lördag 1 februari 2020

Ok, jag hade fel!

Storbritannien har lämnat EU. Jag har uttalat mig väldigt skeptiskt om möjligheterna för ett land att överhuvudtaget kunna lämna EU. Nå, jag hade tydligen fel. Frågan, som jag ser det, blir då: Kunde EU inte stoppa detta eller ville de inte? Om man ser strikt till paragraferna är svaret givetvis att de inte kunde. Det finns klart reglerat hur ett land kan lämna unionen, och således är det alltså möjligt att göra det.

Frågan inför framtiden är hur detta nu kommer att påverka EU. Blir detta första utträdet i en rad av utträden, eller blir det med detta? Så som EU nu håller på att utvecklas – allt snabbare i riktning mot en federation som dränker sina medlemsstater i möjliga och omöjliga bestämmelser – hoppas jag att flera följer Storbritanniens exempel. Det är oerhört tråkigt, på ett sätt, om så sker och EU går under för som fredsprojekt har EU varit väldigt framgångsrikt. Men något Europas förenta stater ska vi INTE ha. Då är det bättre att EU går i graven. Förhoppningsvis var Brexit det första steget i denna process. Eller ännu hellre, första steget i en process där EU väljer att gå tillbaka till sina rötter som enbart ett fredsprojekt. Men det finns tyvärr inget som tyder på det. Med Storbritannien borta torde utvecklingen snarare eskalera i andra riktningen.

5 kommentarer:

  1. Det finns tyvärr ingen som helst förmåga hos eu-eliten att tänka självkritiskt. Det är total självgodhet och maktfullkomlighet. Kritiker ses endast som hot att eliminera. Folket är försjunken i en dvala och ser inte vartåt det bär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Patrik. Sant. Och de här huvudlösheterna som kommer från EU och som försvårar och fördyrar livet för alla bara ökar. Det här GDPR-eländet inte minst...

      Radera
  2. Patrik, din kommentar låter mer som religiös sekt.

    SvaraRadera
  3. Kanske Eu gör en inversion. Vad är deT? Korset tomt talar om Jesu Seger Seger är vår Frihet. Utan tro eller med missbrukad tro är det farligt. Ändå är Herren Herren Gud och Fadern Allsmäktig. Fjärde riket i världen historia började länge sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Också mitt i denna värld är Gud Allsmäktig. Minns totalitära nationer. Kristi frihet är att man får välja. Gapa inte efter mycket.

      Radera