onsdag 21 december 2022

Mera utgifter för klimatarbetet

Idag kom så de väntade uppgifterna från Naturresursinstitutet. Den finländska markanvändningssektorn har gått från att binda koldioxid till att vara en utsläppskälla. Jag har tidigare varit inne på orsakerna till detta, och det är glädjande att detta samma budskap tycks ha nått fram till ansvariga politiker. Skogsbruket är idag, precis som Maria Ohisalo konstaterar, inte på hållbar grund. Att de nya avverkningsmetoderna ("kontinuerlig beståndsvård" som infördes 2014, alltså samtidigt som skogens CO2-bindningsförmåga började gå ner) vanligen prisas av grönvänstern är något hon givetvis inte säger i artikeln i Iltalehti.  

Nå, nu är vi hur som helst i denna situation och uppenbarligen kommer detta att komma med en stor prislapp. Professorn Jyri Seppälä på Finlands miljöcentral talar om en summa på 2-7 miljarder euro som Finland kan komma att tvingas betala som straffavgift för att vi inte når upp till klimatmålen. Då talar vi alltså om en summa som kan uppgå till 10% av den finländska statsbudgeten. 

Det här är fullständigt huvudlöst. Klimatarbete är säkert en bra sak, och vi ska givetvis göra vad vi kan för att minska på koldioxidutsläppen. Men så som klimatarbetet nu fungerar kommer det att helt kväva samhällsekonomin. Under denna regeringsperiod har statsskulden, av olika och kända orsaker, vuxit enormt, och redan nästa år beräknas den totala statsskulden nå över 150 miljarder euro. Med stigande räntor kommer även de totala räntekostnaderna att stiga snabbt - de beräknas nästa år uppgå till hisnande tre miljarder. Denna straffavgift kan givetvis läggas till denna lånesumma. Någon annan lösning finns nämligen inte här än ytterligare ökad upplåning. 

Ja, eller i själva verket finns det faktiskt en annan lösning. Mitt förslag är att vi helt enkelt låter bli att betala någon straffavgift. Hela detta system med utsläppsrätter och straffavgifter är så huvudlöst att det omgående bör skrotas. Någon måste bara gå först och våga ropa ut sanningen att kejsaren är naken. Kanske Finland skulle våga vara ett föregångsland även här och inte bara när det gäller att späka oss själva i klimatarbetets namn? 


58 kommentarer:

  1. Komin och skåda
    Hur kejsarn stjinnar sig sjölv
    Fast andra ryker

    Ulrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Det ovan sagda
      Sääjr man i yyttersta tiin
      Om eurolanden

      Radera
    3. Den som älskar och gör lögn kommer inte till himlen om inte ofoget med att skydda lögnerna upphör för vederbörande. Ulrik

      Radera
    4. Men tänk ändå hur många lögner Jesus gör omintet. Och ännu Förlåter Han. Men Han vill nog ge oss Sanning i hjärtegrunden. I Jesu Namn.
      Ulrik

      Radera
  2. Värst vad du tiger om torven nu plöstligt... :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förvirringslobbyn. Torven är förstås bara en liten del i helheten. Men det är bra att du påminner oss om den!

      Radera
    2. Torven är en orsak av de tre stora, men det var väl "bekvämt" att inte ta upp hur "liten" den delen är. Men där kan jag ju hjälpa till.

      Skogens inverkan som koldioxidsänka var enligt de gamla beräkningarna ca 20 miljoner ton, och enligt de nya beräkningarna 8 miljoner ton, 12 miljoner ton har alltså försvunnit. Den torkande torven i utdikade skogarna står för 8 milj ton, den "lilla" delen är två tredjedelar.

      Radera
    3. Förvirringslobbyn. Igen väljer du att förvränga det jag skriver. Men låt gå. Jag tror som sagt att de allra flesta genomskådar det du håller på med.

      Radera
    4. Jag förvränger ingenting, jag bara gick till källan, Luke, som nyheterna grundar på.

      https://www.luke.fi/fi/seurannat/maatalous-ja-lulucfsektorin-kasvihuonekaasuinventaario/kasvihuonekaasuinventaarion-ennakkotiedot-vahvistavat-maankayttosektori-paastolahde-vuonna-2021-metsat-pysyivat-edelleen-nettonieluna

      Radera
    5. Förvirringslobbyn. Och igen samma sak! Du förnekar dig inte.

      Radera
    6. Vad samma sak? Gäller det här sakfrågan eller nånting annat? Borde väl stå klart hur dyrt torven kan kosta oss finländare, om uppskattningarna är mellan 2 till 7 mrd, så skulle torvens andel vara knappa 1 till dryga 4 mrd euro. Det gäller ju då inte ens förbränningen, utan redan det att den frilagda torven torkar och avger koldioxid.

      Radera
    7. Förvirringslobbyn. Tack så mycket ! Nu har du - igen en gång - visat att du inte alls begriper vad detta handlar om.

      Radera
    8. Precis, det var ett bekant försvarstal.
      Du brukar ju försvara torven, men nu är det ju ett faktum att den är en stor, och dyr, bov i sammanhanget. Men berätta gärna hur det fungerar med torven som bränns, behöver den alls torka, eller slängs den dyngsur in i pannan? Om den måste torka, vad avger den då?

      Radera
    9. "Klart som korvspad", vatten/vattenånga såklart !

      Radera
    10. Anonym 18:16. Så är det förstås i verkliga livet. Men i förvirringslobbyns värld avger torven uppenbarligen koldioxid i massor i alla skeden av sin existens.

      Radera
    11. Inte mina idéer, så ids nu inte spela enfaldig utan försök istället förklara hur du tänker att Luke:s forskare tänkt el.

      Radera
    12. Förvirringslobbyn. Problemet är inte att forskarna tänkt "el", utan det är dina förvrängda tolkningar och kontextlösa irrfärder som är problemet.

      Radera
    13. Var har Lukes forskare tänkte "Fel" (en bokstav fattades, men det var ju för svårt att räkna ut vilken), tycker du Kristian?

      Radera
    14. Förvirringslobbyn. Det underlättar att diskutera om man LÄSER det motparten skriver. Vill du försöka igen?

      Radera
    15. Var menar du att Lukes forskare tänker fel om torvens koldioxidutsläpp?

      Radera
    16. Förvrängningslobbyn, enligt wikipedia bildas koldioxid vid förbränning ! Tack Kristian angående 18:16 !

      Radera
    17. Anonym, så du menar att koldioxid uppstår enbart genom förbränning. Vad tror du sker då vi andas ut koldioxid? För det gör vi. Frågar fortfarande på vilket sätt Lukes forskare har tänkt fel, men med den kunskapsnivå som vissa kommenterar så kommer man nog inte att få ett enda vettigt svar.

      Radera
    18. Förvrängningslobbyn, "Vad tror du sker då vi andas ut koldioxid? För det gör vi." Ja, där har du rätt ! Vår kropp har helt enkelt förbränt en del "energi" som vid förbränningen avger, just det, koldioxid !!! Du tycker säkert också att vi var och en borde börja betala för oss angående detta så att vi med "renade samveten" har rätt att leva kvar här på denna jord ???

      Radera
    19. Märkligt då man inte på Yle längre hittar https://yle.fi/a/74-20001277 ... Om ngn lyckas se länken till MOT, se den !

      Radera
  3. Kristian, jag förstår inte, du skriver; " och vi ska givetvis göra vad vi kan för att minska på koldioxidutsläppen." Har du också gått på "klimatbluffen" ??? Du skrev en gång att med mera koldioxid ökar växtproduktionen hur ska du riktigt ha det ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 22:18. Utsläpp överlag är förstås illa för naturen. Koldioxiden är "livets gas", det är sant, men som kurvorna ser ut finns det idag mera av den än förr. Så det skadar i vilket fall som helt inte att dra ner på utsläppen. Men vi ska notera att det är en stor skillnad mellan att agera inom rimlighetens gränser och att rasera det fungerande samhället i våra strävanden att helt få bort CO2-utsläppen. Det finns en gyllene medelväg.

      Radera
    2. Frågan är Kristian hur hitta den igen. Vi har i Finland förr alltid följt den gyllene medelvägen men hur hitta den på nytt i denna av olika kunskaper arbetsförmågor och uppfinningar förbistrade värld. Ulrik

      Radera
  4. Det var ju vansinne att plötsligt tvingas sluta med ett inhemskt bränsle om man en gång kunde använda det och hade det både privat och bland företagen. Allt sedan vi gick med i europaunionen har man ryckt ifrån folket hävdvunna seder och arbetsplatser genom utförsäljning gång på gång på gång. Och sedan när skyddsnätena som skapades för tillfällig arbetslöshet hela tiden naggas i kanten av förespråkarna för de samma som var företagsvänliga partier. De sitter förblindade av makten och pengarnas värde i en kortsynthet som kan vara brutal för dem som drabbas medan de som " kan spelet" gör sitt bästa att hävda att arbetsmoralen är dålig. Och så skall man som i österbotten ha en massa engelsklatinsinspirerade firmanamn och yrkesbeteckningar sådant som deras fäder gapskrattade åt när arbetsledaren hittade så många nya benämningar åt sig. Och landsfadern- de idrottstokigas drömpojke- han varggrin blir allt tydligare från att under sin krafts dagar mera liknat en vanlig intelligen räv. Ulrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ulrik, du har rätt i det mesta här ! Om vi överhuvudtaget ska ha ngn framtid i detta land ( förutsatt att vi litar på Guds goda vilja !) så är lösningen, UT UR EU NU !

      Radera
    2. Om möjligt! Kanske.... hmmm. Det finns ett ansvar för dem som lockats och drivits hit också. Maktåtgärder mot deras eventuella protester får inte bli stalinistisk eller nazistisk. Vi behöver om vi skulle lyckas gå ut ur Eu så mycket kärlek och Kraft av Gud att jag bara säger hmm hum hum. Mullrik

      Radera
    3. Anonym22 december 2022 kl. 20:15

      Ut ur EU och in i Ryssland?

      Ingen hindrar dig från att flytta till Ryssland.

      Radera
    4. Anonym 23 december 2022 kl. 14:57, "In i Ryssland?" -Varför det, och varför skulle jag flytta till Ryssland ?

      Radera
    5. Anonym23 december 2022 kl. 16:31

      Är du verkligen så naiv att du tror att Ryssland skulle hålla sig borta från Finland om vi inte var en del av EU. Nuförtiden behöver vi Nato också. Anar att du inte gillar Nato heller.

      Radera
    6. Jag låg dåsig hemma på gräsmattan en solig sommardag 1989 och två yngre bröder talade om behovet av att gå med i eu. De var båda sekulära då och jag sade bara: " Om vi går med i eu blir Finland ett slagfält(underförstått -igen). Jag vet nu att det blir så också men jag har ingen aning om hur snart det kommer. Jag har missat målet och varnat människor med orätta tidsangivelser. Jag trodde ryssen var så stark att hen skulle ha startat mot oss redan denna höst. Sammalunda 2014 men offret blev Ukraina där Gud nu skördar till paradis dem som åkallar Jesu Namn i ande och sanning både bland ryssar och ukrainare och andra inblandade. Ulrik

      Radera
    7. Samtidigt prövar Herren Herren alla oss på jorden för att klargöra våra bevekelsegrunder och tukta oss att låta oss Försonas med Gud genom Ande Ord och heliga handlingarna = Sakramenten i snäv och vid betydelse. Ulrik

      Radera
    8. Blev du inte redan tuktad med den heliga batongen i din snäva rektum och på samma gång försonades med Guds andedräkt? där har du bevekelsegrund som heter duga :D

      Radera
    9. Hur blir Du prövad och tuktad?
      Ulrik

      Radera
    10. Anonym 23 december 2022 kl. 17:01, Nu skämtar du väl ? Jag tror faktiskt att Ryssland skulle se annorlunda på oss om vi INTE var med i EU med alla dekadenta påbud som kommer därifrån !
      Jag är faktiskt tveksam till Nato också, ännu är vi inte medlem av Nato och ändå var det inte länge sedan Finska försvaret, SA, intygade att finländarna kan sova lugnt om natten !

      Radera
    11. Anonym23 december 2022 kl. 21:33

      Sant! Ryssland skulle se oss som en del av Ryssland och de skulle göra det samma med Finland som med Ukraina.
      Hoppas att du är skicklig med bössan om ryssen kommer, eller kanske du är en sådan där landsförädare?

      Radera
    12. Anonym 23 december 2022 kl. 21:45, det tvivlar jag på om vi håller oss till Guds ord och inte låter allsköns hbtq-propaganda genomsyra vårt samhälle ! Du inser väl att Putin avsåg "rädda" Ukraina från allsköns dekadens som väst för med sig ? I och med det kan han faktiskt vara ett "Guds redskap" för att straffa oss för våra synder ! "Skicklig med bössan om ryssen kommer" ?, Har du sett "Talvisota" av Pekka Parikka ? Min roll om ryssen kommer vore nog långt likt Esko Nikkari's... Både vad ålder och färdigheter ankommer.

      Radera
    13. PS. Om ngn ännu inte sett "Framom främsta linjen" , "Tali-Ihantala 1944" , "Talvisota" , "Okänd soldat" i alla tre versioner så är det hög tid för att förbereda sig för vad som "komma skall" !

      Radera
    14. Ulrik, min fru tuktar mig ibland. Har jag varit riktigt "naughty boy" binder hon fast mig i sängen och jag får smisk ;)

      Radera
    15. Då förstår jag varför så många skriver anonymt för att sprida sitt snusk. Jag skrev om mina saker och vad som hänt mig under eget namn för att snutgänget inte lät udda vara jämt utan fortsatte att reta mig med lögnidentiter som jag i min luttrade varelse inte först förstod eller kände igen. Deras mål är att döda mig så att det skall se självförvållat ut. Det gör det ju för många som vittnar om sin tro eller Tron på Jesus. Se säger Jesus jag sänder er som får in bland vargarna och då går det mänskligt sett så att man dör som ett Kristi vittne. Ulrik

      Radera
    16. Anonym23 december 2022 kl. 23:02

      Du menar alltså att yttranderätten gäller enbart för religiösa hycklare som du? Att allt "dekadent" borde tystas ner? Fortsätt att fantisera du!

      Radera
    17. Anonym24 december 2022 kl. 08:40

      Är det sådana perversioner ni religiösa hycklare håller på med?

      Radera
    18. jo, som bekant så är vi religiösa de värsta perversa människorna. Ni vet väl från vilken skript vi får alla perversa ideér från.

      Radera
  5. Till dig Anonym som skrev 23.02 Dina absurda tankar får mig att kräkas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym24 december 2022 kl. 10:09

      Spy på du så mycket du vill!

      Radera
  6. Anonym 23.12. Kl 19.32. Det blir missförstånd på långa trådar. Min bevekelsegrund är att sedan jag fått smak på syndernas förlåtelse efter att ha levt som otroende människor lever med fylleri, otukt och mycken annan synd och utan att ens dagligen ångra och tro så är min bevekelsegrund att Hålla mig till Jesu Kristi och Bibelns Frälsande tro och lära. Ulrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. I daglig Tro ånger fröjd och förtröstan och tacksamhet till Herren Herren Herren som har Skapat Himlarna och Jorden och låtit mig ha mat och dryck och boende hela livet i ett ordnat land och dessutom rikligt ingjutit i mig och övergjutit mig med Syndernas förlåtelses evangelium dvs det glada budskapet om världens Frälsare Jesus Kristus; Gud med oss; som skulle frälsa både judar och andra folk från deras synder utan att göra synden lovlig. Den som ställts inför Guds Lag vet att från den kan endast Jesus Frälsa för på något sätt är vi alltid i skuld inför Guds Lag och i det glada Budskapets Frihet har Evangelium gått härs och tvärs över jorden så många tider som varit sedan Jesu budskap gick ut i världen. Ulrik

      Radera
    2. med din (bak)grund Ulrik så åker du raka vägen i eviga elden och där ska du även få smaka på eviga batongen :D

      Radera
    3. Jag vet på vem jag tror. Herren är min Frälsning och mitt Livs värn. Jag är trygg och otrygg på samma gång i denna tvdaans förblindade värld. Ulrik

      Radera
    4. Anonym 11:35. Jag tycker synd om dig. Hur orkar du vara så där elak? Eller rättare sagt: Hur orkar du med dig själv?

      Radera
    5. är det jag som är elak när jag refererar till bibelns outgrundliga vansinnigheter om eviga eldar och en hänsynslöst elak massmördande Gud som skickar människor i eviga elden? men han älskar er ;D

      Radera
    6. Har Gud inte visat kärlek hela vägen. Ulrik

      Radera
    7. Kristian. Blev du ledsen? Visst ska du också få smaka den eviga batongen!

      Radera
  7. Sådan här debatter var vanliga medan man inte insåg att antikristerna visste nog mycket om andlighet medan de förnekade allt gudomligt. För att om möjligt ännu ställa till med ytterligare ofrisamheter. Ulrik

    SvaraRadera