måndag 18 maj 2020

För fyrtio år sedan idag ...

Jag har alltid varit intresserad av extraordinära händelser. Speciellt av diverse katastrofer i mänsklighetens historia. Om det är historikern i mig som ligger bakom detta - eller dystopiförfattaren in spe - vet jag inte. Kanske det är båda två. Men jag har som sagt alltid varit intresserad av att läsa på om orsaker, följder och förstås själva händelserna.

För exakt fyrtio år sedan idag skedde en sådan extraordinär händelse. Jag är faktiskt så gammal att jag har en del smådimmiga minnesbilder av det, men det mesta har jag förstås läst på om senare. Och så har jag förstås sett filmen. Flera gånger. Även om den inte uttryckligen sägs handla om Mount St Helens utbrott. Men det gör den. På sätt och vis. Jag talar förstås om filmen "Dante´s Peak". Och händelsen för exakt fyrtio år sedan var alltså den enorma explosion som inträffade när Mount St Helen fick sitt utbrott (och sitt nuvarande, helt annorlunda, utseende). Om det är någon som är intresserad att se en oerhört intressant dokumentär om denna händelse så kan jag tipsa om denna Youtube-video. Tyvärr är den bara på engelska, men den är så välgjord att det nästan går att se den fastän man inte skulle förstå ett ord engelska. 

6 kommentarer:

  1. Det var intressant ! Liknande "Mega disasters" finns om sänkningarna av Bismarck & Tirpitz... ( så blir det inte så mycket länkande ) Gamla 911 kan också vara sevärda, https://www.youtube.com/watch?v=w0LV00woXsY Samt https://www.youtube.com/watch?v=RShLP31yb04 , och speciellt nr. 6,7 o 8 ! ..."or a joke factory ?" :) :)

    SvaraRadera
  2. Trots den sena timmen kan jag inte låta bli att dela följande, https://www.youtube.com/watch?v=7LZpSLJLuc8 Hur i all värld kan det finnas människor som förnekar förintelsen ??? Ofattbart att ngn menar att allt detta är "fake" och påhittat !!! Herre ge oss hopp !!! https://www.youtube.com/watch?v=8jhcxOhIMAQ

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ( för ca. 2000 år sedan...) fanns ögonvittnen, liksom ännu idag... Ändå finns det de som tvivlar och inte tror att händelser ägt rum....

      Radera
    2. Anonym 23:54. Människan fungerar så. Om det är något hon inte vill att ska ha skett finns det inga gränser för hur mycket fakta hon kan blunda för. Jag kommer alltid i detta sammanhang att tänka på den åldrige nobelpristagaren (!) som, när det var fråga om det finns en Gud, konstaterade att "Jag har inte sett några spår av någon Gud!" Tala om att blunda för fakta!

      Radera
  3. https://www.youtube.com/watch?v=DFLLtVPzwGA

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera