kommer nu inte att döma mig för allt du syndat, och vice versa. Men det har du som svepskäl för att tillåta dig prata skit om homosexuella. Du Kristian kommer ju aldrig att erkänna eller förändra ditt sätt att tänka, men förhoppningsvis finns det andra i skaran som får sig en tankeställare.

      Radera
    33. Anonym 14:39. "Eftersom du på allvar tror att illamåendet i din domedagsprofetia beror på att just och enbart homosexuella idkar könsumgänge"

      Läs om, läs rätt! Tänk att det här ska vara så här svårt... Men om man vill läsa fel är det tydligen möjligt att göra det.

      Radera
    34. Fortsättning. För övrigt saknar din kommentar helt tydligt all kontakt både med verkligheten och med det jag har skrivit.

      Radera
    35. Var och en får själv avgöra vem av oss två saknar kontakt med verkligheten. Det enda du bekräftar är att du måste krampaktigt hålla fast vid övertygelse om att illamåendet beror på inga andra orsaker än din domedagsprofetia. Så vem saknar kontakt till verkligheten...

      (NU kan vi ta in halmdockan, som du använder fel hela tiden. Du fokuserar på mig istället för det du ser brister=halmdocka. Men det är förståeligt, det är enda sättet för dig att försöka slingra dig ur knipan)

      Radera
    36. ANonym 16.40/ Inte kan väl bloggaren hållas ansvarig för att du inte begriper eller vill begripa? Du skriver att var och en får själv avgöra. Det är inte svårt.

      Radera
    37. Anonym kl.20.26
      Allt är relativt :)
      Jag förstår iaf anonym här ovan, den enda som behagar svara på frågor och förklara saker.

      Anonym kl.16.40
      Man kan alltså säga att det är en tolkningsfråga? I ett tidigare inlägg stötte jag på en kommentator som påstod att det är ok att synda hur mycket som helst bara man sen ber om förlåtelse av gud. Hur ser du på saken?
      Jag tänker att det är lägre tröskel till att synda om man vet att man sen bara behöver be om förlåtelse?

      Radera
    38. Mimmi: visst är det fråga om tolkning, hela bibeln är ju bara tolkning för det finns ju ingenting som kan nyttjas rakt av. Tolkningen kan ju bli rätt fri också, trots att jag suttit på hundratal bibelstudier i min ungdom, och halvt inkorporerad i församlingsverksamhet många år, så var det en överraskning att bla äktenskapet inte finns nämnt i bibeln, det är bara nånting som kommit långt senare. Dock tolkas bibeln så pass fritt, och hemåt, att många herrar påstår med uppsvälda artärer i pannan att äktenskapet visst finns skrivet i bibeln. Eftersom äktenskapet inte finns definierat i bibeln, bara "instiftat" (vad man velat få folket att tro med det) rinner hela motståndet med samkönade äktenskap ut i sanden.

      Det jag lagt märke till är att det finns en större mängd narcisissm bland troende än bland icke troende. Jag antar det ger en vällust och känsla av överhet att känna att man får tolka bibeln till sin egen fördel, så den tolkningen upphöjer ens självbild. Det har jag iallafall upplevt från den andra sidan. De som inte lyfter sig upp och speglar sig i bibeln är inte längre betydelsefull, "vi" är ju inte lika utvalda, duktiga eller helt enkelt motagliga och hamnar därför i ett lägre kast. Om det är nånting man inte kan göra, så är det att en kan kritisera en annans tro. Allt hänger på en så skör tråd så det är omöjligt att kritisera utan att själv bli kritiserad, och det har ju förstås lett till att vi har tretton frikyrkorörelser på dussinet. Ingen kan ju säga att er version av tron är fel. Alla formar och tolkar sin syn på kristendomen lite efter egna behov. Det är lite shopping över det.

      Därför finns det domedagsversionen av kristendomen som behöver ha en fiende hela tiden, nånting med vars hjälp man samlar ihop rädda människor. Och det finns suggestiva varianter där man hålls ihop genom att man synkroniserar den "härliga känslan", alla SKA uppleva det i gruppen, annars är man inte delaktig, kanske behöver jättemycket förbön och förstår slutligen att det finns bättre ställen att vara på.

      Eftersom jag känner många hbqt och religiösa, så vet jag att de inte går ihop. Hbqt-personer har jobbat med sin egen ärlighet gentemot sig själva, har gått över den största tröskeln man kan, medan religiösa har inte ens vågat tänka tanken att allt kanske inte är som de blivit lärda att tro. Aldrig vindstilla i det mötet. :D

      Radera
    39. Exakt som här i kommentarsfältet ! https://www.youtube.com/watch?v=D2Flgdwlqz0&list=PL1DAFB9FAAA3C3032&index=6

      Radera
    40. "hela bibeln är ju bara tolkning för det finns ju ingenting som kan nyttjas rakt av"

      Stackars människa! Du kan inte ha haft det lätt.

      Radera
    41. Som du Mimmi kan se behöver troende känna sig överlägsna, och det är definitivt ingenting man saknar från den bubblan.

      Nu är det svårt att veta vad 23:29 menar med ballongvideon, jag ser det solklart som att ballongen är bibeln och alla runtomkring är frikyrkorörelser som alla ser olika, och ändå hävdar att just den färg de ser är den absolut rätta. Skulle det bara finnas en tolkning och inriktning, en enda kyrka eller religion, så vore det ju ett bevis att det faktiskt kunde finnas en sanning. Men nu bevisar ju alla motsatsen, att det inte finns en sanning utan minst en tolkning per predikant... ;-)

      6:52 har nog alldeles rätt, jag hade det inte lätt i den religiösa bubblan, men man märkte det först på utsidan :-) Man måste alltså stå ut med pikar som 6:52 ger, fast mer subtilt, och det visar sig just då man är en outsider. Inget mer av "Jesus älskar alla och känn dig välkommen i vår gemenskap" :D

      Radera
    42. Anonym 7:12. Du tolkar fel. "Skulle det bara finnas en tolkning och inriktning, en enda kyrka eller religion, så vore det ju ett bevis att det faktiskt kunde finnas en sanning."

      Det att det finns så många olika kristna riktningar är inte bevis för att kristendomen är felaktig. Det är ett bevis för att kristendomen/Bibeln har rätt när den talar om synden.

      Radera
    43. Kristian:
      "Det att det finns så många olika kristna riktningar är inte bevis för att kristendomen är felaktig. Det är ett bevis för att kristendomen/Bibeln har rätt när den talar om synden."
      :D Ur vilken hatt drog du det resonemanget? Det kanske inte är bevis för att den är felaktig men det är sannerligen ett bevis på att det är just vad det är; en TRO. Inget som är vetenskapligt bevisat bara en tro. Där människor tror på det dom vill tro på.

      Radera
    44. Mimmi. Igen lyckas du missförstå det jag skriver. Du tycks vara expert på det. Läs om, läs rätt!

      Radera
    45. Anonym 23:29. Det var en mycket klargörande video! :)

      Radera
    46. Kristian, det är ingen tolkning (=ändra på innebörden så mycket man vill) utan helt vanlig logik utanför och opåverkad av bibelbubblan. Som jag skrev tidigare så finns det denna domedagsfrikyrka, spelar ingen roll om det handlar om homosex, Trump, feminister, de gröna, journalism, klimat, eller vad som helst annat, allt kopplar du till rädslan för synd. Det är din tolkning, men det finns ingen som helst logik i dina tolkningar. Du klarar inte av ens att argumentera för dina tolkningar för att logiken saknas.

      Ingen missförstår dina texter, det är väl bara det att dina tankar är endast förståeliga i ditt huvud och det är bara omöjligt att hålla med nånting du skriver, speciellt då du talar emot dig själv :D

      Ber man dig kommentera varför du inte lever som Ottesen lär, och som du länkade till, så kan du inte svara med annat än smörja :D Det går lätt att kringgå sanningen då det gäller detaljer, men logiken kan man inte ljuga ihop.

      Radera
    47. Anonym 08:48. "allt kopplar du till rädslan för synd. Det är din tolkning"

      Att jag kopplar allt till "rädslan för synd" är inte min tolkning. Det är din tolkning. Och dessutom är den felaktig.

      Hela din kommentar är på samma nivå, så bedrövlig att jag inte ens ids börja bena ut eländet. Du faller helt enkelt på eget grepp utan att jag behöver hjälpa till.

      Radera
    48. Kristian:
      Vad är din tolkning då? Du skriver iaf mycket om synd.

      Sorry men det är nog dina åsikter och tankar som fallerar gång på gång Kristian. Du verkar inte inse logiken/inkonsekvens i dina egna argument? Och om du nu tycker att vi feltolkar precis allt du skriver så kanske inte felet ligger hos oss? Du kan ju försöka uttrycka dig bättre så behöver ingen läsa in något som inte finns där.

      Radera
    49. Mimmi. Tyvärr tror jag inte att det skulle hjälpa hur mycket jag än skulle försöka uttrycka mig klarare. När viljan att förstå saknas och detta i kombination med en totalt annorlunda världsbild som för med sig en felaktig förförståelse gör att kommunikationen i det närmaste blir omöjlig. Denna "diskussion" har visat detta med all önskvärd tydlighet. Men jag kan ju försöka säga det en gång till: Det är inte mina åsikter och tankar som fallerar, orsaken till svårigheterna att förstå finns nog på annat håll.

      Radera
    50. Kristian:
      Men kan du svara på min fråga då? Vad är din tolkning om det inte handlar om syns? Du förstår väl att det är självklart att människor läser in saker om den man diskuterar med slår ifrån sig allt som en foliehatt och inte ens bemödar sig svara på frågor? Men du vill väl inte ha en diskussion ens, jag gissar att du bara vill att alla ska lyfta dig till skyarna och prisa ditt namn.

      Radera
  3. Det fina med en blogg är att den kan utgöra en kanal för en monoman att framföra sin propaganda. Monomaner finns det gott om i bloggosfären, över hela spektret från radikalt kristna till radikalt antikristna, från politikens ena ytterlighet till dess motsats. Språkbruket korrelerar med värdegrunden och bemötandet av oliktänkande med graden av självupplevd övertygelse.

    Varför gå in i polemik med en bloggare med förment klar övertygelse av politisk eller religiös art? Den som är övertygad om någonting å det bestämdaste torde inte vara mottaglig för logiska eller ideologiska motargument. Värdeladdade motargument, emotionellt färgade verbala krevader och invektiv får bloggaren att framstå som martyr och stärkas i sin uppfattning om sin egen betydande position. I bästa fall förstärks just det här draget av en hetsigt svallande debatt med stort antal deltagare, utan att dialogen tillför någonting av verkligt värde.

    Varför slösa tid och krafter på en debatt där bara den ena partens synpunkter anses ha verkligt värde?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 02:10. Problemet med ditt resonemang är att det är väldigt sällsynt här i denna bloggs kommentarfält med dessa "logiska eller ideologiska motargument". Mestadels handlar det om att anonyma kommentatorer häver ur sig elakheter som inte kan ledas i bevis. För att inte tala om personangrepp. Diskussionen här skulle vara mycket mera städad om den bedrevs på lika villkor, alltså att de som vill diskutera skulle uppträda under eget namn. Du har kanske lagt märke till att det, i de få fall när så sker, diskussionen har varit mycket mera fruktbar? Men när kommentatorerna gömmer sig bakom anonymitet blir diskussionen ofta, men förstås inte alltid, av mycket låg nivå eftersom det alltid är lättare att häva ur sig alla sorters invektiv när man inte behöver göra det under eget namn.

      Radera
    2. "Varför slösa tid och krafter på en debatt där bara den ena partens synpunkter anses ha verkligt värde?"

      Slösar du tid och kraft på synpunkter? Var då? Här på bloggen levererar du bara floskler och fördomar om kristna.

      Radera
    3. Ni två beter er inte som kristna, om ni nu trodde det

      Radera
  4. Det mest obegripliga här är ändå att Kristian Nyman anklagar Svenska Yle för censur fastän hans kommentar till artikeln är publicerad.
    Tänker du kommentera din förhastade och felaktiga anklagelse på något sätt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 08:56. Ser man på, de tog in den. Men med en mycket lång fördröjning, så lång att jag både hann vänta en bra stund och sedan skriva den här texten. Men tack för att du berättade att de tagit in den. Jag tröttnade att kolla, så jag skulle nog ha missat det.

      Radera
  5. Kristian har gjort en höna av en fjäder. Han anser alltså att hbt rörelsen är ett farligt hot som måste bekämpas (som ohyra). Han ser sig själv som riddaren i den skinande rustningen ut på uppdrag av Gud. Han anser att människor som bor i ett fritt och öppet land inte har rätten att vara den man är född till och därför måste botas och justeras för att passa in i hans egen och guds världsbild. Han anser att hbt rörelsen styr media, så att han blir censurerad när han försöker kalla folk för fascister, onormala och alla sorters elakheter...

    Allt det här får man bevis för när man läser Kristians egna texter, men det vägrar han att erkänna...



    Q

    SvaraRadera
    Svar
    1. Q. "Han anser att människor som bor i ett fritt och öppet land inte har rätten att vara den man är född till och därför måste botas och justeras för att passa in i hans egen och guds världsbild."

      Om dum skulle ha brytt dig om att läsa vad jag skriver skulle du se att jag inte alls anser det. Men det är som sagt lättare att hänga upp en halmgubbe och kasta sten på den. Ok, be my guest. Men ärligt är det inte.

      Radera
    2. Nu försöker du byta fokus igen som vanligt och plötsligt har du inte alls sagt det som vi alla andra kan läsa om här på bloggen. Ok, be my guest. Men ärligt är det inte!


      Q

      Radera
    3. Q. Byta fokus? Förklara gärna vad du menar med att jag försöker "byta fokus" när jag bemöter de felaktigheter du skriver!

      Radera
    4. Vilka felaktigheter? Jag bara pekar på det vi alla kan läsa om här på bloggen...


      Q

      Radera
    5. Kristian: du byter fokus och svarar inte på vare sig frågor eller argument. På vilket sätt skulle det påverka dig ifall USA valde en homosexuell president? Du pratar om att yttrandefriheten är hotad pga regnbågsfascism men det om något är väl yttrandefrihet. Sen är gränsen mellan yttrandefrihet och hets mot folkgrupp hårfin.

      Radera
    6. Mimmi. Har jag påstått att det skulle påverka mig? Vänligen sluta läsa in sådant i mina texter som inte finns där! Min text ovan är en kommentar till demokraternas primärval och till att denna kommentar inte publicerades på Svenska Yle (vilket den efter en fördröjning sedan blev).

      Varför skulle jag svara på frågor som bygger på uppenbara feltolkningar och på sådant som du och andra läser in i mina texter?

      Sedan har du inte alls förstått var regnbågsfascismen går ut på om du kan hävda att "det om något är yttrandefrihet".

      Radera
    7. 😔
      Du förstår verkligen ingenting. Regnbågsfascismen är något du själv hittat på och som bara existerar i din värld. Och nej, jag har ställt många uppriktiga vettiga frågor här som du inte svarat på. Jag tycker det är väldigt motsägelsefullt att påstå sig vara kristen och sedan sprida detta hat om den påhittade hbtq maffian.

      Radera
    8. Mimmi. Regnbågsfascismen, eller vad vi kallar den, är verkligen inte påhittad. Det är bara att öppna ögonen och se efter vad som händer i samhället! Och jag sprider verkligen inget "hat", det jag gör är att jag försöker visa på vad som är på gång i samhället. Och tydligen finns det, baserat på din okunskap om det, ett stort behov av detta. Om jag sedan lyckas bra eller dåligt med det jag håller på med är förstås en annan fråga.

      Radera
    9. Det var du som kallade den regnbågsfascismen. Vad är det som händer i samhället? VI blir mera empatiska och öppensinnade? Det tycker jag är bra, vi behöver alla mera empati. Jag tycker det du skriver här kan liknas till hat, du tycker det är fel att människor inte lever på det sätt du TROR är rätt? Tänk om du har fel?
      Det finns mig veterligen verkligen absolut inget behov av såna åsikter som dina som inte bidrar till annat än att såra andra människor. Du måste väl också förstå att samhällsutvecklingen går framåt? Vi lever inte på samma sätt som för 200 år sedan, kvinnor har idag rösträtt, man får gifta sig med vem man vill osv. Så det vore dumt att tro att samhällsutvecklingen nu plötsligt skulle gå bakåt.

      Radera
    10. Mimmi. Empati behövs, ja. Det kan vi vara överens om. Sedan är det en annan sak vad denna empati åstadkommer och hur den riktas. Det du skriver om att samhällsutvecklingen går framåt är t.ex. en sådan sak som vi inte alls är överens om. Tänk om det du kallar att gå framåt i själva verket är att gå bakåt? Om det du tror är positivt i själva verket är negativt? Hbt-ideologin är i själva verket människofientlig och den kommer att föra oerhört mycket lidande med sig. Det ser vi redan i anslutning till transhysterin när många har lurats att tro att de är något annat än deras kropp säger att de är och som ett resultat av detta har gått in i en plågsam könsbytesprocess som de senare ångrar. Och det är här regnbågsfascismen kommer in. När vi, av medkänsla och omtanke(empati) vill varna människor för det lidande som de kommer att ställa till för sig själva och andra, då blir vi censurerade och kallade "hatiska". Trots att vår drivkraft är just empati. Men i en fascistisk omgivning finns det bara en "sanning" som duger och allt annat ska trampas ner och förbjudas. Det är det vi ser idag, och detta är vad jag kallar regnbågsfascism. (Vilket jag inte förnekar, vilket du tycks tro. Men också där missade du vad jag skrev.)

      Radera
    11. Nu tror jag du behöver googla vad empati innebär.
      Om du verkligen tycker att samhällsutvecklingen gått bakåt och är negativ, då tycker jag du ska flytta ut till en liten hydda mitt ute i ingenstans, utan elektricitet, utan vatten, utan mat och utan internet. Man ska väl leva som man lär.
      Tänk om allt du tror på, vet och känner till är fel? Om allt i ditt liv är tvärtom?

      Är det något annat än könsbyten som du vill rädda människor ifrån? De kanske inte ens vill bli räddade?

      Vet du Kristian, jag missar ingenting du skriver.

      Radera
    12. Mimmi. I själva verket missar du det mesta. Och så läser du inte en massa sådant som jag inte har skrivit. Var har du t.ex. läst att jag skrivit att jag menar att det är fel med el, vatten och ett modernt hus?

      Radera
    13. Nej det gör jag inte. Däremot uttrycker du dig oklart.
      Du skrev att samhällsutvecklingen är negativ och att den går åt fel håll så då uppmanade jag dig att leva som du lär.

      Radera
    14. Mimmi. Vi diskuterade en specifik sak. Då kan du inte gå från det specifika till det allmänna och mena att jag ska följa med bara så där. När man gör så, ja då läser man in saker i det som har sagts.

      Radera
    15. Höpöhöpö.....
      Du vill bara äta kakan och samtidigt ha den kvar.
      Du tycker utvecklingen går åt fel håll, alltså tycker du att det var bättre förr. Då uppmanar jag dig att leva som du lär men då börjar det skava. Hyckleri är vad det är.

      Och kan du snälla sluta raljera över att jag läser in saker som du "inte sagt", du får väl uttrycka dig bättre ifall du inte vill att folk ska dra förhastade slutsatser.

      Radera
  6. "Korrigering: Hela mitt inlägg föll ihop som ett korthus" borde det stå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym9 februari 2020 14:33
      "Hela mitt inlägg föll ihop som ett korthus"

      Ja det borde det stå som slutkläm i alla dina inlägg.

      Radera
  7. Något för alla här i kommentarsfältet ! http://www.lhpk.fi/saarnoja/?sermon_id=7051

    SvaraRadera