fredag 13 maj 2022

Ännu om häxjakten mot Päivi Räsänen

Jag insåg att jag inte här på bloggen desto mer har kommenterat det faktum att riksåklagaren valde att överklaga den friande domen mot Päivi Räsänen och Juhana Pohjola. Det är givetvis chockerande att så sker. Domen i tingsrätten var klar och tydlig och byggde på de fakta som finns tillgängliga i målet. Men riksåklagaren framhärdar i sina misstolkningar gällande vad Räsänen sagt och hävdar att tingsrätten inte gav ett rätt utslag. Den fråga jag förväntade mig att media skulle ställa här var att hur en person som så här tydligt attackerar oskyldiga människor med rättsväsendet som vapen kan fortsätta i sin tjänst. Men vad jag vet har ingen lyft denna fråga, vilket också i sig är chockerande. 

Åklagaren driver alltså, nu även med helt tydliga hämndmotiv, sin häxprocess vidare. Jag lyssnade igår, för att uppfriska mitt minne, på en podcast där detta ämne behandlades. (Itse ajattelijat med Leif Nummela, Timo Soini och Niilo Räsänen - som för övrigt varmt kan rekommenderas för den som förstår finska!) Där lyftes samma saker fram som också jag lyft fram här på bloggen, alltså de vantolkningar riksåklagaren gjort av Räsänens uttalanden samt även åklagarens problem med satsen "Älska syndaren med hata synden". Åklagaren gav klart uttryck för tanken att på detta sätt skilja mellan en människas gärning och hennes identitet är något som inte låter sig göras. Här konstaterar Niilo Räsänen att detta är något alldeles oerhört och en helt ny tanke som åklagaren här lyfter fram. Han konstaterar att hela domstolsväsendets verksamhet bygger just på detta att en människa kan dömas för sina gärningar utan att människovärdet för den skull tas ifrån henne. Något som nu alltså riksåklagaren kraftigt ifrågasätter. 

I anslutning till åklagarens ifrågasättande av denna sats konstateras också att detta är något som går till grunderna av den kristna trosläran och även till grunderna när det gäller den kristna människosynen. En människa är inte det samma som hennes gärningar, och vi är alla syndare som är älskade av Gud trots att vi gjort sådant som är ont i Guds ögon. Räsänen konstaterar att ifall domstolen skulle ha gått på åklagarens linje här skulle, förutom hela domstolsväsendet och dess verksamhet, även kyrkan och den kristna tron ha blivit omöjliga, paria, i vårt samhälle.

Men lyckligtvis insåg tingsrätten alltså vad detta handlade om och att riksåklagaren hade misstolkat Räsänens uttalanden. (Om vi alltså säger det snällt.) Tyvärr blev detta nu då inte slutet på historien, utan riksåklagaren väljer att slösa ännu mer tid och pengar på denna fråga. Som redan sagt många gånger: Finns det verkligen ingen mekanism som kan användas för att avlägsna en så här uppenbart olämplig person från sitt ämbete? 


75 kommentarer:

  1. En envis och fanatisk riksåklagare av allt att döma, men sannolikt
    får vederbörande ingen kritik av ÖT:s och Vbl:s ledarskribenter för
    dessa är väl på samma linje som riksåklagaren.

    Om ändå en ledarskribent kritiserar åklagaren tror man väl inte sina ögon och har att läsa ledaren en gång till!

    Då har väl ett paradigmskifte inträffat.

    Anonym1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 1. För att hitta en sådan ledarskribent måste man gå till Uusi Tie eller någon liknande tidskrift från marginalen. Tyvärr.

      Radera
  2. Kristians angrepp på riksåklagaren handlar inte om hat, utan om äkta omtanke. Tyvärr är det svårt för den som läser Kristians inlägg att inse det (som vanligt).
    Fint att du försöker hjälpa henne, Kristian. Du är så snäll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 16.30. Så, i din värld får man inte påtala orättvisor och oegentligheter? Eller kanske man får göra det om det är vissa människor (med rätt åsikter) som utsätts för dem, men inte annars? Eller hur menar du nu riktigt. Kanske du skulle förklara dig!

      Radera
    2. Kanske du skulle sätta på dig glasögonen, Kristian. Läs om och läs rätt. Varför måste du tolka in en massa galenskap i det du läser???

      Jag skrev faktiskt inget om någon "min värld". Eller om att man inte skulle få påtala orättvisor och oegentligheter. Ditt svar på min kommentar är faktiskt bisarrt. Ogrundade påståenden efterföljda av frågetecken (och sen som grädde på moset en frågesats utan frågetecken).


      Radera
    3. Anonym 23:22. Jag påtalade en grov orätt, och du kritiserade mig för det. Är det då så långsökt att ställa de frågor jag ställer dig?

      Radera
    4. Nej, du. Jag kritiserade inte att du påtalade en grov orätt.

      Radera
    5. Anonym 23:21. Jasså?!? Nå, kanske du vill förklara för mig då vad det var du kritiserade. För kritiserade, det gjorde du. För inte kand et väl vara så att du bara var allmänt hatisk och behövde släppa lite ånga? I så fall ber jag att du gör det i andra forum och håller dig till ämnet när du rör dig här.

      Radera
    6. Först gav jag dig stöd. Sedan påtalade jag det faktum att läsaren har svårt att inse vad du menar. Du har ju själv påtalat dessa brister hos många av dina följare, så det är ju ingen överraskning, precis. Till sist gav jag dig komplimanger för ditt engagemang.
      Ingen kritik alltså. Om du ändå upplevde det som kritik så var det antagligen så att du idkade självkritik. Det är både mänskligt och bra att göra så ibland, absolut inget fel.

      Radera
    7. Anonym 08:01. Du både är kritisk och ironiserar. Men det är klart, försök du bara slingra dig ur det.

      Radera
    8. Självklart får du tycka så om du vill. Och det verkar vara precis det du vill. Varför, det förstår jag inte.

      Radera
    9. Grädde i eller på moset smakar ljuvligt säger Skrivaren ulrik kallad ' köttitarn' som barn. Ja, schizofrena har behov av kött men jag levde som vuxen många år som lacto-ovo och fiskvegetarian och hade ypperliga blodvärden så länge man inte försökte dränka mig i gift och mediciner. Som sagt all mat är en Guds välsignelse och det kan bli knappt om den i kommande krigs- och ofärdstid. Men Gud föder oss även utan mat genom Ordet fast det är svårt att tro det. Sammataget ka vi tacka för de tider som vi efterkrigstida fått leva i. Rikligt med mat och tobak och arbete för de flesta friska... hälsar Ulrik

      Radera
  3. Man kan säga att det är både ljust och mörkt i öster, och samma omdöme kan man göra om läget i väster (se Räsänen-rättegången!)
    Visserligen är det i öster ljuset, solen, upprår, och i väster sjunker den med det resultatet att det blir mörkt. Men om vi lämnar bort denna sida av saken, måste vi med beklämning konstatera, att det mörknar med hast i väster (pridetågen, LGBITQ-frammarschen, statskyrkans framförhållning, aborterna på sociala grunder för att nu nämna några). Det är främst det andliga och moraliska läget vi har i tankarna, när vi gör det påståendet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 17:06. Ja, det mörknar. Det skulle inte förvåna om vi skulle ha en Nebukadnessar på kommande. Kanske det är just det vi har nu?

      Radera
    2. Hänvisar till stockholmsprofetian. Den är högaktuell nu. I krigsläge kommer finland att vara fritt bara enligt nöteborgsfredens gränser och fasansfullt manfall och massdödar blir det. Men ännu får man sluta synda och sluta stöda avgudrriet och styggelserna och tro synderna förlåtna i Jesu Kristi Guds Sons Namn. Ulrik

      Radera
  4. Jag lyssnade på programmet. Det var naturligtvis fråga om vad man kallar för en partsinlaga, där således den ena parten i ett mål ger sin syn på saken.

    Det centrala i åklagarens argumentation föreföll vara tesen om att själva tanken att den homosexuella skulle vara syndig (alltså på grund av sin homosexuella läggning) är förolämpande (eftersom det anses vara naturligt att man bejakar och följer sin inre identitet). I det här sammanhanget blir det problematiskt att skilja mellan människan och hennes gärningar.

    Här grep de församlade herrarna efter tanken om att "alla har syndat och gått miste om härligheten från Gud", vilket är en central tanke i den kristna människosynen. Detta ska man alltså kunna säga om alla människor utan att kränka deras människovärde. Men den argumentationen signalerar man en defekt hos alla människor, ett konstruktionsfel eller en brist i kvaliteten, en syn som man visserligen kan ta anstöt av om man inte hittar några fel hos sig själv eller sina närmaste.

    Här föreligger också risken att man pekar ut en särskild grupp av människor som man vill gå till rätta med, när man på samma grunder borde tillrättavisa alla utan undantag.

    Lagens syfte är att trygga fred, ordning och rättvisa i hela samhället. Lagen ska vara lika för alla, oavsett religiös eller etnisk eller annan bakgrund. En funktion av lagen är väl också att trygga det offentliga samtalet. Vilka åsikter får man i yttrandefrihetens namn yttra i det offentliga, sekulära och multikulturella rummet? När har en medborgare rätt att känna sig förolämpad? Får man torgföra sin tro i alla sammanhang? Det faller sig naturligt för en del att kristen tro ska ha företräde, men då kan muslimen, hindun, den övertygade ateisten känna sig ojämlikt behandlad.

    Riksåklagaren förefaller sträva efter regler för samhällsfred på lite längre sikt och var inte nöjd med tingsrättens beslut. En åklagare har rätt att anmäla missnöje över en dom. Bara för den sakens skull ska man inte vilja ge henne sparken.

    Spectator

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spectator. "Här föreligger också risken att man pekar ut en särskild grupp av människor som man vill gå till rätta med, när man på samma grunder borde tillrättavisa alla utan undantag."

      Detta är onekligen sant. Men notera att Räsänen alltid varit noggrann med att påpeka just detta att alla är syndare. Något som varken media eller åklagaren tydligen noterat.

      "men då kan muslimen, hindun, den övertygade ateisten känna sig ojämlikt behandlad."

      Hur menar du här? Om vi har yttrandefrihet gäller denna givetvis för alla.

      "Riksåklagaren förefaller sträva efter regler för samhällsfred på lite längre sikt och var inte nöjd med tingsrättens beslut."

      Nu får jag vara lite radikal här. En sådan samhällsfred som bygger på nedtystande, förföljelse av oliktänkare och kringskuren yttrande (och åsikts-)frihet är ingen samhällsfred att eftersträva.

      "En åklagare har rätt att anmäla missnöje över en dom. Bara för den sakens skull ska man inte vilja ge henne sparken."

      Nu läste du kanske inte riktigt vad jag skrev. Detta handlar inte om åklagarens rätt att överklaga. Det handlar om att åklagaren helt tydligt ljugit i åtalsskriften och inte klarar av att ta en tillrättavisning (från domstolen) och fortsätter sin häxjakt på en människa som använt sig av sin grundlagsstadgade yttrandefrihet. Sådant är inte värdigt riksåklagarämbetet.

      Radera
    2. Om alla är att betrakta som syndare men en viss människogrupp särskiljs från massan leder det ju till en travesti på den i exv. Sovjet i tiderna gängse parodiska synen på jämlikhet - alla medborgare är jämlika men vissa medborgare är mera jämlika än alla andra. En viss grupp hamnar av oklar anledning i särställning i förhållande till alla andra och blir därmed utpekad på grumliga grunder.

      Samhället är i grunden ett på demokratisk väg utvecklat regelverk för organiserad samexistens, där stadgandena om yttrandefrihet utgör en del. Yttrandefriheten är inte obegränsad, man får inte i yttrandefrihetens namn propagera för omstörtande av samhället; av denna anledning är vissa extremrörelser förbjudna.

      Gammaltroende kristna är förmodligen inte att betrakta som extrema, men det finns ingen anledning att tro att röster som höjs för låt oss säga viss religiöst-kulturellt inspirerad rättsskipning skulle få passera obemärkt. Helt oproblematiskt är det inte med religiöst motiverade tankegångar i samhällsdebatten.

      Åklagaren förnekade uppfattningarna om att hon skulle ha ljugit. Det verkar som om hon tolkat vissa formuleringar utifrån en viss annan referensram än Räsänen och Pohjola. Det är inte ovanligt med den sortens annorlunda tolkningar när kulturer möts, och kulturkrockar är vanliga i samhällsdebatten. Det är inte fel att missförstå. Det är inte heller fel att ta avstånd från en given tolkning. Och det är inte fel att kräva att en överordnad rättsinstans tar ställning till en dom som man på tjänstens vägnar är missnöjd med. Samhället är en långt allvarligare institution än låt oss säga en fotbollsmatch, där det är helt på sin plats att skandera "mera blod - ut med domarn!"

      Spectator

      Radera
    3. Spectator. "Om alla är att betrakta som syndare men en viss människogrupp särskiljs från massan leder det ju till en travesti..."

      Igen bör vi notera att orsaken till att denna fråga är på tapeten är att man i samhälle/kyrka försöker förändra synen på mänsklig sexualitet och på äktenskapet. Därför "särskiljs denna grupp från massan". Samhällsdebatt måste få föras i frågor där förändring eftersträvas. Eller hur?

      "Det är inte fel att missförstå."

      Nog om man gör det avsiktligt och framhärdar i sin missförståelse även efter att man blivit näpst så som åklagaren blev här.

      "Och det är inte fel att kräva att en överordnad rättsinstans tar ställning till en dom som man på tjänstens vägnar är missnöjd med"

      Är du alldeles säker på att det verkligen är "på tjänstens vägnar"? Jag vill nog hävda att det är andra hänsyn som spökar här.

      Radera
    4. Jag har personligen inga problem med att riksåklagaren skulle agera som tjänsteman och en opartisk sådan.

      Och om så inte skulle vara fallet i den här frågan har väl även riksåklagsren rätt till en personlig åsikt i likhet med muslimer hindun och den övertygade artisten enligt resonemanget lite högre upp.

      I så fall kan du inte efterlysa avsättning av riksåklagaren på grund av hennes politiska eller religiösa övertygelse.

      Radera
    5. Anonym 17:18. Jag skulle inte heller ha några problem med riksåklagaren om hon skulle agera opartiskt som tjänsteman. Problemet är ju att hon inte har gjort det.

      Och givetvis har alla rätt till en personlig åsikt, men denna kan inte komma fram så att man inom ramen för sin tjänst börjar förfölja människor och åsikter.

      Radera
  5. Om vi tänker på de områden som först nåddes av det kristna budskapet, så är det med sorg man begrundar det faktum, att det kristna ljuset ersattes av främmande religioners dunkel. Samtidigt som en ny andevåg går fram inom de kristna leden i västerlandet sker något högst oroande bland människor som inte gett rum för evangeliets omskakande kraft (se de homosexuella med sina prideparader, vissa tongivande inom folkkyrkan som är deras medlöpare= femte kolonner, oviljan att kritisera islam, buddister, ateismen, Räsänens gatlopp i rätten etc. etc.) "den ena religionen är väl lika god som den andra", och "var och en blir salig på sin tro" är uttryck som tyvärr är alltför vanliga - inte bara hos riksåklagaren utan även bland folk i gemen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 18:09. Vi har helt tydligt glömt bort Efesus-läxan. Det är synnerligen illavarslande. http://kristiannyman.blogspot.com/2019/03/efesuslaxan.html

      Radera
  6. Oj oj Nyman nu är du inne på ditt favorittema igen en gång.
    Vad synd det är om Päivi Räsänen. Åklagaren borde avgå, för hon har fel i bedömningen av fallet Päivi Räsänen. Åklagaren vill nog skipa rättvisa.

    Päivi Räsänen är i rätten för att hon använder bibelcitat för att stämpla en minoritet enligt professorn i straffrätt o. processrätt vid östra Finlands universitet.
    Konservativa grupper har mobiliserat sig till förmån för Räsänen och bl.a. öst meddelanden över riksåklagare Raija Toivanen.

    Åtalen för Päivi Räsänen är följande:
    Det är 3 olika sakhelheter.
    1. Räsänen har utarbetat en text där hon framför åsikter och information som är nedsättande för homosexuella.
    Hon påstår bl.a. att homosexualitet är en psykosexuell utvecklingsstörning.
    2. Räsänen har på sociala medier publicerat nedsättande åsikter om homosexuella, enl. vilken homosexualitet är synd och skam.
    3. Räsänen har i Yles program framför nedsättande åsikter om homosexuella.

    Har Päivi Räsänen rätt att uttala sig negativt om en minoritet?
    Uttala sig nedsättande om människor?

    Päivi Räsänen har inte rätt att göra det - det är därför hon är i rätten.
    Hon kunde ha låtit bli att uttala sig negativt om människor - och då skulle hon inte vara i rätten.

    Riksåklagaren har rätt som vill reda ut vad som är gångbart - eller är det så att man kan få säga vad som helst om människor.
    Synd om Nyman som tagit denna fråga till sitt hjärta, det är nog mest Räsänen. homosexuella, aborter, underliga miljöfrågor etc.
    Kom igen nu Nyman och tänk på ngt. annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 19:40. "Åklagaren borde avgå, för hon har fel i bedömningen av fallet Päivi Räsänen."

      Det var inte det jag skrev.

      "Åklagaren vill nog skipa rättvisa."

      Nej, det är inte det hon är ute efter här. Och det blir mycket tydligt när man ser hur hon ljuger om vad Räsänen sagt. Att du upprepar åklagarens lögner gör dem inte sannare.

      Radera
    2. Nåja du skrev inte bokstavligen så, men andemeningen är den samma - "att avlägsna en olämplig person från sitt ämbete."
      Jag vidhåller att åklagaren vill reda ut vad som är rätt. Det är ingen häxjakt på P.R.
      Hon har ingen rätt att uttala sig negativt om människor.

      Radera
    3. Anonym 09:48. Nej, inte ens "andemeningen" var sådan. En åklagare kan, liksom alla andra, missta sig. Men här handlar det inte om ett misstag eller en felbedömning utan om en avsiktlig misstolkning och om att ljuga. Det är något HELT annat.

      "Hon har ingen rätt att uttala sig negativt om människor."

      Det har hon inte heller gjort. Det skulle var mycket lättare om sådana som du skulle klara av att se skillnad på en människa och vad denna människa gör samt skillnaden mellan människor och fenomen.

      Radera
    4. Tingsrätten friade Räsänen. Kanske det också i det fallet var liksom det nu i två uppmärksammade fall den senaste tiden.
      Nämndemännens åsikt vann över domaren. Därför har nu diskussionen om lekmän i rätten dykt upp.
      Du tycker att hon har uttalat sig korrekt om människor?
      Det är väl samma sak om någon läkare, förtroendevald, riksdagsman, minister går ut i offentligheten och säger:
      " De religiösa, troende, bibelkunniga lider av en psykisk åkomma och tror på något som inte finns."
      Det är väl inte heller korrekt att säga.

      Radera
    5. Anonym 10:43. Hur vet du att "nämndemännens åsikt vann över domaren"? Har det offentliggjorts vem som röstade hur i domstolen? Jag vill gärna ha en källa på detta påstående!

      "Det är väl inte heller korrekt att säga."

      Nej, korrekt är påståendet det inte eftersom det inte har någon fakta till stöd för sig. Men ingen skulle komma på den idiotiska tanken att stämma någon till tings för ett sådant påstående, eller hur?

      Radera
    6. Läs om:
      Tingsrätten friade Räsänen. KANSKE det också i det fallet
      -Räsänen- var liksom i två uppmärksammade fall den senaste tiden att nämndemännens åsikt vägde tyngst? En hypotetisk tanke...

      Radera
    7. Anonym 09:10. Så du spekulerar bara. Nå, det har du din fulla rätt att göra, men ursäkta om jag inte deltar.

      Radera
    8. Nyman du behöver inte delta.
      Man börjar nog ha vissa frågetecken med tingsrätten - idag är det tingsdomaren (ensam som har juridisk skolning) samt 2 personer från "befolkningen" som inte är juridiskt kunniga utan utsedda pga. politiska grunder. Dessa 2 personer har all möjlighet att fria "en misstänkt" med sina 2 röster, förut var det 3 personer som kunde omkullkasta domarens röst.

      Jag vill nu inte påstå att fallet var så med prästfrun Räsänen,men möjligheten föreligger.
      Kanske det är bäst att fallet med Päivi går till hovrätten så att hon kan bli rentvådd för sina uttalanden - eller också fälld för fel uttalanden åt en minoritet?

      Radera
    9. Anonym 16:00. Det må vara hur som helst med dina spekulationer, men faktum är att tingsrätten förstod vad Räsänen sagt och såg igenom åklagarens lögner om hennes uttalanden. De som sitter där må vara jurister eller lekmän, men de gjorde ett bra arbete.

      Radera
    10. Nyman
      Vi får hoppas på en ändring, att det bara sitter jurister i rätten.
      Lekmän skall inte vara där och bestämma. Systemet är uråldrigt och borde skrotas.

      Radera
    11. Anonym 19:33. Tanken med att ha lekmän i domstolen är att det sunda förnuftet ska rymmas med också. Detta kan givetvis åstadkommas både med och utan lekmän. Men poängen här är att domstolen klarade av att genomskåda åklagarens lögner och misstolkningar. Gott så!

      Radera
  7. Homosexualitet är nog medicinskt sett en psykosexuell utvecklingsstörning. Religiöst = synd och skam, en styggelse inför gud. Riksåklagaren tycks besatt av ett hat till Bibeln och de kristna, av en censurmentalitet som inte är gångbar i ett liberaldemokratiskt samhälle - som om man inte finge säga vad man tycker om vad som helst och om vem som helst ! Den tid borde vara passé när man teg om saker och ting. Kom igen till dagens moderna samhälle, tönt - eller är det censurmentaliteten i Ryssland, Kina, Nordkorea som kittlar? Orwell - 1984??
    Den nya moralen är, som någon sagt, ingenting annat än den gamla omoralen (här tänker jag främst på LGBTIQ o.dyl.) Nog måste stora flertalet av kristenhetens representanter känna sig oroade över utvecklingen. Men varför tiger man på s.k. auktoritativt håll - feghet, skam för sin religion inför myndigheter, statsåklagare, regnbågsfolk? Om "vanliga" kristna t.ex. i dagspressens insändarspalter, på internet, bloggar pekar på det alarmerande inom det moraliska området, blir de ofta stämplade som inskränkta kverulanter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur vet du vad riksåklagaren tycker om bibeln och de kristna?
      En sann kristen skriver: " Kom igen till dagens moderna samhälle, tönt osv.."

      Radera
    2. LBTIQ ?
      Du anser att det är en utvecklingsstörning. Det kan jag hålla med om - de troende har också någon störning - om man skriver som du gör.

      Radera
  8. Riksåklagaren hatar kyrkan, bibeln och -åtminstone- de -trogna.
    Har du inte läst vilka falska anklagelser och utsagor hon gjort i Räsänen-fallet, scumbag? Sådant hon öht inte alls sagt eller skrivet! Riksåklagaren är nog genomfalsk och hatisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha -du är bekant med riksåklagaren och på basen av din bekantskap med henne så kan du skriva att hon är genomfalsk och hatisk.
      Kan du vänligen - ge ett exempel på detta?
      Vad är det riksåklagaren har sagt?
      Du är ju i din fulla rätt - att höja Päivi Räsänen till skyarna med tanke på hennes skriverier, de är ju korrekta inlägg enligt din uppfattning, men en stor del av befolkningen tycker inte det.

      Radera
    2. Statsåklagerskan har kommit med falska ljugor om Räsänen, sådant som hon inte alls sagt, skrivet eller gjort. Läs om rättegången i din tidning eller på nätet, din p*ece of shit!

      Radera
    3. svar till din piece of shit!
      Falska ljugor ! fint skrivet av dig. Det är nog mest i din fantasi som du attackerar åklagaren.

      Radera
    4. Hon hade falskt vittnesmål ang. Räsänen, dvs. hittade på lögner, saker som Räsänen aldrig sagt - skitstövel!

      Radera
    5. Nu är du inte riktigt uppdaterad. Läs på!
      Tänk på ditt språkbruk.

      Radera
    6. Kommentar till 14.5. kl. 18.38.
      Vad avser du med följande:
      1. Statsåklagerskan
      2. Falska ljugor
      3. skrivet - så skriver man inte....
      4. din piece of shit
      Du borde läsa på Yle om rättegången.

      Radera
    7. Anonym 12:30. Att kalla någon för "scumbag", "skitstövel" och "piece of shit" för inte diskussionen framåt. Jag vill be dig att vårda ditt språk. Även om man har rätt i sak behöver man inte uttrycka sig ovårdat.

      Radera
    8. 14.5. 20:47: Det var någon här på bloggen som kallade Päivi Räsänen en hjältinna. Visst kan man se det så när hon besegrade 'ondskan' (=statsåklagarskon). Det var litet som i "The Beauty and the Beast".
      Fakenewsmedian Yle spred lögn och förtalelse om rättegången. Tror du någon väntat något annat. Blogghållaren här har skrivit om rättegången på ett mera different sätt och påvisat statåklagarskans lögner. Men du har förstås ej alls tatt till dig hans inlägg innan du börjat gapa enl. din agenda - buffel!

      Radera
    9. anonym 11.48
      Det är nog bäst att du går på flera kurser i svenska för invandrare. Bra försök att skriva svenska, men det finns stora brister i ditt språk. Du har väl tolk med dig när du skall besöka typ, läkare el. myndigheter. Hur länge har du varit i landet, några månader? Kämpa på och kom igen med ett litet bättre språk. Kanske du skulle gå till biblioteket och läsa några dagstidningar för att bli uppdaterad om en del saker som är aktuella.

      Radera
    10. Anonym 11:48. Räsänen ÄR en hjältinna. Men det handlar inte om att hon vann rättsfallet. Hjältinnestatusen kommer av att hon på ett lugnt, kärleksfullt och värdigt sätt försvarar sanningen.

      Radera
    11. Nyman
      liksom du försvarar invandrarens buffel, så är det med den kärleksfulla kvinnan som försvarar sanningen om att de homosexuella lider av en psykosexuell störning liksom att de religiösa har en annan psykisk störning.

      Radera
  9. Vad vi i västländerna behöver idag är profetgestalter (Räsänen!), som med auktoritet stiger fram och proklamerar: Så säger herren! Så gjorde profeterna under gamla förbundets tid, och det har under alla tider funnits orädda sanningssägare (Räsänen!) Ofta har de tystats ner, men sanningen har inte kunnat tystas.
    Det mörknar i väster. Man säger, att t.ex. skolungdomen blivit politiskt och annars medveten, men i själva verket är den i färd med att frigöra sig - som ungdomarna själva ser det - från "kristendomens ok".
    Oket är i själva verket den grund på vilken det västerländska samhället vilar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 12:42. Så är det. Vi skulle behöva många fler som Räsänen som uttalar sig vänligt och kärleksfullt. Vårt samhälle har idag blivit så ovan med detta att det hon säger inte förstås. Om allt fler skulle uppträda på samma sätt och med samma budskap kanske det skulle utvecklas en vana att klara av att höra rätt.

      Radera
  10. Debattklimatet nuförtiden tyck inte tillåta att någon har en hög moral. Och finns det någon som har det så ska han eller hon för allt i världen inte (på)visa det. Rädslan för att framstå som fariseistisk förlamar många till den grad att de inte vågar ha några bestämda åsikter alls. Grundtesen är att vi är ju ändå lika goda kålsupare allihop, om vi riktigt går till grunden.
    Frågan blir då: finns det överhuvudtaget någonting vi behöver 'frälsas' ifrån? Om svaret är nej, ja då behöver vi väl inte heller någon kristendom? Vi klarar oss lika bra eller lika dåligt med vår självuppfunna, elastiska medelmåttighetsetik.
    /ted

    SvaraRadera
  11. Det är säkert inget problem i sig, detta att hålla sig med hög moral. Det är för all del rätt knepigt om man själv anser sig vara moraliskt högtstående och därtill någon form av moralens väktare. Det är i regel bättre om man fått det omdömet av andra, dvs att man visat denna standard genom sin egen livsföring och att man genom sitt eget föredöme inspirerar andra.

    Moraliskt väktarskap med rätten att tillrättavisa andra förutsätter strukturer med över- och underordning. I samhälleliga termer skulle vi tala om myndighetsväsende, men den moderna, inbillat frigjorda människan föraktar politiker och myndigheter. Ofta bottnar det föraktet dels i en uppfattning om att myndighetspersoner eller ansiktslösa instanser varken kan eller vill förstå den enskilda medborgarens särskilda förhållanden, som kan göra det svårt eller rentav omöjligt att efterrätta sig myndigheternas ukaser, dels i en insikt om att myndighetspersonerna ibland inte själva personligen visar upp den moral de kräver av andra.

    På det privata planet är levnadshistorierna många och varje reflekterande människa för sin egen kamp mot egna ideal och egna demoner. Ju mer vi förstår den enskilda människans personliga förutsättningar och ibland oerhörda kamp, desto mer kanske vi förstår att alla inte kan pressas in i samma etiska mönster som alla andra. Och om vi varken kan eller vill förstå den enskilda människan riskerar hon krossas mot det större sammanhangets förment upphöjda etiska ideal.

    Det här resonemanget gör inte den kristna tron umbärlig. Dess yttre former behöver kanske bara förändras en del, från att vara klubben för de förment moraliskt oförvitliga till en gemenskap där heligheten kontrasterar mot barmhärtigheten, kraven mot nåden, tron på en Gud mot skapelsens variationsrikedom, insikten om jordelivets begränsningar mot evighetshoppet och så vidare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 22:56. "Det är för all del rätt knepigt om man själv anser sig vara moraliskt högtstående och därtill någon form av moralens väktare."

      Detta är förvisso sant. Men får jag fråga vem du talar om här? Räsänen kan det åtminstone inte vara när mans er till vad hon sagt/säger.

      "desto mer kanske vi förstår att alla inte kan pressas in i samma etiska mönster som alla andra."

      Så det du säger är att vi behöver acceptera att vissa stjäl eftersom de kanske har gått igenom saker som andra inte har gjort? För att ta ett exempel. Eller kanske du ändå inte riktigt menar det du skriver?

      Radera
    2. Fint, du märkte att jag inte pekade finger! Det var ett faktiskt ett generellt resonemang.

      Man kan behöva acceptera att vissa stjäl, för att det är deras enda möjlighet att överleva. Ingen svälter frivilligt ihjäl därför att det är etiskt rätt, om det finns en annan utväg.

      Radera
    3. Anonym 07:55. Det där håller inte. Det är sant som du säger, men det gör inte att det som är etiskt fel skulle bli något annat än etiskt fel. Och det som är etiskt fel kan aldrig accepteras.

      Radera
    4. Visst, det är fel att stjäla. Men det är ett ännu större etiskt fel att låta någon svälta ihjäl på grund av personen inte har råd att betala för maten.

      Nu kan man göra teologi av det här och få den stackars fattiga att vända om och sluta stjäla, men om ingen hjälper den stackars fattiga innebär omvändelsen i praktiken självmord.

      Etiska frågor kan på alla områden bli hur svåra som helst, och fördömer man utan att se problematiken ur den svages och utsattes synvinkel har man inte gjort annat än dunkat sig själv i ryggen.

      Radera
    5. Anonym 19:31. Den stora frågan blir då att varför låter vi människor svälta ihjäl när vi har alla möjligheter att hjälpa dem? Det är sant som du skriver att etiska frågor kan göras hur svåra som helst, men dina förenklingar av dem (att låta människor stjäla för att överleva) är inte tilltalande.

      Radera
    6. Din tolkning om "förenklingar" får du stå för riktigt själv. Att stjäla för att överleva är en naturlig överlevnadsinstinkt när ingenting annat står till buds, jämförbart med att döda i försvarssyfte, när ingen annan utväg finns.

      Acceptans handlar om att inse de existentiella realiteterna, men därifrån är steget långt till en samhällelig legalisering av snatteri som en institutionaliserad inkomstöverföring. Acceptans av våld i försvarssyfte kan inte heller leda till att samhället accepterar våld som förslagsvis en metod att lösa meningsskiljaktigheter.

      Fullt lika dramatiskt är det inte med frågor typ samkönade äktenskap. Det finns karlar som blir kära i andra karlar men inte i kvinnor; det finns kvinnor som sinsemellan utvecklar en djup kärleksrelation av ett slag som de aldrig kan ha med en karl. Varför det ibland blir så är en gåta för många andra, men djupa vänskapsband skadar aldrig vare sig de berörda eller någon annan - annat än en tänkbar rival, förstås, som kanske ändå aldrig skulle komma på fråga.

      Utöver det här finns det ett stort antal områden där man på etiska grunder kan problematisera det ena och det andra, om man utgår från en dogmatisk fyrkantig verklighetsuppfattning som inte tillåter några som helst avvikelser från ett definierat mönster.

      Radera
    7. Anonym 22:21. "men därifrån är steget långt till en samhällelig legalisering av snatteri"

      Jag tycker mig se att vi har väldigt olika sätt att se på hur samhället utvecklas. Samt på hur ordet "acceptans" ska förstås. Nå, det må vara så då.

      Radera
  12. Nyhedendom är ett uttryck som man använder ibland för att beteckna tillståndet i våra s.k. kristna länder. Och antingen hedendomen är ny eller gammal, så är den fruktansvärd. Avgudadyrkan är en företeelse som utmärker hedendomen i de länder, där kristendomen inte fått grepp om folket. Men nu också i våra "kristna" (?) västländer (se Räsänen-rättegången och medias besvikna reaktion till frikännandet). Nyhedendomens avgudar äro många. De äldre har sina speciella beläten och ungdomen har sina.
    Mörker i väster. Detta är av samma slag som mörkret i öster. Ljus i väster. Det är lika strålande som det ljus som bryter fram i öster. Men vi måste förstå, att både i öst och väst pågår en hård kamp mellan ljus och mörker. Kristendomens seger betyder ljus, dess
    tillbakaträngande ger rum för mörkret. Det kan synas som en förenkling, men just så enkel är sanningen. Må vi som kristna vakna. Ty det är vi som är världens ljus.

    SvaraRadera
  13. "Älska...men...." Det senare sagda mennet raderar tyvärr det först sagda älskandet. Det verkar oftast, eller enbart, vara synder av sk sexuell karaktär som frammanar alla mennen. I andra sammanhang verkar de inte vara relevanta. Känn efter dessa exempel: Jag älskar dig men hatar att du slår dina barn. Jag älskar sig men hatar att du kör 80 förbi skolans 40 område medan du pratar i mobilen. Jag älskar dig men hatar att du behåller alla ärvda pengar och inte ger något till de fattiga. Jag älskar dig men hatar att du skriver anonyma kränkande meddelanden på nätet. Jag älskar dig men hatar att du gift dig med en person av samma kön.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 13:05. "Det senare sagda mennet raderar tyvärr det först sagda älskandet."

      Nej, det gör det inte. Det är bara om man inte förstår skillnaden mellan sak och person man kan påstå något sådant.

      Visst är alla de exempel på "men" du ger också relevanta. Det är helt enkelt så vi bör se på våra medmänniskor. De är inte vad de gör.

      Får jag ge ett "men" till? "Syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv i Jesus Kristus vår Herre."

      Radera
  14. Där kan jag hålla med dig.
    Här är en liten pys i sandlådan. Han har blivit av med sin gula spade och fått ett raseriutbrott - pysen är 4-5 år och han är väl uppfostrad och skriker:

    13.5. 21.33 TÖNT
    14.5 PIECE OF SHIT
    14.5 SKITSTÖVEL
    15.5. BUFFEL

    Intelligenta kommentarer av en del personer, men dessa personer må man väl förlåta eftersom de inte har "fullt förstånd" som man sade förr i tiden.

    SvaraRadera
  15. 20.5 Skitstövelkommentaren

    Här är det samma person som skriver på Nymans blogg om ev Nato
    medlemskap - och använder en del hatiska kommentarer och ord.
    Kanske denhär personen skulle tänka på ngt. annat.

    SvaraRadera
  16. Sidu bara, anonym'rackarn' fortsätter med sina sura maguppstötningar oomkullrunkelig i sitt ömmande för homofilin.
    Tyder hans rapande och heterohat på att han är en kläpp?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bitter pga. Päivi Räsänens seger över ondskan?

      Radera
    2. Kommentar på förmiddagen 16.5 kl. 10.29 någon timme före lunch har raparen tid att skriva kommentarer.
      Vet du vad ordet kläpp betyder?
      Troligtvis inte - eftersom du använder ordet fel!
      Synd att du är en homofob. Tänk nu på nästa gång när du äter - vad måltiden består av - så du inte behöver rapa. Stackarn med magproblem.

      Radera
    3. Kläppen har rapat igen (FÖRE lunch!) - fel på digestionen?
      Tycks ha stigit upp på fel fot eftersom "hen" fortsätter sprida sin homorappakalja och gödslar med d*nga.

      Radera
  17. Om vi ännu sku tänk liti på mörkret i väst:
    Den äldre generationens avgudar är främst av materiellt slag. Girigheten är en rot till allt ont (kapitalismen i vid bemärkelse) men den kan öckså betecknas som ren avgudadyrkan (modellexempel:USA). Och en fattig kan förstås vara girig lika väl som en rik. Det är inte i de materiella tillgångarna det onda sitter utan i en människas inställning till dem.
    Girighet - det talar om något som fått grepp om sinnet, något som obarmhärtigt styr människan i hennes handlande

    SvaraRadera
  18. Jag såg redan när sannfinländarna bytte chefer hur gul en människa plötsligt blev när det var frågan om värdelägenheter i Helsingfors. Och de ville fortsätta med invandrarfientlighet och annat som ju strider mot det som eu och natoländerna vill tala om fri förflyttning av människor och varor med allt mindre gränskontroll. Vi såg ju hur tjuvarna började härja som ligor sedan de kunde ta sig in från de länder i östblocket som slutit sig till schengenavtalet. Det är stölder i stor skal och små skala. Och ma tycks inte nämnvärt öka polisresurserna fast arbetet är livsfarligt mångagånger. Ulrik torssten nils

    SvaraRadera
  19. Tillbaka till Mörker i väst-spåret:
    Det måste även sägas ut att mycket av idoldyrkan (idol=avgud) förekommer bland yngre och medelålders. Detta må inte förväxlas med intresset för musik och sång till moderna takter. Det är närmast en fråga om stil och smak på det musikaliska området. Och varje tid har sin smak. Avgudadyrkan blir det först när de som ägnar sig åt konsten på detta område blir föremål för hejdlös beundran (Eurovisionen->Ukrainas Kalusch-bidrag!!) Då har människan kommit i centrum, och Kristus finns knappast där någonstans i bakgrunden utan i stället människan och kriget.

    SvaraRadera
  20. Medge att det finns musik som skär i öronen och är nästan ointagliga för kristna psalm och lovsångsord. Melodiskt skall det vara och typ äldre psalmböcker sionsharpor sions sånger osv. Hälsar skrivaren ulrik

    SvaraRadera