En annan form av kritik går ut på att det finns så många fel
i texterna att vi överhuvudtaget inte kan veta vad de ursprungliga författarna
skrev. Denna typ av kritik är något som t.ex. kristendomskritikern Bart Ehrman
gärna ägnar sig åt. Han säger att det finns 400 000 fel i NT:s dokument och att
vi därför inte kan veta hur texten ursprungligen löd. ("Det finns flera
fel än det finns ord i hela NT"!) Men det Ehrman inte berättar är att
detta är den totala mängden fel. I alla manuskript tillsammans. Det finns idag
ca 1,6 miljoner sidor handskriven text av det som är vårt NT. Det innebär att
det finns i genomsnitt ett fel per fyra sidor text. Ofta är dessa fel dessutom
av sådan art att det handlar om att någon bokstav har utelämnats eller att ett
pronomen har ersatts med ett namn eller tvärtom. Dessutom berättar inte heller
Ehrman att han räknar alla fel – också de fel som ackumulerats vid
avskrivningar.
Låt mig ge ett exempel: Om en avskrivare gör ett fel – ersätter
ordet "han" med "Jesus" – och gör 25 avskrifter med detta
fel. Då har vi redan 25 av Ehrmans 400 00 fel där. Om sedan avskrivare i sin
tur gör 50 kopior av var och en av dessa 25 avskrifter och det första felet så att säga följer med, då har vi genast 50 x
25 = 1275 fel. Som ett resultat av detta enda fel. Ser du hur bedrägligt Ehrman
resonerar? I själva verket har vi idag en text som till 99,8% är den text som
ursprungligen skrevs. Det finns i själva verket endast några rader text i vårt
NT som experterna tvistar om huruvida de var med från början eller inte, men
dessa rader, lika lite som de avskrivningsfel som har skett under årens lopp,
förändrar, eller berör inte ens, någon central kristen trossats. Slutsatsen av
detta är entydig: Vårt Nya Testamente är idag den text som apostlarna skrev
ner! Den som vill bekanta sig mera med detta kan med fördel läsa FF Bruces bok
"The New Testament Documents, are they Reliable?"
En sista poäng som understryker trovärdigheten i dessa
dokument är det faktum att apostlarna inte skönmålade eller tog bort sina egna
fel och brister. Det framgår t.ex. att de var oerhört tröga att tro på de
första vittnena till Jesu uppståndelse. Petrus förnekade Jesus, och han gjorde
en fullständigt slät figur när han helt och hållet missförstod vad händelserna
på förklaringsberget handlade om. Lärjungarna grälade om vem av dem som skulle
betraktas som den störste. Med mera, med mera. Om detta skulle vara upphittat
och fria fantasier skulle nog Petrus, den förste biskopen av Rom, gärna ha sett
att hans roll skulle ha sett lite annorlunda ut. Men det gör den inte. Orsaken
är klar och tydlig: Detta var vad som hände. Det vi får när vi läser dessa dokument är ingen skönmålad bild av vad som hände, och det är inga sagor. Det vi får är en trovärdig redogörelse
för faktiska, historiska, händelser.
Ovan har vi nu alltså presenterat argument för att de fyra dokumenten som vi kallar
evangelier är trovärdiga, historiska dokument. När detta är fastslaget behöver
vi se på vad dessa dokument säger. När det gäller Jesus hittar vi här en mycket
märklig sak. I dessa trovärdiga, historiska dokument påstår sig Jesus vara
ingen mindre än Gud själv som har kommit till jorden och blivit född som
människa. Är något sådant alls möjligt?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar