fredag 12 april 2019

Jag, en radikaliserad kristen?

En anonym kommentator skrev i en kommentar idag att jag är "fem före att bli en radikaliserad kristen". Samme anonym radade upp en massa huvudlösheter och gav flera bevis på oförmåga att läsa och förstå skriven text, så egentligen borde jag bara strunta i dessa kommentarer. Men det är tyvärr inte så enkelt att göra det. Speciellt inte när man blir orättvist påhoppad och lögnaktigt beskylld för än det ena, än det andra. Men just det här påståendet tyckte jag var lite småfestligt och värt att lyfta fram. För hur är det, är jag en radikal(iserad) kristen? Vad betyder orden, och mot vilken bakgrund ska dessa ord ses?

Jag vill börja med att säga att jag hoppas att jag är en radikal kristen. Radikal i meningen en människa som går till botten/till rötterna och verkligen försöker förstå vad den kristna tron är, vad den handlar om och som försöker gestalta denna tro i dagens värld. (Ordet radikal kommer från det latinska ordet "radix" som betyder just rot.) Ordet radikal/radikaliserad har förstås fått flera betydelser idag, och alla dessa är verkligen inte trevliga. Men jag föredrar att hålla mig till ordets ursprungliga betydelse. Och då hoppas jag, som sagt, att jag verkligen är en radikal kristen.

Jag har tidigare skrivit om "det konstanta avståndets förbannelse", och det tangerar detta med radikalism. En vis man skrev en gång att "alla som är mer hängivna (en sak) än jag är, är radikala". Det är en ganska bra definition, tycker jag. Den här definitionen lyfter nämligen fram det subjektiva i detta att kalla någon människa eller något fenomen radikal/radikalt. Men tillbaka till det konstanta avståndets förbannelse! Samhället utvecklas hela tiden, och ur en kristen människas synvinkel är denna utvecklig sällan positiv. I en välmående värld tenderar nämligen människan att lura sig själv längre och längre bort från Guds vilja så som den är uttryckt i uppenbarelsen (=Bibeln). Som kristna kan vi förhålla oss på tre olika sätt till denna utveckling. Vi kan: A. Läsa, tro och lyda Guds ord oberoende av hur världen utvecklas. Om vi gör det kommer vi att betraktas som radikala, trots att vårt sätt att leva, våra värderingar och våra åsikter inte har förändrats. Det är bara det att världen runt omkring oss har förändrats så mycket att vi börjar framstå som radikala, trots att vi det inte är vi som har förändrats. Eller så kan vi: B. Se hur världen förändras och göra vad vi kan för att så att säga hålla jämna steg med världen. Så som Svenska Yle (felaktigt) beskrev B-G Åstrands syn på samhället och Bibeln: Kyrkan ska tolka bibeln så att den [tolkningen] motsvarar dagens samhällsklimat. Om vi gör så blir kyrkan/vi kristna bara en spegel av den värld vi lever i. Eller med Jesu ord: Vi tappar sältan och duger inte till annat än till att kastas ut och trampas ner av människorna.

Eller så kan vi: C. Betrakta hur världen utvecklas och se till att våra åsikter och värderingar inte är de samma som världens. Men detta så att vi ändå följer efter, på behörigt avstånd, när världen runt omkring oss går allt längre bort från Guds vilja och bud. Vår referenspunkt är alltså inte Guds ord utan världen. Det är detta jag har kallat för det konstanta avståendets förbannelse. Vi ser alltså till att vi inte går lika långt som världen – att vi håller den på armlängds avstånd – men vi följer ändå efter. Med några decenniers eller års fördröjning, men dock.

Vad är alltså poängen här? Jo, poängen är att för en kristen ska referenspunkten vara Guds ord och inget annat. Om Guds ord säger nej och världen säger ja ska en kristen säga nej. Och detta nej består eftersom Guds ord "består i evighet" (1Petr. 1:25) Det ändrar inte över tid. Låt mig ta ett exempel för att visa vad jag menar: Om Guds ord säger att samboende är synd så är samboende synd oberoende av hur accepterat detta än har blivit i världen runtomkring oss. För femtio år sedan var denna uppfattning, om än inte legio men åtminstone accepterad. För trettio år sedan var man lite udda om man ansåg att samboende var fel. Idag är man radikal. Detta bara som ett, tydligt, exempel på hur uppfattningarna i det omkringliggande samhället förändras och hur synen på sådana som inte ändrar uppfattning har skiftat över tid.

Det handlar om synen på Bibeln. Och framför allt om synen på Bibelns huvudbudskap – lag och evangelium. Jag väljer, liksom vår kyrka (i bekännelse om tyvärr inte i praktiken), att hålla mig till vad Guds oföränderliga, heliga och sanna ord säger. Om detta gör att jag är "radikaliserad" så får jag väl vara det då. Egentligen borde det vara fullständigt självklart för alla som bär det kristna namnet att vi i den meningen är "radikaliserade". Det finns nämligen inte radikala kristna å ena sidan och icke-radikala kristna å andra sidan. Om vi inte håller oss till Guds ord kommer vi nämligen, förr eller senare, att tappa bort Honom som ger oss det kristna namnet. Och då är vi förstås inte längre kristna utan något annat.  

35 kommentarer:

  1. Tack Kristian för ännu en välskriven text och klara ord ! Må vi alla fortsättningsvis hänga "blåa gardiner" i fönstren ;)

    SvaraRadera
  2. Vi borde alla vara mera lik Jesus, dvs radikala i kärlek, ord o handling. Tack Kristian! H. Benita Nyman

    SvaraRadera
  3. Benita och anonym 22:57. Tack för de uppmuntrande orden!

    SvaraRadera
  4. Radikalisering handlar i många fall om frustrerade människor, oftast ungdomar, som av olika anledningar upplever orättvisa och kränkning. Det kan handla om upplevt utanförskap, arbetslöshet, mobbing, diskriminering eller brist på sysselsättning.

    Att vara radikal är i sig inget negativt och att ha radikala tankar och åsikter är ofta något som välkomnas i det demokratiska samhället. Det finns många radikala personer som genom historien utmanat dåtida normer och bidragit till att driva samhällsutvecklingen framåt. Till exempel kan många av de kvinnor som genom historien deltagit i kvinnorörelsen benämnas som radikala då de förespråkade idéer och reformer som för tiden låg långt ifrån samhällsnormen. Det samma kan man säga om HBT-rörelsen.

    Alltså, låt oss alla välja själv vilken färg vi vill ha på gardinerna! Och, de som inga gardiner vill ha, kan välja att vara utan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 08:53. Frågan om radikalitet är positiv eller negativ avgörs, som jag ser det av sanningsfrågan. Radikalitet som kämpar för en lögn är alltid negativ. Det illustreras av de exempel du lyfte fram. Det här för oss givetvis in på frågan hur vi avgör vad som är sanning och vad som inte är det, och för mig som kristen är det självklart att gå till Guds ord. "Ditt ord är sanning."

      Radera
    2. Man blir alltid så full av skratt när Kristian pratar om "mig som kristen" och verkar göra skillnad på "vi" och "dom". Så gott som alla här i Finland och i Norden är ändå kristna. Är det en medveten strategi för att göra skillnad mellan kristna och andra kristna för att "förbättra" sitt eget ego, eller är det en förolämpning mot de som har en annan tolkning av Bibeln än Kristian? Det märkliga är, att det finns bara EN Bibel dock i två delar NT och GT, ändå är folk tvungna att slåss om de texter som finns där istället för att enas och acceptera varandra som en grupp av kristna.

      Radera
    3. Anonym 09:52. Vi behöver göra skillnad på en sociologisk och en andlig definition av ordet kristen. När du skriver "Så gott som alla här i Finland och i Norden är ändå kristna" så handlar detta om en sociologisk definition. Jag använder inte den definitionen.

      Sedan är det förstås så att det bara är Gud som ser till hjärtat och vet vem som är en kristen och vem som inte är det. Det är inte vår, inte min och inte din, sak att avgöra. Men vi får, och bör, varna för avfallets risker. Det kan vi göra utan att döma. Det gör också Jesus när han säger att "Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud" (Joh. 14:15) och "Om ni håller mina bud, förblir ni i min kärlek, liksom jag har hållit min Faders bud och förblir i hans kärlek" (Joh. 15:10)

      För det är som jag skrev: Om vi inte håller oss till Guds ord kommer vi nämligen, förr eller senare, att tappa bort Honom som ger oss det kristna namnet. Och då är vi förstås inte längre kristna utan något annat.

      Radera
  5. Ja, självklart vill jag vara en radikal kristen!!


    Cecilia

    SvaraRadera
  6. Det här är ett problematiskt ämne.

    Tiderna igenom har Guds ord tolkats på olika sätt, ur ett självklart mycket patriarlaliskt perspektiv. För 100 år sedan var de allra flesta ur samhällets perspektiv relevanta yrkena förbehållna endast männen. Så icke längre.

    Ibland stöter jag på kommentarer om det entydiga beskedet i Guds ord angående homosexualiteten. Hållningen förefaller oomkullrunkelig.

    Hur är det då med Paulus undervisning om överheten enligt Rom 13? Anför detta bibelord till kristna i arabvärlden eller Kina. Det blir aningen problematiskt, om man säger så. Man kan förvisso alltid hänvisa till ordet om att lyda Gud i stället för människor, men då hamnar man i den individuella tolkningen som de flesta konservativa/radikaliserade kristna motsätter sig helt reflexmässigt.

    Hur ska vi aĺltså ha det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Esa. Tack för din kommentar och för att du skriver under eget namn! Många kunde ta exempel härav.

      Givetvis är det så att vi alla har att kämpa mot "det konstanta avståndets förbannelse". Den har drabbat oss alla på olika sätt och på olika områden. Sedan är det också viktigt, menar jag, att klargöra vad som är adiafora och vad som inte är det. Apostlarna gick t.ex. från stad till stad. Vi har anpassat oss till samhället idag kör bil. Eller åker tåg. Men det är tydligt en adiafora-fråga. För att ta ett (tydligt) exempel.

      Sett till både samtiden (när texterna skrevs) och vad det står i texterna är nog frågan om homosexualiteten entydig. Vi är kanske av olika uppfattning där, men jag menar nog att detta är en ganska klar sak.

      Frågan om underordningen är intressant. Nu vet jag inte, men jag misstänker att ifall vi skulle fråga de kristna i Kina skulle de säga att deras situation är mera lik den situation Paulus levde i än vad vår situation här i väst är - eller åtminstone vad den har varit. Därför är den här frågan kanske en större utmaning för oss än vad den är för dem. Men givetvis hamnar vi alltid, både de och vi, i en situation där vi tvingas arbeta med att förstå hur Bibeln ska förstås. (Jag använder hellre det ordet än ordet "tolkas".)

      Radera
    2. Synen på vad som är centralt och diskutabelt i kristen tro varierar mellan olika kretsar och individer. Till det centrala, det som måste tros och bekännas för att tron skall kallas kristen, hör det som sammanfattas i trosbekännelserna. Dit hör synen på Gud som treenig. Dit hör inte synen på människan, vad hennes biologiska egenskaper beträffar.

      I Bibeln möter vi ofrånkomligt en antik människosyn. Den som i våra dagar tolkar låt oss säga sjukdomsrillstånd typ epilepsi utifrån ett exorcismresonemang är inte radikal, snarare då museal. Därmed säger jag inte att det i vissa fall inte skulle vara motiverat att tolka livet utifrån ska vi säga andarnas kamp. I vår tid har vi bara väldigt mycket mer avancerad kunskap om människan än vad man hade för typ 2000 år sedan.

      Jag är orolig för folk som säger att kristen tro förutsätter en antik världsbild och människosyn - och just det blir följden om man deklarerar att tankearbetet fullkomnades för 2000 eller 500 år sedan, och att varje tanke utöver detta är typ synd och villfarelse.

      Kristen tro bygger på historiska händelser för 2000 år sedan, men både kommuniceras och utlevs i nuet, med de variabler som livet för med sig och där livet i all sin komplexitet bjuder på utmaningar som apostlarna inte hade en susning om och än mindre handfasta svar att erbjuda.

      Radera
    3. Esa. Det du skriver i ditt första stycke är givetvis sant. Men vår kyrka har i sin bekännelseparagraf valt att gå betydligt längre när vi har sagt vad som gäller för Finlands ev.luth kyrka. "Kyrkan fasthåller som sitt högsta rättesnöre den i dessa bekännelseskrifter uttryckta principen, att all lära i kyrkan skall prövas och bedömas enligt Guds heliga ord." Hit hör givetvis också synen på äktenskapet med allt vad det innebär.

      Sedan blir det förstås knepigt när man säger att vi i Bibeln möter en "antik människosyn". Jag menar att vi inte kan säga så. Dels för att det är klart och tydligt att det i många fall inte stämmer. (Synen på kvinnan t.ex. där Paulus skrifter är oerhört radikala sett till den tid de skrevs i, men också när vi ser på Jesu handlande.) Men visst fanns det saker där apostlarna, som du skriver, "inte hade en susning om och än mindre handfasta svar att erbjuda". Men där de uttalar sig, och där de erbjuder svar, där behöver vi nog böja oss och konstatera att detta inte är apostlarnas egna tankar utan Guds ord. Paulus är väldigt tydlig när han håller fram detta i samband med sitt uppdrag som apostel i 1Thess. 4:8: "Därför, den som nu avvisar detta, avvisar inte en människa utan Gud, som har gett er sin helige Ande." Och där hade han inte talat om sådant som nämns i trosbekännelserna, utan talat om saker som hade med det mänskliga livet att göra.

      Radera
    4. Det du skriver kunde nog ge upphov till en korrespondens som i längd och brist på attraktionskraft skulle ställs Luthers skriftliga produktion i skuggan. Ändå gör jag ett tappert försök, i full förtröstan på att en dag stå där med sista ordet...

      Är samhällsutveckling alltid av ondo, som du antydningsvid formulerar dig ovan? För tvåtusen år sedan styrdes romarriket av maktgalna nyckfulla mordiska excentriker och folket hukade. Är då vårt moderna demokratiska samhälle på villovägar? Jag tycker mig ha noterat att du gjort dig till förkämpe för yttrandefrihet och demokrati, något som förutsätter kloka och medvetna människor.

      Din hänvisning till bekännelseskrifterna som norm är intressant. De uppkom ju i en polemik med den katolska kyrkan. Borde påven fortsättningsvis betraktas som typ antikrist? Benkku den sextondes böcker om Jesus hör till de mest insiktsfulla jag har läst om andliga ting...

      På tal om äktenskapet: har du läst om äktenskapets historia? Man har gått en lång och krokig väg från Bibelns tid till, låt oss säga 1980-talet.

      Radera
    5. Esa. Nu har jag inte läst så mycket Luther, men jag har sett hans kompletta produktion i skrift, och jag misstänker nog att vi tröttnar länge innan vi är jämsides där... :)

      "Är samhällsutveckling alltid av ondo, som du antydningsvid formulerar dig ovan?"

      Nej, det är den förstås inte. När vi ser på historien ser vi att utvecklingen böljar fram och tillbaka. Mitt perspektiv, vilket jag kanske borde ha klargjort (men texterna blir bara så förtvivlat långa om man ska klargöra allt i alla texter...) är att det här handlar om ett kortare perspektiv och främst moraliska frågor. Och då tycker jag nog mig se en negativ utveckling.

      "Jag tycker mig ha noterat att du gjort dig till förkämpe för yttrandefrihet och demokrati, något som förutsätter kloka och medvetna människor."

      Skulle det vara så, att vi enbart har kloka och medvetna människor som styr utvecklingen, skulle vi knappast behöva kämpa för yttrandefriheten. Orsaken till att jag menar det vara viktigt att kämpa är att utvecklingen är oroande. Om detta sedan beror på att vi har människor i ledningen för våra samhällen som är okloka och omedvetna må kanske vara osagt.

      Bekännelseskrifterna bör nog fungera som norm i en kyrka som bär det lutherska namnet, men också de är och ska givetvis vara underställda Guds ord. Vad gäller påven så fanns det säkert orsak att betrakta honom som en antikrist på Luthers tid (också enligt det tillnamn som den katolska kyrkan själva gett honom), men det betyder förstås inte att alla påvar i alla tider ska betraktas som sådana. Eller? Ämbetet däremot, med t.ex. sitt märkliga ex Chatedra-privilegium (eller vad vi ska kalla det), är det nog orsak att hålla under uppsikt också i denna mening. Menar jag.

      Det du säger om äktenskapet förnekar jag inte. Men frågan vi kanske borde ställa oss där är att har de konstigheter som historien uppvisar förekommit för att man hållit sig till det Guds ord stipulerar eller för att man gått emot det?

      Radera
    6. Skulle det vara så lätt som du försöker låta påskina, men det är det dessvärre inte, uppenbarligen inte ens för dig själv.

      Å ena sidan försöker du högljutt likt en - ursäkta jämförelsen - imam eller mulla inom den islamska världen kräva underkastelse under en rad normer som framstår som alltmer svårtillämpbara på samhällsnivå och förutsätter erkända experters tolkning, men å andra sidan förfäktar du tanke- och yttrandefrihet, vilka ju förutsätter enskilda personers rätt till en åsikt och därmed rätten att även ifrågasätta auktoriteter, något som du själv ägnar dig åt på den här bloggen. Ser du ambivalensen?

      I renodlade auktoritära system tänker individen inte. Man lyder, även i etiska frågor. Problemet är förstås att det auktoritära systemet kanske ändå inte har den verkliga kunskap om förhållanden som den hävdar och som skulle ge beslutsrätten legitimitet och besluten kan få oanade konsekvenser. Auktoritära system finns det gott om, av både religiös och politisk karaktär.

      I öppna system tänker man själv och avgör själv om man lyder eller inte lyder, även i etiska frågor. Det renodlade öppna systemet är hyperindividualistiskt där allting bara är åsikter som alla bildar själv på mer eller mindre goda grunder. Helt öppna system, ytterst ett förnekande av alla system, är i praktiken ett mycket marginellt fenomen.

      Det här är ju gammal skåpmat, och den har stått i skåpet verkligt länge. Därför har man i kyrkan gått diskussionen om vad i kristen tro och kristet liv som är centralt och som alla ska hålla sig till (slutet system) och vad som är adiafora (öppet system, olika uppfattningar accepteras). Ja, den diskussionen går fortfarande, till och med på den här bloggen. Jag antar att du gärna har åsikter om andras tro och (privat)liv. Jag har sett för mycket av problemen för att vidga mitt revir alltför mycket, men det osäljbara finns även här, var lugn för det.

      Angående äktenskapet: Vad menar du att Guds ord stipulerar angående äktenskapet, ja, bortsett från troheten till partnern förstås? Hur ska äktenskap ingås och varför, bara för att ta ett litet exempel?

      Radera
    7. Unknown, vem du än är. Du gör flera missar i ditt resonemang. För det första "kräver" jag ingen underkastelse. Jag förutsätter att de som väljer (obs!) att höra till den lutherska kyrkan frivilligt går in under det som vår kyrka bekänner sig till. Om man inte är villig att göra det - varför är man överhuvudtaget med i kyrkan? Rätten till en åsikt finns ju alltid där eftersom medlemskapet är frivilligt. Således finns här ingen ambivalens annat än i det du pådyvlar mig.

      Sedan kan man inte i en kristen kyrkan på det sätt som du föreslår skilja mellan det centrala och det perifera - eller det som är evigt gällande och det som hör till "kärlekens område" och därför är föränderligt. Citatet från Paulus i min kommentar ovan visar detta med all önskvärd tydlighet. På mera än ett sätt. Smaka på orden "Gud, som gett er sin helige Ande". Vilka följder för denna relation får det om och när vi bryter mot Guds uttryckliga vilja i de frågor Paulus nämner? I klartext: Vad händer om vi bedrövar Guds helige Ande? Gör vi det får våra handlingar i "perifera" frågor (citationstecknen finns där för att jag menar att det inte finns några sådana) följder för de centrala. Eller hur?

      Vad gäller äktenskapet och den nuvarande diskussionen kan hänvisas till ordet "till man och kvinna skapade han dem" och det som sedan följer.

      Radera
    8. ... fortsättning: Experterna behövs faktiskt inte när det handlar om att hålla sig till Guds ord. Det har däremot visat sig (t.ex. när kyrkans utredning om äktenskapet förvandlade Guds ords nej till ett ja) att det är då experterna behövs. Uttryckligen för att göra Guds raka vägar krokiga.

      Radera
    9. Hej Kristian,

      Unknown är min ofrivilliga och omedvetna pseudonym, som beror på att jag arbetar med olika apparater som lovar olika saker i identifieringssammanhang.

      Jämförelsen med vissa andra diktatorer avsåg retoriken, självfallet inte innehållet. Det är faktiskt ingen skillnad mellan att kräva och "förutsätta", om målet är att den man kommunicerar med skall inordna sig under ett visst tankesystem eller livsmönster.

      Jag noterar att du i din retorik glider mellan rollerna som den kravfulla och den uppkäftigt oppositionella. Jag antar att det beror på huruvida det aktuella ämnet anses ha biblisk relevans eller inte. Men i etiska frågor blir den bedömningen i slutändan väldigt subjektiv trots allt.

      Sen glider du undan min fråga om Bibeln och äktenskapet. Redan på Bibelns tid ingicks äktenskap på olika sätt i säg Jerusalem, Korint och Rom. Även Luther ansåg att äktenskapet var en samhällets sak. De som studerat äktenskapets idé genom tiderna anser att sambo faktiskt kan vara en helt giltig form av äktenskap. Det här gillas förstås inte på katolskt håll. Bland annat.

      Radera
    10. Esa. De som har studerat äktenskapets idé genom tiderna har tydligen inte ansett att välsignelsen och löftet om livslång trohet avgett inför vittnen är så viktiga då? För oss som kristna är välsignelsen inget vi ska nedvärdera, liksom inte heller löftet som avges. Detta eftersom vi ju räknar med att människan är en syndare och att hon har både en ond böjelse och en tendens att ta den lätta vägen ut när problemen hopar sig. Men ja, äktenskapet hör givetvis till det borgerliga livets område, men det betyder givetvis inte att inte Skaparen skulle ha både ett och annat att säga om det för det. Men förstås finns det saker som inte sägs klart ut i Bibeln. Vigseln, t.ex. nämns ju inte. Men redan det ovannämnda om löftena och framför allt välsignelsen ger ju vissa ramar som förverkligas på ett bra sätt i vigseln. Men det jag avsåg var det som Bibeln explicit uttalar sig om - och som vissa idag vill tumma på. Som t.ex. att det handlar om en förening av en man och en kvinna.

      Radera
    11. Äktenskapet är ju en universell institution och finns i alla kulturer, även utanför vår judisk-kristna referensram. Varför skulle en objektiv forskare då låsa sig vid just det kristna sättet att tänka? Fråga efter välsignelsen där ingen kanske tänkt tanken en gång?

      Radera
    12. Ska vi vara noga kan du inte på biblisk grund säga att sambo är synd. Inte ens skilsmässa, trots att detta högljutt framhölls för några tiotals år sedan, då en del präster vägrade viga frånskilda. Även om tanken på att Gud förenat man och kvinna finns i 1 Mos 2:24, så accepteras skilsmässa på grund av otukt och annan tro - och om någonting accepteras i skriften kan det väl inte ses som synd, eller hur?

      Vad sambo kontra äktenskap beträffar kan man jämföra dem hur länge som helst, men ska man stämpla den ena formen som synd går man utanför Skriften. I min bekantskapskrets finns sambor som varit varandra trogna i tiotals år och jag känner till äktenskap som spruckit på rekordtid, mest för att man inte riktigt fattat vad man s.a.s. fått på köpet.

      Radera
    13. Jesus säger: inte för någon Annan orsak än äktenskapsbrott(otukt). Om den icke troende vill skiljas... Säger Herren genom Paulus. Då får man leva ensam tills den som ville skiljas tar en annan, tänker jag mig. Annan tro var ju vanligt före stora kyrkans tid då bara den ena parten hunnit bli troende. Bland de i praktiken otroende i förut kristna länder är man nu som hundar och katter som det sades på luthersk tid. Esa, vänd om och lär av Herren och Skriftsn och Andens lag i Skriften och hjärtat.

      Radera
    14. Men Herrens äktenskapsord kan följas enbart av dem som det blir givet säger Han ju själv. Därför får vi ta saken med ro utan att hindra folk från att höra och lära och bli givna Gudsbarnaskap och lydnad. Därför bör du och många av dina kollegor vända om från att smickra syndarna och därmed bedra dem på Sanningen. Gäller alla länder. Enl evl.fi KO är samboende synd; en olydnad mot den sk kyrkans ordning. Vad de kyrklösa otrogna gör sköter samhället och ibland blir de förmanade av någon kristen.

      Radera
    15. Esa Killström,

      "Avvikandet från Guds Ord och åsidosättandet av Skriftens yttre ord är den första synden,grundsynden.Om man förfaller därtill,är fältet upprivet och man vandrar sedan blott allt djupare in i synd och fördärv".
      Martin Luther i inledningen till Schmalkaldiska artiklarna.

      Radera
    16. Det var klokt skrivet. Jag hade inte kunnat formulera mig bättre själv!

      Radera
    17. Fast vid närmare granskning Ole Sandlin: vilket verk exakt citerar du? Schmalkaldiska artiklarna finns på nätet, men inte just det citat du slår mig i huvudet med.

      Radera
    18. Esa. Jag tror att jag tar påskpaus från denna diskussion nu. Det finns mycket att säga om dina senaste kommentarer, men det känns lite förmätet att stå och ordslugga med varandra under påsken. Jag ber att få återkomma efter påsk!

      Radera
    19. Esa Killström,
      "Den kulan visste var den tog"(Sven Duva,fänrik Ståls sägner):-)
      Citatet är ett genuint Luther citat,har under årens lopp samlat på mig och nedtecknat citat av Luther.När det gäller det som du undrar varifrån det är taget har jag bara noterat,M.Luther i inledningen till Schmalkaldiska artiklarna.Som konstateras i en kommentar om Luthers rikhaltiga skriftproduktion" har jag ingen annan hänvisning än den ovan!
      "slag i huvudet" förhoppningsvis stygn i hjärtat!
      Med vänlig hälsning Ole

      Radera
    20. Luther propagerade för att sätta synagogor i brand, förstöra judiska böneböcker, förbjuda rabbiner att predika, att beslagta judars egendomar och pengar samt slå sönder deras hem, så att dessa "giftiga maskar" skulle tvingas att arbeta eller utvisas för gott.

      Radera
    21. Ole, jag skriver här i den trygga förvissningen om att jag är tjockskallig nog att tåla en omgång luther- och andra citat.

      Men ska jag ta dig på orden tänkte du förpassa mig till en hjärtkirurg! Den som tänker köra in en moralisk skalpell i de trakterna kommer att få fila upp instrumentet efter att ha försökt skära i sten. Men du tänkte säkert på styng i stället.

      Ha en fortsatt lång fredag! 😉

      Radera
  7. Det har aldrig funnits nånting gott med radikalisering, oberoende det gäller muslimer eller vilken ideologi som helst.

    De radikaliserade sätter ideologin, tron, övertygelsen, framom människor och deras egenvärde, utan att fråga dem. Radikalisering är ytterst odemokratisk, och det kan inte bortförklaras med nånting, varken bibeln, koranen eller partiprogrammet. Det är inget fel med att sitta i sin egen stuga ensam och radikaliseras bäst man vill, men där bör det stanna.

    Hävdar man däremot att radikalisering är nånting positivt, önskvärt, så godkänner man samtidigt all radikalisering. Nej tack, ett sådant samhälle vill inte jag leva i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 08:24. Som vi har konstaterat redan finns det väldigt olika definitioner på radikal/radikalisering. Därför finns det ingen logik i din näst sista mening.

      Radera
    2. Öppnar man ögonen ser man nog logiken.

      Radera