När det gäller Lukas text erbjuder denna en ypperlig
möjlighet till "interna bevis". Dels har vi i Lukas, läkarens, text
en sådan detaljrikedom (observera att dessa detaljer alltid har befunnits vara
korrekta!) att någon sentida munk inte skulle ha kunnat prestera dessa. Se
t.ex. Luk 3:1-3. Ingen som hittar på det han skriver skulle ta risken att ge denna
enorma detaljrikedom! Det skulle helt enkelt bli för enkelt att avslöja det
hela som lögn. Dessutom finns det en ofta förbisedd sak i Lukas texter som gör
att de är svåra att avfärda. Dåtida historiker/skribenter var inte så
nogräknade när det gäller detaljer. Speciellt inte när det gäller
administrativa och framför allt fiskala frågor. Om de inte hade korrekt
förstahandsinformation fyllde de helt enkelt i med antaganden och fria
fantasier. Det gör inte Lukas, utan han visar att han är sanningsenlig när han
skriver att han "noggrant efterforskat allt från början". Se på
Apostlagärningarna! Det är inte många forskare som lagt märke till detta, men
när man tittar lite närmare på texten kan man se ett mycket intressant mönster.
I början av texten finns det inte så många detaljer, men i ett visst skede blir
redogörelsen mycket mera detaljrik. När sker denna förändring? Jo, när – enligt
texten – Lukas själv slår följe med Paulus! När Lukas själv är ögonvittne kan
han sätta med detaljer som han inte hade tillgång till i de avsnitt av texten
när han själv inte var med. Lukas sätt att behandla fakta är faktiskt helt
unikt i den antika världen.
Sedan har vi också ett utmärkt exempel på datering av Lukas
texter på basen av textinterna bevis. Apostlagärningarna är långt en biografi
över aposteln Paulus. En biografi, vilken som helst, har ett mycket naturligt
slut. Alltså när den som biografin handlar om dör. På basen av andra källor vet
vi att Paulus dog martyrdöden i Rom ca år 64. Men hans död nämns inte i Apostlagärningarna!
När redogörelsen slutar lever Paulus i husarrest i Rom. Om Paulus skulle ha
dött innan Lukas skrev texten skulle detta utan vidare ha omnämnts. Lukas var
som sagt noggrann med detaljer, och Paulus död var verkligen ingen liten sådan.
Av detta kan vi sluta oss till att Apostlagärningarna måste vara skriven före år 64.
Troligtvis senast år 62. Apostlagärningarna är den andra boken i Lukas redogörelse för
händelserna, varför evangeliet som bär hans namn är skrivet före Apostlagärningarna.
Troligtvis i god tid före år 60. År 58 nämns ofta som ett troligt årtal här.
Eftersom Lukas i sin redogörelse skriver att "många har redan sammanställt
en skildring av de händelser ..." och han hänvisar till det Markus skrivit
kan vi sluta oss till att åtminstone Markus text är äldre, kanske avsevärt, än
Lukas text. Troligtvis gäller det samma också för Matteus text.
Vad innebär då detta? Jo det betyder att dessa dokument är
skrivna så tidigt att ögonvittnen till de händelser som beskrivs fortfarande
levde när dessa texter skrevs och spreds i de kristna församlingarna. Dessa ögonvittnen
kunde, om redogörelserna var felaktiga, protestera och kräva att korrigeringar
gjordes. Det innebär också att, som traditionen hävdar, Lukas mycket väl kan ha
träffat och intervjuat Maria, Jesu mor, innan han skrev sin text. Faktum är att
Lukas text har hävdats vara något av "Marias evangelium", och rent
tidsmässigt finns det inte något hinder för detta. Se t.ex. beskrivningen av
vad som hände med de två rövarna på korset! Lukas har, som den ende, tagit med
orden från Jesus om att "idag ska du vara med mig i paradiset". I de
andras redogörelser saknas dessa ord. Detta innebär ingen motsägelse, utan det
visar just detta att Lukas redogörelse baserar sig på Marias vittnesbörd. Hon
befann sig vid korsets fot och kunde höra dessa ord, medan Jesu lärjungar –
Petrus och Matteus i detta fall – var betydligt längre bort, om de ens vågade
vara på platsen överhuvudtaget.
Intressant text
SvaraRaderaAnonym 22:38. Trevligt att du tycker det!
Radera