måndag 27 januari 2025

Om dagens stora fråga

I samband med debatten om Kyrkhelgen i höstas skrev jag en text där jag konstaterade att många av inläggen i debatten var synnerligen avslöjande. Framför allt gällde detta vad biskop Åstrands sade i en intervju i Kp där det han sade klart och tydligt avslöjade att det han, och kyrkans ledning överlag, idag står för är inget annat än en ny religion. Man har, för att kunna inkludera hbtq i kyrkan och kunna delge dem "evangeliet" att "alla är skapade till Guds avbild precis sådana de är och att ingen behöver göra om sig på något sätt för att duga inför Gud" kapat bort syndafallet och synden ur sin lära. Det innebär att det man står för inte längre är kristendom. 

I sitt närmast desperata försök att komma världen till mötes och täppa till hålen som gör att medlemmarna läcker ut ur kyrkan kastar kyrkans ledning ut läran om synden. Med detta menar man att den kristna tron blir lättare att omfatta och inte så mycket till anstöt. Det är kanske sant på ett sätt att så sker, men samtidigt blir det man står för som sagt något annat än kristen tro. Man kan nämligen förändra formerna/uttrycken för den kristna tron utan att det för den skull blir något annat än kristen tro, men innehållet kan man inte gå åt - då blir det något annat än det man utgick ifrån. Framför allt för att det, i detta fall, i förlängningen innebär att vi inte heller behöver någon Frälsare eftersom det inte finns något vi behöver frälsas ifrån. Knappast skulle någon av t.ex. våra biskopar idag gå så långt och uttrycka sig på detta sätt, men det är det oaktat slutresultatet av deras läromanöver. Ett symptom på detta är man i kyrkan slutar tala om behovet av frälsning från den synd som alltså inte längre existerar och i stället börjar tala om t.ex. hotet från klimatförändringen och behovet av att rädda jorden och därmed frälsa (!) oss själva.

Det som dessutom sker när man opererar bort synden i avsikt att komma världen till mötes är att man berövar sig själv den bästa (och faktiskt enda korrekta) tolkningsnyckeln som kan hjälpa oss att förstå den värld vi lever i. Det är nämligen så att synden är närvarande i allt mänskligt. Den naturliga människan definieras framför allt av upproret mot sin Skapare. Ja, och synden påverkar inte bara allt mänskligt. Människans uppror mot Gud, som är vad synden i grunden handlar om, påverkar också den värld vi lever i och har runtomkring oss. Guds ord säger oss att hela skapelsen suckar och våndas eftersom också den, liksom vi människor, är lagd under förgängelsen. (Rom. 8) 

Om vi på det sätt som nu sker berövar oss själva denna tolkningsnyckel, detta sätt att begripa sig på oss själva och den värld vi lever i, ja då gör vi oss själva oskickliga att rätt kunna röra oss och verka i Guds skapelse. För att inte tala om att vi blir oskickliga att verka som rätta herdar och lärare i Guds församling - något som givetvis är en självklarhet eftersom den som köper denna nya religion inte längre ens med bästa vilja kan kallas en kristen.

---

Jag återkommer i denna sena tid allt som oftast till det korta Judas brev i NT. Detta brev, som är skrivet av Jesu halvbror och som är endast ett kapitel långt, inleds med ett i själva verket ganska tragiskt konstaterande (v. 3f): "Mina älskade, fastän jag är mycket ivrig att skriva till er om vår gemensamma frälsning, finner jag det nödvändigt att skriva till er och uppmana er att fortsätta kampen för den tro som en gång för alla har överlämnats åt de heliga. Ty hos er har det nästlat sig in vissa personer. Om dem är det redan för länge sedan skrivet att de skulle drabbas av domen. Gudlösa som de är förvanskar de vår Guds nåd till försvar för ett liv i utsvävningar och förnekar vår ende Härskare och Herre, Jesus Kristus."

Tänk vilken enormt träffsäker beskrivning av vår tid! Nåja. Det jag återkommer till gång på gång är detta med "kampen för den tro som en gång för alla har överlämnats åt de heliga".

Detta är kyrkans uppgift, och detta är varje kristens uppgift. Men som sagt lever vi nu i en tid då kyrkans ledning har gjort sig själv, och en stor del av den kyrka som de är satta att leda, oskickliga för denna uppgift. Detta är så oerhört tragiskt! Men samtidigt innebär det att vi måste ställa oss själva denna fråga: När de som är satta att göra detta - alltså att kämpa för, bevara och föra vidare den tro som Herren har anförtrott oss - vad kan vi göra för att stiga in i den uppgift som de som först fick den har förkastat? Fredrik Sidenvall konstaterar i sin bok "Kampen för tron" att det är samma hand som en gång gav människorna (apostlarna) denna tro som en dag kommer att stå i slutet av raden av människor och ta emot denna tro som han har låtit gå som en stafettpinne genom historien. 

Vi kan helt enkelt inte vara den generation som bryter denna kedja av trons människor. Det att biskoparna och kyrkan i stort sviker ger inte oss rätten att göra det samma. Tvärtom är deras svek en uppmaning och en utmaning åt oss att inte göra det samma. 

Hur sker detta sedan rent praktiskt? Det är en mycket bra fråga.

10 kommentarer:

  1. Kristian efterlyser det praktiska. Det kunde bestå i uppmaningen: lämna teorin. Trons folk behöver inte vara så ängsliga för att bryta med konventioner, reglementen och rangordningar inom en avfallen kyrka. De är inte gudomliga inrättningar.

    Det är ingen oerhörd sak om exempelvis Evangeliföreningens lekmannapredikanter gör allvar av sitt ämbete och utan ängsliga blickar inåt och utåt förvaltar nattvardens sakrament för sina medlemmar. Detta skapar ingen ny kyrka, som det ofta sagts oss - som öppet eller förtäckt hot. Slef är en officiell organisation inom folkkyrkan och den som innehar dess predikantbrev, innehar också rätten och skyldigheten (!) att fira nattvardsgudstjänst med de medlemmar som övergivits av statskyrkan. Nattvarden ingår i Ordets ämbete, den är inte något skild från detta eller ett tillägg.

    Till frimodigheten hör också beredskapen att uppsöka och betjäna hungrande och törstande själar i de delar av Svenskfinland, som man nu i praktiken övergivit. Den verksamheten kan och skall inte vara lönsam utan kräver tvärtom kännbara uppoffringar. Inte bara Kenya utan även Nyland, Åboland och Åland behöver inhemska missionärer.

    För Paulus räckte det att i en dröm se en man från Makedonien för att han skulle begripa att Europa måste få del av evangeliet (Apg. 16).

    Här nu en vädjan mitt på dagen i klara ord och bokstäver: Kom över och hjälp oss!

    Johan Lumme

    SvaraRadera
    Svar
    1. Johan. Det som (än så länge) är ett problem är att kyrkan, om dess ledning upplever att väckelserörelserna gör något som de inte gillar, tar till det enda vapen de har kvar: Missionsunderstödet. Låt vara att detta drabbar missionen och alla de som väckelserörelsernas arbete ute i världen hjälper, men för maktmänniskor går alltid maktpolitik för allt annat.

      Sedan är det ett faktum, precis som du skriver, att det finns mycket jobb också här i vårt land. Många som helt har övergetts av kyrkan och som behöver undsättas. Mycket är på gång! Kolla gärna denna lista över väckelserörelsernas gudstjänster ute i landet. Kanske någon av dessa finns inom räckhåll?

      Radera
    2. Ja, och länken: https://kirkkokansa.fi/?p=178

      Radera
    3. Kristian, ett gott samvete är värdefullare än allt ekonomiskt understöd. - JL

      Radera
    4. JL, "ett gott samvete är värdefullare än allt ekonomiskt understöd", visst är ett gott samvete bra men hur blir det om det sker på bekostnad av uteblivna stöd som går vidare till missionsfälten ? Är det rätt att människor på missionsfälten ska fortsätta lida och kanske bli utan ett bud om vår Frälsare ? Frågan är kanske nog inte riktigt så enkel när allt kommer omkring... Första budet lyder, -"Kom ihåg att det första och största budet är att vi ska älska Gud av hela vårt hjärta, all vår förmåga, allt vårt förstånd och all vår kraft [se Matt. 22:37–38 ]. Allt vi gör bör motiveras av vår kärlek till honom och till hans Son." ! Hur många av oss har inte syndat mot det budet ? Kanske har du trots allt rätt, bidragen kommer genom uppburen "kyrkoskatt" och inte genom frivilliga donationer i form av ngn enstaka kollekt till ett bestämt ändamål ? Ge kejsaren vad kejsaren tillhör sade Jesus själv om myntet ! Han uppoffrade sig själv och vi förväntas följa i vår Frälsares fotspår, varför då förlita sig på bidrag från en "förfallen (stats-)kyrka" ? Nu flög mina tankar "vida omkring", ngn annan får gärna fortsätta !

      Radera
    5. Anonym, 23:52. Det är ingen slump att vi befinner oss där vi befinner oss, utan som Paulus säger på Areopagen: Han har fastställt bestämda tider och gränser för oss, där vi skall bo.

      Man får inte heller räkna på mänskors vis, så att man utan vidare räknar med att de medel som offras på hemlandsverksamheten sedan inte kommer hednamissionen till godo. Guds är silvret och guldet och Han välsignar och fördubblar det vid behov.

      Visst behövs det planering och prospektering men en samling kring Guds Ord behöver inte äga rum i en för ändamålet uppförd byggnad eller lokal med alla kringkostnader. Kanske någon enda troende kristen har vägen förbi i andra ärenden? Som det nu är, vet jag inte av en enda person på min hemort som tror att Bibeln är Guds Ord i den mening som vår lutherska bekännelse lär.

      Redan ett enda sådant besök i hemmet av en broder eller en syster i tron skulle vara en välsignad fest här i mitt Gomorra.

      De präster jag kontaktat har visat sig vara för likgiltiga och lata eller för gamla och sjuka. Då är det stenarna som måste ropa och lekmännen som måste ta vid.

      J L

      Radera
  2. Och tack för listan. Jag hittade bara finsk text där? Hur som helst fanns det inget "inom räckhåll".

    De senaste åren har jag vädjat till många bekännelsetrogna präster om möten och besök i trakten, samt tillfällen till nattvardsgång. Av olika skäl - lättja, likgiltighet, ålder mm. - har ingen enda av dem ansett sig ha möjlighet till besök.

    De flesta har dock svarat vänligt, av tre fick jag däremot inget svar alls.

    Jag tror - det är min personliga uppskattning som inte kan bevisas - att om man ålade de ansvariga i väckelserörelserna en avgift på en euro per ord som de använder för att beklaga sakernas tillstånd, skulle man med de pengarna kunna finansiera en livaktig verksamhet här i de andliga obygderna.

    J L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu vet jag inte exakt vilken trakt du menar, men känner du till SLEF:s mässor i Helsingfors varje söndag, bibelstudier varannan tisdag och mässor i Åbo varannan söndag? Och ett möte per år eller termin på vissa orter i västra Nyland (det är förstås för lite för att leva på, men då det börjar från noll i många fall är det tillsvidare realistiskt).

      Radera
    2. Jag avser västra Nyland med Karis som utgångspunkt. Till Åbo eller Helsingfors har jag inte möjlighet att ta mig. Så tänker jag också på andra ortsbor som åtminstone borde få möjligheten att höra Gudsordet.

      Det är säkert realistiskt med en försiktig början men realismen är evangeliets fiende. I trakten har man lagt ner folkhögskolverksamheten i Hangö, överlåtit bönehuset i Lappvik till församlingen, rivit det i Ekenäs, lägerområdet i Tenala har sålts, missionskretsen i Svartå har dött ut.

      Det är fråga om tiotals år av torka. Psb 436.

      Radera
    3. Tack för Psalmen 436, https://psalmbok.fi/psalm-436-vak-upp-du-forsta-vittnens-anda/ , instämmer !

      Radera