torsdag 27 februari 2025

Vi är i krig

Jag skrev i den förra texten om den långtgående symbiosen mellan makthavarna och media som innebär att media beredvilligt basunerar ut makthavarnas ståndpunkter. Jag konstaterade att detta blir speciellt tydligt i allt som har med Ukraina-kriget att göra. Samtidigt förtiger media den opposition som ännu finns kvar genom såväl censur som genom valet av vad som skrivs.

Det förhärskande paradigmet just nu är att Trumps USA har lierat sig med Putins Ryssland och, i sin mest extrema form, att Ukraina – och resten av Europa – kommer att delas upp i två intressesfärer på samma sätt som skedde i Molotov-Ribbentropavtalet mellan Ryssland och Tyskland i slutet på 30-talet. När vi läser nyhetsartiklar, ledare och tar del av annan nyhetsförmedling är detta vad som förs fram som tolkningsram, och likt situationen i andra krig (för det är ett krig vi ser utspelas just nu i media där Donald Trump, inte Putin och Ryssland, är den primära fienden) tillåts inga moderata röster komma fram. För att inte tala om avvikande röster. Detta skulle uppenbarligen bara förvirra nyhetskonsumenten.

Svenska Yle gav igår ett bra exempel på detta. I en artikel skriven av Rysslandsreportern Anders Mård där krigspropagandan flödar fritt och fullständigt ohämmat inpräntades narrativet att Trump och Putin kommer att dela upp Europa mellan sig och att Trump kommer att ge efter för alla Putins krav. Det korrekta förhållningssättet skulle, underförstått, givetvis vara att handla så som Europas ledare har gjort – att inte förhandla med Putin utan fortsätta att offra Ukrainska liv för att till sist besegra Ryssland och få ner Putin på knä. Alltså samma förhållningssätt som nu har gjort att Europa sitter i baksätet (om vi gör det ens) när samtalen förs om Ukrainas framtid.

Än värre blev tongångarna i kommentarfältet under artikeln. Det blir fullständigt uppenbart att krigspropagandan har fungerat utmärkt och att boskapen går precis dit det vänsterliberala maktklustret (alltså symbiosen mellan media och makthavare) vill att den ska gå.

Jag försökte vid två tillfällen i kommentarfältet lyfta fram behovet av att inte dra förhastade slutsatser – den andra gången efter att innehållet i Ukrainas och USA:s mineralavtal blivit känt och det visade sig att uppgifterna att USA skulle ha krävt motsvarande 500 miljarder dollar i mineraler som ersättning för sitt stöd till Ukraina i den slutgiltiga avtalstexten blev en gemensam fond för Ukrainas återuppbyggnad dit 50% av intäkterna från mineralutvinningen ska gå. Något jag också nämnde i min kommentar. Någon uppmaning att inte dra förhastade slutsatser får dock inte framföras, utan båda kommentarerna blev censurerade. Svenska Yles ståndpunkt är tydligen den att vi bör dra förhastade slutsatser.

Den situation vi befinner oss i gällande nyhetsförmedlingen och de Europeiska politikernas hållning gällanade det som sker i världspolitiken just nu är fullständigt absurd. Det går snabbt, det är sant, men just det att det går så snabbt skulle vara ännu en orsak att ta det lugnt och att inte dra förhastade slutsatser. Men icke.

Jag kan inte förstå annat än att allt som har med Donald Trump att göra idag måste ses som något negativt. Han är den store fienden, och alla röster som säger något annat ska tystas. Om det sedan handlar om hämnd för att JD Vance fullständigt klädde av Europas maktelit i München eller om det handlar om ett desperat försöka att behålla makten och mota allt som ens luktar opposition ut i marginalen – eller bådadera – må kanske vara osagt. Men vi behöver vara klara över att vi befinner oss i krig. Låt vara att detta krig inte sker med blanka vapen utan med ord. Media har gjort synnerligen klart på vilken sida de står, och låt mig göra detta så tydligt som möjligt: Det är varken på fredens eller demokratins sida.


98 kommentarer:

  1. Varför har vi det kaos vi har idag i västvärlden?Den som kan,vill,vågar koppla ihop trådarna ser...kolla ett klipp på 3min.6sek.https://x.com/reality_revolt_/status/1891489029109280842

    SvaraRadera
    Svar
    1. Befarar detsamma, snutten där Musk ska plantera ett chip i hjärnan... Har läst om detta tidigare.

      Radera
  2. Läste Yle artikeln och jag drar inte samma slutsatser som Kristian av innehållet. Artikeln redogör och påminner om putins ståndpunkter och hur dessa innehåller svåromfattbara mål, och hur dessa mål nu påverkas av trumps "dealande". trump har ju framfört osanningar (egna eller andras) om hur mycket pengar USA stöttat med och nu låtsas han som att dessa "ickespenderade" pengar kommer tillbaka, vilket knappast sker, av flera anledningar. Ukraina är tvunget att spela med och diplomaterna har väl bäddat ner trumps krav i detta lullull avtal.

    Att argumentera utgående från att Ukraina har rätt till sin självständighet, frihet och sitt territorium är inte krigshets, det är en påminnelse om vad som är riktigt och sant. Kristian bör påminna sig om vad som är krigets första offer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Krigets första offer är sanningen. Det ser vi tydligt i media, precis som Kristian skriver. Att boskapen inte gillar att höra sådant är väl självklart.

      Radera
  3. Massmedierna har fått ett dilemma: nu har man svårt att avgöra sig för om det är Trump eller Putin som ljuger, när man ska ta ställning till deras samtal och överenskommelser. Att någondera gör det tar man som en självklarhet men när man ska bedöma vilkendera, verkar det som om villrådigheten är stor. Att beskylla endera för lögn är ju att indirekt säga att den andra inte gör det.

    Det gäller därför att alltid på något sätt få med Zelenskyj i resonemanget, för han talar alltid sanning.

    SvaraRadera
  4. Jag läste också Mårds analys och instämmer helt med @10:33. Här är det inte fråga om krigshets. I ställer handlar det om en saklig beskrivning av den ryska retoriken, som Mård efter en lång vistelse i Ryssland känner bättre än de flesta andra.

    Att diskussionen under artikeln går på högvarv är ingenting nytt. Politik är eldfängt stoff, som får känslorna att svalla - ju större okunskap, dess osakligare grepp och emotionellt laddad retorik.

    Jag har för min egen del svårt att förstå den på den här bloggen odlade barnsliga tilltron till mr T:s och gospodin P:s altruistiska strävanden, ens fast den stundom förses med verbala rökridåer som antyder sakligt-kritisk hållning. Men kan man inte hälla bensin på lågorna på svenska yle kan man ju alltid upprätthålla en brasa någon annanstans.

    Alfred

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mera bräkanden och muanden.

      Radera
    2. Alfred, så nu är det att "hälla bensin på lågorna" att uppmana till försiktighet och att inte dra förhastade slutsatser! Jag tyckte mig någonstans ha läst något om att byta ut ordens innehåll. Jag kommer bara inte ihåg var...

      Radera
    3. Kristian. Jag ber om ursäkt. Jag utgår från allt du skriver och räknar med konsistens och koherens. Men du är kanske inte alls inne på den linjen utan ord ska ses i sina lokala separata sammanhang.

      Alfred

      Radera
    4. Öh, nu hänger jag inte med i Alfreds excercis. Det var jag som skrev 13.09. Och det jag skrev står fortfarande fast. Ja, jag var ironisk. För den som inte begrep.

      Radera
    5. Kristian och @13:90/17:22. Dubbel ursäkt! Tankarna gick så fort att jag körde av vägen.

      Med vänlig hälsning från botaniken bortom tankekröken.

      Alfred

      Radera
  5. Ursäkta "off topic" igen ! Yle hade tidigare idag nyheter om Fingrids planer för elnätet angående etablerandet av "fossilfritt stål" i Östnyland, nu kan inte några som helst artiklar om detta längre hittas ! I Sverige har planerna på "fossilfritt" stål lagts på is... kanalen "Riks" på YT levererar ! -https://www.youtube.com/watch?v=6IyZsrsHs50&t=346s likaså swebbtv - https://swebbtv.se/w/hMgHK7DLB6ccey3guubgM5

    SvaraRadera
  6. Hej Kristian. En fråga som inte direkt berör det här blogg inlägget.
    Är homoseksualitet en större synd än att ljuga och girighet?
    Det räcker bra med ett enkelt ja eller nej som svar på den här frågan behövs inte förklaras desto mera.
    Det behövs inga förklaringar om grönvänsterns agenda, den är så långt bort från mig som det bara går att vara.

    SvaraRadera
  7. Är det ok att världens "mäktigaste" president beter sig så här? Nu förstår du nog att jag syftar på D.T.
    Allt är förlåtet då han är abort motståndare och hackar ner på andra minoriteter..... förövrigt är jag också negativt inställd till aborter.
    Han bryr sig strunt i Ukrainas folk och framtid, det enda som han tänker på är sin egen ego, pengar och makt.
    D.T:s beteende (lögn, girighet, stöld, maktbegär, äktenskaps brott m.m) är så långt från vad Kristus predikade och sade att vi skall göra. Jesus Kristus tog alltid den svagas sida!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 21.49, håller helt med dej!

      Radera
  8. https://www.youtube.com/watch?v=uqOOOR7Kr-s , spännande tider, man må kalla Trump vad man vill och anse vad man vill men han torde ha rätt i att Zelensky inte har några kort att spela med längre. Någonstans läste jag att Ukraina har sex månader kvar ( ifråga om manskap )... Alternativet är då att alla krigshetsare i Europa går samman och sänder manskap till Ukraina och vad har vi då ? Precis, WWIII.... USA kanske ställer sig på sidan om och utkämpar istället ett nytt inbördeskrig....

    SvaraRadera
  9. Det fanns en gång en sånggrupp vid namn "Gloriah", en sång som fastnat i mitt minne - "O, så gläd dig då du kära Guds barn, snart din vandring på jorden är slut" Sökte med dessa ord och på "fakebook" kom det en träff...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyckades kopiera från "fakebook" utan att ha ett konto, -"Lyft din blick mot himlen, du kära Guds barn,
      snart din vandring på jorden är slut.
      Och de jordiska banden de brister som garn,
      då din själ går i friheten ut.
      Vad du sett, vad du mött, vad ditt hjärta har stött,
      blir i himlen för evigt förbytt.
      O, så gläd dig då, du kära Guds barn,
      tills din vandring på jorden är slut.
      Text: Gunnar Nylund" Alla som läser detta, ta det till era hjärtan !

      Radera
  10. Efter mötet mellan Zelenskyj och Trump/Vance, torde det stå kristallklart att det som makthavare och experter förmedlat via media har varit modest och i försiktiga ordalag. Trump har allierat sig med den stora fienden, han kunde inte tåla att hat uttrycktes mot Putin och satte igång mobbningen mot Zelenskyj. Trump hade en deal på 500 miljarder inom räckhåll, lovade inget i utbyte och sumpade precis allt. Visade också världen hur nyckfull och opålitlig USA är just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är förfärligt det som hände igår. Den enda vuxna i rummet var Zelenskyj. De övriga känns som om de är intelligensbefriade Putins knähundar. Varje vettig människa måste helt ta avstånd ifrån och fördöma Trumps & Vance beteende. USA tappade nog sin värdighet.

      Radera
    2. Märkligt nog var det med en känsla av lättnad jag såg Zelenskyj demaskeras. Det är han som vill ha fortsatt krig!

      Man ville inte gärna säga det högt eller ens tänka tanken, därför att kriget medfört ett sådant lidande för Ukrainas folk och därför att man bör känna solidaritet med de angripna.

      Och nu stod det uppenbart för alla: det är verkligen så det är, herr Zelenskyj önskar inte fred! Han kanske gjorde det för ett år sedan eller två men nu är det andra som måste ta över förhandlingarna och handlingen för att få fred.

      Vance och Trump visade ansvar och medkänsla med offren. Zelenskyj tackar inte utan försvann som en bortskämd skolpojke. Hoppas att han försvinner ur politiken och Ukraina får en ansvarsfull, mindre självcentrerad ledare!

      Kristallklart, säger Faktalobby. Det ordet håller jag med om.

      Radera
    3. USA tappar sitt stöd, förutom Orban tog alla andra ledare i EU Ukrainas parti. Merz pratade redan innan om behovet av självständighet från USA.

      Anonym 08:57, utveckla gärna hur du ser att Zelenskyj vill fortsätta kriga. Hur ser du att Ukraina skulle se ut om freden sluts som Trump (och Putin) vill, genom att bara lägga ner sina vapen?

      Radera
    4. Faktalobby, det är lätt hänt att antipatierna far iväg med omdömet. Vance och Trump talade bara om för Zelenskyj det som varje utomeuropeisk stormaktsledare kunde ha sagt. Krig pågår, människor dödas, ett fredsslut är inom räckhåll - besinna dig!

      I den situationen skulle en vis statsman ha böjt sig för realiteterna, som Paasikivi (jag avser Juho Kusti) eller Kekkonen skulle ha sagt. På egen hand kan Ukraina inte klara sig mot övermakten och landets situation har lett till att hökarna i Europa nu trappar upp krigsförberedelserna i form av ökade anslag till försvaret överallt. "Hota inte med ett tredje världskrig." Upprustning är en farlig lek.

      Dessa europeiska ledare har sina egna nötkreatur i diket.

      Men hur skulle Ukraina se ut efter en snar fred? Kanske skulle ryskspråkiga områden delvis tillfalla Ryssland. Det gör inte nödvändigtvis landets inre situation mera instabil. Ukraina kan komma att förlora landområden, Zelenskyj prestige. Men världen vinner fred.

      Man kan lämna bort namnen 'Trump' och 'Putin', de förrycker perspektivet. Tänk dig alltså att någon BRIC-ledare i stället uttalat dessa självklarheter med makt bakom orden.

      Och upprustningen drabbar de fattiga! Överallt i Europa tar man nu pengarna till vapen från u-landsbiståndet.

      Vi bör visa solidaritet med ett drabbat folk men kriget började redan år 2014 och detta har medierna systematiskt valt att glömma bort.

      Radera
    5. Så nu plötsligt duger inte europeiska ledare, utan du måste ta till utomeuropeiska? Vad får dig att tro att en de skulle ha en annan syn?

      Alternativa medier berättar givetvis inte om de ukrainska kvinnor och barn som deporterats från de erövrade områden, de är spridda ut över hela Ryssland i syfte att radera ukrainska folket och ett möjligt pyrande motstånd. Putin kräver nedläggning av militärstyrka, så om Ukraina faller, finns inga ukrainare längre, vare sig levande eller i ryska historieböcker.

      Utveckla gärna vad alternativa medier syftar på att europeiska ledare skulle ha sina kreaturer i diket.

      "Man kan lämna bort namnen 'Trump' och 'Putin', de förrycker perspektivet."

      De är de två djupast involverade, så jag förstår väl att du vill lämna bort de skyldiga.


      "Tänk dig alltså att någon BRIC-ledare i stället uttalat dessa självklarheter med makt bakom orden."

      R:t i BRIC är Ryssland, hur menar du nu?

      Radera
    6. Jag tror att de utomeuropeiska ledarna har en annan syn därför att de inte är direkt inblandade i det europeiska maktspelet på samma sätt.

      Du frågar mig om "alternativa medier". Vad vet jag om dem? Jag är en enkel man som läser mera skönlitteratur än dagsnyheter.

      Filosofen Occam kom med den goda regeln att man inte i onödan ska anta flera entiteter än nödvändigt i ett resonemang. Genom att lämna bort egennamn hoppades jag en aning kunna neutralisera den emotionella effekten av att nämna de aktuella personerna. Eller man kan jämföra t.ex. med någon liknande incident i äldre finländsk politik, där personnamnen nu förlorat sin laddning.

      Det brukar vara bäst att börja med att helt enkelt ta saker för vad de är. Man kan inte totalt nedvärdera en persons intelligens och uttrycksförmåga samtidigt som man hävdar att han är i stånd att sätta samman de mest intrikata komplotter samt gillra logiska och verbala fällor.

      Jo, R står för Ryssland. Vi säger Brasilien, Indien och Kina då. För övrigt är det påfallande hur ofta denna gruppering nämns i rysk politik medan man sällan hör den omtalas här. Också det en fingervisning om perspektivskillnaderna.

      Har det någonsin funnits 'ukrainare'? Etymologiskt står namnet för en gränsregion och dess existens är alltid lika osäker och vacklande, det gällde redan under Karl XII:s och ukrainaren Krustjtjevs dagar. Det är att beklaga mycket och jag underskattar inte lidandet, när jag säger att Finland och Ukraina antagligen bara är kortlivade parenteser i historien.

      Det är tråkigt att det är så och om kvinnor lider och plågas av kriget så förminskas inte deras lidande av att de räknas som ukrainskor eller icke-ukrainskor. Därför, sätt genast stopp för våldet! De är människor som lider och dör de, gör de det inte i namn av någon nation eller etnisk tillhörighet utan som en personlig tragedi för dem själva och deras familjer.

      Jag ser att du är djupt engagerad i konflikten och då sker det lätt att man glömmer Occam och för in en mängd olika aktörer i dramat. Men Trump och Putin är bara människor, och inte så enfaldiga eller listiga som man drivs att tro när man börjar analysera spelet. Mycket sker också av en händelse och utan beräkning, av det vi kallar 'slumpens' spel. Mycket liknar till strukturen ett vanligt byslagsmål också när man har kärnvapen i bakfickan.

      Radera
    7. Så du "tror" att utomeuropeiska har en annan syn, och varför det? Vilka exempel har du, eller vad grundar sig din tro på att utomeuropeiska ledare skulle se annorlunda på ett intrång även en suverän stats gränser, gånger två?

      Har det nånsin funnits ukrainare? Sedan Ukraina har varit en suverän stat, enligt samma premisser som finländare har funnits sedan Finland blev en suverän stat.

      Du svarade aldrig på vad du menade med att europeiska ledare har sina kreaturer i diket. Vad syftar du med det?

      Occam kan man glömma, finns nog ingen plats för enkla och simpla teorier och antaganden här.

      Radera
    8. Utanför Europa känner man inte samma behov av att demonstrera enighet med Ukraina och samförståndets styrka som dominerar europeiska ledares inlägg i debatten. Man kan se mera realistiskt på läget.

      Och jag sade inte explicit vad de ser annorlunda på, det är ditt eget tillägg.

      Nationstillhörigheter är konstlade. Tänk t.ex. på Polen och dess delningar, som gjorde att en historisk version av 'Polen' kunde uppstå som inte hade en kvadratcentimeter territorium gemensamt med en annan version av 'Polen'. Ändå menade man att båda befolkades av polacker.

      Men vill man tvärtom betona varaktigheten i den polska statsbildningen, kan man påpeka att Polen bestod medan samtliga grannar förvandlades för bara några decennier sedan: DDR blev Tyskland, Sovjetunionen blev Ryssland, Tjeckoslovakien Tjeckien och Slovakien, osv, osv.

      Allt beror på perspektivet.

      Finnarna talar om att ha en egen ko i diket och avser med detta att man bevakar egna, själviska intressen.

      Occams poäng var just det att det alltid bör finnas plats för enkla teorier. Simpla alltså, i den osvenska betydelsen 'osammansatta' (inte 'moraliskt undermåliga').

      Om jag råkar stöta till datorn så att den faller i golvet, räcker det med att hänvisa till handens rörelse och tyngdkraften. Jag behöver inte postulera några ytterligare orsaker, grannens onda tankar eller ett spratt av osynliga troll.

      Du talar ofta om trollen. Jag får inte en cent, inte en kopek, inte en yen av någon för det jag skriver.

      Radera
    9. "Finnarna talar om att ha en egen ko i diket och avser med detta att man bevakar egna, själviska intressen."

      Jo, jag vet mycket väl vad det handlar om, men om du påstår att makthavarna har oma lehmä ojassa, måste du väl ha nån sorts nys om vad dessa kreaturen är? Eller slänger du bara ut bajs i tomma intet?

      Radera
  11. Vilken fars igen en gång av Trump och hans administration, pinsamt är en alldeles för mild beskrivning av vad som utspelade sig i mötet mellan Zelensky och Trump. Inte nog med hur äcklad en blir av att se ett så omdömeslöst beteende av en person på en av de mäktigaste posterna i världen, men att ännu efteråt se alla som fortsättningsvis tar honom i försvar efter detta burdusa, lögnaktiga och rent ut sagt motbjudande sätt att bemöta ledaren för ett land som kämpar för sin frihet.

    Vet inte vad som är mer skrämmande, att inte de som står bakom president Trump ännu har förstått att de har sett till att USA har en president med en mental förmåga som ett lågstadiebarn (förlåt alla lågstadiebarn) – eller att de ser detta men stilla tiger och godkänner detta. Oberoende av vad för dumheter han spottar ur sig, så står dessa troget bakom honom och förklarar vad han egentligen menar och att det är femdimensionell schack han spelar (trots att han i verkligheten inte ens skulle förstå sig på reglerna till luffarschack).

    Men förstås och tyvärr, Kremls osynliga tentakler sträcker sig längre bort än Rysslands gränser och även över språkgränserna – och de får sin propaganda spritt tack vare avlönade troll, och lättpåverkade får som kritiklöst tar till sig av det som trollfabrikerna producerar. Tyvärr även här i Finland och lilla svenskfinland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märklig "analys". Som en i alla stycken neutral åskådare kunde jag inte annat än nicka bekräftande och instämmande åt Trumps och Vances uttalanden - det var ju egentligen självklara saker de yttrade, ingenting vare sig särskilt briljant eller enfaldigt - och storligen förundra mig över den roll Zelenskyj spelade.

      Jag skulle verkligen vilja träffa det lågstadiebarn Anonym 12:58 skriver om. Det blev tydligt att Trump är en affärsman med en saklig syn på tingen, samtidigt som han visade empati med Ukrainas lidande folk och tydligt plågades av att Zelenskyj vill låta dödandet fortgå bara för principernas (läs: pengarnas) skull. Och Vance var mera rättfram än politiker i allmänhet är.

      Hela tiden hörde och såg man i både ord och kroppsspråk Trumps bekymrade uppmaning till Zelenskyj: lugna dig, besinna dig, tänk efter...

      Men förmaningarna gick inte fram. Zelenskyj lade armarna i kors eller tittade bort: med mig är det lönlöst att tala förnuft! Han skulle vara en ännu större katastrof i ledningen för en stormakt.


      Radera
    2. Man kan ju undvika att läsa om de ryska trollfabrikerna och deras verksamhet, och inbilla sig att något sådant inte existerar, vilka många Putins ryggdunkare bland kommentatorerna här på bloggen gör. Trollen har en stark organisation och hundratals miljoners årsbudget, så de försvinner inte i första taget. Helt korrekt att utgå från dessa tentakler.
      https://edition.cnn.com/2023/02/14/europe/russia-yevgeny-prigozhin-internet-research-agency-intl/index.html

      Metoden är enkel: man riktar sig till en målgrupp genom att identifiera sig med tex homofobi, varpå målgruppen får förtroende för trollen. I följande steget uppmanar trollen att sluta lita på riktig media, understryker det med homofobiska påståenden. Efter att målgruppen upphört ta till sig riktig media, kan trollen mata på med precis vad som helst, i den alternativa verkligheten finns de skyldiga aldrig bakom östgränsen.

      Samnytt är en av kloakbrunnarna, i sin vinkling av Trump-Zelenskyj visas ingen som helst kritik mot Trump, utan syftet är att enbart skuldbelägga Zelenskyj. Och vem skulle gynnas mest av det? Det ska inte vara svårt att räkna ut. Vem har mest att vinna i fall att Zelenskyj försvagas?
      https://samnytt.se/video-har-borjar-trump-och-zelenskyj-braka-i-vita-huset

      Trumps språkbruk har av språkvetare jämställts med åttaåringars, men det är för flera år sedan, så det är korrekt att jämföra Trump med lågstadiebarn, om än till hans nackdel.
      https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics/trump-language-level-speaking-skills-age-eight-year-old-vocabulary-analysis-a8149926.html

      Radera
    3. Nej nu, Faktalobby, skulle du ha problem med inträdesförhöret till barnträdgården!

      Lämna bort namnen - Trump, Putin eller Zelenskyj - och tänk dig att gubbarna Andersson, Pettersson och Lundström sitter och diskuterar ett allvarligt ämne.

      Hr Andersson är medveten om vad som pågår medan herrarna sitter och pratar, det mänskliga eländet bara förvärras, medan Pettersson och Lundström ber honom betänka detta och ge efter på en enda punkt i sina krav.

      Men nej! Andersson är kanske trött och sliten - det kan sägas till hans försvar - och han har tagit på sig en karaktärsroll som är alltför krävande för en dussinskådespelare. Han sätter sig på kanten av stolen, lägger armarna i kors, tittar bort. Just så som småbarn gör!

      Och Lundström och Pettersson blir förstås också irriterade efterhand. Samtalet slutar, Andersson rusar iväg, Lundström och Pettersson beklagar.

      Vems är felet, vems är skulden? Ja, inte är det lågstadieelevernas och inte är det trollens. Kanske är det vår mänskliga bristfällighet - har någon tänkt på det? Andersson behöver semester, en vikarie eller efterträdare. Själv mår han inte bra, och det ombytet på posten skulle alla må bättre av.

      Trollen och tomtarna må säga vad de vill och de dansar jitterbug på loftet ibland i alla samhällskretsar. Axel Oxenstierna sade till sin son: ”Vet du inte min son, med hur lite förstånd världen styrs?”

      Då hjälper det att lyssna på andra och ta råd av dem, men det överstiger Anderssons förmåga just nu. Men han har många falska vänner som tänker på sitt och därför ger honom sitt stöd. Det är pengarna som styr dem, för pengar får man vapen. Därför är maktspelets obönhörliga logik att de trots alla sina vackra fraser inte önskar att kriget någonsin ska ta slut. Också de är marionetter i ett ont spel.

      Radera
    4. Du vill alltså diskutera nånting helt annat i och med att du tar upp Andersson, Petterson och Lundström, tre gubbar som varken sett, varit med eller startat ett krig? Visst får du resonera kring det, men det har ingenting att göra med Putins folkmord och Trumps oförmåga att tänka utanför sitt eget ego.

      Radera
    5. När kommande släkten analyserar skeendet, har ovidkommande fakta förlorat mycket av sina affekter. När det gäller kulturer utan skriftliga urkunder, kanske vi inte ens känner namnen på de inblandade.

      Deras konflikter följer däremot liknande mönster. Ett gräl och ett maktspel i det forna Egypten eller bland inkaindianerna låter sig förstås med samma enkla modeller. De gäller makt och pengar. Reducera, Faktalobby, reducera! Du vet så litet och människorna är så lika varandra överallt. Ondskan är konstant, skillnader och skenbara variationer i utförandet tillfälliga improvisationer.

      Först efteråt ser vi, möjligen, vad som verkligen skedde i det som syntes ske. Andersson, Pettersson och Lundström drivs av samma passioner och självhävdelsebehov som affischnamnen i dagens storpolitik.

      Radera
    6. Historia vi känner till baserar sig på all tillgänglig dokumentering, den visar hur komplicerade motsättningarna varit, nu känns det bara som du tar en genväg, vill förklara allt med simplaste sättet eftersom du känner till skönlitteratur bättre en nyhetsrapporteringen.
      Med andra ord är det helt onödigt att fortsätta diskutera sånt du inte känner till.

      Radera
    7. Nu måste jag begära en förklaring: menar du "enklaste" när du skriver "simplaste"? I svenskan betyder ordet 'simpel' något som är omoraliskt och lågt. Låt oss hålla oss till svenskan.

      Än en gång: vi skall inte göra en massa antaganden om saker vi inte vet något om. När vi observerar ett skeende, bör vi utgå från den enklaste förklaringen. Och vi kan inte se andra människors inre och deras tankar - en förklaring som räknar med sådana, är alltid osäker och avspeglar ofta bara våra egna aggressioner och förväntningar.

      Radera
    8. Om vi vill hålla oss till SAOL, så ligger "simpel" jäms med "enkel". Ditt försök att trycka ner är...simpel.

      Radera
    9. Orden har konnotationer. "Simpel" betyder visserligen också 'enkel' (från lat. simplex) men har i svenskan fått den betydelse av 'nedrig' som det saknar i engelskan. Jag bad om ett förtydligande. Valet mellan 'enkel' och 'simpel' i svenskan är ett medvetet val och du valde det senare och mångtydigare. Jag antog att du hade ett syfte.

      Radera
  12. Mr T:s syster (!) ger en inblick i hurudan person det är som idag är USA:s president.

    https://www.youtube.com/watch?v=aAzk1hp73J0

    Alfred

    SvaraRadera
  13. Trump är ändå utexaminerad från
    Wharton School
    vid Pennsylvania University med vitsord i ekonomi och antropologi.
    Knappast kännetecknande för lågstadie elever eller åttaåringar!

    Amerikanska presidenter är väl i regel inga genier, men sannolikt normalt intelligentare än genomsnittet.

    - Ingen vetenskapligt tänkande accepterar termen "homofobi", däremot media.

    Media pratar ju ofta om dessa ryska "trollfabriker" men sällan får man närmare information.

    Hur många är de egentligen?
    Var finns de?
    Hur många anställda i var och en?

    Att använda en term som "troll" i detta sammanhang är väldigt suspekt.

    Hans Ånäs

    SvaraRadera
    Svar

    1. Brittiska utrikesdepartementet:
      https://www.gov.uk/government/news/uk-exposes-sick-russian-troll-factory-plaguing-social-media-with-kremlin-propaganda

      Sergei, fd anställd:
      https://www.rferl.org/a/russian-troll-factory-hacking/31076160.html

      Lyudmila Savchuk, fd anställd berättar:
      https://www.diis.dk/en/my-life-as-a-troll-lyudmila-savchuk-s-story

      En av många tidningsartiklar
      https://www.theguardian.com/world/2022/may/01/troll-factory-spreading-russian-pro-war-lies-online-says-uk

      I Finland finns ett välkänt fall, Jessica Aro, journalist som skrivit två böcker i ämnet, Putinin trollit och Putinin maailmansota. Trollboken tog hårt, så hårt att Johan Bäckman, numera även rysk medborgare, målade Jessica så pass hårt att hon tvingades fly landet. Johan blev dömd för tilltaget. Värt att läsa boken, fylld med källor, för den som försöker tillge boken misstro.

      Själv har jag hittat ryska spår, numera nedlagd vaccinsajt, koronarealistit.com, som såg väldigt officiell ut, kunde spåras till en server i Moskva. Bland internet-verktyg finns WHOIS och TRACEROUTE, med vars hjälp man får reda på en hel del. En skärmdump finns här:

      https://faktalobby.blogspot.com/2025/03/koronarealistitcom.html

      Nu påstår du bara smörja om homofobi, fobi är "rädsla för", och en riktigt hastig googling visar att homofobi används av bla Duodecim (tidning för läkare), EUs byrå för fundamentala rättigheter, Institutet för lika rättigheter mellan kön, National Institute of Health i USA, Researchgate, SienceDirect, APA, och hur många andra som helst. Men visst gör du det enkelt för dig med att skylla allt på media?

      Radera
    2. Faktalobby, Svenska Akademiens Ordbok (saob.se) ger följande definition av ordet 'fobi': "med. (särsk. psykiatr.) stark (o. tvångsartad) rädsla l. ängslan för vissa bestämda saker, förhållanden l. situationer."

      Använder man termen 'homofobi' låter man förstå att den som kritiserar utlevd homosexualitet och tar avstånd från den, lider av en psykisk åkomma (som då bör behandlas och kan botas).

      Det är alltså fråga om ett grovt åsiktsförtryck som ligger inbäddat i den termen. Och om den används i Duodecim är det inget försvar för att ta efter, utan det säger i stället något om skribentens och tidskriftens tendens och hur man nuförtiden missbrukar termerna också i medicinska facktidskrifter.

      En kristen tror på Bibeln och Bibeln kallar homosexualiteten en 'styggelse' eller 'avskyvärt'. Att på detta sätt låta förstå att kristna som citerar Bibeln är psykiskt sjuka, det är ett avskyvärt missbruk av psykiatrin, oavsett om det sker i Duodecim, i denna blogg eller var som helst.

      J.

      Radera
    3. Får tacka för länkarna!

      Kan ej omedelbart
      bedöma trovärdigheten
      för det kräver längre tids inläsning.

      - Det är väl uppenbart att
      saklig kritik av homosexualitet
      och homosexuellt leverne nuförtiden stämplas som fobi inte bara av media utan även av academica påverkade av media.

      Dock det är ej ett sakligt sätt att tänka enär man
      ej tar med alla aspekterna.

      H Å

      Radera
    4. Läs: Det Psykologiska
      Samhället: en kritisk granskning av psykiatri...
      ( Martin L.Gross 1980)

      H Å

      Radera
    5. J

      "Använder man termen 'homofobi' låter man förstå att den som kritiserar utlevd homosexualitet och tar avstånd från den, lider av en psykisk åkomma (som då bör behandlas och kan botas)."

      Ja, korrekt. Visst känns det obehagligt? Så känns det säkert för dem som får höra på tjafset om att utlevd homosexualitet borde botas. Försök bara tåla er egen medicin.

      Hans

      "Det är väl uppenbart att saklig kritik av homosexualitet och homosexuellt leverne nuförtiden stämplas som fobi"

      Så länge du känner ett oemotståndligt behov av att kontrollera och kommentera andras sexuella leverne, kan det också räknas som en tvångsmässig handling, som kan botas. Ett första steg är att inte tänka så mycket på andra homosexuellas sexuella leverne.

      Radera
    6. Faktalobby, du förespråkar alltså ett samhälle där man kan interneras i ett mentalsjukhus om man citerar den mest spridda boken i världen.

      När lyrikern Dmitri Prigov år 1986 sattes på sjukhus för sin kritik av sovjetsystemet, var det det hittills sista kända fallet av sådan behandling i vårt grannland. Det är redan nästan fyrtio år sedan.

      Du ställer väl inte upp i kommunalvalet, hoppas jag?

      J.

      Radera
    7. Gross tar ju även
      upp homosexualitet
      i denna bok och om jag minns rätt
      är många homosexuellas
      liv inte alltid någon dans på rosor.

      Boken handlar egentligen om
      hur folk söker terapi för normala påfrestnigar som hör till livet.
      Detta gäller då USA.

      - Har verkligen inget behov av att
      kontrollera folks liv och leverne
      oberoende av deras läggning.

      Man måste dock särskilja mellan
      media och vetenskap en förmåga du ej tycks besitta.

      Att kalla en opinion som du ej gillar för " smörja" är ju betecknande för dig.

      Kritik av islam är ju även fobi det med, men inte heller det håller för en kritiskgranskning.

      Hans

      Radera
    8. Faktalobby, hur tänker du dig det framtida avkristnade samhället? Vi måste ju få något slags angivarsystem - om jag misstänker min granne för intresse för kristen tro och lära, behöver jag kunna anmäla detta till någon instans som sedan undersöker fallet. Tänker du dig ett system av Stasityp, eller föredrar du det kinesiska under Mao?

      Nu är vården redan överbelastad och det skulle säkert krävas att de s.k. "välfärdsområdena" får en särskild organisation som tar hand om dogmatiska villfarelser. Det är väl realistiskt att samhället kommer att kunna effektivt avkristna endast de mest akuta fallen, dvs. sådana personer som offentligt vittnat om och predikat om sin tro?

      Jag vet inte om du noterade det men jag har i tidigare sammanhang rätt ofta också kritiserat det jag kallat "rovdriften" i det kapitalistiska samhället. Kan det röra sig om den sjuklig obsession? Är jag en kleptofob?

      J.

      Radera
    9. J

      Jag tror ingen kan lista ut varifrån du tar en tolkning om vad jag anser om internering i mentalsjukhus, men väldigt kreativt.
      Så du hoppas lista ut min identitet för att ge på mera ad hominem, med att begränsa det till uppställda kandidater. Nej, försök nu läsa det jag skriver, utan att du lägger till ett helt eget spår i diskussionen.

      Hans

      "Om du minns rätt", inte mycket till argument, om jag uttrycker det milt. Om du inte har något intresse i andras sexuella leverne, varför är det just de ord du använder i kommentaren? Helt utan intresse för homosexuellt leverne kan du inte vara eftersom du försöker citera Gross om just nämnda sak,

      Hans, kan du ge exempel på hur du skiljer åt vetenskap från media? Vid en snabb anblick saknas både och i dina kommentarer.

      Det är förvisso en opinion, att påstå att homofobi inte används vetenskapligt, men då jag listade upp vetenskapliga sajter, där homofobi nämns, är din opinion inte förenlig med verkligheten. Man kunde också säga att du ljuger som påstår saker du gör.

      Radera
    10. J

      "Faktalobby, hur tänker du dig det framtida avkristnade samhället? Vi måste ju få något slags angivarsystem"

      I ett avkristnat samhälle finns ingen som behöver kolla, inget behov att likt religiösa grupper se till att alla håller sig till just de exakta regler som får samlingen att hållas intakt, att inte medlemmarna sprids ut till andra grupper. Det är ju orsaken till att det finns 13 religiösa grupper på dussinet. "just vi, som håller oss till precis dessa bästa tolkningar, vi ska finnas kvar i denna grupp".

      Jag vet inte vad du avser med välfärdsområden, vart du vill komma.

      Jag har inte noterat vad du tidigare skrivit.

      Radera
    11. Faktalobby, när en åsikt förklaras vara ett tecken på en sjuklig obsession hos innehavaren, är steget inte långt till slutsatsen att den också bör ges behandling.

      Diskussionen under denna rubrik har blivit lång och som en artighet mot våren vill jag nu ge dig sista ordet. Min fråga är hur du vill rota ut den åsikt som du alltså ser som en psykisk defekt, den att utlevd homosexualitet är moraliskt förkastlig?

      Hur borde samhället reagera, bör den enligt ditt förmenande riktiga åsikten i frågan propageras mera medvetet och systematiskt, bör man införa negativa sanktioner, hur ska man i så fall bära sig åt för att finna de individer som hyser den i ditt tycke olämpliga åsikten? Förespråkar du mjuka åtgärder, som t.ex. samtal och debatter, eller delar du den åsikt som ÖT hävdade efter presidentvalet, att det är nödvändigt med polisingripanden för att rätta till människors röstningsbeteende?

      Gärna en så detaljerad framställning som möjligt, fastän den med nödvändighet måste bli skissartad.

      Radera
    12. Anonym 2 mars 2025 kl. 16:45, håller helt med i ditt första stycke ! Resten hoppas jag att förvirringslobbyn har ett bra svar på !

      Radera
    13. "Samhället" bryr sig inte om andra människors sexualitet, det är inget vi pratar om med vänner, kollegor eller släktingar. Skulle du ha nån på jobbet som börjar fråga om din sexualitet, då kan jag tänka mig att du skulle se konstigt på hen. Lika konstigt är det att denna blogg har i över 10 år, vecka ut och vecka in, dryftat andra människors sexualitet. "Hur borde samhället reagera?" Ja, så länge vi har åsiktsfrihet, ska frågan inte existera. Eller ska du hjärntvätta samhället till en ultrakonservativ religiös sekt?

      Om du anser att ditt eget sexuella leverne är moraliskt förkastligt, gör vad du vill för att ändra på det.

      Om du anser att en annans sexuella leverne är enligt dig moraliskt förkastligt, är det inte din sak. Om du inte kan låta bli, är det en sjuklig obsession.

      Radera
  14. För Faktalobby är det viktigaste av allt att alltid vara av samma åsikt som de som för tillfället bestämmer vad man ska tro och tänka - dvs massmedierna.

    Vad händer då när han märker att många har en annan åsikt och att de argumenterar förnuftigt och sakligt?

    För att stå ut med detta måste människor med strömlinjeformad hjärna uppfinna konspirationsteorier. Termen 'troll' är därför egentligen rätt väl funnen. De finns inte men de är ändå användbara. Egentligen, tänker Faktalobby och hans meningsfränder, är dessa åsikter massfabricerade av ett litet antal illvilliga motståndare.

    Så uppfinner man ordet 'trollfabrik'. Här sitter nu i långa rader dessa troll vid sina datorer och motsäger systematiskt förnuftiga människor som Faktalobby!

    Vem avlönar dem? Inget problem. Vem har inte hört talas om trollguldet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till skillnad från mig, har du inga källor eller hänvisningar till dina påståenden. Men du har rätt till din åsikt, och rätt att uttala dig i saker du inte känner till.

      Radera
    2. Faktalobby, glöm inte att du ständigt hänfört skribenter i denna blogg till trollsamfundet. Menar du på allvar att vi som skriver och kommenterar här på något vis gör det på uppdrag av några suspekta källor? Eller är vi något slags halvtroll?

      Om jag bedömer exempelvis en roman, kan jag göra det med en mängd olika adjektiv. Men var tar jag ett citat för att belägga att den är 'långtråkig' eller 'spännande'? Det är fråga om ett helhetsintryck och i stället för källor hänvisar jag likaså till samtliga dina inlägg för mitt omdöme om dig.

      Radera
    3. Bra där 10:48

      Radera
    4. Anonym 11:38

      Det är din sak och av intresse om du vill skriva om mig, men för allmänheten är det mer intressant att skriva och dryfta ämnet trollfabrik. Men du har inget att bidra med i det ämnet?

      Radera
    5. Det enda trollet här, vill jag påstå, skriver under pseudonymen "Faktalobby".

      Radera
    6. Förvåna mig helst en gång, Kristian, med att bidra med nånting som hör till diskussionsämnet.

      Radera
    7. Det var visst du
      som tog först
      upp "homofobi"
      och då drog jag mig till minnes
      vad jag läst där.

      Boken tog specifikt upp forskningsrön om
      vad som kunde vara orsak till homosexualitet
      även om detta nu ej var bokens huvudtema.

      Det är i regel media som använder dessa termer: "islamofob" och "homofob"!.

      Folk förutsätts därvid vara klandervärda och eventuellt i behov av vård.

      Den vetenskapliga attityden är att undvika dessa termer helt
      eftersom man kan vara kritisk till bådadelarna och ändå hedervärd.

      Kort sagt: vetenskapen ser hela spektret medan media väljer ut den bit man vill ha.

      Det där med att jag skulle ljuga går jag verkligen ej på.

      Hans

      Radera
    8. Förvirringslobbyn 2 mars 2025 kl. 16:32, Nu är det ju oftast du själv som vill föra diskussionen förbi ämnet som det verkligen handlar om ! Kanske, kanske inte, kan denna predikan få dig att inse vad det handlar om ? https://www.lhpk.fi/sv/predikningar/ Oftast hänvisar du till dina egna åsikter om vad som är " rätt & riktigt" , inse att det existerar en "högre sanning", en sanning som inte bör ifrågasättas om vi ngnsin ska ha ett hopp om en bättre framtid !

      Radera
    9. "Boken tog specifikt upp forskningsrön om
      vad som kunde vara orsak till homosexualitet
      även om detta nu ej var bokens huvudtema."

      Nej, det var verkligen inte bokens huvudtema, eller ens bitema. Ingenstans på nätet finns ett minsta lilla tecken att Gross skulle ens tangera homosexualitet. Det mesta Gross skrivit, är relaterat till hur statliga pengar spenderats inom olika områden, däribland psykiatri och utbildning.

      Du får ursäkta, anklagar ingen, men det är så många gånger som ultrareligiösa drar till med vita lögner om vad som står i böcker, som inte kan hittas via nätet, eller teologiska sanningar, som varken nätet eller AI känner till, så jag är mycket skeptisk varje gång som något helt nytt kastas fram på bordet.

      Som jag sa tidigare, det känns säkert tråkigt att hamna i en kategori som borde botas från nån fobi, men precis likadant behandlar ni sexuella minoriteter, har ni gett er i leken, ska ni leken tåla. Er egen medicin.

      Tack, men min kvot av predikningar är fylld sedan länge.

      Radera
    10. Du resonerar med en fanatikers känslosamhet!

      Man är tacksam för att du ej valt läkarens eller vetenskapsmannens bana där har du då ändå uppvisat ett visst mått av insikt.
      (jag utgår från att du är varkendera,
      gudskelov).

      Vidhåller fortfarande att denna bok också så att säga vid sidan om även tog upp forskningsrön beträffande homosexualitet.

      Har väldigt svårt att tro att jag minns fel.

      Det som syns ute på nätet tar ju inte nödvändigtvis upp allt han skrivit om.

      Hans

      Radera
    11. Det är inte jag som är fanatikern som inleder teman här på bloggen, jag bara kommenterar ibland, ställer förtydligande frågor.

      Och vad annat minns du att boken skulle ha handlat om?

      Radera
    12. Om hur på lättfärdiga grunder psykoanalys
      och psykiatri
      utövas i USA.

      Folk tar psykoanalys
      för att de ej orkar med normala påfrestningar i vardagslivet.

      Psykologerna förtjänar pengar,
      patienterna har råd att betala.

      Patienterna sannolikt välsituerade.

      Hans

      Radera
  15. Trollfabriker i den betydelse du ger ordet, finns och har funnits så länge det funnits krig och konflikter på jorden. Det har funnits förrädare och överlöpare, det har funnits desinformation av alla slag och den har spridits med makthavarnas goda minne eller på deras uppdrag. Angiveriet har blomstrat inte bara i diktaturerna utan också i den s.k. fria världen.

    Den trojanska hästen har fått ge namn åt moderna företeelser i den digitala världen. Fortsättningsvis smugglar parterna in falska uppgifter för motståndarnas konsumtion så gott de det förmår. Jag betvivlar inte den saken.

    Men det är något vi vet och känner till och räknar med. Djävulen har gjort vår värld till en enda stor trollfabrik med miljoner anställda och furstligt avlönade propagandister. Deras viktigaste budskap är att säga att han inte finns, för då får han härja fritt.

    När du sedan specifikt vill hänföra alla från den massmediala opportunismen avvikande röster till trollsamfundet, far du vilse. Trollen sitter på chefredaktörsstolarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är att göra det enkelt för sig, att skylla på chefredaktörerna. Är inte det enda sättet att tillintetgöra stora allmänhetens opinioner? I enbart Tyskland finns 1500 dagstidningar, och hur tror du det skulle gå till i praktiken att förenhetliga alla dessa chefsredaktörer? Hur skulle så många komma överens om vad de hindrar sina reportrar att skriva om? Hur sätta munkavle på alla freelancers? Det är lätt att skylla på media, bevis kräver jag inte, men ens ett försök att argumentera hur det ens i teorin kunde fungera, det kan man förvänta sig av ditt påstående.

      Trollfabriker är inte något jag hittat på, det är ingenting allmänt som du svamlar om, utan det är en organiserad verksamhet, med hundratals anställda, som använder sig av tusentals fejkade konton. Internet Research Agency, IRA, besitter ett komplex i Sankt Petersburg, och det enda de gör, är att agiterar, får människor att ilskna till mot varandra, det med lögner.

      Jessica Aro fick känna av målandet, och Martin Kragh blev även han påhoppad av dessa troll efter att han kritiserat Ryssland.
      https://www.svt.se/kultur/aftonbladet-plockar-ner-felaktig-artikel-om-martin-kragh

      Ämnen som trollen kastar upp i fejset i olika sammanhang, för att få folk att blir arga, är bla:
      vaccin
      vindkraft
      klimat
      etnicitet
      sexualitet
      religion
      rymdfärder
      flat earth
      vänsterpolitik
      elpriser
      förmögna människor
      vegetarism
      osv

      Här slänger trollen in kontroversiella påståenden, och vips har man skapat en polariserad diskussion. Arga människor är lätta att styra.

      Radera
    2. Om arga människor är lätta att styra är faktalobby ytterst lättstyrd. Det är sällan man kan skåda en argare figur.

      Radera
    3. Tänk bara på Bonnier, som i sista hand tillsätter chefredaktörerna i våra tidningar. Tänk på tidningsdöden i Finland och i Svensk-Finland - var är diversiteten? Tänk på censuren, den hårt styrda debatten i radio och tidningar. Om trollen ändå hölls i farstun men de finns överallt i vårt finlandssvenska hus.

      Radera
    4. Om trollet Eris kan man inhämta följande på Wikipedia:

      Eris var det egentliga upphovet till det trojanska kriget. Under bröllopet mellan Peleus och Thetis rullade hon in ett guldäpple, det så kallade erisäpplet (stridsäpple, tvistefrö) med påskriften "Till den skönaste". En dispyt uppstod då mellan gudinnorna Afrodite, Hera och Athena om vem som skulle ha äpplet, varpå gudarnas kung Zeus utsåg den unge människoprinsen Paris av Troja till domare i tvisten.

      Afrodite lyckades muta till sig äpplet genom att lova bort den sköna Helena, som var hustru till den grekiske kung Menelaos av Sparta. Paris förde sedan Helena med sig hem till Troja, vilket blev upptakten till det långdragna kriget mellan greker och trojaner.

      - - -

      Det var i detta krig som grekerna smugglade in skadlig programvara i Troja i form av en häst.

      Radera
    5. Då jag tänker, ser jag 1500 chefredaktörer, och det borde ju finnas minst en som inte vill vara med det, som du försöker påstå. Det borde finnas minst en som vill bryta ut och berätta allt det du finner nån sorts övertygelse om. Jag vill inte att du ska uppmana mig att tänka, jag vill veta hur du tänkt, som fått ihop allt detta logiskt. Hur har du tänkt att alla dessa chefredaktörer kommer överens om vad deras journalister får skriva, och vad de måste hålla tyst om. Hur?

      Det som du skrivit hittills, ett stycke kopierat från Wiki om grekisk mytologi, uppmaning att jag ska tänka nånting, och lite ad hominem, det säger ingenting alls.

      Men så brukar det vara här på bloggen, ingen klarar av att tänka logiskt, slutar bara i floskler.

      Radera
    6. President Koivisto talade om journalisterna som fjällämlar. Dessa rusar som bekant iväg i flock och kan största sig över klippbranter utan att se sig för.

      Bland 1500 chefredaktörer finns det säkert många som ibland tänker att de inte "vill vara med det", som du säger. Men jag vet av egen erfarenhet att en redaktör snabbt blir avskedad om han vill följa sitt samvete i stället för sitt eget samvetes röst.

      Alla tidningar behöver prenumeranter och ägarna av tidningarna fungerar enligt marknadsekonomiska principer. Deras annonsörer är snabba att reagera. De stora privata företagen annonserar inte i en tidning som kritiserar dem.

      Om du läser tysk presshistoria, finner du att detta upprepas överallt. Också i Svenskfinland. Där denna blogg publiceras läser man ÖT - och hur länge tror du att dess redaktörer skulle stanna kvar på sin post om de började kritisera det som Bonnier står för eller tror sig stå för?

      Alla vet att dessa redaktörer skriver smörja och att de inte har den stilistiska färdighet och de insikter de borde ha. Ändå författar de frejdigt sina "ledare" och kommer det insändare med kritik, gallrar man lika frejdigt bland dem. Inga missljud! De "toleranta" tål ingen kritik.

      De tusenfemhundra rör sig i flock också i Tyskland. Utbrytningar sker, åtminstone i liten skala, men dissidenterna återförs snabbt till ordningen eller avskedas.

      Man kan se en liten skillnad: tidningar i det forna DDR har en aning större frihet än de i väst. Det beror antagligen på att väljarkåren - prenumeranterna - också ser annorlunda ut.

      Läs en stor tysk dagstidning och du ser genast skillnaden: på första sidan ges råd om hur man sparar, hur man hanterar en förmögenhet, hur man maximerar pensionen, hur man bäst överför förmögenheten till barnen vid arv etc.

      Radera
    7. Rättelse: Ögonen har inte vaknat. I stället för husbondens röst, skall det vara på r. 5.

      Radera
    8. Bra där 07:07.Man kan ju hoppas att Faktalobbys "logiska" tänkesätt skulle kunna omfatta den av dig presenterade logiken.

      Radera
    9. Jag ställer frågan igen:

      Hur har du tänkt att alla dessa chefredaktörer kommer överens om vad deras journalister får skriva, och vad de måste hålla tyst om. Hur?

      Radera
    10. Faktalobby: "Are you serious?"

      Radera
    11. Det gick alltså inte fram? Åter en gång: exempelvis Bonnier styr de flesta finlandssvenska dagstidningarna. Motsvarande krafter finns i Tyskland. Dessa bolag är intresserade av vinst, dvs. annonser och prenumerationer. De är inte intresserade av moral, för pengar luktar inte. Chefredaktörerna har blivit chefer för att det vet vad som förväntas av dem och för att styrelserna tillsätter dem enligt ägarnas önskemål. Låt oss ta den aktuella incidenten i USA som ett exempel: tyska tidningar vet att de bör kritisera Trump och Vance och anse att Zelenskyj är ett offer. Möjligen kan man släppa fram en litet mera nyanserad syn, men inte i en ledande artikel, utan det sker då med ett förbehåll som t.ex. "Skribenten ger inte nödvändigtvis uttryck för tidningen åsikt". Denna "tyckare" eller "gästskribent" kan man då framhålla som ett exempel på tidningens mångsidighet i nyhetsbevakning, fast en enskild sådan tyckare inte ändrar ett jota på tidningen linje.

      Det finns sedan ett antal tidningar som har rödare eller mera mörkblå färg och de tillåts variera temat "Trumps ondska" litet friare. Men ingen får frikänna honom, ingen får lägga skulden på Zelesnyj. (Däremot kan man nog beklaga och tycka synd om honom och utgjuta sig över Ukrainas sorgliga situation.)

      Chefredaktörerna sitter i samma organ, där man diskuterar aktuella frågor. De som är mera partibundna håller kontakt med resp. partier. Partierna styrs av sina ministrar och Tysklands allmänna linje.

      Som redaktör för en finlandssvensk tidning när det begav sig förväntades jag själv censurera en artikel av en medarbetare som framförde berättigad kritik av ett internationellt bolag, eftersom detta bolag införde stora annonser. Jag vägrade för mitt samvetes skull, lät publicera kritiken och blev avskedad. En, endast en finlandssvensk tidning vågade nämna den rätta orsaken - det var Vasabladet - medan de andra inklusive radion berättade för mig att de av sina chefer förbjudits att publicera en färdig intervju med mig. "Tyvärr", sade dessa journalister med böjliga ryggar, och teg lydigt.

      Så går det till, Faktalobby.

      Radera
    12. Du svarade på min fråga nu: det går inte att lägga munkavle på journalister, det går inte att styra 1500 chedredaktörer eller de under dem tiotusental journalister, eftersom det inte ens gick att stävja en liten finlandssvensk tidning.

      Dock var den ursprungliga frågan om trollfabrikerna, de riktiga som inget annat gör en sprider osanningar. Den som inte känner till, som inte förstår funktionaliteten, är inte heller beredd utan riskerar falla för dessa proffs som styr stora massan.

      Läs journalisten Jessica Aros böcker, om ämnet känns ens avlägset nära.

      Radera
    13. Förvirringslobbyn 3 mars 2025 kl. 21:20, Anonym 3 mars 2025 kl. 19:53 gav dig ett väldigt bra svar men du valde din vana trogen att gå framåt med "skygglappar" för dina ögon och likt en travhäst fortsätta din färd mot ett osäkert mål...

      Radera
    14. 00:40
      Jag frågade hur man i praktiken kan hindra ens en tidning/chefredaktör att inte skriva om något specifikt, då anonym hävdade att det är möjligt. Anonym konstaterade, att Vasabladet skrev om det som anonym inte skulle ha fått skriva om. Med andra ord bekräftade anonym min tes att det inte går att kontrollera tidningar, chefredaktörer eller journalister som en hel stor grupp, eftersom det inte ens lyckades i lilla svenskösterbotten. Min fråga, som jag inte fick svar på, var HUR hen menade att alla 1500 chefredaktörer i bara Tyskland skulle klara av att sätta munkavle på alla egna journalister och freelancers. Som svar fick jag en kort redogörelse på hens egna upplevda trauman i ärendet. Vilket är givetvis svårt att verifiera.

      Du får 00:40 gärna bidra med dina tankar i själva frågan, eller om trollfabriker, istället för att skriva om dina egna tolkningar om mig.

      Radera
    15. Vi fortsätter, Faktalobby, som gammal journalist gillar jag upplysande verksamhet. "Det går inte att sätta munkavle på journalister", säger du. Det lät komiskt först och det förbluffar mig storligen om du tror på det.

      Du säger att Tyskland har 1500 tidningar och chefredaktörer. Den siffran tar jag kontant och anpassar den till mindre finländska och finlandssvenska förhållanden. Låt säga att vi har 100 tidningar, alla med en chefredaktör (det är en påhittad siffra för resonemangets skull.)

      De flesta befinner sig i centern eller högern politiskt. Annonserna är den viktigaste inkomstkällan och de som inför stora annonser gör inte reklam i vänsterns blad.

      En annan stor annonsör är staden eller kommunen. Stadsfullmäktige avgör vilka organ som skall få annonser, officiella kommunala kungörelser, meddelanden om sammanträden osv. - ibland på båda de inhemska språken. Kyrkor, församlingar, föreningar är andra ekonomiskt viktiga aktörer.

      Förr fanns det många små tidningar och många små kommuner. Centern hade majoriteten i många och därmed inflytande på pressen. I finlandssvenska förhållanden är det SFP som bestämmer.

      Men vad är en chefredaktör? I ett land som Tyskland kan tidningar utkomma under lätt varierande namn i olika regioner - men innehållet är detsamma, det finns bara små variationer i den lokala nyhetsbevakningen. Chefredaktören kan också vara samma person eller så kan posten innehas bara helt nominellt. Så var fallet i Svenskfinland där presstjänstbyråer - svensk presstjänst SPT - levererade materialet och kanske gör det än.

      Det jag berättade om mitt avsked hände för länge sedan. Nu skulle Vasabladet knappast agera mera rakryggat än de andra. Antalet tidningar har minskat, många har slagits samman. I Österbotten har det funnits t.ex. Kaskö Tidning, Närpes Tidning, Sydösterbotten, Österbottningen, en tidning för Nykarleby, en för Jakobstad, en för Kristinestad osv.

      (Men en eloge till Vasabladet under Birger Thölix' tid. Han gav utrymme för insändare och han lät debatterna fortsätta utan att sätta stopp för dem. En diskussion mellan två personer kunde fortlöpa i över ett års tid.)

      Det händer också - som t.ex. i Hangö - att ägaren för tryckeriet tar över chefredaktörsposten! Ekonomin begriper han sig säkert på.

      Det är mycket lätt att sätta munkavle på journalister, bästa Faktalobby. Det går av sig självt genom systemet / maskineriet, centralisering och digitalisering. Om en ung självmordskandidat lyckad prångla ut en avvikande mening i Idensalmi eller Konginkangas någon gång, inte når den någonsin den stora publiken.

      Fråga om du kan bli inbjuden till en chefredaktörsmiddag någon gång? Åtminstone de stora tidningarna i Tyskland har livlig kontakt sinsemellan. Kanske det lyckas om du förbinder dig att inte publicera erfarenheterna, eller enbart på svenska i denna blogg?

      Radera
    16. Thölix gick det tydligen inte att sätta munkavle på, enligt vad du säger. Jag behöver inte argumentera emot dig, det har du gjort själv.

      Radera
  16. "Sanningen är krigets första offer", sägs det.

    Så sant! Hur otroligt svårt är det inte för Trumps föreslagna biträdande försvarsminister att svara på frågan om det var Ryssland som invaderade Ukraina?

    Han vill inte offentligt besvara den frågan med ett enkelt "ja". Vi som följt händelseförloppet i Ukraina från läktarplats kan förstås undra varför det är så svårt.

    https://www.youtube.com/watch?v=4zwfukYhq-k

    Alfred

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alfred. Ja, sanningen är krigets första offer. Det ser vi mycket tydligt i detta krig. Sanningen är den att det är USA som startade kriget när de i början av 2010-talet störtade den sittande - och folkvalda - presidenten och såg till att han ersattes av en president/regim som orienterade sig starkt västerut.

      Radera
    2. Kristian:försök få det du konstaterar,helt rätt,att komma till prinstadiet i öt t.ex.som insändare.

      Radera
    3. Anonym 3mars kl.19:53.Tack för en beskrivning som går ihop med egna tankar utan att jag själv varit med i journalistikens korridorer som du!Kan tänka mig att när man ser "systemet" ur en bransch synvinkel är man ej heller blind för tillvägagångssätten inom andra områden.Respect för att du hörde på ditt goda samvetes röst!

      Radera
    4. Exakt vad i USA:s agerande före presidentvalet i Ukraina 2014 valet anser du skulle berättiga den invasion som Ryssland gjorde 2022?

      Jag kan inte se att det att USA öppet stödde oppositionen skulle ge Ryssland någon som helst rätt att invadera Ukraina. Vill du anmäla en annan åsikt?

      Jag hoppas att det inte är lika illa med dej som med USA:s försvarsminister som uppenbarligen inte visste vem som invaderade vem.

      L

      Radera
    5. Kristian. Om du i stället för att läsa amerikansk högerpropaganda hade lyssnat till dem som analyserat ryskt tänkande i allmänhet och Putins agerande som en konsekvens därav i all synnerhet skulle också du ha en totalt annorlunda syn på saker och ting.

      Ryssland med Putin i spetsen vill dela upp världen i tre intressesfärer, där det ryska imperiets västgräns går vid Atlanten.

      Nu tror jag att de har överträffat sig själv, för de tar USA med.

      Jag menar att MAGA är en rysk skapelse, med primärt syfte att inrätta mr T som amerikansk president. I bakgrunden finns visionen om att mr T ska vara en marionett som medvetet eller omedvetet springer Moskvas ärenden. Det ryska skräckvälde som vi sett så mycket av österöver börjar med förfärande effekt synas i USA - och ingen inom MAGA som kapat GOP vågar protestera, vilket kandidaten för vice försvarsministerposten (med flera) med all önskvärd tydlighet visar.

      Det behövs ett mirakel om det framöver ska finnas saklig historieskrivning om den här tidens politiska utveckling, för det är segraren som skriver historieböckerna. Alltid.

      Det spekuleras vilt om mr T:s faiblesse för gospodin P och orsakerna till denna. Till saken hör att det inte finns direkt bevis för någonting - men det hör också till saken att de bevis som alla beskäftiga intressebevakare efterlyser kommer fram först i efterskott, om ens då.

      Mr T beskrivs av somliga som rysk agent, kallad Krasnov, men själv tror jag inte på det här. Däremot tror jag att han är en rysk tillgång som levt och lever flott på ryska miljarder; den dag har säger "no" till sin "kompis" kommer allt att rullas upp och imperiet (alltså mr T:s) att falla som ett korthus.

      Nu ska jag ännu förekomma dig med en kommentar till: på basen av det jag skrivit finns det ingen grund alls att ropa "konspirationsteorier!"

      Alfred

      Radera
    6. Alfred. Det finns i huvudsak två huvudfåror i synen på denna konflikt mellan Ryssland och USA/Nato. Massmedia och de flesta politiker i Europa går på den ena på alla cylindrar. Om den visar sig vara falsk är det det du skriver om som är propagandan och det du kallar propaganda som är sanning. Så länge vi inte vet vad som är sant och vad som är falskt skulle det löna sig att ta ett steg tillbaka och undvika att dra förhastade slutsatser. Sådana kan nämligen vara fatala.

      Sedan drar du fram ytterligare konspirationsteorier och vilda spekulationer. Det står förstås dig fritt att göra så, men jag vill nu bara meddela avvikande åsikt. Och ja, det är just vad det är. Solen blir inte svart bara för att du skriver att den är det.

      Radera
    7. L. "Exakt vad i USA:s agerande före presidentvalet i Ukraina 2014 valet anser du skulle berättiga den invasion som Ryssland gjorde 2022?"

      Inte berättiga, men förklara. Det är stor skillnad där.

      Radera
    8. Anonym 07:46. Det går tyvärr inte. Vi är i krig och bara den officiella linjen får framföras. Det gäller på Svenska Yle, och det gäller garanterat också på ÖT.

      Radera
    9. Jo så är det och behöver ej ens gå under krigsflagg.Ta nu bara den sk.pandemin med huvudsaken kring denna,vaccinsprutorna,....men i och för sig var det ju också krigföring.Biologisk krigföring med biovapen.Drar mig till minnes att myntti på öt talade om någon utvärdering av sprutorna efter 4år.Jag har åtminstone inte sett någon sådan utvärdering.Kanhända är outputen så tragisk att det t.om för msm är en övermäktig uppgift att frisera till siffrorna?

      Radera
    10. "Så länge vi inte vet vad som är sant och vad som är falskt skulle det löna sig att ta ett steg tillbaka och undvika att dra förhastade slutsatser."

      Det finns konspirationsteorier, spekulationer och fantasier. Och så finns det analyser och slutsatser.

      Allt kan inte dras över samma kam. En person som är känd för att vara våldsbenägen kan på basen av det förflutna antas fortsätta utöva våld. Samma gäller nationer: Ryssland har ett förflutet som stormakt, som för inte så länge sedan kontrollerade Warszawapakten plus ett oss närstående land via VSB. Ryssarnas förkärlek för Русский мир förekom ännu på 2000-talet i dialogen med Finland, men har sina rötter långt i historien: alla som talar ryska hör till Moskvas intressesfär. Att avfärda formuleringar om ryska intressen för Västeuropa som typ tomt prat är som att säga att man aldrig kan förstå sig på en annan. En klok människa ser inte bara på historien, även om den kan vara viktig, utan tar sitt avstamp i nuet och förbereder sig för framtiden. Den attityden kallas omdöme.

      Vad mr T:s relation till Владимир Владимирович beträffar vet jag själv ingenting, jag är inte vän, inte ens bekant med någondera. När herrarna möttes i Helsingfors häromåret kom mr T att förklara helt offentligt, att han litar mera på ryska säkerhetstjänsten än västerländska myndigheter. Ett nog så intressant påstående av en amerikansk president!

      Jag målar inte solen svart. Och mr T är definitivt inte en sol för mig. Du är kanske förvånad, men överallt i västvärlden, ja möjligen utom MAGA/GOP, vädrar man orsakerna till att USA:s president plötsligt helt oförblommerat i offentligheten för fram tankar som producerats i Moskva. Nån förklaring finns det, den saken är klar.

      Alfred

      Radera
    11. "Sanningen är den att det är USA som startade kriget"

      Nej. Ryssland startade kriget när de invaderade Ukraina.

      L

      Radera
    12. L:När du retar mig på skolgården så startar jag när jag slår dig på käften.

      Radera
  17. Anonym 3.4. kl 19:53
    du hade alltså som redaktör att censurera en medarbetare?

    En färsk dylik som inte kände till husets linje?

    Beordrad av chefredaktören att återställa ordningen?

    Heder åt dig som följde samvetet och
    vägrade censurera.
    Heder även åt den tidens Vbl.

    Vasabladet var särskilt på 70-talet och 80-talet en utmärkt tidning.

    Dåförtiden den bästa i Svensk-Finland enligt sakkunniga Ulla-Stina Westman.

    Birger Thölix var en utmärkt chefredaktör som lät alla blommor blomma.

    Hoppas karriären inom media ändå inte hade kommit till vägs ände för dig.

    Hans Ånäs
    -

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag blev beordrad att stoppa hans artikel. Inte av chefredaktören utan av representanter för ägarna. Och jag håller med om berömmet för Thölix och Vasabladet. Det är länge sedan.

      Radera