onsdag 19 februari 2020

Vad borde Gud göra?

Det finns en intressant mekanism som man kan se allt som oftast när det har skett saker som alla kan vara överens om är onda. Som t.ex. olyckor, mord, våldtäkter och annat liknande. Sådana som annars inte vill ha något med Gud att göra träder fram i nyheterna eller på sociala medier och beskyller Gud för det som har hänt. Är det någon annan än jag som ser inkonsekvensen här? Lite på samma linje gick en anonym kommentar igår när diskussionen, som så ofta förr, kom in på de pedofilbrott som har begåtts inom den katolska kyrkan. Anonym skrev: "och er skapare sitter där bara och ser på är barnen våldtas i kyrkans namn? vad är det för skapare riktigt?"

Jag vill lyfta fram den här kommentaren eftersom den är mera än bara inkonsekvent. Den visar dessutom på en mycket stor okunskap om den kristna tron. Jag kunde ha ställt frågan: Vad anser den anonyme att Gud borde göra? Komma ner hit till jorden och ställa sig själv i bräschen och gå in i vad dessa barn råkar ut för? Newsflash! Det har han faktiskt redan gjort. Gud blev människa i Jesus och gick in i precis allt vi människor kan tänkas råka ut för. Ja faktiskt, precis allt. Vi har lite svårt att tänka oss att Jesus skulle ha råkat ut för också en sådan sak som den anonyme kommentatorn talar om, men Bibeln säger faktiskt att han (Jesus) var "prövad i allt, men utan (att begå någon) synd". Därför kan han, skriver Hebreerbrevets författare (4:15), "känna medlidande med våra svagheter".    

Eller vill den anonyme att Gud ska komma ner hit och ställa alla pedofiler till svars och döma dem så som de har förtjänat? Newsflash! Det kommer han att göra! Problemet, ur både min och den anonymes synvinkel, är att han inte bara kommer att döma mördarna, pedofilerna, knarklangarna och rånarna utan också alla de som har sårat sin fru genom hårda ord, alla de som en gång i vredesmod kanske har slagit henne eller sina barn. Och inte bara det, utan också alla de som någon gång har tänkt onda tankar, alla de som har bidragit till människors lidande genom att porrsurfa, alla de som har fuskat med deklarationen eller som har snattat och så vidare i alla oändlighet. Kort sagt: Ingen av oss kommer att undgå den domen. (Rom. 3:23) Så är det faktiskt vad den anonyme vill? Att den Helige ska komma ner hit och hålla dom? För se, Gud är inte en människa. När Han kommer för att döma sker det inte enligt vår syn på vad som är fel och vad som inte är det. När Han kommer dömer han ALLT som inte har varit i enlighet med hans heliga lag och vilja. Och då är vi ALLA illa ute.

Men, kanske den anonyme vill invända, borde inte de som har våldfört sig på barn få en strängare dom än de som "bara" har slagit sin fru eller, ännu mera, de som "bara" har sårat henne med ord? Saken är den att Gud i sitt ord inte graderar synden. Om så kommer att ske vet vi inte. Det har han nämligen inte berättat för oss. Men det finns ett ord som visar att han bryr sig väldigt mycket om de små och att de som beter sig illa mot dem nog kommer att få sitt straff. Om det sedan blir hårdare än för andra synder kan vi inte säga utifrån Guds ord, men det ordet har vi fått att "för den som förleder en av dessa mina små vore det bättre att få en kvarnsten hängd om halsen och bli kastad i havets djup". (Lk 17:2) Om det att få en kvarnsten runt halsen och bli kastad i havet "är bättre" vill nog ingen av oss tänka på vad som väntar den som beter sig på detta sätt.

Sedan handlar den kristna tron om nåden. Om Jesu ställföreträdande lidande. Om syndares frälsning. Men eftersom man inte kan, och inte heller ska, säga allt i alla texter kanske jag inte skriver om det här och nu. Den som vill läsa om hur domen och frälsningen fungerar kan läsa här.  

18 kommentarer:

  1. En annan aspekt av detta är ju vara att kristna enligt sin fundamentalism ofta anser sig vara moraliskt överlägsna icke kristna. Då blir det sen en stor krock att en moral-predikande kristen utsatt nån för ett sånt hemskt brott som t.ex. pedofili. För oss icke-kristna blir detta ett svårt resonemang att förstå eftersom det finns olika religioner där man tror på olika saker, olika saker som är rätt och fel och synd, hur kan det som anses vara synd variera så mycket mellan olika religioner?
    Vidare anser jag att det är rättsväsendet som skall döma dessa förbrytare. Vi kan ju inte låta dem gå fria i väntan på en gud som kanske eventuellt nån gång dömer deras synder. Och inom rättsväsendet finns det straffrättsliga påföljdssystemet som bygger på att brott leder till straff, desto grövre brott, desto högre straff alltså en straffskala som sig bör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mimmi. Givetvis ska de dömas! Där är vi helt eniga. Det eviga straffet som kommer sedan utesluter på inget sätt det timliga som följer på brott mot lagar här i tiden.

      Radera
  2. "Vad anser den anonyme att Gud borde göra?"

    ...hindra barnen från att någonsin bli våldtagna, troligtvis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Christian. Jag undrar om han skulle vara nöjd med det heller. För om Gud skulle gå in och börja förhindra ont per automatik finns det mycket annat än pedofili han skulle ta itu med - och som många inte skulle gilla att han tog itu med ...

      Radera
    2. Tillägg: Får man åtminstone anta.

      Radera
    3. Kristian,

      Det är naturligtvis svårt att gissa vad andra människor kan (eller inte kan) tänkas bli nöjda med. Men jag menar ju att vi här har lidandets problem i ett nötskal: varför skulle en alltigenom god och allsmäktig Gud någonsin låta ett oskyldigt litet barn bli våldtaget av vuxen man? Varför, om han nu verkligen finns, ingriper han inte när dessa barn står i begrepp att bli våldtagna?

      Det här är verkligen ett problem för den som vill påstå att Gud samtidigt allsmäktig, allvetande och alltigenom God, och jag hoppas innerligt att den som vill bedriva seriös apologetik tar det på allvar.

      Radera
    4. Lidandets problem, har någonstans bland alla mina papper en text med rubriken "Den kristnes lidande har en funktion"... I brist på den texten hittade jag följande på nätet; http://www.tillliv.se/2017/09/lidande-pa-gott-och-ont/ Vet inte vilken bakgrund skribenten har men texten är läsvärd !

      Radera
    5. Christian. Lidandets problem är inte enkelt löst. Inte när man kommer in på det personliga, åtminstone. Teoretiskt är det inte så knepigt, om du vill ha lösningen på teodicé-problemet så finns ett förslag här: https://kristiannyman.blogspot.com/2015/08/teodice.html

      Men när vi kommer in på det personliga är det förstås inte så enkelt. Den stora frågan är: Varför får vissa människor gå igenom mera lidanden än andra? Frågan varför lidandet finns är som sagt inte svår att besvara, men just detta med varför vissa små barn blir utsatta för sexuella övergrepp medan andra inte blir det är knepig. Det hör, vågar jag påstå, till den fördolde Gudens område och är därför något som vi inte kan svara på. Men i en del fall (ganska många?) kan den människa som hamnat i stort lidande sedan, efteråt, svara på frågan. Men förstås inte i alla fall.

      Radera
  3. Det var jag som kommenterade men glömde underskrift, det händer ibland.

    Den samma intressanta mekanismen sker när religiösa människor tackar gud när läkarna botat eller räddat livet på dem. Ni kan tacka eller tillbe vilken gud ni vill, samma resultat får ni fast ni tackar eller tillber grannens katt. För mej kan ma tacka vem man vill men det är hyckleri när man påstår att nån gud botat eller hjälpt när det är vetenskapen vi ska tacka för alla framsteg forskningen gjort de senaste decennierna.

    Skulle det finnas en gud som bryr sej så skulle hen visa det på nåt sätt. Men ingen gud svarar på en endaste bön eller gör nåt som skulle förklaras som åt guds under.

    Så du har rätt Kristian, gud kommer inte ner på jorden och rättar till nåt, för hen finns inte, så vi får klara oss själva bäst vi kan.

    Om nån påstår det finns en gud så faller bevisbördan på hen att bevisa det.

    Det finns ingen gud, inget helvete eller paradis efter detta liv. Lev livet nu, det är det enda liv du får och gör det bästa av det.

    Allt spagetti logik om nåden är ju bara för korkat att ta på allvar. Om jag som förövare våldtar nån och ångrar det och tror på nån jesus så får jag förlåtelse för att gud, eller hans son eller vem det nu var dog på korset för mina synder, men på riktigt dog hen ju aldrig eller hur..... ja ni ser vart de bär....

    Eflop

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eflop. Ja, vi ser nog vart det bär när du exercerar i kommentarfältet ... :)

      Det är ganska modigt att säga att det inte finns någon "gud" som svarar på böner. Hur vet du det? Jag har många exempel på klara och tydliga bönesvar. Givetvis kan man, om man vill, hävda att det var slumpen, men när oddsen är så dåliga som de har varit många gånger måste man nog ha en väldigt aktiv blindhet för att låta bli att se det.

      Radera
  4. Kristian. Det finns inte en enda människa som kan bevisa en enda aktivitet från gud och ifall detta under skulle ske, hur vet vi vilken av de 4000 gudarna det är som svarat? Muslimerna och Scientologerna är lika säkra på bönesvar som kristna, vilken gud är det som svarar?

    Bönesvarsprocenten är precis lika för böner till gud eller grodan boll. Det var ju modigt av mig igen, eller hur? :)

    Eflop

    SvaraRadera
  5. "han inte bara kommer att döma mördarna, pedofilerna, knarklangarna och rånarna utan också alla de som har sårat alla hbqt-människor..."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst ! MEN, det är INTE att såra ngn då man säger: Det är synd att mörda, idka pedofili, langa knark, råna folk, och öppet leva ut hbqt ! Allt detta är en styggelse i Guds ögon ! Lika vämjeligt är allt detta för en troende kristen när man ska tvingas se det....

      Radera
    2. Det är många gånger bevisat att det är ren struntprat ni hittar på om hbqt. Det är minsann en styggelse att börja inbilla sig om vad en styggelse är i Guds ögon. Ni kommer så att få lida för det då den dagen kommer!

      Radera
    3. Ingen inbillelse här ! Gud har själv sagt i sitt ord vad som är en styggelse/avskyvärt i Hans ögon ! 3 Mosebok 18:22-23 "22 Du ska inte ligga med en man som en man ligger med en kvinna[b]. Det är avskyvärt. 23 Du ska inte ligga med något djur, så att du genom det blir oren. Inte heller ska en kvinna ställa sig framför ett djur för att para sig med det. Det är naturvidrigt."

      Radera
    4. "5 Mosebok 22:5 En kvinna skall icke bära vad till en man hör, ej heller skall en man sätta på sig kvinnokläder; ty var och en som så gör är en styggelse för HERREN, din Gud."

      Radera
    5. Hur går föregående svar ihop med trans.... ? Det är nog inget struntprat vi "hittar på" !

      Radera
  6. Han kunde ju börja med att utrota cancer i barn, det skulle vara ett bra början..

    SvaraRadera