Detta sista är givetvis en "argumentation ur
tystnaden" (alltså utifrån att något INTE finns dokumenterat), men faktum
kvarstår ändå: Romarna visste vad de gjorde, och avrättningsplutonerna kunde
sin sak. Den som blev korsfäst överlevde helt enkelt inte. Och om Jesus ändå,
mot alla odds, faktiskt ändå skulle ha överlevt, hur troligt är det att en
människa som blivit så grundligt misshandlad som han hade blivit och dessutom
hängt på ett kors i flera timmar skulle ha klarat av att själv rulla undan den
tunga stenen och uppträda inför lärjungarna som om han var fullständigt frisk
bara några dagar efter denna fruktansvärda tortyr? Något sådant är helt enkelt
inte möjligt.
När Maria från Magdala stod och grät utanför den tomma
graven berättar Johannes att hon såg vad hon trodde var en trädgårdsmästare,
och hon frågade honom om han hade tagit Jesu kropp. På detta följer vad som
måste vara världshistoriens kortaste predikan: Jesus säger bara ett ord
("Maria!"), och då såg hon att det var Jesus och började tro på hans uppståndelse.
Vidare har vi de två lärjungarna som var på väg till Emmaus som Lukas berättar
om. De gick hela vägen och pratade med vad de trodde var en främling, men när
denne främling sedan bröt brödet när de satt vid bordet står det att
"deras ögon öppnades" och så såg det att det var Jesus. Dessa två
händelser kan anses visa på att det hela skulle kunna handla om att lärjungarna
förväxlat Jesus med någon annan. De såg någon som kanske liknade Jesus en
aning, och så intalade de sig själva att detta i själva verket var den
uppståndne Jesus.
Men också denna teori har stora svagheter. Dels är det svårt
att tänka sig att Jesu lärjungar, som gått tillsammans med honom under tre års
tid, inte skulle känna igen sin rabbi utan missta någon annan för honom. De två
exemplen jag nämnde har i kristenheten förklarats med att Jesu
uppståndelsekropp var annorlunda än hans gamla kropp och att han, förutom att
kunna gå igenom stängda dörrar, också kunde göra så att ingen kände igen honom
innan han själv valde att ge sig till känna. Dessutom, och detta är det största
slaget mot denna teori, förklarar inte teorin om förväxlad identitet alls den
tomma graven.
En, åtminstone i teorin, möjlig förklaring är att kvinnorna
misstod sig på vilken grav Jesus låg i. De trodde att de kom till den grav där
Jesus låg, men i själva verket var det en annan grav, en grav som ingen ännu
hade lagts i. Det skulle förstås förklara varför graven var tom. Problemet med
denna teori är att det var en förnäm mans grav Jesus blev lagd i. Graven
tillhörde rådmedlemmen Josef från Arimatea som hade blivit Jesu lärjunge. Josef
visste garanterat vilken grav det handlade om, och om det skulle ha skett en
förväxling här skulle han ha kunnat korrigera detta omgående. Eftersom han var
en av Jesu efterföljare var det dessutom mycket otroligt att de övriga inte
skulle ha lyssnat på honom när det gällde detta. Dessutom gör både Matteus och
Lukas det väldigt klart att det var samma kvinnor som blev de första vittnena
till den tomma graven som var med när Jesus lades i graven några dagar tidigare.
Vidare har vi då också både de romerska myndigheterna och
det judiska ledarskapet. Om Jesu efterföljare av någon outgrundlig anledning
verkligen skulle ha misstagit sig på vilken grav det handlade om skulle nog
någon av dessa, när människor kom till tro på uppståndelsen i stora skaror, ha
fått tag på någon som kunnat berätta vilken grav det egentligen handlade om och
så sett till att Jesu kropp, eller åtminstone den korrekta graven med hans kvarlevor,
skulle ha visats upp. Det är, ännu en gång, väldigt avslöjande att det i de
judiska källorna som talar om detta är just den tomma graven som är i fokus.
Dessa källor öppnar inte för någon förvirring vad beträffar gravplatsen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar