torsdag 2 juni 2022

Wow, så hände det!

Den som har följt med min blogg har säkert insett att jag så gott som alltid är helt oense med ÖT:s ledarskribent Sofie Stara. Vi står på helt olika sidor av kulturkriget, och våra värderingar möts, vad jag vet, så gott som aldrig. 

Men nu hände det! Stara har skrivit en lång text där jag kan hålla med om varje ord! (Förutom att jag/vi aldrig skulle skaffa hund. We are catpeople.) Det handlar alltså om den infamösa rättegången i USA som skulle döma mellan Amber Heard och Johnny Depp och som har sänts direkt (!) sedan i april. Stara skriver att hon inte har följt med ett enda avsnitt och inte läst en enda artikel om denna rättegång. Det har inte jag heller. Det är för mig fullständigt obegripligt hur någon anser sig behöva följa ett sådant spektakel. Liksom Stara undrar jag, på allvar, vad folk gör med sin tid. Och ja, Stara har nog helt rätt att hajpen kring denna rättegång visar på att mänskligheten sysslar allt för mycket med ovidkommande saker.

Att se en TV-serie är kanske inte heller det världens viktigaste sak, men när det gäller fjärde säsongen av Stranger Things (som jag skrev en recension om här) är det nog mycket mer hälsosamt att se på och diskutera den än att gotta sig i alla smutsiga detaljer i en rättegång mellan två personer de flesta aldrig har träffat och heller aldrig kommer att träffa. Till och med här är vi överens, Stara och jag. Hon skriver att hon har fjärilar i magen eftersom hon kommer att se den fjärde säsongen inkommande helg. Jag hann göra det redan förra helgen, och som jag skrev var den oerhört bra. Jag kände också av fjärilarna. Det är fint att se att det går att ha saker gemensamt också med sådana som man annars inte alls är överens med.  

1 kommentar: