lördag 2 mars 2019

Det demokratiska systemets svanesång?

Svenska Yle ställer en mycket aktuell fråga i en uppföljningsartikel angående klimatförändringen. Artikelns rubrik lyder: "Splittras folket om demokratierna försöker rädda klimatet?" Som bakgrund används situationen i Frankrike där president Macrons försök att höja skatterna på drivmedel ledde till omfattande demonstrationer, ja nästan till ett uppror. "De gula västarna" blev ett begrepp som alla känner till.

Artikeln andas ändå optimism, och budskapet som ges är att ifall förändringarna upplevs som rättvisa kan de nödvändiga reformerna nog genomföras. Jag ber att få vara av annan åsikt. Erfarenheten (speciellt av social- och hälsovårdsreformen) har med all önskvärd tydlighet visat att det inte går att genomföra nödvändiga genomgripande reformer i ett demokratiskt system. Det finns alltid någon som menar sig bli förfördelad (mera än andra) och som protesterar. Och det finns alltid en opposition som, om än den medger att förändringar behövs, menar sig kunna göra det så mycket bättre, varför det blir legitimt (som oppositionen ser det) att sätta sig emot och vinna politiska poäng genom att vara av annan åsikt. Och då ska vi komma ihåg att social- och hälsovårdsreformen är en mycket liten reform jämfört med vad som kommer att krävas om vi, som det heter, ska kunna begränsa uppvärmningen till 1,5 grader.

Det absolut första som politikerna måste göra är att lyckas visa att klimatförändringen faktiskt beror på människan och våra koldioxidutsläpp. Detta har de än så länge inte, enligt mitt förmenande, lyckats med. Så länge de inte klarar av detta kommer det alltid att finnas en opposition mot alla genomgripande reformer. För det andra borde de klara av att, precis som det sägs i artikeln, göra reformerna på ett rättvist sätt. Och då menar jag alltså inte bara att reformerna bör vara rättvisa, de bör också framstå som sådana. Detta kommer, menar jag, att vara en fullständig omöjlighet. Förvisso det förra, men speciellt det senare. Om inte annat så för att den politiska oppositionen kommer att göra allt som står i dess makt för att övertyga folket om motsatsen. Helt enkelt för att det är så det fungerar i en demokrati.

Och det är i detta sista lösningen ligger. Eller problemet, om man ser det från min synvinkel. Det kommer aldrig att lyckas att få till stånd sådana politiska beslut som anses krävas för att begränsa uppvärmningen till 1,5 grader. Inte i ett demokratiskt system. (Sedan är det förstås en helt annan sak att inga åtgärder kommer att vara tillräckliga ifall det är så att uppvärmningen inte beror på människan och hennes aktivitet.) Så vad är lösningen? Svaret är enkelt: Om vi vill få igenom dessa enormt omfattande samhällsreformer måste demokratin avskaffas. Det behövs någon form av diktatur där beslutsfattarna inte behöver svara inför folket vart fjärde år och där ingen opposition tillåts sprida split och osämja. Och framför allt där det inte är tillåtet att protestera så som de gula västarna gör.

Låter detta utopistiskt? Otrevligt? Visst gör det! Men inte desto mindre finns det redan t.o.m. inflytelserika opinionsbildare som har börjat tala för detta. Och tro mig, dessa röster kommer inte att minska i antal, och deras ljudnivå kommer inte att avta. Speciellt när det blir klart för allt fler att dessa "nödvändiga" reformer inte kan genomföras i ett demokratiskt system.

Bibeln talar i fördolda ordalag om vad som ofta har förståtts som en världshärskare som kommer att träda fram öppet i de sista tiderna. Det talas också om att det finns något som håller honom tillbaka, och där sägs, också det en aning kryptiskt, att "ni vet vad som nu håller honom tillbaka så att han kan träda fram först när hans tid kommer". (2Thess. 2) Problemet är att vi som lever idag kanske inte vet det. Vanligen har "det som håller honom tillbaka" förståtts som den Helige Ande. Det kan mycket väl vara så. Men jag har tänkt tanken att det kanske också handlar om det demokratiska styrelsesättet. Men detta är givetvis bara spekulationer. Den som lever i Herren får se! Men vi behöver i vilket fall som helst vara på vår vakt. Vi lever i spännande och, vad som kan visa sig vara, både avgörande och mycket sena tider!

17 kommentarer:

  1. Min tanke är att ' han' redan trött fram mitt i demokratin. Den yttersta laglöshet gällande par förhållanden legaliserad i b l a republiken Finland. Vad säger man om det. Jo laglöshetens människosläkte är i majoritet. Lagen i Förra året är bara kronan på verket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ulrika är alltid så rolig. Man får sig alltid ett gott skratt åt hans åsikter. :-D

      Radera
    2. Får du ett gott skratt av demokratins folks förfinade fortplantningshindrande och fortplantningsmanipulerande också? Gud har ju sagt att Han upplåter eller tillsluter moderlivet för befruktning. Är det många som varit maniska i tanken att ingenting skall vara omöjligt för människan efter syndafallet? Då säger jag för evigt i Tron; mycket mera än de trodde Skall vara omöjligt för människan. I Herrens Jesu Kristi Namn. Han som hatar stöld och lögn och girighetens bekvämlighet och livsbedrägeri. Efter vad jag sade i min vrede 1986 har jag internationellt sett en god evighetsrekryts lön och har i eget tycke hållit löftena i krigsmannaeden med Guds Nåds hjälp. Att jag inte blir trodd i egen sak är en sak som de flesta rekryter får leva med. De som vet hur dansen går i samhälleochsoterums mörkare rum och låter sånt fortsätta är väl tvungna till det för utkomstens skull. Alla kan inte få nervsammanbrott efter två år som Arbetslös i laasmo och ledsagas vidare med pillerpiller med statlig glasyr som endels ersattes med stingande sprutor som gjorde matglad och pratglad och tröttare än medelfrisk.

      Radera
    3. Först skällde många på att väckelserörelsers folk undvek barn begränsning och plötsligt konstaterar man att landet i stort har ' födelseunderskott', sådan är människan, bedriver hor men förökas inte, i enlighet med Herrens ord i BIBELN. ENSKILDA UNDANTAG OCH GENERALISERINGSEXEMPEL behöver inte nämnas.

      Radera
  2. Det stod också skrivet att 'laglöshetens hemlighet' redan då var verksam. Genom folkväldet; demokratin; har allt flera laglöshetens avfälligheter legaliserats med kulmination i rått våld stöld och ondska i bl a natsityskland sovjet för att nu nämna några av de värsta. Andra världskrigets följder ser man i barnaskändandet som nog är vanligare nu på grund av den demoniska underströmmen från den tiden. Att de ssskak demokratierna 'segrade' i det kriget och när ' välfärden' tilltog gjorde att man nu liksom du sitter som en groda lealös i grytan och talar om redan skedda saker som kommande saker. Laglöshetens människa förtappelsens son är alla de som representerar falsk frihet och Gudslagsmotstånd. Vi får vara beredda att i krislägen visar sig detta kanske också på ett grymhetsutövande sätt. Då skall vårt vittnesbörd och Kristi blod frälsa oss till evigheten även om det formellt och till det yttre ser ut som totalt misslyckande. Amen i Jesu Namn.

    SvaraRadera
  3. Prat, prat, prat...

    Kristian är ju själv företagare och medborgare. Vad har han själv tänkt göra för att stoppa klimatförändringen, annat än att vara kritisk och anklaga andra? Kanske dags att städa framför egen trappa först? Eller, är han en sådan där som tror att det hjälper att be en stund i kyrkan för att rädda sin egen själ, medan alla andra är orsaken till all världens synd och klimatkatastrofen är Guds straff?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner du kyrkans tidigare vanligaste syndabekännelse? Där pekar man bara på sig själv och egna synder.... Hur kunde du vända det så då t o m jag som pensionär och småförbrukare inte känner mig friare eller bättre än det största samhälle. Men Jesus är mitt Ljus mitt hopp min frälsning och jag vill inte skälla på dig som du på Kristian för gällande det jordiska är vi alla förbrytare fångar i tiden med möjlighet att be om och sträva till det goda. Begär analys hur det går för de fattiga i låglöneländerna förrän man kan säga vad som är realism.

      Radera
    2. Anonym 09:34. Jag har inte sett till någon klimatkatastrof ännu. DÄR har du pratet som du talar om. I själva verket ryms det vi ser hända väl inom ramarna för naturliga klimatsvängningar, sådana som vår jord sett många av. Som jag har konstaterat så är det evolutionismen som är orsak till all denna klimatalarmism. Ser du, om allt har uppkommit som resultat av slumpen balanserar vi hela tiden på en knivsegg. Men om världen är resultat av en god Skapares vilja och gärning är inget så skört som alarmisterna tror och vill få oss alla att tro. Klimatet och världen är i så fall mycket mera stabilt än vad dessa alarmister hävdar.

      Vad gäller mig och mitt engagemang har jag redan skrivit om det. Om du är intresserad får du leta reda på det själv.

      Radera
    3. Jag är ingen teolog, men jag tycker ditt resonemang rent teologiskt är bristfälligt. Kanske du kan utveckla det lite? Gud är visserligen god, och han skapade ett fint paradis åt oss, men p.g.a. mänsklig aktivitet är marken rent av förbannad. Svält, översvämningar, torka, sjukdomsepidemier osv. har vi under mänsklighetens historia sett många gånger. Jag kan inte hitta några bibliska garantier för att mänsklig aktivitet inte skulle kunna resultera i dessa katastrofer. Men kanske jag förstår dig fel.

      Radera
    4. Johanna. Du har helt rätt när du säger att mänsklig aktivitet kan ställa till det för oss. Och har gjort det också många gånger. Om jag uttryckte mig otydligt gällande det behöver det förstås korrigeras. Teologin är klar och tydlig när det gäller denna sak. Men den påstådda klimatkatastrofen (som jag ännu bara har sett i olika filmer) - eller kanske vi ska hålla oss balanserade och tala om klimatförändringen - är inte nödvändigtvis ett resultat av mänskliga aktiviteter. Vår jord har sett stora förändringar i klimatet tidigare också utan att människan har orsakat dessa. Så snarare än att handla om teologi handlar detta om vetenskap och synen på vad som är god vetenskap. Detta var nu snabbt nedkrafsade funderingar ur ett trött huvud, men jag hoppas jag lyckades förklara vad jag avsåg åtminstone lite tydligare.

      Radera
    5. Rovdrift ställde till med allt. På gott och ont är allt i tiden. Från ett plågat huvuhjärta i all korthet. Ha en god natt!

      Radera
    6. Jag syftade på det här "Men om världen är resultat av en god Skapares vilja och gärning är inget så skört som alarmisterna tror och vill få oss alla att tro." Jag menar att vi inte kan göra antaganden om hur pass skört klimatet är på basen av att Gud är god. Det är ett påstående som är teologiskt till sin natur, men jag ser inga teologiska grunder för att påstå att det nödvändigtvis skulle vara så. Inte heller ser jag någon koppling till evolutionen, men det är en annan sak. Det finns ju alltid någon stackare som sätter likhetstecken mellan Guds godhet och ett oföränderligt klimat efter såna här påståenden. Sen, om det visar sig att klimatet förändras drastiskt, börjar den stackaren tvivla på Guds godhet.

      Radera
    7. Johanna. Ok! Nu tror jag att jag förstår var vi missförstår varandra! Låt mig försöka förklara tydligare vad jag menar. Klimatet förändras. Det är själva grunden i detta resonemang. Men om världen är resultat av en massa slumpartade händelser som kunde ha gått fullständigt annorlunda ifall det skulle ha skilt på en tusendels millimeter någonstans under processens gång, ja då ser man med nödvändighet hela världen, och med det klimatsystemet, som något väldigt skört och något som kan rubbas (med katastrofala följder) av redan en liten förändring t.ex. i koldioxidhalten i atmosfären. Men om världen är resultat av en Skapares verk och det han har gjort är gott, ja då får man säkert anta att det finns en hel del toleransmån gällande t.ex. koldioxidhalten i atmosfären. Skapelsen är stabil och kan inte rubbas och störtas i fördärvet bara för att det sker några små förändringar här och där.

      Det jag gör är förvisso att jag gör det antagandet som du säger att man inte kan göra, men inte på basen av att Gud är god utan på basen av att han har skapat denna världen. Det han har gjort är gott och stabilt.

      Radera
    8. Tillåt mig Kristian ännu fråga om du har satt de här saken i ljuset av Jesaja 2 och 24, de övriga Profeterna t ex Sefanja och Bibelns bild av vilddjuret; den sista tidens kultur. Arbeta i sinnet åtminstone med detta på samma princip som du och Jag beh så behandlade syndafloden på ert seminarium på teologiska så ser du att de klimat oroliga använder samma tanke princip som ni då gjorde. Och då är saken klar; det bästa en människa kan göra är att kristna sig igen från otro och synder eller att hålla sitt kristenliv vid makt. Utvecklingen blir omöjlig att stoppa speciellt om globalt krig kommer men enskilda människor kan få del av Jesu Förlåtelse. Det är kanske sjätte el sjunde gången som jag lite med humor vill få dig att lägga till pränt det här klimatet och kulturen i Ljuset av Gt Nt och Apokalypsen. Jag är för klen i arbetsförmåga så jag tänkte lita på dig; och lika sur blir jag alltid när du tiger. Åtgärder vet jag ej i praktiken annat än att överge mekanisk tillväxtprincip som regel i bnpmålsättningen globalt och hålla goda kristna och goda blomsterhattsbeteenden vid makt och ära; naturligtvis i frivillighet som enskilda för kulturen lägger stark press på hela klotet och synes just enligt Bibeln inte gå att hejda. Gud är trofast och Stadig Kristian, vi kan inte blunda för vad han hotat med; det som klimatoroliga bara ser naturkulturvetenskapligt räknat. Medge att de nog har ' rätt' och att än räckes Guds Frälsning till den som sig ångrar och tror. Med sådana medgivande skulle högerliberala vara mera ärligt trovärdiga! Bästa.

      Radera
    9. Du och Joakim på seminarium. Maskinen förstår i ett enskilt J

      Radera
    10. Att vi till det yttre inte ser ngn klimat katastrof härstädes har att göra med att Gud ännu hållit sin vårdande hand stark över vårt land. Men i mikrobiologin ser man mikroplaster och gifter och all slags oöverskådliga incitament till skador och i världshaven och flora och fauna finns redan siffror på tredjedelen döda helt enligt skriften. I arbetsliv och globalt skulle behövas en vinterkriget ändå så att ungdomar inte vore tvungna att bara ha ' some' och sysslolöshet. Men världen är obarmhärtig och ojämn tillgångsfördelning och lätt hänt är att människor som saknar delaktighet får bara del av drog och psykofarmakasleven och underhållningskultur som liksom för de arbetande inte får dem att Tänka på Gud. Otro i kristen mening har assimilerats i många generationer vanligt folk som dock arbetar; endel får mera lön och andra mindre. Dagens skämt är: man borde få mest lön för arbete som förbrukar mest kalorier,eller hur?

      Radera
  4. Guds Allsmäktighet gällande väder och vind och klimat berättar Bibeln om. Jo ibland är regnet till att gör jorden bördig och fruktbar och ibland till att fördärva. Vredesdomarna är inte bara över massproktionens synder och koncentration av kol och stål, de kommer oxå för de andra person- och samhällsynderna som grasserar i välfärdens skugga. Förutom omoral i könslivet drabbades Sodom och Gomorra för att de inte såg till de fattigas rätt utan förtrampade fast välfärld var dem givna. Anonym. Du har rätt i att Gud straffar med straffdomar men du vet ingenting och bör ej heller veta om kristnas böneliv i Herren utan du talar av bitterhet mot Kristian. Utan att veta, utan att lägga märke till hur han funderar. Jag själv har kritiserat maskinkulturen men skulle kanske inte klara mer än någon dag utanför i skog och öde trakter. Vi låter tiden visa vad som är att komma och söker frälsning; ty även om nutida kultur och folk skulle tuktas till måttlighet så bör vi var och en göra oss fri från synden under Rätt frälsningspredikan och av Biblisk tro.

    SvaraRadera