måndag 17 februari 2025

Ett ypperligt tal!

Om någon har missat det så hölls det i helgen en säkerhetskonferens i Munchen, Tyskland. Krigshetsandet når ständigt nya höjder, och nu talar diverse politiska ledare inom EU på allvar om att sända europeiska trupper till Ukraina, och Ukrainas president presenterar hotbild efter hotbild angående Europas framtid och närmast kräver att EU skapar en egen armé. 

Jag kan inte låta bli att påpeka den närmast fullständiga tondövheten i talet om att sända trupper från Nato-länder till Ukraina. Just detta hot var det som triggade Putin att starta sitt invasionskrig för tre år sedan. 

Nåväl. Det som ändå har skapat mest rubriker är USA:s vicepresident JD Vances tal på konferensen.T.ex. franska Le Monde har kallat Vances tal "en ideologisk krigsförklaring mot Europa", och många extremliberala europeiska politiker har kraftigt tagit avstånd från Vances åsikter. Listan kunde göras lång, men hit hör t.ex. Carl Bildt, Emmanuel Macron och Tysklands försvarsminister Boris Pistorius.

Tyvärr har Vance helt rätt i sin kritik. (Detta omdöme överraskar säkert ingen som tagit del av talet och samtidigt vet vad jag har skrivit om här på bloggen de senaste åren.) När det gäller yttrandefrihet och demokrati har de flesta europeiska länder "retirerat från sina grundläggande värderingar", precis som Vance sade, och han har också helt rätt i att det största hotet mot Europa idag faktiskt kommer inifrån. 

Tyvärr har detta tal inte fallit i god jord, och det säger egentligen allt som behöver sägas om i vilket skick demokratin och synen på yttrandefrihet är idag i Europa. 

Nedan några utdrag ur Vances tal: 


Men det hot jag oroar mig mest för när det gäller Europa är inte Ryssland, inte Kina, inte någon annan yttre aktör. Det jag oroar mig för är hotet inifrån och Europas reträtt från sina mest grundläggande värderingar. Värderingar som ni delar med USA. Jag hörde nyligen att en före detta EU-kommissionär gick ut i media och uttryckte glädje över att Rumäniens regering just hade annullerat ett helt val. Han varnade för att om saker inte går enligt plan kan samma sak hända i Tyskland.

Dessa nonchalanta uttalanden är chockerande för amerikanska öron. I åratal har vi fått höra att allt vi finansierar och stödjer sker i demokratins namn. Allt från vår Ukrainapolitik till digital censur sägs vara ett försvar av demokratin. Men när vi ser europeiska domstolar ställa in val och höga tjänstemän hota att göra detsamma (också i framtiden), bör vi fråga oss om vi upprätthåller en tillräckligt hög standard när det gäller oss själva. Jag säger oss själva för att jag i grunden tror att vi sitter i samma båt. Vi måste göra mer än att prata om demokratiska värderingar. Vi måste efterleva dem.

Många i detta rum levde när demokratins försvarare ställdes mot tyranniska krafter under kalla kriget. Fundera på vilken sida i den striden som censurerade dissidenter, stängde kyrkor och annullerade val. Var de de goda? Nej, det var de inte.

Men tack och lov förlorade de det kalla kriget. De gjorde det eftersom de varken värdesatte eller respekterade allt gott som kommer med friheten så som friheten att överraska, att göra misstag, att uppfinna och att bygga. Man kan inte påtvinga någon innovation eller kreativitet lika lite som man kan tvinga människor att tänka, känna eller tro på ett visst sätt. Vi tror att de här sakerna hänger samman. När jag ser på Europa idag är det tyvärr inte alltid tydligt vad som hände med vissa av kalla krigets vinnare.

(Här följer så en rad exempel på hur Europa censurerar och förföljer sådana som inte omfattar det extremliberala paradigmet, och efter detta följer en del slutsatser som är synnerligen noterbara.)

Så jag kommer hit i dag inte bara med en observation utan med ett erbjudande. Precis som Biden-administrationen arbetade desperat för att tysta människor för att de uttryckte sina åsikter, kommer Trump-administrationen att göra det motsatta. Jag hoppas att vi kan arbeta tillsammans för detta. Det är en ny sheriff i staden i Washington, och under Trumps ledarskap kan vi ha olika åsikter men vi kommer att kämpa för allas rätt att framföra dem offentligt vare sig vi håller med eller inte. 

Vi behöver inte hålla med om allt eller ens något som folk säger, men när politiska ledare representerar en beaktansvärd väljarskara är det vår skyldighet att åtminstone föra dialog med dem. För många av oss på andra sidan Atlanten ser det ut som om gamla välkända maktintressen gömmer sig bakom alla fula Sovjetklingande uttryck såsom "desinformation" och "felaktig information". Intressen som inte gillar tanken på att någon med en alternativ synvinkel kan uttrycka en annan åsikt eller rösta på ett annat sätt. Eller ännu värre vinna ett val.

Låt mig fråga er: Hur kan vi ens börja tänka på budgetfrågor (försvarsutgifter och Nato-finansiering) om vi inte vet vad vi försvarar? ... Om någon går till val på att vara rädd för dina egna väljare finns det inget USA kan göra för att hjälpa. Det finns inte heller något ni kan göra för det amerikanska folket som valde mig och president Trump. Det behövs ett demokratiskt mandat för att åstadkomma något av värde under de kommande åren ...  I USA kan man inte vinna ett demokratiskt val genom att censurera sina motståndare eller sätta dem i fängelse. Inte en oppositionsledaren, inte en ödmjuk kristen som ber i sitt eget hem eller en journalist som försöker rapportera nyheter. Man kan inte heller vinna ett val genom att inte beakta sina väljare i grundläggande frågor. T.ex. frågan om vem som får vara en del av vårt gemensamma samhälle.

Att tala öppet och ge uttryck för åsikter är inte valpåverkan, inte ens när människor uttrycker åsikter om saker utanför sitt eget land och inte ens när dessa människor är mycket inflytelserika. Och tro mig! (Detta säger jag med glimten i ögat.) Om den amerikanska demokratin kan överleva tio år av att bli åthutad av Greta Thunberg så kan ni överleva några månader med Elon Musk!

Men vad ingen demokrati, amerikansk, tysk eller europeisk, kommer att överleva är att säga till miljontals väljare att deras tankar, deras oro, deras strävan eller deras vädjan (till politikerna) är oviktig och inte kommer att beaktas. Demokrati vilar på principen att folkets röst har betydelse. Det finns inget rum för brandväggar. Antingen upprätthåller du demokratiska principer eller så gör du inte det. 

51 kommentarer:

  1. putin och ryssland skulle inte ha invaderat Ukraina så skulle vi inte behöva ha de här diskussionerna. Aggressorer måste mötas med kraft, och där vaknade vi för sent och tog i för lite. Då putin väl fick blodvittring så krävdes det ett hårdare svar än vad väst vågade ge, och det har visat sig vara helt obefogade rädslor. Ukraina förstör nu på löpande band krigsstödjande industri i ryssland. Bra det, stryp deras krigsmaskineri.

    Och att det skulle bli några verkliga friheter under Trump kan vi glömma. Han och hans medlöpare jobbar just nu hårt med att demontera demokratiska institutioner i USA, och vi vet ju vad som brukar följa på nedmontering av demokrati, tips, det börjar lustigt nog också på bokstaven d.

    Och angående yttrandefrihet så ser jag att det mesta verkar handla om att vissa vill håva ur sig saker utan att det ska få konsekvenser, men yttrandefrihet är inte en oinskränkt frihet att kränka andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad annars kan man vänta sig av en människa som är blind.

      Radera
    2. Anonym 11:59. Du blandar ihop demokrati och diktatur. Att slimma statsapparaten är inte att införa diktatur. Det är att spara pengar. Detta är något som republikanerna har talat för en lång tid redan men ingen har klarat av att göra.

      Sedan kan du sluta vifta med kränkthetskortet. Det fungerar nämligen inte. Om vi ska inskränka yttrandefriheten så att ingen någonsin riskerar att bli kränkta kan ingen någonsin säga någonting alls. Det du skrev, för att ta ett exempel, kan säkert uppfattas kränkande för en ryss, för att inte tala om för Putin. Således borde du inte ha sagt det om du verkligen menar att vi inte får säga något som riskerar att kränka någon.

      Radera
    3. ”Att slimma statsapparaten är inte att införa diktatur.” Nej, det är det inte. Det som däremot kommer att hända (att en del av de sparkade personerna ersätts med Trumps lojalister) är nog ett steg i den riktningen.

      DOGE har som sagt slimmat. Så till den grad att en del flygplan trillat ner från himlen. FAA (Federal Aviation Administration) är en av de myndigheter som tidigt drabbades av sparivern. T.ex. genom ett av Trumps administration utfärdat anställningsförbud som ledde till att bara en flygledare i stället för två var i tjänst när ett passagerarplan kolliderade med en militärhelikopter i slutet av januari. Dagarna innan hade Trump stolt deklarerat att han gjort Amerikas flyg säkra igen.

      Det finns ett oroväckande antal motsvarande incidenter i USA och vad väljer deras transportminister Sean Duffy att dela på sociala medier: jo, att han flyger med sina söner med Air Force One för att titta på Daytona 500. Han postade också ett inlägg på X ”America deserves safe, state-of-the-art air travel, and President Trump has ordered that I deliver a new, world-class air traffic control system that will be the envy of the world. To do that, I need advice from the brightest minds in America. I’m asking for help from any”. Inget inger förtroende som en när en minister ber om hjälp via X. Nu får man ju ha litet förståelse för Seans agerande, han blev ju i första hand känd genom dokusåpan The Real World och vet kanske inte så mycket om sin nuvarande arbetsuppgift.

      Ett annat mindre lyckat drag var att sparka en hel hop experter från NNSA (National Nuclear Security Administration). Tjänsterna avslutades, tillgång till epost och arbetsplats drogs in omedelbart. Efter att ha tittat litet närmare på vem som sparkats kom något ljushuvud i DOGE på att de kanske var litet snabba och ville ha tillbaks en hel del av de avskedade.

      L

      Radera
    4. L. Jag tror också att DOGE har alldeles för bråttom. Det brukar visst heta "konsekvensbedömning" här hos oss. Där skulle USA av idag ha något att lära av oss.

      Sedan har nog alla administrationer bytt ut tjänstemän. Skillnaden är att det nu nagelfars som aldrig förr i media och att omfattningen kanhända är större.

      Radera
  2. Nej, nej! Den amerikanske vicepresidentens tal var precis så vinklat som man kunde tro - och passar så perfekt i den här bloggens barnsliga beundran inför allt som är höger, att man nästan skulle kunna tro att det som serveras är sant och inte politiskt laddad retorik.

    Jag skulle kunna bryta ner alltsammans i enkla beståndsdelar och visa hur argumentationen går fel, men den här bloggen måste i den verkliga yttrandefrihetens namn få sprida sitt - utan risk för det som den av Vance hyllade amerikanska yttrandefriheten skulle föra med sig: sparken från jobbet, uthängning till allmänheten och hot om militära insatser mot dem som inte håller med mig.

    Hur kan någon svälja det betet?! Dit far inte bara betet och kroken utan linan, spöet, fiskaren och båten med!

    Alfred

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med hjärtat vill vänster och kandidatur för vänsterförbundet i kommunalvalet håller jag med Vances argumentation i allt utan minsta "beundran inför allt som är höger".

      Förnuft finns det på båda sidor i politiken.

      Radera
    2. Anonym 17 februari 2025 kl. 15:01, Det var en bra kommentar !

      Radera
    3. Alfred. Det var under Biden-regimen och woke-ideologin som det du skriver i slutet på andra stycket var aktuellt. (Om du byter ut ordet "militär" mot polisen och domstolsväsendet.) Nu visar du att det är du som har slukat hela båten när du har gått på mainstreammedias och demokraternas fearmongering. Eller har du några exempel på att så verkligen har skett under Trump-administrationen? Låt mig bara säga att det givetvis inte duger att dra fram de exempel på effektivisering av statsapparaten som DOGE har åstadkommit. Det handlar inte om yttrandefrihet utan om inbesparingar.

      Radera
    4. Anonym 15:01. I yttrandefrihetsfrågor har det många gånger visat sig att vänstern och högern har kunnat se på saken på samma sätt. Om jag inte läste helt galet så var visst Liisa Jaakonsaari också positivt inställd till Vances tal.

      Radera
    5. Kristian. Det var Trump själv som under valrörelsen lovade sätta in militären mot "fienden bland oss", alltså dem som motarbetade honom.

      "Det var under Biden-regimen och woke-ideologin som det du skriver i slutet på andra stycket var aktuellt."

      Ok. Det betyder att Biden satt kvar som president när detta hände:

      https://www.nbcnews.com/politics/national-security/names-fbi-agents-investigated-capitol-riots-handed-trump-officials-rcna189642

      Vad händer med den listan, tror du? Det finns två risker: antingen att de berörda avskedas från sina jobb (och då handlar det om hämnd, inte rationalisering) eller så ges listan offentlighet, vilket innebär att kriminella element får möjlighet att ta ut hämnd utan att "regeringen" behöver betraktas som skyldig.

      Och överlag har hämndmotivet varit ett bärande element i "regeringens" politik på hemmaplan. Ta en sökning på Trump +retribution så har ni hur mycket läsning som helst.

      Sen får vice Vance tala åhöraröronen proppfulla med blomsterspråk om yttrandefriheten i USA för dem som tror på pratet. LOL!

      Alfred

      Radera
    6. Alfred. "If necessary by the national guard, and if really necessary by the military", det var så Trump sade. Och detta är helt korrekt. Det som här avses är upplopp tryp BLM som absolut borde ha skötts med fast hand. https://www.youtube.com/watch?v=tRmqEbP0G6I

      Sedan är det givetvis aldrig ok med hämnd på politiska motståndare och tjänstemän, oberoende av om de är höger eller vänster. Detta är emellertid inget som Trump-administrationen är ensamma om (ifall det sker). T.ex. har HD-domarnas hemadresser läcks ut och ingen av de konservativa domarna och deras familjer kan idag röra sig fritt utan att behöva vara rädda för att attackeras.

      Oberoende av om det är blomsterspråk eller inte så är orden värda att ta på allvar. Om Trump-administrationen inte håller sig till de vackra orden ska och bör också de givetvis kritiseras. Situationen idag är dock den att inskränkningarna i yttrandefriheten och demokratin i Europa redan är en realitet medan det i USA så här långt endast handlar om en hotbild som demokraterna och media har målat upp.

      Radera
  3. Har nu hört talet också. Han har balls den mannen. Ställer sig upp och sågar hela den samlade skaran vid fotknölarna. Tänk att det fortfarande finns politiker som vågar gå emot strömmen. Och så finns det de som börjar gråta när det kommer emot lite. Detta var guld.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med ! Undrar vilka sidor "Alfred" läser ? Han skriver "
      Jag skulle kunna bryta ner alltsammans i enkla beståndsdelar och visa hur argumentationen går fel," Kom igen Alfred ! Visa oss "blinda" var det går fel !

      Radera
    2. Patrik. Ja, det är guld. Men samtidigt så oerhört tragiskt.

      Radera
    3. Anonym 23:55. Kommentarfältet på Svenska Yle är fullt av kommentarer som, likt Alfred, menar sig kunna göra detta. Media överlag tutar idag ut en massa texter om hur farlig Trump är för demokratin, och denna propaganda tycks hitta en bördig jordmån på många håll.

      Radera
    4. Mr T är statschef och showman som uttalar sig och underhåller sina väljare. Det betydligt viktigare arbetet utförs i skuggorna av Musk, som inte får betalt för det han gör och som verkligen inte behöver pengarna, men som är de facto regeringschef och fattar alla viktiga beslut i Vita Huset. Plus det han gör inom ramen för DOGE, formellt som handplockad rådgivare åt mr T, men juridiskt utan den offentliga kontroll som alla anställda inom statsförvaltningen ska ha.

      USA har på grund av sitt politiska system varit ett tudelat land, men ni kan gott glömma bort den historiska friktionen mellan demokraterna och GOP. Från och med nu är det MAGA-sekten som bestämmer, och med den fart Musk & Co börjat demontera det amerikanska samhället kommer de flesta amerikaner med tiden att bittert ångra sig att de låtit sig luras.

      Mr T lovade prissänkningar från dag ett, men inflationen galopperar. Mr T lovade lättnader åt jordbruket, men sedan USAID lades ner har en stor del av lantbruket ingen marknad kvar för sina produkter, för de har levt på att sälja till USAID.

      Och mera kommer det, så håll i hatten!

      Alfred

      Radera
    5. Alfred. "men som är de facto regeringschef och fattar alla viktiga beslut i Vita Huset"

      Ser man på! Du tycks också vara konspirationstroende! Eller vill du presentera fakta som stöder det otroliga påståendet du kommer med här?

      "men inflationen galopperar"

      Ja, det är rent fruktansvärt vad den galopperar! Den steg från 2,9% i december till 3,0 % i januari. Fruktansvärt är ordet!!!

      Radera
    6. Kristian. Det viktiga finns inte på etiketterna, ytan, utan mellan raderna, alltså på djupet. Alla sammanslutningar har sin inre dynamik i funktionen mellan människor.

      Så är det med USA: enligt etiketten är USA en federal republik, styrd enligt konstitutionen medelst representativ demokrati. Bakom kulisserna - och numera alltmera öppet för alla som har ögon att se med - håller USA på att förvandlas till en diktatur, där lag och rätt ersätts med hot och våld.

      Situationen är mycket oroande, för att uttrycka det försiktigt.

      Alfred

      Radera
    7. Alfred. Hot och våld? Har du några exempel på det? Eller är det som med den galopperande inflationen?

      Radera
    8. Kristian. Den amerikanska centralbanken förutser stigande priser och galopperande inflation som följd av Trumps politik och rättar styrräntorna i enlighet med det.

      https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-02-12/powell-says-latest-inflation-data-show-fed-has-more-work-to-do

      Vad din fråga i övrigt beträffar: hela MAGA bygger på våld och hot om våld. Kongressledamöterna fogar sig under Trumps ledning av rädsla för sin egen säkerhet.

      I natt utsågs Kash Patel till chef för FBI. Utrensningarna blir av samma typ som om man skulle sätta en räv att vakta höns. Ett tips: följ med vad Patel gör i synnerhet med de FBI-agenter som arbetade med Capitolium-upploppet för fyra år sedan!

      Alfred

      Radera
    9. Alfred. Du skrev att inflationen galopperar. Det gör den inte. Vad som kommer att hända i framtiden vet vi inget om.

      "hela MAGA bygger på våld och hot om våld"

      Det gör det faktiskt inte. Men demokraterna och deras media (eller är det det omvända förhållandet?) har dränkt västvärlden i en störtflod av propaganda som påstår detta. Jag noterar att du är en av de som gått på den.

      Radera
    10. "Hot och våld? Har du några exempel på det?"

      Det amerikanska styret har ett problem. Borgmästaren i New York Eric Adams har åkt dit för mutor och en massa andra brott, något som han ju borde hamna i rätten för med åtföljande straff och sannolikt avsked.

      Det vill styret inte att ska hända, inte än, i alla fall. Nu söker man, närmare bestämt via justitieministeriets ledande tjänsteman Emil Bove, efter en domare för fallet. Önskemål: domaren ska granska fallet, bedöma brotten - och låta bli att ta upp ärendet i rätten. Inte lägga ner åtalet för gott, bara lägga det på hyllan. På så vis skulle Adams få tillfälle att sköta sitt jobb så som styret förväntar sig. Men Damoklessvärdet hänger över han huvud: om han inte snällt lyder, ska rättvisan få ha sin gång senare.

      "Quid pro quo", kallas det i amerikansk rättsskipning. Vi skulle kalla det för utpressning. Staten är den som ägnar sig åt utpressning.

      Den ena federala domaren efter den andra har blivit tillfrågad. Varenda en har tackat nej till smutsjobbet. Flertalet domare har sagt upp sig, flera har fått sparken som tack.

      Ingen har fått stryk, men även mentalt våld är våld. Sparken på godtyckliga grunder är våld. Sparken på grund av hudfärg eller kön är våld. Fråga bara dem som råkat illa ut om det svider, när rättssamhället visar vad det kan!

      Alfred

      Radera
    11. "Det gör det faktiskt inte."

      Hur så "faktiskt"? Har du belägg på det där, eller känns tanken orättvis? Jag har följt med utvecklingen i flera år, så jag vet vad jag skriver om!

      Vad inflationen beträffar: i normal västerländsk nationalekonomi betraktar man en inflationstakt på 2 % som normal, allt som avviker kräver åtgärder. Och poängen var, att mr T skrutit med att han från dag ett i sin tjänst ska få priserna att sjunka. Nu talar han om att det tar längre tid, ett halvt år minst, kanske ett helt år.

      Boendekostnaderna fortsätter stiga, de sociala förmånerna dras ner, de fattiga människorna som lever från hand till mun undrar vart de utlovade lättnaderna som de röstat för tog vägen.

      Ironisera kan du, men fakta talar sitt entydiga språk.

      Alfred

      Radera
    12. Alfred. "Har du belägg på det där, eller känns tanken orättvis?"

      Bevisbördan ligger på den som kommer med ett hårresande påstående.

      Vad gäller inflationen talar siffrorna sitt tydliga språk - och de säger att den inte "galopperar".

      Det du skriver om domarna är bedrövligt, men inget nytt. Så här har det fungerat i USA en lång tid. Politikerna letar efter en domare med ljus och lykta som kan stoppa ogillade lagar från att tillämpas. Här först kan vi tala om ett systemfel.

      Radera
    13. "Bevisbördan ligger på den som kommer med ett hårresande påstående."

      Bevisbördan? Sök på internet med maga +violence (med variationer) och du kommer att ha läsning till pensionen. Om du inte avfärdar allt som "massmedias propaganda", förstås - den perfekta foliehatten för alla som behöver en sådan.

      Ditt "faktiskt inte" kunde, med tanke på omständigheterna, verkligen kallas hårresande, men eftersom alla fakta alltid kan devalveras till åsikter och ingenting någonsin är sant så är det ingen mening i det.

      "Så här har det fungerat i USA en lång tid."

      Har du fakta på det där, då?

      Hur förhåller du dig till mr T:s dekret från i tisdags, där alla landets myndigheter uppmanas strunta i rättsväsendet för att i stället rätta sig efter mr T:s och justitieministern Pam Bondis tolkning av USA:s lagstiftning?

      Än hur förhåller du dig till mr T:s uttalande om att lagbrott som han gör sig skyldig till inte är kriminella handlingar om han räddar landet?

      Alfred

      Radera
  4. Iltalehti skriver, "17.2. 22:10
    Tanskan Frederiksen: Venäjä uhkaa nyt koko Eurooppaa

    Tanskan pääministeri Mette Frederiksen vaatii kaikkien Euroopan maiden lisäävän tukeaan Ukrainalle ja samalla kasvattavan puolustusmenojaan suojautuakseen Venäjältä, kertoo muun muassa AFP.

    – Venäjä uhkaa nyt valitettavasti koko Eurooppaa, Frederiksen sanoi maanantaina osallistuttuaan Pariisissa Ranskan presidentti Emmanuel Macronin koolle kutsumaan hätäkokoukseen Euroopan turvallisuustilanteesta.

    Frederiksen sanoi Ukrainan sodassa olevan kyse Venäjän imperialistisista unelmista. Hän varoitti nopean tulitauon tässä vaiheessa antavan Vladimir Putinin armeijalle mahdollisuuden mobilisoitua uudelleen ja hyökätä sitten uudelleen Ukrainaan tai muihin Euroopan maihin." Detta kan mycket väl vara sant men så vad då ? Har vi inte förtjänat det kanske ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 00:11. Jag förstår inte riktigt vad detta krigshetsande ska tjäna till. Vill Europas extremliberaler verkligen ha krig? Det är ju det detta kommer att leda till. Dagens situation påminner om diskussionen på ålderdomshemmet där två döva åldringar satt och ropade åt varandra men ingen hörde vad den andre sade.

      Frågan du slutar med är extremt eldfängd, men svaret torde vara självklart.

      Radera
  5. Kristian är alltså fascist nuförtiden. Usch.

    Humanisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Humanisten. Jasså, det är den nya betydelsen av ordet "fascist" nuförtiden. Att man är för klassisk yttrandefrihet och demokrati. Nå, om det är så är jag väl det då. Men låt mig tillägga att jag anser att det är att göra våld på termen.

      Radera
  6. Enligt world press freedom index är USA på plats 55 i världen och kategoriserad som "problematic". Så gott som alla EU länder ligger över detta och vanligen i topp. Ungern (Orbanislavien) hittar vi söder om USA. Men frihet kanske ska förstås att man tar in en oinvald snubbe att härja bland myndigheternas filer och dokument och att direktsända detta på en självägd nätplattform. Jag ställer fram en rulle med snyftpapper åt KN och JD.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 09:19. Put correct data into a faulty program and the output is faulty. Put faulty data into a correct program and the output is also faulty. Only if you put correct data into a correct program the output is correct. (PL Maier)

      Radera
    2. Kristian: Att svara med nonsens hjälper föga. Pressfriheten är dessutom på nedgång i USA så Vance boy har lite att jobba på, om det inte råkar vara så att hans parti är med och bidrar till nedgången. Men, men...det kan ju inte stämma för han gav ju ett så bra tal och läxade upp oss.

      Radera
    3. Anonym 13:26. Det är inte alls nonsens. Citatet jag gav talar om att resultatet av en undersökning som denna beror på vilka parametrar man använder. Sedan är givetvis inte pressfrihet det samma som yttrandefrihet.

      Radera
    4. Pressfrihet är en väsentlig del av friheterna/rättigheterna i en fungerande demokrati, nära associerat med yttrandefrihet.

      Men för all del, vi tar en titt på index om yttrandefrihet i Global Expression report som baseras på ett index från 25 indikatorer. Där har vi USA på plats 26 med de flesta EU länder framför sig, även Tyskland, där Vanceboy höll sitt tal. Givetvis, poängen för dessa länder ligger relativt nära varandra på en global skala. Dock har USA:s indexvärde sjunkit de senaste ca 10 åren. Riktiga ras skedde i tex Brasilien som ju hade en eminent Trumpistisk ledare, kristen dessutom. Och nog finns det att bättra på för vissa EU länder, givetvis Ungern som gått bakåt under Orbanen samt Polen som inte riktigt får till det, kanske bättrar de nu då konservativt kristna pis har mindre makt.

      Men vad bryr du dig om index om pressfrihet eller yttrandefrihet, du kan kasta ur dig klyschor och "veta" hur saker ligger till och gotta dig åt nåt strunt som Vanceboi sagt. Men jag kan kasta ur mig en klyscha jag med: Att mäta är att veta. Kom ihåg det scienceman.

      Radera
    5. Anonym 19 februari 2025 kl. 00:35, Kom du med ngt nytt ? Nej ! låt mig återupprepa Kristian 18 februari 2025 kl. 09:24 med hjälp av google-translate, "Lägg in korrekta data i ett felaktigt program och utgången är felaktig. Lägg in felaktiga data i ett korrekt program och utgången är också felaktig. Endast om du lägger in korrekta data i ett korrekt program blir utdata korrekt. (PL Maier) !

      Radera
    6. Anonym kl.00:35:Tror du också att finland är världens lyckligaste land?Index,gallupar etc.hit och dit;lyckligtvis så för de som genom bluff,lögn och bedrägeri vill styra oss och tyvärr,ur vår synvinkel som ej hör till etablissemanget,lyckas med då största delen av oss har hjärnsläpp vad gäller existentiella saker.

      Radera
    7. Anonym 00:35. "Att mäta är att veta". Nej, inte nödvändigtvis. Igen: Läs citatet av Maier!

      Radera
    8. Anonym 00:53. Nej, det gjorde han förstås inte. Men det är så bekvämt att luta sig mot (åtminstone delvis) vinklade undersökningar.

      Radera
    9. Anonym 00:53
      Ja, jag kom med nåt nytt. Så vad är din poäng, tänkte du att du bidrog på nåt vis med ditt inlägg?

      Anonym 06:53
      När jag läser inlägg som dina så tvivlar jag på att lycka existerar. Men jag hoppas det blir bättre för dig i framtiden!

      Kristian samt anonyma:
      Ha inget data och ingen modell, kasta in tyckanden och magkänsla...och få fram fakta? Tyvärr funkar världen inte på det viset.

      Ja, det är bekvämt att andra tar reda på saker, då har man fakta och data att diskutera, det blir mer produktivt än ditt tomma skåp med gissningar, anekdoter, floskler och tyckanden.

      Radera
    10. Anonym 09:52. Det handlar inte alls om "tyckande och magkänsla" utan om att se på omvärlden och vad som försiggår i den.

      Radera
    11. Tyckanden är ju vad du gör mest hela tiden, det kan väl inte vara så svårt att inse det. Att undersöka medelst mätningar, data och statistik och dra slutsatser baserat från dessa är i de flesta sammanhang bättre. Sen får man ju "tycka" vad man vill ändå.

      Radera
    12. Anonym 12:18. Som sagt: "Lägg in korrekta data i ett felaktigt program och utgången är felaktig. Lägg in felaktiga data i ett korrekt program och utgången är också felaktig. Endast om du lägger in korrekta data i ett korrekt program blir utdata korrekt. (PL Maier) ! (Jag lånar anonym 00:53:s fina översättning.)

      Låt mig förklara. Om man studerar yttrandefriheten och ger betyg på den så är det betygsgrunderna som bestämmer vad betyget kommer att bli. Om vi, låt oss för exemplets skull, säga att kriteriet på en full tia är att yttrandefriheten är villkorad. Villkoret är att man inte får säga något som kan uppfattas som kränkande av befolkningsgrupp H och M medan det inte är något krav för en full tia att inte säga något som kan tänkas kränka befolkningsgrupp K. (Bokstäverna är kanske inte helt slumpartat valda...) Således kan yttrandefriheten bedömas med en full tia fastän den är starkt inskränkt visavi uttalanden som visserligen är sanna men som befolkningsgrupperna M och H kan uppfatta som kränkande.

      Förstår du nu vad jag menar?

      Radera
  7. Din ordsallad förklarar föga ifall du menar att undersökningar är värdelösa och att du/man "vet" hur det egentligen är, och att det lustigt nog är tvärtom än vad undersökningar visar. I bägge undersökningarna jag hänvisar till så finns metodologin beskriven och du behöver inte spekulera.

    Lyssnade man på Vances tal så lät det som europa var mer som mordor än demokratier med fria domstolar mm, medan indikatorer istället pekar på att USA har mer bekymmer med pressfrihet och yttrandefrihet än EU länder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 18:45. Du valde alltså att inte ens försöka förstå. Nåväl, det är din rättighet. Sedan inser jag att jag missade en sak. Du talar bara om placeringar på listan och att USA ligger lägre ner än Europa. Det är ju faktiskt fullt möjligt att det är så också i verkligheten . I så fall är läget i USA verkligen bedrövligt, för här är det allt annat än bra. .

      Radera
    2. Vad är det nu du vill säga eller skriva som du inte vågar göra? Är det några speciella otidsenliga ord eller vad?

      Radera
    3. Anonym 11:40. Det handlar inte om "otidsenliga ord" utan om otidsenliga sanningar. I Europa idag kan man bli dömd i domstol om man kallar en (viss) man som gifte sig med en nioårig flicka för p-ordet. Om man säger obekväma sanningar om regnbågsrörelsen blir man automatiskt censurerad i media.

      Radera
    4. Hur gammal var Maria? 13, 14, 15?

      Radera
    5. Anonym 13:39. Det vet vi inte, men hon var giftasmogen enligt det dåtida sättet att se på saken. Så mycket vet vi.

      Radera
  8. Anonym 13:39. Det framgår inte i Bibeln exakt hur gammal Maria var, men hon var äldre än du. Det framgår nämligen på flera ställen att hon visade både gott omdöme och respekt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du " vise" anonym har väl så stor respekt att du vill vara anonym tills nypaulianerna sliter fram dig och fängslar dig. Så gick det för grötförnöjd ulrik en höstkväll i larsmo 1992...

      Radera