Speciellt i Johannes´ text finns detta att Jesus är Gud med
i stort sett i varje kapitel. "Jag är" är det allra heligaste
gudsnamnet, och Jesus talar om sig själv som "Jag är" på många
ställen i Johannesevangeliet. Dessutom har vi där den mycket klara utsagan att
"Jag och Fadern är ett" i Joh. 10:30. Givetvis har även mycket liberala
bibelkritiker – som inte vill godkänna att detta att Jesus framställs som Gud
skulle finnas med från första början – insett att alla dessa vittnesbörd hos
Johannes inte kan bortses ifrån. Så i stället har de hävdat att detta dokument
är mycket sent skrivet och att det därför hade hunnit ske en utveckling av den
kristna läran innan Johannes skrev sin text. Men som redan konstaterats finns
det klara och tydliga bevis på att också detta dokument är skrivet av ett
ögonvittne, nämligen av aposteln Johannes. Må vara att det mycket troligt är
skrivet något senare än de tre övriga texterna. Men hur som helst har Johannes
skrivit ner sin text troligtvis redan på 90-talet. Eller kanske redan i slutet
av 80-talet. Inte kring år 175 som en del nutida liberala bibelforskare hävdar.
Det finns helt enkelt inget konkret stöd för ett sådant påstående, utan också
här handlar det om spekulationer.
Så då har vi alltså spårat budskapet om Jesu gudom till det
första århundradet. Men detta budskap begränsar sig inte bara till
Johannesevangeliet. Också i de tre övriga evangelierna säger Jesus att han är
Gud. (Så även om den moderna bibelkritiken skulle klara av att avspisa
Johannesevangeliet kommer de inte ifrån detta påstående för det.) Det är inte riktigt lika uppenbart hos Markus, Matteus och Lukas, men det finns nog där bara vi vet var vi ska leta. Vi konstaterade redan att Markusevangeliet torde vara äldst
av de fyra evangelierna. Det kan vara skrivet redan på 40-talet, men senast på
50-talet. Låt mig ta ett exempel från denna mycket tidiga text för att visa vad jag menar: I det andra kapitlet i Markusevangeliet kan vi läsa om när Jesus förlåter
en lam mans synder. De skriftlärda och fariséerna opponerar sig med
motiveringen att det endast är Gud som kan förlåta synder. Vad gör Jesus då?
Ber han om ursäkt och konstaterar att han sagt fel här? Nej, det gör han inte. Han
visar i stället att han verkligen har makten att förlåta synder genom att hela
den lame mannen. Detta alltså enligt evangelisten Markus. Här blir det alltså
mycket tydligt att Markus, när han skrev sin text, ansåg att Jesus var identisk
med Gud själv. Således är vi tillbaka vid detta: I dessa fyra, trovärdiga historiska
dokument, påstår sig Jesus vara Gud själv som har kommit till jorden.
Men det bevisar förstås ännu ingenting. Annat då än det att
Jesus menade sig vara Gud själv och att de som skrev evangelierna hade förstått
(och trodde) på det han påstod samt att detta fanns med redan från början. Det
finns många galningar som har påstått att de är Gud, och det innebär inte
automatiskt att de har rätt. På tal om galningar ska vi här lyftas fram ett
populärt, men felaktigt, påstående. Idag hävdar många att Jesus var en god
människa och en framstående morallärare – men inte Gud. C.S. Lewis skriver
angående detta påstående att en människa som talade så som Jesus gjorde och som
kom med de påståenden om sig själv som Jesus kom med inte är någon god människa
eller framstående lärare. Antingen var han den han påstod sig vara, alltså Gud
själv, eller så var han galen. Det enda han INTE kan ha varit är en god
mänsklig lärare och en god människa. Han avsåg helt enkelt inte att ge oss möjligheten
att påstå något sådant.
Jesus påstod sig alltså vara Gud, och som vi redan
konstaterade är han inte ensam om det. I Jesu fall har vi ändå en sak som
saknas i alla andra fall när en människa har sagt sig vara Gud – och en sak
som bevisar att han har rätt. Nämligen det faktum att han uppstod från de döda.
Och nu är vi framme vid den enskilda fråga som avgör om den kristna tron står
eller faller. Om Jesus verkligen uppstod från de döda, då är han den han påstod
sig vara och då gör vi bäst i att hålla oss till honom. Men om han inte uppstod
från de döda, då faller allt och då lönar det sig att hålla sig borta från allt
som har med Jesus, kyrkor och den kristna tron att göra.
Kristus Jesus är den levande Gudens Son. Sann människa och Sann Gud och den som tror på honom och lyder kommer aldrig på fall till evig tid. Ulrik
SvaraRadera