söndag 30 juni 2019

Om kommentarpolicyn med mera

Jag har som bekant en policy här på bloggen att jag inte raderar några kommentarer. Undantag utgör påhopp på namngiven tredje person, svordomar och botgenererad reklam. Emellertid har jag blivit uppmanad att radera anonyma kommentarer som går till personangrepp och som kommer med grundlösa och befängda beskyllningar mot mig. Sådana har det varit gott om de senaste dagarna. Emedan jag anser att det finns en gräns hur mycket skit man ska behöva ta från anonyman kommentatorer på sin egen blogg har jag ändå beslutat att inte radera dessa kommentarer. Helt enkelt för att jag tycker det är viktigt att visa på vilken nivå hbt-tillskyndarnas argumentation ligger. När man tror att den har nått en så låg nivå det överhuvudtaget går att nå överraskar dessa anonyma kommentatorer och lyckas nå ännu lägre nivåer. Det lägsta hittills var, enligt min bedömning, när en anonym kommentator för någon dag sedan beskyllde mig/oss för att vara homofober och hatiska satanister.

Nåväl. Nu är årets högmodsevenemang* i Helsingfors över, så då finns det kanske förhoppningar om att vår media ska återgå till att åtminstone i huvudsak fungera som nyhetsrapportörer och inte, som under de senaste dagarna, som reklampelare och propagandaverktyg för Seta och regnbågsideologin. Detta gör att också denna blogg kan syssla med intressantare och mera fruktbara saker. Jag har t.ex. en längre tid haft på gång ett svar på en uppmaning som Iltalehtis kolumnist Tomas Enbuske kastade ut redan för flera månader sedan. Denna uppmaning gick ut på att övertyga honom om att sluta vara ateist. Givetvis har jag inga större förhoppningar om att han ska läsa vad jag skriver här, men uppmaningen var så både modig och utmanande att jag inte har klarat av att låta den vara. Textserien är emellertid ännu inte helt färdig, så det kan ännu dröja lite innan jag börjar publicera dessa texter.  



* Ordet "Pride" betyder både stolthet och högmod. Arrangörerna betonar att Pride handlar om kärlek och alla människors lika värde, men även om detta säkert också är en del av sanningen är det mest utmärkande för Pride ändå upproret mot Skaparens goda ordningar, mot traditionella och fungerande könsnormer, traditionell sexualetik och även mot kärnfamiljen. Därför har jag valt att översätta med det ord som, enligt mig, kommer närmast att beskriva vad evenemanget går ut på.

21 kommentarer:

  1. Angående högmodsevenemanget hörde jag på radion att polisen uppskattade antalet deltagare i marchen till 100 000, kan det verkligen vara sant ? Det har ju hänt förut att man i dessa sammanhang velat "försköna" deltagarsiffror men om det nu skulle stämma så är det verkligen illa ställt med vårt land !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 21:48. Inget förvånar längre. Men eftersom arrangörerna låter förstå att Pride handlar om "kärlek och alla människors lika värde" - och vi människor är relativt lättlurade - kan man kanske ändå förstå uppslutningen. Om jag skulle gå på det här också skulle jag knappast ha något emot att gå i en glad och färgsprakande parad tillsammans med en massa andra glada människor. Så jag tror/hoppas att förklaringen, åtminstone till en del, finns att hitta där. Falsk marknadsföring, alltså.

      Radera
  2. Media vill antagligen med alla medel avrunda siffran uppåt. Men antar att 90% deltar pga. den allmänna masshysterin kring spektaklet och törs inget annat, eftersom "alla andra" är där. Men en dag ska alla dessa pridetåg få ett tvärstopp, när Herren Jesus kommer för att döma levande och döda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag också ! Förhoppningsvis är den dagen inte så långt borta... Googlade "Helsinki pride sopimaton lapsille" och fick endel träffar.. Kan vara bra att känna till var man har "fienden", därför delar jag denna länk till "Pohjoismaiden suurin gaylehti" https://www.qx.fi/uutisia/241006/paivi-rasanen-on-suomen-bolsonaro/ Naturligtvis står jag själv helt för det som Päivi Räsänen säger ! Appropå det, Peter Östman tog visst avstånd från Päivi, det förvånade mig storligen !

      Radera
    2. http://notes.evl.fi/Psalmbok.nsf/ps/211?OpenDocument

      Radera
    3. Anonym 22:15. Jag läste artikeln. Bedrövlig, som väntat. Men en positiv sak hittade jag där - när skribenten talade om bibeltrogna kristna: "Ikävä kyllä kyseessä on voimistuva globaali trendi."

      Radera
    4. Anonym 22:15. Angående det att Peter skulle ha tagit avstånd från Räsänens åsikter. Är det artikeln i ÖT du syftar på, eller har något sådant skett på annat håll? Artikeln i ÖT var lite luddig, och ÖT försökte få det till att det skulle finnas en spricka dem emellan i den här frågan. På basen av den artikeln skulle jag nog våga påstå att det ändå inte finns det. Men jag ska fråga Peter nästa gång jag pratar med honom! Om jag minns det...

      Radera
    5. Låter nästan som du Anonym gottar dej i att Herren ska komma o döma levande o döda o "straffa" alla som enligt en del här på bloggen gjort "hemska saker" som att gå i Pride-tåg. Jag blir lite betänksam åter igen att många här får andra att tro att den kristna tron handlar om rädsla. Att vi pga av rädsla måste göra en det ena än det andra för att hamna i evigheten. Varför skulle Gud vilja straffa människor som han själv sett till ska finnas på jorden med egen fri vilja? Vi är ju här för att lära oss, ta del av allt som finns här OCH att sprida kärlek. Inte agera dömande, inte gotta oss åt att " en dag ska de minsann få stå till svars..".
      Ingen går i Pride-tåg för att man känner sig tvingad kära läsare av denna blogg - man gör det av fri vilja o glädje. Vetskap om att det inte finns någon annan dold agenda som det så flitigt pratas om här, förutom att sprida tolerans o kärlek.
      Med vänlig hälsning,
      Pia E

      Radera
    6. @Pia E 1 juli 2019 23:12 Nu har du nog missuppfattat någonting, det jag var ute efter är att jag önskar den dagen snart skulle infalla för att jag och många andra med mig skulle slippa denna jämmerdal med allehanda plågor och sjukdomar för att för evigt bo hemma hos vår Herre där ingen gråt och klagan längre skall höras ! "Att vi pga av rädsla måste göra en det ena än det andra för att hamna i evigheten." Pga. rädsla... rädsla, det är vad muslimer upplever då de aldrig kan vara säkra på att de gjort tillräckligt gott ! Det har ju aldrig varit frågan om att göra än det ena, än det andra, Kristus själv har gjort det en gång för alla, för oss alla ! Tro det, och följ med oss som istället för att förlita oss på egna gärningar hellre förlitar oss på att Jesus gjort allt för oss ! Kanske en repetition ännu en gång skulle vara bra om hur det går till då vi en gång ska vägas på våg ? https://www.youtube.com/watch?v=dfc9ARM2yCA Se, lyssna, och tag till dig ! Vi har tyvärr ingen fri vilja, vi är som marionetter, antingen gör vi vad vår Herre utsett oss att göra eller också följer vi den ondes röst....

      Radera
    7. Anonym 00:32. Den där videon är bara för härlig!!!

      Radera
    8. Blev Pia E svarslös ? Ja ! videon är härlig och talande, trots att det i praktiken kanske inte går till just såhär men "andemeningen", om man så säger,är helt riktig ! Framhåll dina egna förtjänster och du skymfar det Kristus gjort för just dig !

      Radera
    9. Jag har någongång tänkt/bett om att jag på domens dag skulle svara rätt då jag av åklagaren ombeds svara för mina synder... Tänk !, inte ens det behöver jag bekymra mig för då jag har världens bästa försvarsadvokat nämligen Jesus, Kristus ! Jag får vara tyst och Han för min talan ! http://notes.evl.fi/Psalmbok.nsf/ps/241?OpenDocument

      Radera
  3. https://browse.startpage.com/do/show_picture.pl?l=english&rais=1&oiu=https%3A%2F%2Fi.pinimg.com%2F236x%2Fb8%2Fb0%2F38%2Fb8b038d5e1ed460db1acc94020c58ec9--belief-quotes-excuse-me.jpg&sp=74c209bca501dd90a7a72068fa627a9f&rl=NONE&t=default och https://browse.startpage.com/do/show_picture.pl?l=english&rais=1&oiu=https%3A%2F%2Fpbs.twimg.com%2Fmedia%2FCVm71NyUkAIS7T6.jpg&sp=d93478663f16d8c3c972ab2f9d0f4cf7&t=default Två bilder som är ganska talande....

    SvaraRadera
  4. https://www.google.com/url?sa=i&source=images&cd=&ved=2ahUKEwiMwojumpnjAhVL-yoKHVWLBjEQjRx6BAgBEAU&url=https%3A%2F%2Fme.me%2Fi%2Fbible-contradictions-leviticus-11-10-genesis-9-3-everything-that-live-and-6308207&psig=AOvVaw1DITPYMgsaTW6DHCIotcFf&ust=1562259105046698

    https://www.reddit.com/r/atheism/comments/1dy1mw/god_loves_you_unless/


    http://mindsoap.org/2015/07/honest-christian-meme-i-am-a-christian-i-believe-in-the-bible/

    Anonym, det finns mycket talande bilder på Internet....

    Eflop

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hördu Eflop !, hur mycket instämmer DU i följande sång ? https://www.youtube.com/watch?v=wBBFsKh6wAI Kunde just gissa det, du avfärdar det hela som sagor och påhittade ting... Ändå denna video (https://www.youtube.com/watch?v=Xf29xh9mTyk), det är ändå något vi alla kommer att ställas inför likt vi vill eller inte ! Jag ber av hela mitt hjärta att du likt Johannes till sist ska inse och få öppnade ögon för vad som gäller förrän det är för sent!

      Radera
    2. Vill ännu poängtera, om Eflop äntligen skulle komma till insikt är det inte min förtjänst att så sker utan det är ett verk utfört av Den Helige Ande, Guds Ande, som överbevisar oss om våra synder och låter oss tro på Honom som utplånat världens synder !

      Radera
    3. Anonym 01:11 jag blev inte svarslös kan jag inte påstå men jag orkade inte svara. Inget som du säger kan ändra min egen uppfattning om hur jag upplever världen. Jag upprepar det jag tidigare skrivit : bibeln är skriven av män för måååååånga år sen, o det har tolkats o vridits på orden o drt har tagits bort o lagts till. Så man måste själv hitta sin tro o Gud finns där ändå. Att försöka få andra att tro som man själv gör är bara knäppt. INGEN har hela sanningen. Den får vi veta sen. Det enda jag är säker på är att våra anhöriga som gått bort finns här runt oss när vi behöver det. Så jag litar mer på att den dagen det är slut, ja då finns de där o möter mig. Oberoende om jag trott på Jesus eller inte. Ha en skön kväll!
      Mvh
      Pia E

      Radera
    4. Pia. Din kommentar gör mig väldigt sorgsen. Men givetvis har du all rätt att tro som du vill, må vara att det du tror är något annat än vad den kristna tron är och står för. Men jag skulle ändå rekommendera att du kollar upp sådana fakta som går relativt lätt att kolla upp. När du skriver att "o det har tolkats o vridits på orden o drt har tagits bort o lagts till" har du nämligen bevisligen fel. De texter vi har i Bibeln idag har inte ändrats sedan de skrevs. Annat då än en del avskrivningsmissar som inte har någon som helst betydelse för textens innehåll. De tidigaste texterna som har hittats, speciellt då de s.k. dödahavsrullarna, ger vid handen att den Bibel vi har idag är synnerligen trovärdig (vad gäller själva texten i sig). Så inget har "tagits bort och lags till". I själva verket har vi idag bevarat över 5800 olika manuskript, och de säger alla exakt samma sak. De fel som har smugit sig in i kopieringsprocessen (som gjordes för hand) är av arten att t.ex. ett pronomen har ersatt ett egennamn. (Jesus har blivit "han", för att nämna ett exempel.)

      Radera
  5. Anonym4 juli 2019 01:11 (Ole) Jag kom till insikt för länge sedan. Redan som barn tyckte jag det var nåt som inte stämmer med de här religiösa historierna och tyckte dom var otroliga men kunde inte opponera mej då utan "följde med strömmen" tills jag blev äldre.

    I skolan får man en bra insikt hur världen fungerar och t.ex evolutionen är ju väldigt mycket enklare, vettigare och klarare att förstå än en simsalabim skapare.

    Om att återse sin vänner och släktingar i paradiset är ju nånting som ingen vet men med facit i hand finns det inget som tyder på nånting sånt.

    Hur skulle det se ut om nån pedofil eller mördare före hen dör bekänner sin tro på ett andeväsen och kommer till paradiset och där möter sitt offer hen dödade eller trakasserade i det jordiska livet? Helt absurt som allt annat religiöst.

    Ta hand om varann så länge vi vandrar på denna planet istället för att tro att vi får nåt återseende eller annat liv efter detta.

    Eflop

    SvaraRadera
  6. Eflop,signaturen 01:11 är inte min kommentar (skriver inte under signatur),inser det hopplösa i att försöka spräcka din bubbla (mantran)."Hopplöst fall" vill bara falla i gråt som doktorn över dina okunniga och naiva kommentarer.

    SvaraRadera