måndag 18 februari 2019

Nytt på bokfronten

Jag har legat ganska lågt med bokbeställandet den senaste tiden. Inte för att det inte skulle finnas mycket goda böcker som kunde införskaffas, utan för att jag har så mycket goda böcker i vårt "bibliotek" som jag ännu inte hunnit läsa. (Citationstecknen är nästan onödiga ...)

Emellertid är det ju så att om man ska skriva en roman som bygger på historiska händelser behöver man göra en hel del efterforskning innan man börjar skriva. Dessutom har jag den senaste tiden intresserat mig mycket för den allra första kristna församlingen och vad som hände efter att evangelierna hade blivit skrivna, alltså slutet av det första århundradet och decennierna därefter. Det finns förstås inte så mycket material från den här tiden som vi skulle önska, men det finns ändå en hel del som både bekräftar det material vi har i Nya Testamentet och som ger oss värdefull information om den unga kyrkans första tid. Både kyrkligt och världsligt material. Till den senare gruppen hör en del romerska och judiska historieskrivare som ger oss oerhört värdefulla uppgifter.

När det gäller researchmaterial till den bok som är under planering just nu kan jag nämna ett par böcker av Craig Parton (The Defense Never Rests och Religion on Trial), en bok av bl.a. John W Montgomery (Making the Case for Christianity: Responding to Modern Objections) och en all inclusive prenumeration på BAR (Biblical Archeology Rewiew Magazine). En bok finns ännu på önskelistan, nämligen Montgomerys Christ as Center and Circumference. Med detta som bakgrund kan var och en försöka lista ut vad det är tänkt att nästa bok ska handla om! Om Herren vill och vi får leva.

Den bok jag just nu håller på att läsa härrör sig dock till intresset för den kristna kyrkans första tid. De apostoliska fäderna är en bok som kanske inte är så alldeles lättläst, men det är mycket belönande att ta sig an den. Den första insikten jag fick när jag satte mig ner med första Clemensbrevet är att wow! – många av de utmaningar som vi har idag är INTE nya. Redan år 95 (!) kämpade de kristna förkunnarna och kyrkoledarna med motsträvighet mot evangeliet och avfall från det rena evangeliet. Inget nytt under solen, alltså!

Men om några är olydiga mot det som han har sagt genom oss, så skall de veta att de kommer att snärja in sig i överträdelse och stor fara. Men vi ska vara utan skuld till denna synd och skall be med ihärdig suckan och bön att alltings Skapare måtte bevara sina utvaldas antal oförminskat över hela jorden genom sin älskade tjänare Jesus Kristus. Genom honom har han kallat oss från mörker till ljus, från okunnighet till kunskap om sitt namns härlighet ... (Ur Första Clemensbrevet till Korinthierna, §59)

15 kommentarer:

  1. På tal om böcker, har du läst Jordan Petersons 12 rules for life? Jag kunde inte hålla mig mer fastän hans åsikter kanske inte alltid faller mig i smaken och beställde boken som "alla" pratar om, få se vilka "visdomsord" jag hittar i den. Det är iaf. många feminister och folk på vänsterkanten som är upprörda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Markus. Nej, faktiskt inte. Den är säkert läsvärd, men liksom allt annat som blir hypat behöver man säkert ha en dos kritik med när man läser...

      Radera
    2. Så sant som det är sagt, jag tycker ändå om att hålla mig á jour med vad som händer på bokfronten, det är enklare att delta i diskussion mm. ifall man har läst boken och har bildat sig sin egen uppfattning istället för att basera allt på antaganden eller korta klipp.

      Radera
  2. Markus,på tal om böcker,har du läst Erik av Kristian Nyman:-)om
    inte vill jag rekommendera boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det har jag inte, men bra point, jag har faktiskt inte läst någon av Kristians böcker, jag försöker alltid nu som då läsa en apologetisk bok, att blanda böcker som både anfaller och försvarar samma tema är ofta det bästa eftersom det både utmanar en själv till nya tankebanor samt får en att ibland stiga ur sin bubbla.

      Radera
  3. Markus,
    Kristians bok Erik finns att köpa på Slef-media Korsholmsespl.2 Vasa.
    Ifall du någon gång lämnar Tölby:-) o har ärende till Vasa så passa på att köpa boken.Som läsare av bloggen Nära mitt hjärta hör det till allmänbildningen:-) att ha Kristians böcker i sin bokhylla.Vet inte om den första boken Pastorn är slutsåld,kan ev.finnas något ex.o fås från författaren i såfall.

    SvaraRadera
  4. Har kanske nämnt om Sari Weckrooth och hennes fem böcker en gång tidigare med början från "Kuohuva Rooma", (https://www.aikashop.fi/tuote/2125/kuohuva-rooma).
    Här två länkar med en längre och en kortare recension, https://kiiltomato.net/sari-weckroth-sofronios/ , https://www.kristillinenkirjakauppa.fi/tuote/vapaiksi-lunastetut-sari-weckroth/ Läsvärda böcker !

    E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste först nu den "långa recensionen" i sin helhet som tyvärr var negativ för det mesta.... Det bästa kom först på slutet: "Vaikka Sari Weckrothin teos ei pysty kilpailemaan Mika Waltarin tai Kaari Utrion historiallisten romaanien kanssa, se saattaa kuitenkin miellyttää kristinuskoon vakaumuksellisesti suhtautuvia lukijoita."

      E

      Radera
    2. E. Jag läste den också och konstaterade att den var ganska negativ. Men det behöver givetvis inte betyda att boken är dålig för det. "De apostoliska fäderna" fick enormt dålig "kritik" av en kristendomshatare på en webbplats jag besökte, men det sade mera om "recensenten" än om boken... I något skede ska jag nog ta mig an Weckroths böcker. De låter intressanta. Tack för tipset!

      Radera
  5. Har du Kristian vetat att Sari Weckroth var elev i Efö året efter dig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kristian är tydligen fullt upptagen med annat vad det verkar... Har du Ola själv läst några av Saris böcker ? Själv har jag alla fem i bokhyllan, varav de flesta med Saris namnteckning ! Vi som på den tiden fick vara med på Efö, med start från konfirmandläger (1978), hoppas och tror jag att de flesta finner sig vara föremål för det Guds ord som säger att Hans ord inte skall återvända fåfängt, utan att ha uträttat det som det var ämnat till !

      E

      Radera
    2. Ola. Nej, det visste jag faktiskt inte. Det kan nog hända att jag har hört det någon gång, men det hade tydligen inte fastnat ordentligt på hårdskivan. Ännu en orsak att bekanta sig med hennes böcker!

      Radera
    3. E. Ja, jag har varit upptagen med annat. Jag har fungerat som lärare (YA) på en semineringskurs under veckan (både i teori och som handledare i de praktiska övningarna). Det var intressant, och jag måste nog säga att det finns få saker som toppar det (inom den borgerliga domänen) när man får vara med och se en ung (eller varför inte också en äldre) människa lära sig något nytt. Speciellt när det handlar om en praktisk sak där det finns en tydlig tröskel mellan att inte kunna det och att kunna det.

      Radera
    4. E – nej jag har inte kommit på att skaffa någon av dem. Borde nog göra det. Men har haft många andra anskaffningar för tillfället, bl a en högintressant finsk bok från stora ofreden, så det är läskö! Instämmer helt med din förhoppning!

      Radera
    5. Det kan kanske börja vara svårt att få tag i den första boken "Kuohuva Rooma", hittade ett ställe, https://www.kkjk.fi/product/kuohuva-rooma-sari-weckroth
      De övriga finns åtminstone ännu att fås både från Adlibris och https://www.kristillinenkirjakauppa.fi/?s=Sari+Weckroth&post_type=product&tags=1&ixwps=1

      E

      Radera