Mina reaktioner är väldigt delade inför den här nyheten.
Dels menar jag givetvis att det är fullständigt bedrövligt att åsikter om en
politiker kan och får påverka en sådan här sak. Det här visar det jag har
påtalat redan en längre tid: Åsikts- och yttrandefriheten är inte längre vad den har varit.
Men samtidigt gläds en del av mig över att det vänsterliberala etablissemanget
drabbas av så att säga sin egen medicin. Det här, alltså att "felaktiga"
åsikter leder till marginalisering och nedtystande, är något som
högerkonservativa har levt med redan en längre tid. Det här kanske, men bara
kanske, kunde leda till att de som befinner sig innanför åsiktskorridoren kunde
få upp ögonen för hur det är att leva utanför den samma.
Nå, jag hör redan protesterna mot det jag säger ovan: Det
här stämmer inte! Det finns ingen åsiktskorridor! Inte har de högerkonservativa
råkat ut för något sådant! Men tyvärr. Det är precis så här det är och har
varit redan en längre tid. Åsiktskorridoren lever och mår och de
högerkonservativa har levt med denna situation redan länge. Låt mig ta bara ett
exempel som faktiskt inte är alldeles olikt det som Jessikka Aro råkade ut för.
År 2017 beviljades den kände apologeten och pastorn Tim Keller det högt värderade Kuyper-priset vid Princetons teologiska seminarium. Men
eftersom Keller anser, helt i enlighet med Guds ord, att pastorsämbetet är bara
för män och att samkönade par inte kan vigas till äktenskapet, drogs en massiv
kampanj igång bland Princeton-anknutna studeranden och före detta studerande. Som
ett resultat av dessa påtryckningar valde prisjuryn att återta sitt beslut.
Fallet med Keller och Kuyper-priset är inte helt olikt det nu aktuella fallet,
eller hur?
Så hur beklämmande det än kan anses vara att
yttrandefriheten på detta sätt har inskränkts i vår tid kan jag ändå inte låta
bli att glädja mig, åtminstone lite, över den här nyheten om Aro. Som sagt kan
det vara helt nyttigt för dem som befinner sig inne i – och som ännu därtill är
med och definierar – åsiktskorridoren att få känna på hur det är att befinna
sig utanför den samma.
Det där är ju inte alls jämförbara saker, Jessika Aro har ju rätt i sin åsikt och Tim Keller har fel.
SvaraRaderaOi, huh huh. Övning i text förståelse. Men bra, din åsikt är tydlig. Brukar själv drämma till med det som är Sant.
RaderaAlltså anonym kl 9.43. Det där är din åsikt. Jag hade vaknat på så sakligt öra att jag inte kunde annat än reagera på ditt brutala åsiktsframförande. Bibeln är universell Fakta att Följa. Nu gjorde jag som du vilket visar att andligt går GUDS RIKE och 'världens rike
Radera' inte att förena. Men jag önskar att många ännu skulle av Gud väckas att söka Hans rike och låta sig försonas med Honom och Hans vilja; han har lovat mycket förlåtelse; det vet vi som hittills fått nåd att Tro Jesus enligt Bibeln.
Anonym 09:43. Det var styvt gjort att få in så många fel i en kommentar på bara en mening! Keller arbetar som pastor i en församling/kyrka som menar att Bibeln är sann och att vi bör följa det som sägs i den. När man läser Bibeln inser man ganska lätt att den hävdar att det vi idag kallar präst- eller pastorsämbetet är förbehållet mannen. Samt att äktenskapet är till för en man och en kvinna. Som sagt: Det är i denna kontext Keller verkar. Hur kan du då hävda att han skulle ha fel? Om han skulle hävda motsatsen kunde man hävda att han har fel. Eller så får du ta upp hans kyrkas syn på Bibeln. Men att hävda att Keller har fel går faktiskt inte. Inte om man vill följa logikens lagar, vill säga.
RaderaSedan blottar du dig ganska ordentligt. Igen inom ramen för den enda mening du skriver. Om det skulle vara så att det skulle finnas en majoritet som anser det du säger, innebär det då i så fall att det är rätt att tysta Keller och inte Aro? Tänk om majoriteten skulle ha fel? Då har den som hade rätt tystats och den som hade fel fått komma ut med sitt budskap? Vågar vi faktiskt gå på den linjen att vi beslutar vem som får höras och synas på basen av vad vi anser om vem som har rätt och vem som har fel? Om historien lär oss något överhuvudtaget så är det det att majoriteten verkligen inte alltid har haft rätt. Det är därför vi alltid har varit så noggranna med att lyfta fram både åsikts- och yttrandefriheten. Men tydligen menar du att det inte längre är så viktigt. eller missförstod jag dig?
Ooops, såg att jag hade stavat Jessikka fel, stavningskontrollen tyckte visst att Jessika var bättre.
RaderaJag grundar min åsikt om att jämförelsen haltar pga att samkönade äktenskap har varit lagliga i New Jersey sen 2013 – pastor Tim Keller förlorade priset 2017. Han hade alltså minst 4 år på sej att ändra åsikt, men valde att inte göra det. Han kan väl ändå inte tycka att Bibeln står över lagen?
Att en Yle-journalist mister ett, vad jag tror vara, välförtjänt pris pga Trump-kritiska kommentarer på Twitter är bedrövligt. Om du inte har följt med Trumps tweets så rekommenderar jag att du gör det. Trump säger sej vara kristen, men det syns nog inte i hans beteende. Å andra sidan: vad vet jag som icke-kristen hur en kristen ska bete sej? Ca 8000 direkta lögner eller vilseledande uttalanden lär han också ha åstadkommit. Om det är så att Trump representerar kristna värderingar så har jag nog gjort rätt i mitt val att ta litet lätt på religionen.
Ulrik: det är nog minst sagt kontroversiellt att påstå att Bibeln är fakta.
Kristian har ordets gåva, åtminstone i skrift, men verkar samtidigt väldigt polariserad i sin uppfattning om olika ämnen. Jag har läst några inlägg där han ganska tydigt säger att han tolkar saker och ting på sitt sätt och det är det rätta sättet. Andras tolkningar är del eller så klarar de inte av att se sakerna på Kristians sätt. Nåja, det är Kristians blogg och hans rättighet att säga hur han vill tolka saker och ting.
Kristian, av ren nyfikenhet skulle jag vilja ha din åsikt kring teologen Simon Hedlunds text som gjort magisteruppsats : "Paulus är den förste att använda ordet. Sannolikt skapar han det utifrån:
Radera* 3 Mos 18:22 och 20:13, där delarna i ordet (arseno = man och koitê = säng) finns i den grekiska versionen (Septuaginta) som Paulus använde.
* Det var vanligt att skapa ord där det första ledet i ett ord som slutade på koitê utgjorde dess objekt, till exempel doulokoitês (”en som ligger med en slav” och mêtrokoitês (”en som ligger med sin mor”. Arsenokoitês blir således egentligen ”en som sängar en man” alltså en som har sex med en man.
Redan här ser vi att kvinnor inte nämns, så "homosexualitet” måste avgränsas till enbart män.
Paulus använder ordet i ett sammanhang där överklassens synder fördöms. Hela brevet är egentligen riktat mot överklassens beteende (se till exempel kapitel 11). Man måste också förstå att sexualiteten på Paulus tid var ett maktspel, där det alltid fanns vinnare (den man som penetrerade) och förlorare (alla andra).
Genom att penetrera en annan man uppvisades stor manlighet då mannen tvingade sin vilja på en annan man och förnedrade denne – ett uppvisande av romersk manlighet i sin rena form. En fri romersk man bestämde över sina slavars sexualitet och hade även tillgång till prostituerade och frigivna slavar, vilka fortfarande skulle tjäna hans sexuella behov oavsett deras egen vilja. Samtidigt kunde man, om man gav sig till rätt man, genom att bli penetrerad få en mäktig patron som beskyddare. Genom att låta sig förnedras gav man denne en högre status och kunde få ett bekvämare liv i utbyte.
Denna form av manlig homosexualitet, baserad på girighet, makt och egen vinning, är den Paulus såg i sin samtid. Han hade även ett arv där homosexualitet mellan män sågs som uttryck för just girighet (Sodoms synd sågs länge som girighet, viljan att våldta män var ett uttryck för detta, se exempelvis hur Jesus använder Sodom i Matt 10:14-15). Det är detta Paulus har i fokus, vilket blir tydligt i det större perspektivet:
* Det fanns inget ord som direkt fördömde den giriga aspekten av manlig homosexualitet, så Paulus skapade ett.
* Brevet handlar om överklassens synder, där girighet uppenbarligen var ett problem.
* Ordet följs direkt av kléptês (tjuvar) och pleonéktês (giriga), två ord som handlar om att vara girig.
* Detta går hand i hand med Gamla Testamentet, där girighet och att inte hjälpa sin nästa är ett genomgående tema på Israels synd. Paulus, väl insatt i Skriften, hade samma perspektiv.
Allt detta har dock, som jag ser det, inget med dagens homosexualitet att göra."
Så enligt min tolkning så tänker jag som Simon att Bibelns homosexualitet är inte som dagens. På den tiden användes det för makt o girighet o såklart man ville ha bort ett sådant beteende. Så det fick bara mig att inse att allt åter igen handlar om dåtidens mäns sätt att se på saken - bibeln är skriven av människor som spred info om dåtidens uppfattning om vad det innebar att män låg med män.
Med vänlig hälsning, Pia
Tack Pia för en mycket bra förklaring, jag ser logiken där.
Raderad
Anonym 11:25. Rätta mig om jag har fel, men menar du alltså att eftersom majoriteten har beslutat en sak så har minoriteten fel och borde ändra sig. Det är så jag förstår det du skriver. Problemet är bara det som jag konstaterade att historien har visat oss att majoriteten ofta har haft fel. Det är därför yttrandefriheten behöver vara mycket generöst tilltagen.
RaderaJag har mycket svårt att se att de båda exemplen inte skulle vara jämförbara. Båda handlar om en person som beviljats ett pris men som fråntagits detta pris på grund av sina åsikter.
Vad gäller Trumps kristendom så får han själv stå för det han har sagt och för vad han tror på. Mycket av det han skriver på Twitter håller, menar åtminstone jag, inte det måttet. Åttonde budet får nog ofta ganska mycket stryk där.
Pia. Hedlunds utläggning luktar, enligt mig, ganska mycket tillrättaläggande och beställningsarbete. Men tyvärr är jag ingen exeget, så jag kan inte direkt bedöma det han säger om ordet arsenkotai. Däremot kan jag påpeka att det finns ett ord i det sammanhanget (malakoi) som vanligen inte översätts i våra Biblar, men som är av stor vikt eftersom det handlar om manlighet och en "mjuk manlighet" (eller feminint drag hos mannen) som har bäring både för vår jämställdhetsdiskussion och för synen på såväl feminism som homosexualitet. Vad sedan gäller det Hedlund skriver om att detta ord inget har att göra med dagens homosexualitet bekräftar detta jag skrev om tillrättaläggande och beställningsarbete.
RaderaEn exeget som har mycket att säga om detta ämne (och som har stor kunskap i frågan, speciellt när det gäller den historiska aspekten) är Robert Gagnon. Till exempel här: http://www.robgagnon.net/homosexGayMarriageQuestionRespLeeJefferson.htm
Keller är emot FN:s mänskliga rättigheter och Aro för, så nej, de är inte likadana fall.
SvaraRaderaAros åsikter blev inte heller tystade, utan tvärtemot, de kom att spridas via Twitter och kommer att få mera publicitet än vad priset i sig skulle ha fått.
Dock ska man förvänta sig precis vad som helst av mänsklighetens hittills största idiot och man ska verkligen inte generalisera utifrån dessa bragder.
Anonym 16:36. Du känner tydligen till mera om Keller än vi andra gör. Berätta gärna vad du vet som vi inte vet!
RaderaTack Ulrik och Kristian i edra svar till ännu en belackare av sanningen på denhär bloggen !
SvaraRaderaE
Skulle vara intressant att höra din åsikt om denna video.. https://youtu.be/Tw-UDfojk_E
SvaraRadera