tisdag 20 december 2022

Om klimatångesten och dess följder

Är det en terrorhandling när unga människor punkterar däck på 25 bilar i skydd av nattens mörker? Detta hände i natt i Malmö i Sverige, och tre klimataktivister - som hävdar att det var fråga om en del i en "klimataktion" - har gripits misstänkta för brottet i fråga. 

Nå, det är kanske att dra för stora växlar på detta att kalla det en "terrorhandling", men avsikten med gärningen är utan vidare att sprida osäkerhet och rädsla - alltså samma sak som riktiga terrorister är ute efter. Frågan är bara när klimativrare går över från (relativt) harmlösa gärningar till verkliga terrorhandlingar i klimatskyddets namn. Som t.ex. att spränga gasledningar och attackera annan (fossil) energiinfrastruktur. Som jag tidigare har påmint om finns ideologin redan på plats för detta.

Det är skrämmande att se hur, framför allt, media har lyckats skrämma upp speciellt unga med sitt konstanta klimathetsande. Enligt en undersökning som nu börjar ha lite över ett år på nacken har 80% av världens ungdom idag klimatångest. Och långt är denna som sagt frammanad av mediernas konstanta klimathetsande. Enligt en artikel i svenska "Forskning och framsteg" säger nästan hälften av ungdomarna (45%) att klimatångesten påverkar deras dagliga vardag och sättet de äter och sover. Nästan lika många är tveksamma till att skaffa egna barn på grund av klimatförändringarna och över hälften anser att mänskligheten är dömd till undergång. Tre fjärdedelar uppger sig vara rädda för framtiden och över hälften menar att de har blivit svikna av sina regeringar.

När ska någon börja hålla medierna ansvariga för detta? Det är fullständigt fruktansvärt hur det är möjligt att vi på detta sätt berövar ungdomen tron på framtiden och, ännu värre, skapar potentiella klimatterrorister. Och allt detta på basen av en ideologi som strävar till att montera ner det moderna samhället. För att inte tala om vår välfärd. 

Det är ibland jobbigt att vara i stånd att anlägga ett historiskt perspektiv på tillvaron. Det skulle nämligen ibland vara lättare att inte se och förstå vad som pågår. Saken är den att det alltid har funnits krafter som haft som mål att rasera det ordnade samhället och ersätta det med något annat, mindre ordnat och mindre fredligt. På 60-och 70-talen talet handlade det om vänsterradikaler som både inom politiken (i Finland har dessa kallats "taistoiter" efter Taisto Sinisalo) och genom terror (t.ex. RAF i Tyskland och Röda brigaderna i Italien) ville omstörta samhällsordningen. På 80-talet kanaliserades revolutionsandan genom t.ex. djurrättsterrorismen som, enligt vissa källor inom polisen, var finansierade av 60-talets taistoiter som nu var för gamla och välmående för att själva göra revolution men som fortfarande ville skapa instabilitet i samhället. 

Idag har vänsterradikalerna långt tagit över hela mediefältet i västvärlden och kan där fortsätta sina försök att rubba samhällsfreden. Klimathetsen kommer där mer än väl till användning, och som jag ser det är det bara en tidsfråga innan ungdomar som på detta sätt berövats sin framtidstro kommer att övergå från mer harmlösa aktioner, som att spraymåla kända konstverk och skära sönder bilringar, till att begå regelrätta terrordåd. Kanske t.o.m. försöka göra maktkupper och instifta klimatdiktaturer. Även här finns redan den ideologiska grunden på plats t.ex. genom den svenske filosofen och vänsteraktivisten Torbjörn Tännsjö

Det är som sagt fruktansvärt när media (i synnerhet) på detta sätt berövar ungdomen dess framtidstro. Men det är bara ett litet preludium i det att vara fruktansvärt om och när dessa framtidstro-berövade människor förleds till att börja "göra något åt saken".

76 kommentarer:

  1. Detta eftersom individer som tror sig vara starka: så kallade övermänniskor: menar sig kunna överleva i kraft av egen styrka och intelligens när det börjar braka samman runtomkring dem. Kort sagt. Det är nazisemen och ybermensch som är på gång igen. Dessutom ökar ju klimatavtrycket varenda gång en bil måste kasserar eller forslas bort. Så de är lika intelligensbefriade som vilka ligister som helst. Men den här moderna världen med sina beroende blev så fientlig mot Guds Ords predikan så vi kan vänta oss vad som helst. Ulrik

    SvaraRadera
  2. Försöker du att tysta sanningen om klimatet? Har "klimathetsarna" inte rätt att ha åsikter? Har media inte rätt att informera om det som sker?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 12:57. Men kära nån! Denna text handlar om klimathysterin och de följder det får/kan få när media skrämmer upp ungdomen och tar framtidstron av dem. Hur kan man få det till att jag på något sätt vill "tysta sanningen om klimatet"? Vilken den nu sen är.

      Radera
    2. Kristian. Skrämmer upp ungdomen? Är det inte det som kyrkan gjort i alla tider när dom hotar med helvetet?

      Att media skriver om klimatet har inte skrämt någon annan än dig och ingen har stulit framtidstron.
      Bra ändå att folk blivit medvetna om klimat och den nedsmutsning som människan (kapitalismen) gjort sig skyldiga till. Bra också att miljömedvetenheten öppnat nya dörrar för miljösmarta företagsverksamheter. Men, det är sådant du väljer att blunda för.

      Radera
    3. Datavärlden är inte speciellt miljösmart. Ulrik

      Radera
    4. Kristian. Vilken länk? Jag klickar aldrig på okända länkar.

      Radera
    5. Anonym 20 december 2022 kl. 17:35, du är säkert samma person som inte kunde se en viss youtube-video bara för att du inte kunde "klicka på en okänd länk !? Får jag fråga dig en sak ? Har du någonsin besökt youtube och klickat på någon video som intresserat dig ? Det är nämligen min slutsats att du ALDRIG gjort detta, rätta mig om jag har fel !

      Radera
    6. Anonym 18:13

      Jo lilla du. Jag följer många intressanta personer och filmer på Youtube!

      Däremot har jag inget förtroende för dig eller Kristian, så jag litar inte på de högerextrema fakenews ni hänvisar till.

      Radera
    7. Anonym 17.02. Den Sanna Kyrkan håller fram Jesus, Hela Bibeln med all dess Tröst, Varning och förmaning för att Gud skall finna ett folk; hans brud som inte ljuger; redo när denna Sista Antikriska Tid får sin ände i eldsjön. Ulrik

      Radera
    8. Det finns inget material som skyddar mot Guds Vrede om Hans vrede upptänds. Ulrik

      Radera
    9. Anonym 20 december 2022 kl. 18:21, "Däremot har jag inget förtroende för dig eller Kristian, så jag litar inte på de högerextrema fakenews ni hänvisar till. " Varför kommenterar du här på Kristians blogg överhuvudtaget ??? "högerextrema", varför heter det alltid högerextrema och aldrig "vänsterextrema", utan då är det alltid fråga om "aktivister" ???

      Radera
    10. Unknown 20 december 2022 kl. 18:33, Ulrik, det finns det visst !
      Läs Ps. 91 !
      "
      Psalm 91
      Tryggheten under den Högstes beskydd

      1
      Den som sitter under den Högstes beskydd
      och vilar under den Allsmäktiges skugga,
      2
      han säger: "I Herren har jag min tillflykt och min borg,
      min Gud som jag förtröstar på."

      3
      Han skall rädda dig från fågelfängarens snara
      och från den förödande pesten.
      4
      Med sina fjädrar skall han övertäcka dig,
      under hans vingar skall du finna tillflykt.
      Hans trofasthet är sköld och skärm.
      5
      Du skall inte frukta nattens fasor,
      inte pilen som flyger om dagen,
      6
      inte pesten som går fram i mörkret
      eller farsoten som härjar vid middagens ljus.
      7
      Om än tusen faller vid din sida,
      ja, tio tusen vid din högra sida,
      så skall det inte drabba dig.
      8
      Med egna ögon skall du se
      hur de ogudaktiga får sitt straff.
      9
      Ty du har sagt att Herren är ditt skydd,
      du har gjort den Högste till din tillflykt.
      10
      Ingen olycka skall drabba dig,
      ingen plåga närma sig din hydda.
      11
      Ty han skall ge sina änglar befallning om dig
      att bevara dig på alla dina vägar.
      12
      De skall bära dig på händerna,
      så att du inte stöter din fot mot någon sten.
      13
      Över lejon och huggormar skall du gå fram,
      du skall trampa ner unga lejon och drakar.

      14
      "Han håller mig kär och jag skall befria honom,
      jag skall beskydda honom,
      ty han känner mitt namn.
      15
      Han ropar till mig och jag svarar honom.
      Jag är med honom i nöden,
      jag skall rädda honom och ge honom ära.
      16
      Jag skall mätta honom med långt liv
      och låta honom se min frälsning."

      Radera
    11. Anonym20 december 2022 kl. 19:07

      Ja, varför är du själv här och trollar?

      Radera
    12. Anonym 20 december 2022 kl. 19:19, jag trollar inte ! Läs min följande kommentar som "Anonym 20 december 2022 kl. 19:12" !

      Radera
    13. Anonym 19.12?
      Hur länge kan folk och stater, enskilda och den moderna världen då få ljuga mot Herren själv och hävda barnarättigheten du talar om som syns vara också min självklara trygghet ty i Jesus och Guds trösteord i Bibeln psalmer och sånger har även jag min tillflykt. Nu är det en folkväldes värld som är i gungning och Kristus själv är der som tar bort sitt blods beskydd När Han vredgas. Ulrik

      Radera
    14. Anonym20 december 2022 kl. 19:43

      Ja, det är väl i högsta grad att trolla. Vad har den psalmen med "dagens ämne" att göra?

      Radera
    15. Anonym 20 december 2022 kl. 20:06, Guds ord är "tidlöst", gäller i alla tider ! Psalm 91 är lika aktuell "nu som då" ! Lika som då man i Ukrainas "bombshelters" läser Ps. 31 !

      Radera
    16. Unknown 20 december 2022 kl. 19:48,Ulrik, Så länge som vår Herre tillåter !

      Radera
    17. Anonym20 december 2022 kl. 20:15

      Nu trollar du ännu mer!
      Jag frågade, vad har den psalmen med "dagens ämne" som är klimatet att göra?

      Radera
    18. Anonym 20 december 2022 kl. 20:54, Det gör jag inte ! "dagens ämne" är klimatet... Ja visst, ja, det är ju den nya religionen ! "Det får vara slut på den religionen nu" !

      Radera
    19. Anonym 21:07

      Dags för dig att ta din medicin nu.

      Radera
    20. Anonym 17:35. Intressant! Du har inte kollat det jag skriver om, ändå påstår du trosvisst: "Att media skriver om klimatet har inte skrämt någon annan än dig och ingen har stulit framtidstron."

      Inser du inte att det inte går att ta dig på allvar?

      Radera
    21. Kristian, du bygger din rädsla på högerextrem fakenews. Visst, alla är skräckslagna av invandring, klimat, vänstermedia, hbt, domedagen...
      Skärp dig nu och väx upp!

      Media speglar det som är aktuellt i samhället. De har inte skrämt någon annan än dig och du utnyttjar det för att misskreditera olika grupper i samhället.

      Radera
    22. Anonym 07:27. "Kristian, du bygger din rädsla på högerextrem fakenews."

      Inte alls. Skulle du våga kolla länken skulle du inse vad jag bygger på.

      "Media speglar det som är aktuellt i samhället."

      Oj, oj. Så där naiv kan ingen vara på riktigt.

      Radera
    23. Kristian. Så tråkigt för dig då, att media inte speglar det som är aktuellt för dig i samhället. Men du har själv valt att vara en provokatör som vägrar se verkligheten. Fortsätt du att bråka och blunda.

      Radera
    24. Anonym 21 december 2022 kl. 10:45, media idag är "maktens" språkrör !

      Radera
    25. Anonym 10:45. Det du inte begriper är att media av idag inte bara "speglar" samhället. Media formar samhället. Därför skulle jag t.o.m. gå längre än anonym 19:18 ovan. Media är inte bara maktens språkrör (om än förstås också det) utan media är idag en del av makten. Kanske t.o.m. makten med stort M.

      Radera
    26. Kristian. Skitprat och det vet du själv.
      Media består av helt vanliga människor som jobbar för sin lön. Det du sprider är inget annat än konspirationsteorier.

      Radera
    27. Anonym 17:55. Icke. Men låt mig tillägga: Det är sådana blåögda människor som du som gör det möjligt för media att bedriva sitt spel.

      Radera
    28. Kristian. Det är bara skrattretande hur löjlig du gör dig själv.
      Dra på dig foliehatten så du inte blir lurad av de utomjordiska ödlemänniskorna som styr över media och myndigheterna.
      När du nyktrat till, förklara för mig vilket spel media bedriver för att lura dig.

      Radera
    29. PSALTAREN BERÄTTAR OM HUR DET ÄR MED VÄDER OCH VIND. Det är stridiga viljor bland mänskligheten och allmän syndighet och styggelse som gör att klimatet blir som det blir. Men Jesus har en utväg beredd åt varje enskild med hens nådatider om man då håller fast vid total förnekelse inför människorna så går man levande till helvett när syndabrotten fyllt vars och ens mått skriver Ulrik

      Radera
  3. När det gäller framtidstron så fanns det röster medan man byggde upp " det moderna samhället" och påtalades om följderna och beroenden som då uppkommer och inte kan tillgodoses vid en kris mera som skroderade ( efter att ha sett första och andra världskriget som vi kallar det i vår historieskrivning) : " efter oss syndafloden" och då kan man förstå att det är en mycket dekadent politik bakom allt nytt som kommer. De konservativa som gjorde sig rika, medan oliktänkarna ända intill " riktiga regnbågsmänniskor" utan styggelser, står plötsligt utan livskraft och utan ättlingar i tillräcklig mängd för att hålla " det moderna samhället" flytande. Gud däremot som har sagt att från Hans tron kommer eldsfloder att utgå och elementen skall sammansmälta av hetta och att en domedag förestår: Han vill möta bristen på framtidstro med evangeliet om Jesus Frälsaren till alla människor så ve dem som hindrar folken att hitta evangelium.
    En annan sak är ju att människor som har sitt dagliga uppehälle på en viss plats " i det moderna samhället" faktiskt genom redan så lite terror finner sig vara oförmögna att göra sitt arbete på vanligt ställe och så får till synes den minsta synd eller om materien sviker som den nog gör när Gud sett tillräckligt vad det betyder att " ömma för det moderna samhället" som berövar barnen Gudstron och ersätter den med materialistisk och sexuell styggelse som ju leder till undergång. Ulrik

    SvaraRadera
  4. Jag märker att jag skriver så långa meningar att det blir svårt att förstå. Ulrik P.S. borde jag återgå till haikuformen fem stavelser i första raden,sju stavelser i andra raden och fem stavelser i tredje raden.

    Min Tro är ju den
    Att Bibeln berättat allt
    SOM VI BÖR TRO PÅ.
    HUR ÄR DET STÄLLT IDAG I DE YTTERSTA AV DE YTTERSTA DAGARNA. ÄR DET SAMMA KIV OCH BRÅK ÖVERALLT MEDAN MEKANISKA OCH MÄNSKLIGA STYGGELSER BREDER UT SIG ULRIK

    SvaraRadera
  5. Det är ett mycket instabilt medium jag skriver på för ord som jag lämnat rättskrivna i texten är plötsligt " felskrivna." Ibland är det nog egen brådska som gjort det så. Men ofta nog tror jag att man kan vara hackad. Inte så som när våldsmän eller våldsmyndiheter hackar med batongen, men ändå????? Ulrik

    SvaraRadera
  6. Om man för omväxlings skull ser på lite fakta också? Här finns två grafer klistrade på varandra, den undre beskriver mängden fossila bränslen de senaste 200 åren. Vid 70-talet steg användningen av olja brant uppåt, och man ser att uppvärmningen går hand i hand med mängden förbrukad fossil energi. Man kan förstås blunda för detta, är man i en viss ålder så kommer man inte att behöva se var kurvan slutar, men bryr man sig om hur världen ser ut för ens efterkommande, så tänker man kanske lite annorlunda.

    https://faktalobby.blogspot.com/2022/12/fossila-branslen-och-uppvarmning.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förvirringslobbyn. Varför byter du ämne? Denna text handlar om klimathysterin och de följder det får/kan få när media skrämmer upp ungdomen och tar framtidstron av dem. Kanske du skulle vilja diskutera det?

      Sedan noterar jag, i förbifarten, att din kurva börjar på 1850. Så väldigt bekvämt!

      Radera
    2. Jag byter inte alls ämne, men jag förstår att du vill undvika grafen som motsäger klimatförnekelse. Det som forskningen känner till, det som ungdomar har tack vare sin allmänbildning insett, det är det tveklösa vi ser i grafen. I takt med ökningen av användningen av fossila bränslen, ser vi ett mycket tydligt samband.

      Du vill förstås inte nämna lilla istiden, men det gör jag. Jag gjorde till och med en graf åt dig, Kristian. Där kan du se grafen lite längre bak i tiden, och med normal begåvning ser man att man i England hade en lite varmare period under ca 100 år, ca en halv grad, medan resten av globala temperaturen låg rätt konstant. Notera: lilla istiden var inte global. Det är däremot mätningarna om klimatförändringen, på grafen ser vi fem parallella mätningar. NASA GISS mäter yttemperaturerna runt hela världen, såväl land som hav, NOAA och Berkeley gör det också, självständigt, liksom HadCRUT, men britterna står för den. Ännu till finns japanernas mätningar, och de följer varandra väldigt nära. Nu då alla grafer har samma skala, och finns på tidsaxeln, blir det än tydligare. Det som håller på och sker överskrider alla tidigare förändringar, med minst det dubbla, och över hela jorden.

      Men kommentera gärna varför det är så bekvämt med 1850, jag kan ju hjälpa dig på traven med att konstatera att användningen av fossila bränslen före industrialiseringen var tämligen modest, den stora skillnaden i förbrukningen inträffade, passligt nog, i samband med globala uppvärmningen. Eller ska vi säga tvärtom, så det blir rätt?


      https://faktalobby.blogspot.com/2022/12/lilla-istiden-i-england-och-globala.html

      Radera
    3. Faktalobby 20 december 2022 kl. 18:07, Bara som en liten parentes, "Du vill förstås inte nämna lilla istiden, men det gör jag. " Åtminstone jag kan erinra mig att Kristian vid ett flertal tillfällen nämnt "lilla istiden" ! Du kanske är alltför "självcentrerad" för att ha lagt märke till detta ?

      Radera
    4. Du hänger inte riktigt med nu. Vid ett flertal tillfällen har Kristian försökt få in lilla istiden för att tillintetgöra den globala uppvärmningen, lika många gånger har jag förklarat och länkat till fakta som motbevisar den fake science han sprider. Denna gång vågade han förstås inte gå så långt så han skulle nämna det vid namn, eftersom han torde nog veta den riktiga sanningen.

      Men försök själv se på grafen och fundera vad den säger. Sedan mitten av 1970-talet har medeltemperaturen redan stigit över det dubbla jämnt över hela världen jämfört med pyttelilla istiden över England.

      Radera
    5. Förvirringslobbyn 20 december 2022 kl. 19:57, Nämnde jag ngnting om att vara "självcentrerad" ?

      Radera
    6. Faktalobby. Se på det du säger i ljuset av Johannes Uppenbarelse i bibeln så vet du att du har rätt. Läs också Jesaja så du vet att det är för att människorna överträtt naturens lagar och Förbundet som Gud gjorde med oss och att Jorden därför skall utsugas och människorna bland annat lida av svår hetta; då börjar vilddjurets märke svida men då är det försent om man förnekat Messias Jesus Jeschua och allt hur Han låter på olika språk ;den enda Hjälpen och Frälsningen för allt levande. Det är sant att vi överträtt naturens lagar på så många sätt att vi är bundna här i tiden att inte fördärva mera och det går bara med Jesu hjälp. Så när vi alla med den kunskap som kol och stålunionerna har om följderna av fossila bränslen; vi har visst inte talat om vulkaner och sådant ännu,eller hur så varförför förneka Guds Lags och Evangeliums rätt gentemot människan tex genom att göra synden och styggelsen lovlig och seda tala som en helt materialistisk människa. Ta du faktalobby och hör vad Guds Helige Ande vill tala förrän du försöker sätta Kristian på det hala skriver Ulrik F

      Radera
    7. P.S. jag brukar själv pina Kristian med profeternas ord men han är som vi alla bunden av vår tids villkor... ulrik

      Radera
    8. Anonym 20:08, såg du alltså grafen? Förstod du dig på den?

      Radera
    9. Faktalobby
      På din sida skriver du
      "Förstorar man upp, kan man skönja en utfasning både för uppvärmning såväl som användningen av fossil bränsle."

      Jag kan inte skönja det. Men om det är som du säger är ju faran över. Temperaturen har stigit 1° under 100 år. Det är inte alarmerande. Ingenting har blivit sämre av det under dessa år. Fastän det stiger 1° de närmaste 100 åren är det heller ingen katastrof. Det är det det handlar om. Katastrofscenarierna är överdrivna.

      Radera
    10. Grafen säger bara att fast kärnkraft och vattenkraft och vindkraft och naturlig kraft var väl utbyggd redan på 1970 så ökade användandet av fossila bränslen överallt. Var det frossarstaten Tyskland som hade lyckats vinna allas hjärtan igen. By the way. Jag har ännu några slantar från den sista tidens finska mynt som fanns då före " euroslantar eller juuroslantarna som en ville säga att euro skall uttalas juuro eller kanske jyyro som u låter i Jakobstad. Man skojade med mig på Houtskär och en man sade till sin hustru. Vi ska höra vad Gyd vill säga. Det var straffet för att jag försökt tala i ande istället för att läsa upp en predikan. Min österbottniska brytning var alltså uppenbar skriver Ulrik eller ylrik dotterson till alarik som råkade ut för laman på 1930-talet. Tyskarnas verksamhet i norden under andra världskriget och följderna av det högt utbildade tysklands och alla samhällsklasser utnyttjande nazitysklands gärningar allt tydligare. Skriver Torsten Nils Ulrik som inte använt perivetin men dock inför makt och social myndighet är skyldig att använda perphenatsin ett bensinderivat det också. Ulrik

      Radera
    11. Ulrik, dax för batongen på polishuset igen? :D

      Radera
    12. Förvirringslobbyn. Du fortsätter att tillvita mig "klimatförnekelse". Redan det visar att du inte alls har brytt dig om att läsa vad jag har skrivit.

      Sedan är din graf inte värd någonting. Du har klippt ut ett litet temperaturintervall och förstorat det för att få en dramatisk bild. Precis det man INTE ska göra när man ritar upp grafer. Du kanske lyckas lura dig själv, men knappast många andra.

      Och givetvis byter du ämne. Men också det låtsas du inte förstå.

      Radera
    13. Ja, då du säger det så kanske uppvärmningen inte fasar ut, den bara fortsätter. Antar du tycker att faran är inte över i så fall?

      Vilka belägg har du för att katastrofscenariona är överdrvina, är det bara din övertygelse? Är det bara nånting du bestämt dig för att tycka?

      Radera
    14. Ulrik, behovet av energi sköt i höjden på 70-talet, det är vad grafen säger, och absolut största andelen utgjorde av fossila bränslen, oljekrisen från 70-talet var ingen liten grej. Dessa fossila bränslen släpper ut gaser som gör att värmen från jorden strålar inte ut tillbaka utan förblir kvar, därför kallas de växthusgaser.

      Radera
    15. "Sedan är din graf inte värd någonting. Du har klippt ut ett litet temperaturintervall och förstorat det för att få en dramatisk bild. Precis det man INTE ska göra när man ritar upp grafer."

      Klart att du inte vill att grafen ska vara värd nånting NU, det visar bara att ditt tjat om lilla istiden är obefintligt liten. Jag har inte förstorat eller klippt nånting, de två graferna är bara omformade så de har samma skala på både tids- och temperaturaxeln.

      Men då ens agenda har varit att förneka, så finns det väl inget annat du kan göra i detta läge-fortsätta förneka.

      Som jag sa: ämnet klimatångest bygger på verkligheten, vi är alla bekymrade över vad som händer om kurvan fortsätter uppåt i samma takt. Ångesten blir inte mindre av att se människor i samhället som struntar i vilket skick de lämnar jorden åt kommande generationer.

      Radera
    16. Anonym 21.12 kl06.07. Det hände vid hvc i jeppis 1983 då jag supit mig full på permission och inte visste hur jag skulle komma i mammas och pappas ljus med en flickvän som var skadad genom våldtäkt redan som barn och varit lite lätt på foten bland frassarna. Jag gick ut och söp. Sloddes slog en läkare och gav upp då polisen kom men de ville inte ta mig direkt till stationen så han slog mig i diafragman och jag vacklade ett halv varv kring rummet på hvc ochså sade jag " REKRYT FAGERHOLM GÅR TILL ATTACK OCH SÅ SLOGS VI TILL JAG VAKNADE UPP PÅ ASYLEN ROPARNÄS OCH MIN FÖRSTA FRÅGA SOM JAG VILLE STÄLLA VAR: " BLEV NÅGON SKADAD. MINA EGNA SKADOR BAR JAG MED ETT BÖNEBARNS HEDER OCH GUD VILLE INTE DÖDA MIG EFTERSOM SVÄRDSBÄRANDE POLIS BÖRJAT MISSHANDLA EN SOM VILLE TILL BUTKA. ULRIK

      Radera
    17. Det är ju inte mera dags för batongen jag är ju pacifiserad. Sic! Un ulrik

      Radera
    18. Förvirringslobbyn. "Jag har inte förstorat eller klippt nånting"

      Sluta ljuga! Det som dessutom kan läggas till är att du i grafen har format två helt olika skalor (temperaturökningen och utsläppen) så att de ska harmoniera och visa en dramatisk bild.

      Mer förljugen propaganda än så kan man knappast få till stånd.

      Radera
    19. Jag ljuger ingenting, skalan från lilla istiden är samma som den från 70-talet. Oberoende hur jag skulle zooma om energigrafen är korrelation precis lika stor med uppvärmningen, jag kan förstå att det irriterar dig väldigt mycket men fakta är vad den är. Humanister har ofta problem med kvantitativa metoder, så intet nytt under solen.

      Menar du då Kristian att då man har nån obekväm korrelation, så skulle det avhjälpas med att man photoshopar om ena grafen?
      Korrelation beräknas ju numerärt, då får man jämförbara siffror. Noll innebär att faktor A sker helt slumpmässigt i förhållande till faktor B, om koefficienten är 1 eller -1, betyder det att faktor sker alltid enstämmigt med faktor B, antigen i samma riktning eller i motsatt. Hade vi siffror på både energiförbrukning och uppvärmning, skulle vi få en koefficient nära 1, bilden bara visualiserar den matematiska beräkningen. Men bilden är faktiskt lika dramatisk som den statistiska beräkningen.

      Radera
    20. Nej jag tycker inte det är någon egentlig fara då den förändring som skett under 100 år har gått nästan obemrkt förbi. Jag tror inte det gör någon större skillnad om det fortsätter lika i 100 år.

      Om folk nu mår skitdåligt i ångest över klimatet så är det pga överdriven rädsla, alltså de har överdrivna scenarior i sitt huvud. Ingenting hittills talar för att en katastrof väntar bakom knuten.

      Radera
    21. Du får Patrik tro fritt, men det förändrar ju inte sådan forskning du valt att lämna utanför din agenda. Vad jag tror ändrar heller ingenting.

      Nu är det ju inte 100 år det är fråga om, utan 50. Vill man inte se den tydliga kursändring som inte finner sitt like så länge man förstått sig på att mäta temperatur, så då är det ju mycket som man inte begriper. Du lär ju inte heller vara mottaglig för att polarisarna krymper, att man oroar sig för Golfströmmen, att stormarnas styrka ökar, att koraller försvinner, att fiskbeståndet ändras, att pollinationen påverkas, att Spanien riskerar torka ut, men låtsas man att det inte sker, så berör det förstås inte.

      Radera
    22. Kanske ngn annan lyckas se denna video ? https://www.youtube.com/watch?v=OmdaVbUaXXc

      Radera
    23. En till, https://www.youtube.com/watch?v=5Edbv2WpKB0 För mig bara "stoppar" den....

      Radera
    24. Faktalobby
      Fossilbränsleanvändningen började öka för 100 år sen. Temperaturhöjningen lät vänta på sig i 50 år. Båda är alltså rätt. Det har höjts med 1° på 50 år men även på 100år.

      Scenarierna du räknar upp är i stort irrelevanta för vårt förhållningssätt till klimatfrågor. Spanjorerna får sköta sitt vatten bäst de kan. Om golfströmmen lägger av så är det bara bra att klimatet värms upp på annat sätt. Vi kan ändå inte med våra insatser rädda golgströmmen om den stannar av.
      Det är lite det som är problemet. Det framställs som att nu måste vi göra all världens uppoffringar i Finland, annars ramlar helvetet över oss, eller över andra och då är det vårt fel. Nej vi har begränsade möjligheter. Vi bör skynda långsamt. Hetsen skapar en tro att allt hänger på vad VI gör. Nej det gör inte det. Vi i Finland kan inte rädda klimatet, ej heller förstöra det. Men vi kan idka mycket självskadebeteende på väg till det scenario som eventuellt uppfylls.

      Radera
    25. Den globala medeltemperaturen har aldrig höjts så mycket som 1 grad, och den fortsätter stiga.

      Du får ju tycka vad du vill om vad du ser som irrelevant, men som jag sagt tidigare spelar det ingen roll. Det är inte heller förbjudet att vara egoistisk, men man ska ju inte vara så naiv så man tror att Finland skulle på något vis lämna utanför.

      "Om Golfströmmen lägger av så är det bara bra att klimatet värms upp på annat sätt.."

      Nu är det ju inte enbart fråga om värme, klimat är mycket mera än så. Eftersom du inte vill tro att nånting av detta stämmer, så antar jag att du inte heller begriper vilken inverkan det skulle ha för kontinenterna runtom Atlanten. Kallare vatten = mindre avdunstning = mindre regn.

      Finland är inte den som räddar världen, borde inte ha gått nån förbi att det gäller alla världens länder, trots att det finns de länder som inte bryr sig, betyder det inte att vi andra behöver vara lika oansvariga.

      Radera
    26. https://phys.org/news/2022-01-gulf-stream-steadily-century.html

      Radera
    27. Tack för den, i slutet av artikeln tar man fram att globala uppvärmningen kan potentiellt sakta ner den vertikala strömningen. Du läste väl allt?

      Här är två studier, en som säger att Golfströmmen har aldrig varit så långsam under de senaste 1600 åren:
      https://www.nature.com/articles/s41586-018-0007-4
      https://www.nature.com/articles/s41586-018-0006-5

      Radera
    28. Förvirringslobbyn. Det finns alltså studier som säger olika saker. Vilken överraskning att du väljer att lyfta fram den andra sidan!

      Och visst läste jag allt. Det är ett välbekant faktum idag att oberoende av vad som sägs, också i vetenskapliga studier, så måste man ha med lite katastrofvarningar. Annars blir man knappast publicerad.

      Radera
    29. Två undersökningar som är vinklade på lite olika sätt säger olika saker, dock i linje med varandra. Det hade du också insett om du läst dem.

      Radera
    30. Förvirringslobbyn. Igen försöker du förvirra. "dock i linje med varandra". Försök nu förklara hur två studier som har kommit fram till diametralt olika saker kan ligga i "linje med varandra". Det kan nog, är jag rädd, bara ske i din förvirrade värld.

      Radera
    31. Så du uppfattar dem diametrala?
      Den första säger att under de senaste 150 åren har strömmen vid Labradorhavet inte varit lika långsam som under de 1500 föregående åren:
      "and the AMOC have been anomalously weak over the past 150 years or so compared with the preceding 1,500 years."

      och jämför med den följande, en 15% minskning sedan mitten av 1900-talet:
      "Here we provide evidence for a weakening of the AMOC by about 3 ± 1 sverdrups (around 15 per cent) since the mid-twentieth century."

      Om du fortfarande läser att de skulle vara diametrala, så har du på riktigt svårigheter att förstå engelska. Men det finns många översättningsverktyg på nätet som du kan använda.

      Radera
    32. Förvirringslobbyn. Ja. I den ena artikeln konstaterars: "Together with colleagues, Lars H. Smedsrud, professor at UiB and researcher at the Bjerknes Centre for Climate Research, have examined 100 years of research results to see how the ocean transport has evolved. "It was surprising to find such consistent results that show a steady increase, which entails that the Gulf Stream's extension into the Nordic Seas has strengthened," professor Lars H. Smedsrud says."

      Din tolkning av den adnra är: "Här är två studier, en som säger att Golfströmmen har aldrig varit så långsam under de senaste 1600 åren."

      Eller kanske det är så att du inte riktigt förstår vad som sägs i artiklarna och din tolkning av dem (som vanligt) blir galen?

      Radera
    33. Vet inte varifrån du tar det första citatet, inte kommer det från varkendera av länkarna jag refererar till.

      Radera
    34. Alltså, du måste ju vara dum på riktigt! Eller så trollar du, endera. Varför skulle någon jämföra de två länkar du presenterar? Det var ju fråga om den länk Kristian gav och de du gav. Inte dina två.

      Radera
    35. Jag hade två forskningsresultat, som visade likartade resultat, och Kristians, som inte då tydligen följde samma linje. Vad ska vi tro att var rätt? Den ena, eller de två andra? Inte så svårt.

      Radera
    36. Faktalobby
      "Det är inte heller förbjudet att vara egoistisk, men man ska ju inte vara så naiv så man tror att Finland skulle på något vis lämna utanför. "

      Vi måste nog börja vara lite egoistiska och tänka på oss själva. Vi kan inte fortsätta öppna penningpungen som vi gjorde när sydeuropa ville ha coronastöd.

      Våra politiker köpte eu:s skogsåterställningsprogram med hull och hår , och regeringen ville att markägarna skulle stå för kostnaden . Det är ingen ände på hur r****ullade Finland blir om du ursäktar uttrycket. Man börjar verkligen få nog. Mer egoism är vad vi behöver.

      Frågan är. Måste Finland ställa upp på allt? Stannar golfströmmen om Finland fortsätter med skogsbruk? Ja egentligen vet jag inte vilka frågor vi skall ställa oss längre. Det känns som det kan komma vilka krav på oss som helst, när som helst.

      Vi får försöka skynda långsamt och undvika att producera ångestfyllda ungdomar som i princip kräver att Finland läggs ner.
      Vi såg hur lättvindigt vi skänkte bort 4 miljarder då coronan kom. Låt inte motsvarande ske i panik ännu en gång. Dags att Finland tar sig i kragen och skaffar sig lite stake.

      Radera
  7. Minns taistoiternas framfart det kändes
    som om de fick oproportionerligt stort inflytande och publicitet.
    Kanske kände de att de hölls om ryggen av president Kekkonen som värnade om goda relationer med sovjetledarna.
    Visst kändes det olustigt ibland
    men de flesta finländare delade väl ej deras värderingar.
    Anonym1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var den antikristiska sista tidens början precis som Peter Fjällstedt förstått det av den tideräkning han hade tillhands. I skiftet mellan 1960-1970talet e kr enligt Fjellstedt. Nu har man tillsammans med det fallna europa amerika och andra fallna stater cementerat så många antikristliga lagar att vi borde redan av laestadius ha lärt vad folkväldet: demokratin ställer till med. Frid vare med Kristi kämpande kyrka och väckelse åt alla önskar Ulrik

      Radera