Så låt oss då gå direkt på den avgörande frågan: Varför är
kristendomen sann? Varför ska vi tro på Jesus? Svaret, i all sin enkelhet, är:
För att han har uppstått från de döda.
Vi människor har många problem av olika kaliber. Många av
dessa har vi ställt till/ställer vi till själva. Många av våra problem har vi
också lyckats reda upp. Men vårt största problem har vi gått, och kommer vi
alltid att gå, bet på. Nämligen det att vi en dag kommer att dö. Döden är
mänsklighetens, och den enskilda människans, ojämförligt största problem. Du
och jag kommer att dö en dag. Vi vet inte när, och förhoppningsvis blir det
inte allt för snart. Men själva saken är oundviklig. Förr eller senare kommer
vi alla att dö. En historiker (jag kommer inte ihåg hans namn nu på rak arm)
hävdade att en av orsakerna till att den kristna tron spred sig som en tsunami
i den antika världen åren efter Jesu död och uppståndelse var just detta med
uppståndelsen. Eller svaret på frågan "vart är vi på väg?". De
grekiska filosoferna hade ett, enligt dem själva åtminstone, tillfredsställande
svar på frågan varifrån vi kommer. Liksom på frågan varför vi är här. Men när
det gällde frågan vart vi är på väg – alltså frågan om döden – så fanns det
inget sådant svar. Men den kristna tron hade ett svar också på denna fråga, och
därför blev den unga religionen så populär. Eller rättare sagt: Den unga
filosofin. För det var så kristendomen sågs av omvärlden då. Som en filosofi
som gav svar på livets stora frågor. Framför allt då på frågan om döden.
Den kristna tron hävdar att Jesus är den ende som har
besegrat döden. Och inte bara det: Han lovar dela denna seger med alla som
lägger sitt liv i hans händer. Som tror på honom. Och här får jag också lite
korrigera Enbuske: Att tro är inte försanthållande. Åtminstone inte i främst.
Tro är först och främst tillit. Förtröstan. Just det att sätta sitt liv och sin
framtid i Jesu händer. Att lita på honom. Att ge över den spira som markerar
vem som är kung i mitt liv till honom. Att själv abdikera från tronen i mitt
liv och böja knä inför honom. Det är att tro.
Men nu var det alltså döden det handlade om. Att vi alla en
dag kommer att dö. Helt konkret. På din gravsten kommer det att stå ett datum.
Dina nära och kära kanske också kan ange ett klockslag och en plats. Döden
drabbar oss helt konkret, i den här världen, i den historia som vi räknar i
sekunder, minuter, timmar, dagar och år. I denna samma historia har också Gud,
i Jesus, befunnit sig. Han levde här som en människa som du och jag. Han föddes
på en speciell plats (Betlehem i dagens Israel) vid en speciell tidpunkt (någon
gång mellan juni och december år 5 f.Kr.). Han dog, precis som du och jag en
dag kommer att göra, helt konkret, och hans död inträffade på
avrättningsplatsen Golgata utanför Jerusalems stadsmur. Högst troligt fredagen
den 3. april år 33 e.Kr. De källor vi har till dessa händelser (som vi snart
ska återkomma till) kan vi slå fast att Jesus dog där på korset ungefär klockan
tre på eftermiddagen. Efter detta lades han i en grav i vilken han låg
"till den tredje dagen", alltså till söndagen den 5. april år 33. Då
hände det som är hela världshistoriens höjdpunkt och vändpunkt. Han som var död
började leva igen. Det här ska vi förstås också återkomma till. Men poängen är
att Jesus dog samma död som du och jag en dag kommer att dö. Hans kropp gav upp
och livet flydde. Men i motsats till dig och mig blev han inte i sin grav, utan
han började leva igen. Jesus uppstod från de döda! Därför ska vi, och får vi,
tro på honom.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar