fredag 1 februari 2019

Det värsta?

Det är speciellt en sak som stör mig i den diskussion och den debattkultur som råder idag när det handlar om homosexualitet och den kristna tron. Det ses som en självklarhet att det är de som påtalar det aviga och onaturliga i homosexualiteten som är orsak till det illamående som många homosexuella upplever. May Wikström ger uttryck för det i sin ledare i ämnet, så jag tänker mig att hennes text får fungera som åskådningsmaterial: "Däremot har kyrkorna haft svårt att erkänna att förkunnelsen och de egna representanternas retorik kring homosexualitet riskerar att slunga in en grupp människor i ett utanförskap likt det konvertiter möter i andra religioner. Allt för ofta har unga fått kämpa ensamma med en sexualitet som inte passat in i mönstret."

Det här är både oärligt och rent falskt. För att ta till ett ordspråk: Det här är att skjuta budbäraren. Jag tror att vi behöver vara betydligt tydligare här: Det är av omsorg om människan vi påtalar det skadliga i en homosexuell livsstil och homosexuella livsval. Det är inte för att på något sätt nedvärdera människan bakom denna livsstil och dessa livsval. Vi kan inte nog betona att det är skillnad på vad en människa är och vad en människa gör. Det världen, och en hel del som bär det kristna namnet, gör idag när de strävar efter att stöda människan genom att bekräfta inte bara människan utan också det hon gör är fruktansvärt skadligt i det långa loppet. Att detta dessutom görs på basen av en missriktad kärlek och omsorg gör det hela bara värre.

Inget blir bättre av att skjuta budbäraren. Det ändrar inte på fakta, helt enkelt. Men världen, och kristna som tappat bort Guds ord, tror att illamåendet försvinner om ingen säger/tillåts säga att roten till illamåendet är att den som mår illa här syndar mot både Gud, hans skapelseordning och mot naturen. Och i förlängningen försöker man straffa den som säger sanningen om roten till det illamående som de homosexuella upplever. Men inget blir som sagt bättre av att skjuta budbäraren. Illamåendet försvinner ingenstans för det.

Det är nämligen så att vi människor, på något plan, vet om när vi bryter mot Guds goda ordningar. Om inte förr så när följderna av vårt uppror blir synliga. Det går nämligen inte att använda t.ex. en mikrovågsugn som tvättmaskin – den säger förr eller senare ifrån på något sätt, vanligen genom att gå sönder. Om vi skulle ha brytt oss om att läsa instruktionsboken skulle vi ha sett att tillverkaren inte hade avsett mikrovågsugnen att användas som tvättmaskin. Men det brydde vi oss inte om att göra. På samma sätt med oss människor. Vi kan strunta i Skaparens instruktionsbok (Bibeln) och leva på ett sätt som skadar oss själva och andra (och det här gäller förstås på alla områden), men vi känner nog på oss att det här inte är rätt. Vi börjar må dåligt. Och det här gör vi oberoende av om någon påtalar det felaktiga i hur vi beter oss eller inte.

Lösningen på problemet är således inte att – om någon bryr sig tillräckligt mycket om oss för att ta på sig obehaget att säga att vi gör fel – beskylla den som påtalar detta för vårt illamående. Lösningen är att korrigera vårt beteende.

Det May Wikström, och många andra, gör idag är att de står och skäller vid fel träd (för att ta en annan bild). Att tysta de sista några rösterna som bryr sig tillräckligt om de homosexuella för att utsätta sig för obehaget som följer med att påtala det verkliga problemet kommer inte att leda till något gott. Tvärtom. Illamåendet kommer inte att försvinna någonstans när dessa röster tystas. Det kommer att finnas kvar, men orsakerna till det blir bara ännu svårare att få syn på när ingen längre får säga sanningen.

Det är mycket som är bakvänt i hela den här diskussionen. Det kanske värsta är att de som verkligen bryr sig om dessa människor framställs som onda och hatande, medan de som orsakar den värsta skadan framstår som om de bryr sig och älskar dessa homosexuella. Ja t.o.m. syns de vara mera kärleksfulla än Gud själv.   

51 kommentarer:

  1. Nu har Kristian tappat bort kompassen igen under sin vandring i det kristna landskapet och hamnat i de mörka skogarna.

    Det är egentligen hopplöst att ens försöka förstå vad han menar med sin nya skrivelse. I mina "läsöron" låter det som en enda lång ramsa med svordomar när han halkar omkring bland stenar, granar och allt möjligt av det ris som finns i de djupa, mörka skogarna.

    Eftersom det är många andra som skriver som "Anonym", så har jag tänkt att jag kan använda mig av en liten "signatur", så att lille Kristian vet vem han har att göra med.

    Vad sägs om: "Den där onde homon som troligen hamnar i helvetet enligt Kristian & Co, eftersom dom inte vill se obehagliga homon i kyrkbänken, när dom ska sona sina synder för att uppnå Himmelriket"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en synnerligen bedrövlig kommentar av anonym ovan. En liten fråga: Beror det på att du inte vill förstå Kristians klara och tydliga text, eller saknar du helt enkelt den mentala kapaciteten att göra det? Eller är det kanske en kombination av dessa båda?

      Radera
    2. Jag tror att Kristian är mogen och kapabel att svara för sina artiklar själv. Så, lägg av!

      Radera
    3. Anonym 11:22. Anonyma kommentarer är tillåtna här. Eller menar du att bara sådana som skäller på mig borde få skriva? Anonym 10:42 är kanske lite vass, men jag bedömer ju nog att han/hon ändå inte är lika vass som den första kommentaren. men det beror väl kanske på var man står i sakfrågan...

      Radera
  2. Den kärleksfulla omtanke Kristian pratar om är inget annat än RASHYGIEN.

    Skillnaden mellan Jesus och vargen, heter Empati. Medan Jesus var högst upplyst och empatisk, så saknar vargen empati. Han jagar för nöjets skull och för maten. Godheten finns därför i förmågan att känna empati!

    På den här bloggen finns ingen empati alls. Däremot härskar lögnerna och högmodet. Om du Kristian seriöst vill göra något gott, så börja med av gräv ner din stridsyxa!

    Signatur

    "Den där onde homon som troligen hamnar i helvetet enligt Kristian & Co, eftersom dom inte vill se obehagliga homon i kyrkbänken, när dom ska sona sina synder för att själv kunna uppnå Himmelriket"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 11:37. Din signatur är dåligt vald. Den innehåller ett antal direkta felaktigheter. T.ex. att vi inte skulle vilja se homosexuella i kyrkbänken. Tvärtom! Sedan klarar inte jag, och inte heller du eller någon annan människa, av att "sona sina synder". Det får vi lämna åt Jesus.

      I övrigt ser jag inte att vi kommer någonvart med att utbyta kommentarer här, du och jag. Jag har sagt det jag behöver i texten ovan, så tills något nytt framkommer tror jag att det får vara med det för min del. Må Herren välsigna dig med klarsyn och en allvarlig kallelse till omvändelse! (Som du klarar av att ta till dig.) Ja, och så fortsätter jag att be för dig. Och som jag många gånger har konstaterat: När du kommer till änden på din väg är du varmt välkommen tillbaka!

      Radera
  3. Kristian, det du kallar för omsorg kallar vi andra för hat. Använd inte ordet omsorg om du inte vet vad det betyder.

    Då du uttryckligen säger att homosexualitet är skadligt, så är det att nedvärdera andra, vad du än vill tro och få andra att tro.

    d

    SvaraRadera
    Svar
    1. d. "det du kallar för omsorg kallar vi andra för hat"

      Då tar ni miste. Men tyvärr kommer jag knappast att klara av att få dig och andra att inse det.

      Radera
  4. Kristian skriver om ondska, men han vet absolut ingenting om vad han skriver. Eller, så vet hand det och ljuger om sitt sanna jag och sin "Masterplan".

    Enligt Kristian är ondskan två män som går tillsammans på gatan (de verkar vara homosexuella, så han skriker "Jävla bögar"), eller två män som sitter tillsammans och delar ett glas vin framför Eurovisionen på tv, eller två män som sitter tillsammans på stranden och beundrar den vackra solnedgången. Där finns ondskan i Kristians ögon.

    Men, han vet ingenting om ondskans sanna natur.

    Urklipp från Wikipedia.org

    "Homosexuella i Nazityskland förföljdes och tusentals sattes i koncentrationsläger". "Över 100 000 homosexuella män registrerades, drygt 50 000 av dem dömdes till fängelse och mellan 5 000 och 15 000 av dessa sändes efter avtjänat straff till SS:s koncentrationsläger. I koncentrationslägren var de homosexuella den mest skyddslösa gruppen, de utsattes för bestialisk behandling av SS och trakasserades dessutom av övriga fångar. Dödligheten bland homosexuella i koncentrationsläger är inte känd, men professorn i sociologi, Rüdiger Lautmann, menar att den var så hög som 60 procent".

    När Kristian pratar om OMTANKE och KÄRLEK och att vi ska älska människan, men hata synden, så kan vi i historieböckerna läsa om vad det betyder i verkligheten. För det är i historieböckerna han har hittat sin masterplan.

    "Reichsführer-SS Heinrich Himmler talade dock inte om att utrota homosexuella individer utan om att utrota homosexualiteten; han såg den homosexuelle som bärare av homosexualitet, den kunde alltså avlägsnas från individen. En man som tog avstånd från sitt homosexuella liv kunde frias i domstol. För dem som dömdes tänkte sig Himmler ”omskolning” med bland annat hårt arbete och besök på lägerbordell. Hans ”omskolning” innebar i realiteten brutala trakasserier och dödlig misshandel.
    Homosexuella män förföljdes, sattes i fängelse och internerades i koncentrationsläger. Flera utsattes för medicinska experiment, många steriliserades. Andra begick självmord. Ett okänt antal mördades av SS".

    Där ser vi Kristians syn på Kärlek.


    Signature

    "Den där onde homon som troligen hamnar i helvetet enligt Kristian & Co, eftersom dom inte vill se obehagliga homon i kyrkbänken, när dom ska sona sina synder för att själv kunna uppnå Himmelriket"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hördu signaturen! Det här börjar faktiskt vara snudd på både ärekränkning och jag vet inte vad. Hur har du blivit så här hatisk? Ditt hat gör att du helt tydligt inte klarar av att se klart. Får jag fråga dig: När har Kristian sagt att ondska = två män som går tillsammans på gatan? När har Kristian skrivit att homosexualitet är ondska? Vad jag kommer ihåg har han inte ens använt ordet bög överhuvudtaget. (Med en reservation för mitt dåliga minne.) Att du sedan drar in nazisterna och Himmler i det här säger redan det allt.

      Tagga ner lite nu innan du skriver något du får ångra!

      Radera
    2. Anonym 15:48. Jag håller helt med dig! Signaturen har nog tappat det ganska ordentligt. Och nej, jag använder inte b-ordet. Det är pejorativt och sådana ord bör man, menar jag, inte använda om andra människor.

      Radera
    3. Anonym 15:48. Var har du läst in att jag skulle vara hatfull? Jag känner inget hat mot någon.

      Det där med bög-ordet var ett typiskt exempel som många homosexuella fått utstå. Kanske inte Kristian använt det, men många av hans likasinnade har nog gjort det.

      Om Kristian inte gillar min texter, så har han alla möjligheter att ta bort dom. Faktum är ändå att det alltid är "de som är emot det onormala", som kräver att dom borde få säga det "osägbara" alltid när de blir censurerade i media. Själv tål dom ändå inte att få det "hett om öronen".

      Texten om Nazisterna berättar bara om historien och hur hatet utvecklas när människor slutar att ta ställning emot de som vill se världen i brand. Glöm inte att det var kristna människor som utrotade andra kristna. Därför ser jag det som viktigt att stå upp och försvara de goda värderingarna som medmänsklighet och respekt för andra människors olikheter. Den goda kristendomen måste handla om empati, inte domar! Enbart Gud har den rätten.

      Signature

      "Den där onde homon som troligen hamnar i helvetet enligt Kristian & Co, eftersom dom inte vill se obehagliga homon i kyrkbänken, när dom ska sona sina synder för att själv kunna uppnå Himmelriket"

      Radera
    4. Vem hade trott att Nymans retorik om homosexuella/homosexualitet är mer eller mindre identisk till Himmlers...

      Radera
    5. Anonym 10:49. Du tycks vara bra att läsa innantill du också. Hur var det nu? Himmler satte (också) de homosexuella i koncentrationsläger. De registrerades, satte i fängelse, utsattes för kastrering och experiment, trakasserades och misshandlades.

      Och "Nymans retorik om homosexuella/homosexualitet är mer eller mindre identisk till Himmlers"

      Jag tackar, jag! Frågan är om din kommentar går över gränsen för offentlig smädelse och förtal? Eller det är inte frågan. Det gör den absolut. Men det spelar kanske ingen roll för dig? Sådana saker som hatprat och smädelse fungerar bara i en riktning i dagens värld, tycks det.

      Radera
  5. Jag har tänkt det tidigare och ser det allt tydligare. Fritidspredikanten kämpar med egen sexualitet, det är vanligt och förr eller senare kommer det fram så som för pastorn i Kokkola. Det är inte alls ovanligt att de som kämpar med egen homosexualitet är de som ropar högst, särskilt i religiösa kretsar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 17:06. Suck. Argumentera i stället för att gå på person. Att göra det senare visar att man antingen inte har argumenten eller att man är för lat för att ta fram dem. Vad gäller själva saken kan jag försäkra dig om att du har 100% fel. I mitt fall handlar det om att jag bryr mig om människorna och sanningen. Mera än så behövs faktiskt inte.

      Radera
    2. Dubbelsuck. Kristian känner nu att man går på person då man börjar prata om hans sexualitet. Hur kan K vara så urbota enfaldig så han tror att homosexuella inte skulle ta det personligt då K "vet" så hemskt mycket om deras sexualitet?

      Radera
    3. Tredubbelsuck, homosexuella får visst ta det personligt om det gäller deras utlevda sexualitet ! Som Ulrik skrev i en annan kommentar "Man skall också överge synden. Är den segt vidlådande skall man ändå medge den som orätt. De flesta känner nog av svaghet mot synden men Rätt Gudstjänst tar bort synden och skulden." Alla har vi syndat och saknar gemenskap med vår Skapare om det inte vore för att Kristus i vårt ställe tagit på sig alla våra synder och i vårt ställe lidit döden för våra synders skull ! Kanhända har jag en annan "oförlåtlig skuld" inför vår Herre som enligt Bibeln ställer mig utanför de frälstas skara men jag ställer ändå mitt hopp till Herren och erkänner mina gärningar som fel och vill inte på ngt sätt framhålla mina gärningar som rätta och riktiga ! Herren allena känner våra hjärtan, den som förlitar sig på egna gärningar och vill på eget sätt förtjäna sin plats i himlen tar Han på det skarpaste avstånd ifrån då Han själv gjort allt för att vi skulle gå fria !

      Radera
    4. Hör du dubbelsuck. Det är skillnad på att påstå något om en namngiven person och på att säga något generellt. Det förra är personligt påhopp, det senare är det inte.

      Radera
    5. Så här går det då ni går en helt egen linje med era tolkningar, inte ens i lilla kretsen håller det streck. En ser och anser att det ska vara personliga påhopp på homosexuella, en annan tycker det inte är personligt. Inte riktigt genomtänkt detdär.

      Om jag säger att jag har ingen förståelse för vidriga, utnyttjande, själlösa kapitalistsvin till rävfarmare, då tar inte Kristian åt sig? Det är ju inte personligt utan jag bara stämplar hela gruppen?

      Radera
    6. Hör du anonymen 8:18! Här har det visats att detta inte handlar om någon "liten krets". Den lilla kretsen är snarare de som vill förändra kyrkans linje. Må sedan vara att dessa kanske är i majoritet bland de som hörs och syns i vår kyrka.

      Vad gäller det skriver om pälsdjursfarmare så kan jag tänka mig att han inte tar åt sig, nej. Dels för att du talar om hela gruppen, dels för att det du skriver är så uppenbart oinitierat.

      Jag vill påstå att det är din kommentar som är ogenomtänkt...

      Radera
    7. Du får ju inbilla dig vad du vill, 09:37, men en obetydlig grupp är ni och det kommer aldrig att gå som ni vill, hur ni än stampar och vrålar. I er egen krets får ni ju tro att alla är 100% med er, men i det stora hela en bråkdels promille.

      Ni är inte i min kyrka, så länge ni motverkar och nedvärderar kyrkans arbete så må ni vara inskrivna med ni är inte med. Ni har er egen samling, och skulle den samlingen vara så rätt och sann, så hade väl alla flyttat över. Men det har de inte. Skulle Kristian ta över lutherska kyrkan så betyder det inte att alla medlemmar blir kvar, de skulle lämna kyrkan och kvar är Kristian med en lika liten samling som han nu försöker hålla kvar. Finns ingen orsak till att det skulle vara annorlunda.

      Jag har sett rörelser där ledarna älskar, uppskattar och värdesätter sina medlemmar, och de samlingar har vuxit. De rörelser där medlemmarna nedvärderas, skräms och behandlas med ångest växer inte.

      Klart Kristian tar åt sig, varje gång det skrivs om pälsfarmning skriver han ett blogginlägg. Men det skrivs ju inte om honom direkt, men ändå tar han åt sig. Samma sak då han skriver om homosexuella, han nämner ingen särskild (eftersom han inte ens känner en) men varje enskild som läser det tar åt sig. Lyckligtvis följer inte homosexuella denna blogg, men det är tragiskt att det finns läsare här som verkar blint lära sig att det är okej att med Bibelns rätt ge människor olika värde.

      Sånt lärs inte i min kyrka där majoriteten finns.

      Radera
    8. Oj vad du yrar... Men om du blir på bättre humör av att tro att det du beskriver är verkligheten så må du väl få göra det då.

      Radera
    9. Du kan inte prata sak utan börjar prata person istället, precis som Kristian uppmanade här tidigare. Ni är nog inte på samma linje ni två... :D

      Radera
  6. Du har helt rätt i att man inte ska använda en mikrovågsugn som tvättmaskin. För att då går den sönder. Bra bild på hur det skulle vara att som homosexuell försöka tvinga sig in i den heterosexuella normen. Exakt så illa skulle det kännas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom Kristian grovt bryter mot användarvillkoren för Blogspot, har jag valt att anmäla honom för hatprat och mobbing av sexuella minoriteter och kristna. Om Blogspot bryr sig, är ju en annan fråga...

      Återstår att se vad Finlands lag säger om hans texter då. Ganska uppenbart att här i hans skrifter pågår hatprat och provokationer. Det är möjligt att här ingår hets mot folkgrupp också. De här skrivelserna har pågått under ganska många år. Återstår att se alltså...

      Radera
    2. Anonym 13:36. Just så. Ert gäng klarar inte av att debattera mot Kristian, ni förlorar 10-0 varje gång. Sanningen tål ni inte höra heller, och det enda ni klarar av att prestera är smädelser och personliga påhopp. Så då finns det bara det här sättet kvar då, alltså. Att tysta den obekväma sanningssägaren.

      Sedan tror jag ju att detta bara är ett tomt hot. Liksom det diffusa hotet om polisanmälan du häver ur dig i det andra stycket. Men att hota på detta sätt och försöka skrämma till tystnad är inte heller det vackert.

      För övrigt skulle det vara intressant att veta vilka användarvillkor här har brutits mot och framför allt var Kristian skulle ha gjort det. Men inte ens det torde du/ni klara av att berätta.

      Radera
    3. Anonym 13:36. Jag gick igenom blogspots användarvillkor och där kunde jag inte hitta någonting som säger att man inte får presentera sanningen om den propaganda som pågår idag i syfte att förändra och fördärva sund sexualmoral och öppna upp för all världens perversiteter.

      Om du och dina gelikar inte tål höra sanningen kanske det skulle vara skäl att noggrant begrunda den egna övertygelsen och de egna bevekelsegrunderna. Att hota med att tysta obekväma röster som man inte rår på med fakta är både fegt och elakt.

      Jag har sagt det förr och jag får säkert orsak att säga det igen: Om du/ni inte håller med i det jag skriver: Bemöt det med fakta! Inte med skymford, misstänkliggöranden, personliga påhopp och framför allt inte med hot!

      Radera
    4. Här håller jag med Kristian faktiskt fullt ut även om vi ofta är oense gällande åsikter. Detta är hans blogg o hans genuina övertygelse. Om vi som inte tycker som han gör vill säga nåt så får vi agera utifrån fakta o inget ont om person. Personliga påhopp finns tillräckligt i vår värld. Mer kärlek o bra diskussioner tycker jag! Mvh Pia E

      Radera
    5. 12:46. Pia, jag förstår dig helt. Du är ju en av "mannens" lärjungar.

      "Personliga påhopp finns tillräckligt i vår värld. Mer kärlek o bra diskussioner tycker jag!", säger du. Jasså, verkligen?!

      Det är ju det jag försöker påstå hela tiden, men Kristian är ju inte öppen för sakliga diskussioner. Försöker man, får man till svars: "Du har inte förstått vad jag skrev. Läs igen och läs rätt". Det är hans typiska svar. Är det ett sakligt svar tycker du? Är det att öppna för diskussion? Eller, är det att dumförklara människor? Han har ju redan sin åsikt huggen i sten. Vi vet alla vad hans åsikt är. Ingen människa kommer att kunna förändra den saken. Inte ens Gud själv, eftersom han tror sig stå över Gud.

      Det där med "Personliga påhopp finns tillräckligt i vår värld". Ja, det där känner ni till, för det är det ni specialliserat er på, att attackera de som inte har samma åsikt som ni. Ingen homo skulle besöka den här sidan frivilligt om inte Kristian skulle provocera fram ilskan med att kalla människor för onormala och dumma i huvudet, eftersom man inte förstått hans enkla logik. Eller, hans prat om att "bota" friska människor.

      Jag kunde, liksom många andra redan försökt, förklara hur det är att vara homo och inte överhuvudtaget kunna attraheras av, eller ha erotiska och romantiska känslor för det motsatta könet. I den verklighet jag lever, är det att vara skapad som sådan! I Kristians verklighet är det att vara onormal och därför borde vi på något sätt botas eller gömmas undan, vissa andra tar till och med ton om att utrota.

      Nu har jag öppnat dörren till en saklig diskussion. Jag anar hur svaret blir...

      Signature

      "Den där onde homon som troligen hamnar i helvetet enligt Kristian & Co, eftersom dom inte vill se obehagliga homon i kyrkbänken, när dom ska sona sina synder för att själv kunna uppnå Himmelriket"

      Radera
    6. Haha JAG en av hans lärjungar?? Haha du kan inte ha följt våra diskussioner så länge då. Jag har försvarat mina homosexuella vänner i ur o skur, o skriver ju här just för att jag känner att någon måste säga andra änden av diskussionerna. Men jag har inget behov av att säga personliga saker OM Kristian, bara OM hans åsikter. Med vänlig hälsning, Pia E

      Radera
    7. @Anonym3 februari 2019 13:39 Du, jag lider med dig ! Jag är född kleptoman och behöver bara få stjäla ifred därför att jag är född sådan ! Ingen ska komma och säga till mig att det är fel att stjäla ! Något i mitt innersta säger mig ändå att detta är fel, att jag har fel, och att jag behöver erkänna detta ! Jag kan inte med stolthet skylta med MIN läggning, kan du ?

      Radera
    8. @Anonym3 februari 2019 13:39 Den förra kommentaren var naturligtvis ironisk men var i skriften hittar du belägg för att Gud skulle ha skapat människan till ngt annat än man & kvinna och att de två skola hålla sig till varandra, vara fruktsamma och uppfylla jorden ?

      Radera
    9. Men hjälp det var den mest knäppa liknelse jag läst tror jag. Kleptoman i jämförelse med homosexualitet - ironiskt eller inte så lika knäppt för det ....
      Det är ju som att någon skulle säga till dej : försök nu bara älska kvinnor/män som älskar gräslök- lika korkat o omöjligt. Man älskar den man älskar. Gud har skapat oss precis som vi är o vi ska inte försöka ändra på det - att män skrivit det i en bok o påstått alla Samtliga Ord kommer från Gud, ja det är bara sorgligt. Det ställer till så mycket onödigt lidande o skuldbeläggande. Sluta be andra leva på annat sätt. Sen får man kalla det "omsorg" hur mycket man vill men enligt mig är det inte det. Sprid kärlek istället. Mvh
      Pia E

      Radera
    10. Håller helt med Pia E, och en kleptoman drabbar en annan, en företagare lider. Men hur menar nån att en homosexuell skulle drabba en, speciellt då de inte ens går och skyltar med det (förutom en del som gör det en gång om året).

      xbox

      Radera
    11. Pia. Jag får börja med att säga tack för stödet i fråga om de personliga påhoppen. Det värmde! Sedan konstaterar jag att åtminstone vissa av de anonyma här inte läser vad som skrivs, de kommenterar bara fritt efter Fröding. Detta med anledning av att de menade att du håller med mig i sak. Alla som har läst ens lite vad som skrivits tidigare här skulle nog inte komma på att hävda en sådan sak.

      Sedan till ämnet. Det finns två saker i din kommentar ovan som jag hävdar är felaktiga - och som ställer det hela på huvudet. Om det skulle vara så som du skriver att Gud har skapat de homosexuella så som de är, ja då skulle saken vara utagerad. Då skulle alla få ge sig och kyrkan få börja viga samkönade och det skulle inte vara något fel med det. Men nu är det givetvis inte så. Gud har skapat oss människor och gjort oss till män och kvinnor. Äktenskapet, som han inrättat, är avsett för en man och en kvinna livet ut. Men sedan kom synden in och blandade bort korten. Som ett resultat av denna synd har vi människor blivit trasiga. Framför allt vår gudsrelation, men sedan har denna initiala trasighet påverkat i princip allt som har med det att vara människa att göra. Sexualiteten också, och eftersom den sitter så väldigt djupt i oss människor och är en så känslig sak blir den starkt påverkad av synden. Jag tror att det är fullt möjligt att vissa människor föds som homosexuella. En stor majoritet gör det inte utan blir skadade av t.ex. en problematisk (eller obefintlig) fadersrelation eller av olika former av övergrepp i barndomen. Men oberoende av om homosexualiteten är medfödd eller har orsakats av en senare skada är det inte Gud som ligger bakom. Därför kan man inte säga som många, och du, gör att "Gud har skapat oss precis sådana vi är."

      Den andra saken jag opponerar mig mot är det du skriver om "att män skrivit det i en bok och påstått att samtliga ord kommer från Gud". Men det är en sådan sak att det för för långt att ta upp det här. Jag avser få återkomma till detta i en separat text.

      Radera
    12. Att stjäla är synd och att utöva homosexualitet är synd !
      Från den synvinkeln skall jämförelsen ses, då får man det rätt !

      Radera
    13. Så det är tydligen av största vikt att se till att vilt främmande människor (eller korrigerar, begränsar till enbart homosexuella av alla syndare) inte syndar? Och man behöver inte tänka på hyfs eller sånt för Bibeln borde rädda dig från alla eventualiteter?

      Radera
    14. Bibeln vill korrigera alla till att ge Gud rätt och be om nåd för ogudaktigheterna och sluta synda. I uppenbarelseboken nämns också de synder man inte får hålla sig till eller älska. Lögn som är trolldom att förvänta Guds givna verkliga ord till nåt annat varnas det för å det starkaste..

      Radera
  7. En fråga till er anonyma:Ni som inte tål Kristians skriverier, varför läser ni dem då? Var finns toleransen? Ni beskyller Kristian för att vara hatisk, när han bsra skriver det som varit klassisk kristendom i mångtusende år. Era försök att anmäla honom och tysta ner honom vittnar om oförmåga att debattera och hantera oliktänkande. Ni som talar om Hitler och rasister, kolla ert eget beteende!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älska din nästa såsom dig själv, borde vara bekant för alla? Jag går inte omkring och påminner mig själv, och andra, att man är fet, kort eller annars oattraktiv, inte enbart för att det är ohyfsat men även för att jag är nöjd med mig själv och alla andra ska få vara lika nöjd med sig själv. Utan att nån går och påminner om motsatsen.

      Det som Kristian håller på med är att försöker intyga alla att med Bibeln får och bör man göra så. Kanske är det Kristians sätt att älska sig själv men så gör inte vi andra. Kan ju inte svara för andra men inte skrev jag åt Kristian, han är nog förlorad, men hoppas att det finns andra klartänkta som förstår bättre.

      xbox

      Radera
    2. xbox. Du har missförstått detta fullständigt. Jag går verkligen inte omkring och påminner mig själv och andra om att homosexuella på något sätt skulle vara sämre än andra. Inte heller uppmanar jag andra att göra det. Det jag däremot gör är att jag försöker motarbeta den förändring som är på gång i vårt samhälle och som kommer att leda till oerhört mycket lidande. Det är förstås oerhört tragiskt att människor som redan är slagna av livet blir än värre utsatta när deras egna organisationer kämpar med näbbar och klor för att flytta fram positionerna. Nu ska jag säga detta en gång till, så tydligt jag bara kan: De homosexuella får leva precis som de vill för mitt vidkommande. Jag, och ingen annan, har något med det att göra. MEN. När det sprids lögner om vad homosexualiteten är och vad den beror på, och speciellt när detta görs i kyrkliga kretsar i avsikt att påverka kyrkans syn på äktenskapet, då kommr jag att reagera! Och det är detta som sker här på den här bloggen.

      Radera
    3. 08.34. Kristian, vad är då din lösning på ditt problem?

      Du säger att vi borde motarbeta något, men hur??? Ska vi tvångsbota? Tysta ner? Utrota?

      Nu har du chansen att förklara!


      Radera
    4. Det är ju inte direkt att låta de homosexuella leva som de vill om du hävdar i kyrkliga kretsar att de är sjuka.

      xbox

      Radera
    5. xbox. Bara de som har svalt propagandan med hull och hår hävdar något annat. Tyvärr är det i dagens västvärld inte så ovanligt. Men vad gäller kyrkan och de homosexuella så är det givetvis ingen mänsklig rättighet att få vara med i kyrkan och samtidigt bete sig hur man vill. Vissa val vi gör i livet utesluter vissa saker.

      Radera
    6. Anonym 10:48. Nu ställer du en relevant fråga. (Äntligen, tänkte jag skriva...) Men för det första: Detta är INTE mitt problem. Men frågan var: Hur ska vi motarbeta. Svaret är att vi ska motarbeta propagandan genom att informera och genom att hålla fram sanningen så kärleksfullt vi kan. Genom att visa på feltänken som denna propaganda bygger på och vad könsnihilismen kommer att leda till. (T.ex. som Tapio Puolimatka gjorde i somras.) Och när någon stackars människa som har förletts av propagandan kommer till insikt behöver vi göra vad vi kan för att hjälpa och hela.

      Radera
    7. Kyrkan har nog för mig varit nånting man får vara med om, mycket riktigt en mänsklig rättighet.

      Däremot vet jag inte alls vad det är för propaganda du pratar om.

      xbox

      Radera
    8. 11.16. Kristian. Sedan då, när propagandan är tystad. Vad är nästa steg?

      För, när propagandan FÖR är tystad betyder det ju bara att de människorna inte längre syns i samhället, men nog finns dom ändå i kyrkan och i samhället och gärningarna fortsätter i det tysta. Hur har du tänkt att fortsättningen skall se ut? Vad är rätt väg att gå?

      Radera
    9. Anonym 13:32. Jag har aldrig sagt något om att tysta någon. Vänligen sluta sätta ord i min mun. Sedan tror jag inte, och inte du heller, att den propagandavåg som nu väller över oss kommer att försvinna någonstans. Den kommer snarare bara att tillta.

      Radera
  8. Kristian
    Må Gud giva dig kraft att hålla fram Guds sanning och inte vika för lögnens följeslagare. Anders

    SvaraRadera
  9. Cafe Raamattu, med Leif Nummela har ett samtal med Soili Haverinen om en liten skrift som är utgiven av www.sley.fi "Kutsuvat siksi rakkaudeksi",vilken har väckt diskussion i media,denna debatt går också varm(het) här på
    bloggen.Det är tjugo kristliga organisationer i Finland som står bakom skriften enhälligt och presenterar den bibliska synen på äktenskap och sexualitet!

    http://www.sley.fi/kutsuvat-sita-rakkaudeksi-kasittele-ihmissuhteita-kokonaisvaltaisesti/

    Skriften är på finska också samtalet i Cafe Ramattu.
    www.tv7.fi-vod-series

    SvaraRadera