torsdag 14 maj 2020

Epic Easter Unbelief

Pastorn i LCMS, Hans Fiene, har publicerat en massa intressanta och informativa videor på Youtube i serien "Lutheran Satire". Jag rekommenderar dessa varmt! Den senaste jag hittade var en video som talar om otron i förhållande till Jesu uppståndelse. Notera speciellt orden: "Often the root of our unbelief is not a lack of information. It´s the love of our own idols." Eller på svenska: "Ofta är orsaken till vår otro inte en brist på information. Det handlar i stället om kärleken till våra avgudar."

Så sant, så sant. Den största avguden i detta fall är givetvis kung Jag. Jag vill vara min egen gud, och då finns det helt enkelt inte plats för någon annan. Särskilt inte för någon Gud som kan tänkas vilja förändra mina prioriteringar och göra anspråk på någon form av lydnad eller uppoffringar. Det här tycker jag syns oerhört tydligt i kommentarfältet här på bloggen.

Se gärna videon! Den har flera andra goda poänger också. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar