onsdag 20 maj 2020

Bekräftelsebias

Svenska Yle har publicerat en oerhört intressant artikel om dagens debattklimat och det som kallas "bekräftelsebias". I artikeln intervjuas biträdande professorn i psykologi vid Åbo Akademi Jan Antfolk, och han "beskriver bekräftelsebias som ´ett tankefel som beskriver vår tendens att föredra sådan information som stöder eller stärker de uppfattningar vi redan har´".

I artikeln talas om hur svårt det är att "vinna" en debatt idag. Detta beror ofta just på detta att många idag väljer sin egen sanning och ignorerar de bevis som finns för motsatsen. Detta har alltid skett, men det som försvårar detta i dagens situation är det så oerhört lätt att (på nätet) hitta uppgifter som stöder den egna uppfattningen. Oberoende av om denna är sann eller falsk. Det vi då gör är att vi "filtrerar och väljer bort information som inte stämmer överens med våra personliga uppfattningar, åsikter eller övertygelser, [och som ] stärker vi våra redan förutfattade meningar." Och så kan vi komma att bortse från sådant som har vetenskapligt stöd, ja t.o.m. sådant som är vetenskapligt bevisat. (Här måste jag ändå kasta in en brasklapp: En hel del av det som idag sägs vara vetenskapligt bevisat är, när man börjar peta lite i det, ändå inte alls "vetenskapligt bevisat" utan är något annat. T.ex. i klimatfrågan.)

Det här är en fälla som vi alla behöver vara uppmärksamma på. Givetvis också jag. Helt enkelt för att detta är en frestelse som drabbar oss alla, utan undantag. Men problemet är förstås att det är så oerhört smärtsamt att granska de egna ståndpunkterna kritiskt. Men likväl är detta något som vi alltid behöver göra. Jag har ofta här på bloggen framhållit att verkligheten, och många frågor vi människor gärna diskuterar, ofta är mera komplexa än vad vi gärna vill göra dem. Jag uppskattar därför speciellt den del av artikeln där Antfolk säger att sanningen ofta är komplex medan våra ståndpunkter tenderar att vara svartvita.

Det mest frapperande exemplet här på bloggen på hur detta med bekräftelsebias kan ställa till det för oss finner jag i frågan om den tomma graven och Jesu uppståndelse. Det är närmast chockerande hur dagens ateister (åtminstone de som har figurerat i kommentarfältet här) så fullständigt klarar av att bortse från historievetenskapliga fakta när det gäller den tomma graven och uppståndelsen. Ja, i själva verket gäller detta allt som har med NT:s och den kristna trons historicitet att göra. Detta blir närmast skrattretande när de samma personerna i andra sammanhang svär närmast blind tro och lydnad till vetenskapen. Men artikeln om bekräftelsebias förklarar hur det kan komma sig att det fungerar på detta sätt. Läs den gärna!

För övrigt kan jag inte låta bli att berätta att vi för några dagar sedan gick igenom ett gammalt fotoalbum där jag har fotografier på de olika konfirmandklasser jag varit med och undervisat här i Esse. På ett av fotografierna fanns det en 15-åring som påminde starkt om just denne Jan Antfolk. Tänk vad tiden går!

14 kommentarer:

  1. Personligen har jag svårt att tänka mej ett scenario som skulle påverka människor starkare än att växa upp i en religiös familj och en religiös omgivning, t.ex. bibelbältet i Österbotten. Med den bakgrunden är det garanterat svårt att se objektivt på omvärlden. Märk väl, jag säger inte att en religiös uppväxt är fel, men att tro att man med den uppväxten på något sätt skulle klara av att vara objektiv i sitt förhållningssätt till fakta och vetenskap är mera än lovligt naivt.

    Eftersom du saknar en gemensam värdegrund med ateisterna här på forumet blir "diskussionerna" för det mesta pajkastning på låg nivå.

    L

    SvaraRadera
    Svar
    1. L. Du tycks utgå från att vetenskap/fakta och tron skulle vara varandras motsatser. Det är de ju faktiskt inte. Sedan har vi alla våra bindningar som gör att vi har svårt att vara objektiva. Detta gäller inte bara de som har "växt upp i en religiös familj i en religiös omgivning".

      Radera
  2. Psst Kristian, såg du denhär igår ? https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/e9754d0b-f1ee-4114-95d3-41585bf25e9d , Janne Palomäki borde få epost ! En annan oroveckande nyhet..., https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/e9754d0b-f1ee-4114-95d3-41585bf25e9d

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 00:30. Ja, jag såg rubriken, men jag hann inte läsa det då. Att vara företagare idag innebär mera pappersarbete än verkligt arbete med det man håller på med...

      Radera
  3. Idag 21/5 är det Kristi himmelsfärdsdag, jag mår illa av alla som talar om denna dag som "flygardagen", och det är rätt många ..... O att vi skulle besinna vad denna dag verkligen innebär ! Jesus Kristus har öppnat vägen för oss, hem till vår Faders hus ! Som den första på denna jord, utan synd, öppnade Han vägen hem till vår Fader då Han som den förste gjort sig förtjänt därav ! Denna skatt kan bli även din som nu förtvivlar pga. dina missgärningar ! Ty det är INTE pga. våra gärningar utan endast pga. Kristi gärning !!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur länge skall man dölja och fortsätta sina missgärningar om de uppenbart och i hemlighet dödar och skadar eller förför till otro andra människor vetande att ' jag har pengar i det'.

      Radera
    2. För egen del har jag "inga pengar i det"... Dock måste jag erkänna att jag i mångt och mycket bryter Guds bud... Vi människor är bara sådana att vi gillar att bryta Guds bud... Enligt Guds ord finner vi dock nåd hos Honom då vi erkänner oss syndiga och utan egna förtjänster !

      Radera
    3. Guds kärlek i oss vill inget ont mot nästan och skall ej heller göra det. Vi håller fred med alla så långt det på oss beror och bekänner om möjligt brott och synder som vi gjort mot vår nästa. Alltid hinner vi inte. Det finns syndr som är till döds säger aposteln Johannes; för sådan säger han att vi människor inte skall bedja. I Guds Lagar i Gamla Testamentet står de synderna; eller hur. Planerat mord förläts aldrig då. Var och en sak prövas av Herren Jesus Kristus själv i Nådens tid. Missbruka inte nåd säger vi oss och fruktar och älskar Livet vägen och Sanningen; Kristus Jesus Allsmäktig. Amen. u

      Radera
    4. Tack Ulrik för de orden ! Det sägs att en såningsman aldrig skall se bakåt... Ändå kan jag inte motstå frestelsen att fråga om du fått oväntad "snigelpost" den senaste tiden med färdigt frankerade kort ?

      Radera
    5. Jo. Texterna var ett rätt budskap från kriget då fasan var konkret och uppenbar genom kriget och bristen. I vår tid kommer det igen ' på en dag' det krig och den nöd som kommer. Fast jag själv är vacklande i tillit till förtroendet och livet då lögnen i sociala sammanhang är kompakt och stockholmsprofetian ännu är dagsaktuell om tillståndet som det varit i landet och blir så är GUD den helige Ande tröstande i avseendet på hur många som lyssnar till Honom i möjlighet till Frälsning genom Syndernas förlåtelse i Jesu Namn utan viss grupptillhörighet eller nationalitet eller ursprung tillräcklig för att jag i min egen nöd om hur hållas i saklig rätt sanningsenlighet inom och utom mitt i medvetenheten om att hur det är att i den situationen gräva i gamla saker på grund av pågående våld i smyg och mörkläggning av egna iakktagelser genom att personer och myndigheter som uppenbart förnekar mordverktyg som används mot privatbostäder genom el och elvapen och samma eltortyrsystem används på den trygghetsplats dit myndigheter fört en med vål där både patienter och vårdare med patient och polisbakgrund och identitetsförnekelse om sin bakgrund i jeppis jakobstad ljuger rätt inför frågande om sin bakgrund tjänstebrott civilbrott dessutom får kämpa med den andliga striden mot harmonin ibland försvagade av ' specialmedicin' av starkare eller svagare parallelltillverkning för mord eller placebolycka eller förökande av sjuklighet med behov av mer och mer läkemedel. Genom Att Gud Allsmäktigt och ibland både normalt och milt genom livet alla sina ordningar tilltalar alla så kan man rasande och i uppbrottsbestyr säga att om än man i tiden undkommer brottssyndspåföljd genom falsk kristi samfunds eller gott samhällssken så står vi alla varje stund inför förklaringen om vad rubriken i Jakobstads Tidning av sommaren 1986 som sade: Striden mellan de två stora. Som för mig konkluderas i insikten om konflikt mellan Jantejeppis och ordningsåbo lett tillatt allas lögner sammanlagt gjort att sedan många brott och synder dolts och mörkats och jag i mitt eget vetande ser att de pensionerade poliser och vårdare och endel släktingar och såna man vet att kallats kristna men blivit brottsliga och förrädiska och tigandeb gemensamt avslutar mordförsöken också mot mig med myndighet i avsked. Fast jag trodde mig kunna lämna livet utan att delta i grupplögn så är jag nog förvånad hur kärleken till mina ägodelar och min egen rätt och ' rätt' gör mig medveten om upproriskhet trots att jag trodde att jag som medveten om syndernas förlåtelse inte skulle klaga så ljudligt inför materiell förlust som i döden inte längre minnes och därför griperjag envist fast vid försök till Sanningens följande även om situationen gör att jag känner mig lika fanatisk som andra svaga människor som vill hålla Kristi Frihet och personlig frihet i sanning och lika psykopatisk att enligt Rättmot att ge upp som de som fortsätter försöka undertrycka andra är härdade psykopater och hemfrids och personliga frihetsberövare för kanske utkomsts eller synds skull och jag litet lugnad av skrivandet konstaterar att genom mycket lidande utan att aktivt tigga om det ingår vi alla tider i Guds Rike. Brevkorten var statsmännens uppmaning till folket att läsa tro hålla och följa hålla Guds ord och glada budskap om förlåtelse i bibeln i den Krigstid som då rådde.

      Radera
    6. Kanske inte bara ett rätt budskap från kriget ?, hotet mot vårt samhälle idag är lika överhängande då som nu ! , om än INIFRÅN, från både kyrka och samhälle ! Hoppas du fann betrodda förebedjare för de färdigt frankerade korten ! Idag råder om möjligt en ännu större fara då djävulen allt mera öppet går omkring som ett rytande leijon... Det är en Herrens gåva att vi kan se vart vi är på väg och att endast Han har en utväg för oss ! "Vi har en Gud som sig förbarmar, och skänker nåd åt vem Han vill !" Man skulle önska att det fanns likadana statsmän idag som öppet förkunnade till vem vi skall vända oss i vår nöd !

      Radera
  4. Bekräftar att jag vet och tror att Trumps och vissa usakretsar hetsar mot Kina för att få en orsak att komma över de fabriker som nuförtiden producerar viktigheter som där produceras billigt och deras egen produktion i usa och europa är utlokaliserad och man vill då utan stor förödelse ta över så att väsg billigt får de saker som de vill ha. Förra gången fittades de i väst genom frimureriets lögnande så skrämmande gentemot de verkligt kommersiellt skuldlösa Kina att också Kinas nu oxå skuldsatta och till corona oskyldiga ledare kommer att lyssna till sina Kristi frihets Bibelsanna medborgare. Det har visat sig att frimurarnas Gud är satan och nikolaitus två andar som besmittat också kristendomen med lögn och lösaktig sexualitet i smyg medan alla håller masken bland folk för att hålla den yttre fariseiska socialt havliga godkändheten.

    SvaraRadera
  5. Nikolaitus leder också till dråp mord och självmord t o m i förtjänstsyfte utan att de förövare veta risken för stora fredliga områden av vanliga syndare som inte låtsas kristna vara vilja och hållas. De nikolaiter vill gärna ha sken av nådefullhet och t o m tro.

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera